Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2008, 18:50
IrmaLaPoes
IrmaLaPoes is offline
Hallo iedereen,

Ik ben 21 jaar en zit momenteel in het 2e jaar van de opleiding Communicatie. Ik zit er echter al lang aan te denken over te schakelen naar de opleiding Psychologie, aangezien daar mijn passie ligt.

Nu heb ik een paar vragen aan de (ex ) studenten psychologie:

- Waar studeer je deze opleiding en waarom? Raad je deze uni ook aan?
- Is het niveau hoog?
- Hoeveel college's en werkcollege's heb je per week?
- Veel huiswerk?
- Is het wiskundeniveau hoog?
- Wat is het moeilijkste vak?
- Raad je de opleiding aan?
- Nog tips/raad?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2008, 10:50
light fighter
light fighter is offline
Ik studeer psychologie in Groningen.

Waarom studeer ik psychologie, goede vraag ik vind menselijk gedrag fascinerend en interessant. Waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen en hoe ontstaat dat gedrag. Het ontwikkelen van kind tot volwassenen en ook het de abnormale ontwikkelingen dus psychische stoornissen vind ik erg interessant.
Ansich is het niveau van de studie niet bijzonder hoog denk ik. Zelf ben ik een hbo doorstromer heb mijn propedeuse in één jaar gehaald, iets wat wel bijzonder schijnt te zijn. Ik moet zeker hard werken om tentamens te halen maar dat hangt ook van het vak af, sommige vakken heb ik met nauwelijks leren gehaald en andere vakken leer ik hard voor en haal ik niet in één keer.
Qua colleges valt het reuze mee. Op dit moment heb ik maar twee dagen dat ik college heb waar van een dagdeel practicum gespreksvoering en dan nog zes uur hoorcollege. Totaal tien uur per week dus. De rest in allemaal zelfstudie, als je dat huiswerk wilt noemen dan heb ik je inderdaad veel huiswerk.
Statistiek word opgebouwd het begint makkelijk maar wordt van de basis uitgebouwd naar complexere zaken. En dat niveau ligt wel hoger maar voor mij was het niet heel makkelijk ik moet er ook wel hard voor werken maar door de colleges te volgen en het boek goed te bestuderen lukt het me wel gewoon. Voor mij is statistiek het moeilijkste vak mede doordat ik er ook gewoon niks aan vind.
Of ik de opleiding aanraad, dat ligt aan waar je interesse ligt denk ik. Voor mij is het een goede keus geweest om de overstap te maken.
Tips gewoon naar colleges gaan en de stof bijhouden.

Hopelijk heb je er wat aan.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 11:20
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
- Waar studeer je deze opleiding en waarom? Raad je deze uni ook aan?

Ik heb mijn bachelor ontwikkelingspsychologie gehaald aan de UU, omdat Utrecht gewoon lekker dichtbij was. Ik raad de uni wel aan, tis allemaal wel goed geregeld, veel keuze aan vakken. Alleen uithof blijft voor mij een groot minpunt.

- Is het niveau hoog?

Niet echt, het is gewoon redelijk veel. En face it, neuropsychologie is gewoon moeilijker dan sociale psych, ligt er dus aan wat je kiest.. Ik kan me nog wel herinneren dat ze bij de tentamens voor mijn major (ontwikkelingspsych dus) ze altijd van die ienieminie details vroegen op tentamens, heel irritant. En hele rijtjes.

- Hoeveel college's en werkcollege's heb je per week?

Ik had ongeveer 2x2 uur hoorcollege en 2x2 uur werkcollege per week. En dan nog een practicum van 2 of 4 uur. Zoiets. Maar ik heb een aantal blokken een vak erbij gekozen (omdat ik me verveelde) dus kwam er nog es zo'n 4/6 uur bij.

- Veel huiswerk?

Veel zelfstudie ja, gewoon boeken leren.. Ik lees zelf snel dus was niet zo'n drama. Ook redelijk wat opdrachten maken maar dat is alleen maar nuttig dus verder niet vervelend.

- Is het wiskundeniveau hoog?

Ik vind van niet, maar ik studeer nu statistiek dus ik denk niet dat ik er echt over kan oordelen . Voor mensen die een aanleg hebben voor wiskunde is het gewoon prima te doen, maar als je er moeite mee hebt, zal statistiek wel wat lastiger zijn ja.

- Wat is het moeilijkste vak?

Communicatievaardigheden, voor mij persoonlijk. En neuropsychologie. Veel Bio he

- Raad je de opleiding aan?
Als je dr echt mee verder wilt, ja.

- Nog tips/raad?
Bedenk je wel dat als je echt psych wil worden je er wel keihard voor moet vechten want krappe arbeidsmarkt + weinig opleidingsplaatsen (vervolgopleidingen)
Met citaat reageren
Oud 25-11-2008, 10:56
Presia
Presia is offline
In het ziekenhuis waar ik werkte op de afdeling Psychologie (tijdelijk secretaresse) selecteerden ze in sollicitaties ook op de plaats van studie. Nu kozen ze Nijmegen als de nr.1 stad om Psycholgie te studeren. Aanrader?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten