Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2007, 22:25
Saranghaeyo
Saranghaeyo is offline
Hallo mensen, ik ben 15 jaar en zit in 3 Havo, nu heb ik dit jaar nou niet echt mijn best gedaan en de tijd ging sneller dan verwacht, aangezien het 4e kwartaal nu al start.

Binnenkort krijg ik mijn 3e rapport al, en de cijfers die ik nu krijg tellen al mee voor het 4e en laatste rapport.

Ik sta nu dus nog op blijven zitten, kheb m'n 3e rapport nog niet, maar ik heb alles zo'n beetje berekend en ik sta nu als het goed is dit:

Nederlands - 6 (6.146)
Frans - 6 (5.803)
Duits - 7 (6.511)
Engels - 7 (6.997)
Geschiedenis - 5 (5.218)
Aardrijkskunde - 5.5 (5.4)
Wiskunde - 4 (4.085)
Natuur & Scheikunde - 5.5 (5.712)
Biologie - 5 (4.766)
Economie - 5.5 (5.29)

Intotaal 56.5 punten 3 onvoldoendes en 4 tekorten.

en voor alle 2e groeps vakken een voldoende of goed.

misschien is dit bij iedere school verschillend, dus even wat informatie:

op het rapport kun je dit staan: 3 , 4 , 5 , 5.5 , 6 , 7 , 8 , 9

Cijfer 5 is één tekort
Cijfer 4 is twee tekorten
Cijfer 3 is drie tekorten
Het cijfer 5.5 levert geen tekorten op

Hieraan moet je voldoen om over te gaan:

- puntentotaal vakken in groep 1 is minimaal 58. (ik heb 56.5 punten)
- aantal tekorten vakken in groep 1 is ten hoogste vier, verdeeld over maximaal 3 vakken. (heb ik precies, tenzij ik zak)
- aantal cijfers lager dan 6 is maximaal vier. (ik heb er 6)
- vakken in groep 2 hebben minimaal de beoordeling "voldoende" (heb ik)

Indien een leerling niet voldoet aan bovenstaande bevorderingsnorm wordt hij/zij alsnog bevorderd als de rapportlijst voldoet aan de onderstaande criteria:

- vakken in groep 2 hebben minimaal de beoordeling "voldoende" (heb ik)
- bij de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde staat maximaal één cijfer lager dan 6 en het gemiddelde cijfer van deze drie vakken is minimaal 6 (ik sta dus een 6, 7 en een 4, gemiddeld is dat net geen 6)

EN aan twee van de volgende drie criteria wordt voldaan:

- punten vakken groep 1 is minimaal 58 (kheb er 56.5)
- aantal tekorten vakken in groep 1 is ten hoogste vier verdeeld over maximaal drie vakken (heb ik precies)
- aantal cijfers lager dan 6 is maximaal vier (ik heb er 6)

een 5.24 is een 5 op je rapport 5.25 is een 5.5 op je rapport.
een 5.74 is een 5.5 op je rapport 5.75 is een 6 op je rapport.

ik sta voor een paar vakken NET een 5.5 of NET een 5 of NET geen 6, zoals je ziet sta ik voor Natuur & Scheikunde een 5.71, dat is een 5.5 maar als het nog IETS omhoog gaat word het meteen een 6, al weet ik niet of dit zo blijft omdat ik het laatste proefwerk ervan niet zo perfect heb gemaakt (kheb de cijfer er nog niet van terug) ook voor economie weet ik het niet zeker omdat ik de laatste toets na mijn gevoel matig heb gemaakt.

ik krijg nog wel wat toetsen maar niet veel meer aangezien er nu meer activiteiten komen in het laatste kwartaal (sportdag, uitwisseling, vakantie's/vrije dagen, cijfermarkt enzo)

zoals ik zei heb ik nu dus 56.5 punten intotaal, en je moet er 58 hebben, dus moet ik 1.5 punt omhoog zien te halen.

ook heb ik nu 6 onvoldoendes, waarvan er 2 weg moeten, dus ik moet een 5 van bijvoorbeeld geschiedenis naar een 6 halen, en een 5.5 van een vak als aardrijkskunde naar een 6 halen en voor de andere vakken niet zakken en dan ga ik als het goed is over.

Heb ik nog een goede kans om over te gaan? ik ben bereidt om echt m'n best te gaan doen in het 4e kwartaal, blijven zitten lijkt me gewoon dramatisch (in de 4e gaat iedereen naar de 2e fase etc.) maar het grootste probleem ligt dan bij m'n ouders, die gaan niet accepteren dat ik blijf zitten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2007, 09:40
Verwijderd
Je geeft zelf eigenlijk al aan dat je niet wil blijven zitten, je hebt nu de kans, tot de zomervakantie moet je laten zien wat je in je hebt, ga ervoor!

Maar, wat ik niet uit je beginpost kan opmaken is waarom je cijfers niet zo goed zijn, leer je heel veel maar wil het gewoon niet? Of doe je er eigenlijk niet zoveel aan?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 12:26
Saranghaeyo
Saranghaeyo is offline
ik deed er weinig aan, ik stel het huiswerk en leerwerk meestal uit tot het laatste moment, en andere leuke dingen gingen altijd voor, als ik dan ga slapen dan komt m'n boek weer tevoorschijn en lees ik het hooguit door, of soms val ik zelfs in slaap.

ik ben gewoon erg snel afgeleid, kheb volgens mij nog nooit in m'n leven ECHT goed voor iets geleerd (behalve woorden SO'tjes ofzo dan, haal ik soms een 10 voor)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Saranghaeyo schreef op 08-04-2007 @ 23:25 :
Hallo mensen, ik ben 15 jaar en zit in 3 Havo, nu heb ik dit jaar nou niet echt mijn best gedaan en de tijd ging sneller dan verwacht, aangezien het 4e kwartaal nu al start.
NIet zo veel aan gedaan blijkbaar.

En als je dat zelf al aangeeft lijkt het me duidelijk. Je moet gewoon harder werken en dan heb je nog best een redelijke kans om over te gaan.

ALs het niet lukt dan lukt het niet, en dat heb je dan dus aan jezelf te danken. Je geeft dan echter wel een signaal af dat je er spijt van hebt dat je de eerste 3 periodes zo weinig hebt gewerkt en dat recht wilt zetten. Te laat, helaas.
Lukt het echter wel dan is dat mooi en heb je laten zien dat je het niveau aankan en dat het aan je studiehouding ligt. Ik neem aan dat je mentor volgend jaar daar dan extra op gaat letten, maar dat is dan alleen maar mooi meegenomen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2007, 13:16
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 09-04-2007 @ 13:28 :
ALs het niet lukt dan lukt het niet, en dat heb je dan dus aan jezelf te danken. Je geeft dan echter wel een signaal af dat je er spijt van hebt dat je de eerste 3 periodes zo weinig hebt gewerkt en dat recht wilt zetten. Te laat, helaas.
Lukt het echter wel dan is dat mooi en heb je laten zien dat je het niveau aankan en dat het aan je studiehouding ligt. Ik neem aan dat je mentor volgend jaar daar dan extra op gaat letten, maar dat is dan alleen maar mooi meegenomen.
Wat hierboven staat, maar ik wil er nog aan toevoegen dat als je nu laat zien dat je beseft dat je een fout hebt gemaakt en dat je het wil verbeteren door hard te werken en beter cijfers te halen het waarschijnlijk wel mogen is als je één te kort te veel hebt dat ze je toch over laten gaan.

Bij ons op school gaat het vaak wel, zeker als het een vak betreft wat niet in je profiel ziet. Als je laat zien dat jij je werkhouding verbetert hebt dan vinden ze dat goed en geven ze je vaak die kans!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 15:35
Jochemska
Jochemska is offline
hard ervoor gaan laatste maandjes..... ik ben nu blijven zitten in het examen jaar en dat is echt niet leuk, je kan maar beter ff doorzetten, dan dat je 6 jaar op de middelbare school zit. tenzei het een heel erg leuke school is natuurlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten