Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2009, 20:12
b00mbap
b00mbap is offline
Ik gebruik momenteel WindowsXP32bit, maar wil overschakelen naar 64bit. De reden dat ik dit niet bij aankoop van mijn computer heb gedaan, was omdat ik vernomen had dat er nogal slechte driverondersteuning was.

Nu zat ik me laatst af te vragen, of dit nogsteeds zo is? En is er alleen slechte driverondersteuning bij WindowsXP 64bit? Of ook bij Vista64bit?

En als ik over zou willen schakelen, zou ik al mijn huidige programma's nog hebben? Of zal ik alles opnieuw moeten installeren?
Oud 04-01-2009, 20:21
WolterB
WolterB is offline
Dit is software, verplaatst.

XP 64-bit heeft nog steeds slechte of geen driverondersteuning. Als je een 64-bits OS wilt én Windows moet je Vista gebruiken.
Oud 04-01-2009, 20:24
b00mbap
b00mbap is offline
Oeps zat niet op te letten, verkeerde subforum.

Is de driverondersteuning bij Vista64bit wel optimaal? Of ook nog niet?
Oud 05-01-2009, 12:50
ILUsion
ILUsion is offline
Ik zou in geen geval aanraden om naar XP64 over te stappen, vermits de driversupport daarvoor nooit optimaal geweest is (XP64 is altijd maar een soort van showcase geweest voor 64 bit, nooit bedoeld om echt door het grote publiek te laten gebruiken). En omdat XP ook niet meer verdeeld wordt (behalve voor netbooks), zullen er ook veel minder drivers voor bijkomen. XP64 kan je wel gebruiken als je zeker bent dat jouw hardware er goed op draait (want het OS zelf draait wel goed, hier op de univ draaien er enkele computers op; ook al was Vista 64 klaar).

De driversupport van Vista64 is iets anders: dat OS is wel bedoeld voor de grote massa, vermits er tegenwoordig al meer computers tegen de 4GiB RAM hebben zitten (en dus niet ten volle gebruik maken van je hardware in een Windows32-omgeving). Ik denk niet dat er al even veel drivers voor zijn als voor XP32 of Vista32; maar je hebt daar wel veel meer kans dat er in de toekomst wel een driver zal uitkomen als er nog geen zou zijn.

XP64 zou ik dus enkel aanraden als je perfect weet waar je mee bezig bent, vermits ik het zelf toch meer voor XP heb dan voor Vista. Vista64 zou ik eerder aanraden als echt op 64 wilt overgaan, maar toch met de makkelijkheid van een mainstream operating system.

Met welke reden wil je trouwens per se 64 bit gaan? Momenteel is een van de grootste voordelen natuurlijk dat je 4GiB RAM kan gebruiken, maar daarbuiten zijn de voordelen best beperkt omdat heel veel software nog steeds 32 bit werkt (en dus geen gebruik maakt van de extra instructies of grotere operands in de CPU). Bovendien zal je ook enkel snelheidswinst merken in zware programma's die voorzien zijn op 64 bit; daarbij moet je dus vooral denken aan foto/video-bewerking, wetenschappelijke software (Matlab etc.), 3D-software (renderers enzovoorts). Voor het huis-tuin-en-keukengebruik biedt 64-bit weinig nieuws. Een ander iets waar je ook rekening mee moet houden is dat (op Vista64 in ieder geval, op XP64 weet ik het niet), je geen 16-bit software meer kan draaien.
Reageren

Regels voor berichten