Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2006, 15:02
jornah
jornah is offline
Hallo daar..

Ik heb momenteel leverontsteking en daarbij heb ik pfeiffer gekregen..

Nu zit ik al bijna 2 maand thuis.. maar wat ik me afvroeg.. is de 'pfeiffer' nu nog besmettelijk ????

Zou t wel ff willen weten, want ik heb namelijk ook een vriendin

Veel zeggen van, pfeiffer is alleen voordat je het doorhebt dus 2 weken voordat de ziekte echt begint besmettelijk.. andere zeggen weer iets anders..

Dus iemand die t echt weet?

gr,
jorne
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 13:50
coopergirl
coopergirl is offline
Zodra je pfeiffer hebt, is de besmettingsfase al achter de rug. Welke vorm van leverontsteking heb je? Zoek dan op over hoe het met de besmettelijkheid hiervan zit. Afhankelijk van de hoeveel virus in je bloed, de soort ontsteking, hoelang je het hebt.
Oud 30-06-2006, 14:15
Adgertic Z4
Adgertic Z4 is offline
Even gegoogeld:

Pfeiffer ook wel klierkoorts:

Klierkoorts oftewel mononucleosis infectuosa oftewel de ziekte van Pfeiffer, informeel ook de kusjesziekte genoemd, is een virale infectie door het Epstein-Barrvirus (EBV) of het cytomegalovirus (CMV), twee van de herpesvirussen.

De besmetting gebeurt vaak via speeksel, de reden waarom klierkoorts vaak de kusjesziekte wordt genoemd. De besmetting gebeurt dus horizontaal, en vaak door personen die de ziekte reeds gehad hebben . Het EBV blijft immers het hele leven latent aanwezig, en kan gereactiveerd worden en zo besmettelijk zijn.

Na besmetting treedt de incubatietijd op van 1 à 2 maanden.

De acute fase van de ziekte duurt zo'n 2 à 3 weken. Hierna verdwijnen de meeste symptomen, en treedt de chronische fase aan, waarin de patiënt een aantal maanden zwaar vermoeid kan blijven.

Er is geen behandeling tegen klierkoorts. Behandeling met antivirale middelen als Acyclovir hebben weinig zin. De enige remedie is voldoende rust nemen, ook in de chronische fase als de patiënt aan de beterende hand lijkt. Dit is immers een valse schijn, en de ziekte tiert welig. Verschillende alternatieve geneeswijzen (bijv. homeopathie, aycronto, bioresonantie) hebben een remedie tegen klierkoorts, welke in verschillende maten succesvol worden geacht.

Pijnstillers zoals paracetamol kunnen beter niet gebruikt worden, omdat de lever dit meestal niet kan verdragen.

Dus..... in feite blijft het dus echt wel je leven lang hangen....
Oud 30-06-2006, 14:24
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Adgertic Z4 schreef op 30-06-2006 @ 15:15 :
><knip><

Dus..... in feite blijft het dus echt wel je leven lang hangen....
Bijna iedere volwassene heeft het wel in zijn lichaam, de meeste mensen hebben nooit (erge) symptomen gemerkt.
Oud 30-06-2006, 15:23
Adgertic Z4
Adgertic Z4 is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 30-06-2006 @ 15:24 :
Bijna iedere volwassene heeft het wel in zijn lichaam, de meeste mensen hebben nooit (erge) symptomen gemerkt.
Maar op zich kun je het dan volgens mij nog steeds doorgeven toch?
Oud 30-06-2006, 21:38
jornah
jornah is offline
Ja dat kan, maar 90% van de mensen heeft het al gehad voor zijn/haar 18e verjaardag.. pfeiffer is ook een kinderziekte (volgens arts in 't ziekenhuis)

Maargoed, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 15:10
Verwijderd
Er is alleen een goede kans op besmetting vanaf 2 maanden vóór je zelf symptomen hebt tot ongeveer 6 maandan nadat je eigen symptomen zijn begonnen (ongeacht of je nou twee weken of een jaar ziek ervan bent). Daarna heb je nog steeds wel onderdrukte virusjes in je bloed die eventueel in je speeksel terecht kunnen komen, maar dat zijn er niet zo veel, dus je kunt er wel iemand mee besmetten, maar die kans is klein.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten