Misschien moet je eens kijken naar jullie relatie, hoe die zich ontwikkelt heeft en of je er nog wel zoveel energie in wilt steken. Want eens houdt het op. Je zegt dat de zin om haar dingen aan te rijken wegebt en dat de dingen die jullie doen voornamelijk uit jou voort kwamen.
Dat lijkt mij een duidelijk teken.
Vroeger had ik ook een beste vriendin. Ik kwam op mijn achtste daar wonen en zij woonde twee huizen verder. Eerst zaten wij (zij, mijn zusje en ik) tegen elkaar op te bieden hoe oud we wel niet waren

, later ontstond er een vriendschap en waren we heel close met elkaar. Ik ging naar de middelbare school op een gegeven moment, maar ik zorgde dat ik nog tijd had voor haar, bij haar langskwam etc. Op een gegeven moment merkte ik een verandering op in haar doen. Ze reageerde anders op dingen, daar waar vroeger dingen van ons te zien waren in haar kamer, maakte deze plaats voor andere vriendinnen. Maar op het moment dat ze me nodig had dan wist ze me feiloos te vinden. Op een gegeven moment heb ik dat een halt toe geroepen en heb haar gezegd dat ik voorlopig even geen contact meer wilde. Ik wilde niet het meisje zijn wat er toch wel was als ze het moeilijk had of hulp nodig had bij haar Engelse huiswerk.
We hebben het goed gemaakt, maar het is nooit meer goed gekómen.
Zij gaat nu haar weg en ik het mijne. Af en toe spreken we elkaar, maar dat is zeer sporadisch. Inmiddels ben ik ook verhuisd, waardoor ik nog minder gebonden ben aan die situatie. Ik kom op haar verjaardag en heb vorig oud en nieuw bij haar gevierd. Maar ze is niet echt meer veranderd. Ze vertrok op een gegeven moment voor een paar maanden naar het buitenland. Ze vroeg of ik haar kwam uitzwaaien. Nou, oké. Leuk! Toch zei ze op het laatste moment dat het niet meer kon, want er was geen plek meer in de auto, want die en die van de familie gingen ook mee en die en die vriendinnen ook en ik paste er niet meer bij.
Nu is ze weer even terug van een tweede stage ver weg en zoekt ze weer toenadering. Vraagt ze of ik langskom en dat ze me zo mist enzo. Ik mis haar niet. Ik wil best langskomen, maar ook weer zo snel mogelijk naar huis. Gewoon omdat ik mezelf niet meer kan zijn bij haar en me niet meer op mijn gemak voel. We sluiten niet meer aan.
Ik vond het moeilijk om me uiteindelijk bij het feit neer te leggen dat we niet meer zulke goede vriendinnen waren en dat we niets meer met elkaar deelden.
Maar ik denk dat ik mezelf meer pijn had gedaan als ik het door had gezet.
Nu weet ik dat het vast heel anders is als je al 14 jaar zo close bent, maar misschien is het juist tijd dat jullie beiden uitvliegen en jullie ding doen en dat jullie misschien beseffen dat jullie vriendschap een andere insteek heeft gekregen en dat er een andere waarde aan zit?
Het zijn maar wat dingen die bij mij naar boven komen.
Natuurlijk kun je haar op de dingen die je opmerkt aanspreken. En het zou ook goed bespreekbaar moeten zijn. Probeer het gewoon, maar weet ook wanneer het jou meer energie kost dan je wilt en er voor over hebt.
Succes in ieder geval, aangezien ik niet weet wat je aan mijn verhaal hebt

Hihi...