Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
jep, af en toe. heeft er iets mee te maken dat je spieren dan ineens een spastische beweging maken. je hersenen vertalen dit naar het plaatje "vallen".
er is veel over te vinden, dit is even de eerste link die ik zo snel vond, maar het wordt wel aardig uitgelegd: Citaat:
|
![]() |
ja niet dus, dat is het gekke. ik heb even geen zin om een goede, wetenschappelijk onderbouwde bron te zoeken, maar hier staat het ook:
klik ![]() |
![]() |
|
Ik heb het altijd op het begin van de slaap, maar in plaats van dat ik val, vlieg ik uit de bocht
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Intussen droomde ik uitgebreid over dat ik op een dak liep. Op het moment dat ik op de grond knalde, viel ik in mijn droom ook van het dak af. Daardoor heb ik toch het idee dat ik op een of andere manier in 2 seconden tijd (het vallen) een hele droom heb meegemaakt. Ondanks die link die je laat zien ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik heb dit gevonden: "The general consensus among researchers is that, as your muscles begin to slack and go into a restful state just as you are falling asleep; your brain senses these relaxation signals and misinterprets them, thinking you are falling down. The brain then sends signals to the muscles in your arms and legs in an attempt to jerk you back upright. This misinterpretation that takes place in your brain may also be responsible for the “falling” dreams that accompany the falling sensation. These “dreams” are not really normal dreams, as they are not produced from R.E.M sleep, but rather more like a daydream or hallucination in response to the body’s sensations. " de, waarschijnlijk zeer snel gegenereerde, droom waarin je 'valt' is dus niet een gewone droom zoals die in de REM staat. ![]() interessant fenomeen blijft het. @zoidberg: zonde man, het is best een lekker gevoel ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind ook dat er veel haken en ogen zitten aan die beide onderzoeken. Vooral die eerste lijkt mij niet tot betrouwbare conclusies kunnen leiden... Maar goed, ik heb dan ook ervaring met dromen die uren duren, je schrikt wakker, en er blijken 15 minuten voorbij te zijn. Of andersom trouwens, dat je wakker wordt, het gevoel hebt dat je nog maar net bent gaan slapen, en het is al uren later.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
klik dan flits je in die dromen van tijdstip naar tijdstip en besla je meerdere dagen in één droom. dat kan heel goed, maar je maakt niet 48 uur o.i.d. in één droom ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
In dromen flits je toch sowieso van situatie naar situatie? En als je je de droom dan herinnert dan maken je hersenen daar een 'logisch' verhaal van omdat hersenen nu eenmaal graag verbanden zien. Had ik gehoord, ik heb geen bron.
Dat lijkt me dan ook het geval als je droomt dat je op een dak loopt en ervanaf glijdt en dan de grond raakt op het moment dat je dat spierspasme hebt. Je hoeft daarvoor maar 2 situaties gedroomd te hebben: 1 waarin je op een dak staat en 1 waarin je aan het vallen bent. Lijkt me een betere verklaring dan dat je in je slaap van te voren al zou weten dat je over een paar minuten al je spieren even onbewust gaat aanspannen ![]() |
![]() |
|
![]() |
nee maar het gaat ook heel snel. je bent op dat moment nog niet echt aan het dromen. als ik wakker schrik kan ik me ook alleen maar de 'misstap' of 'de val met de wip' herinneren en niet een hele aanloop daarnaartoe ofzo. er wordt dus heel snel een, zoals zij het noemen, hallucinatie aangemaakt die het spasme voor je lichaam verantwoord.. ofzo
![]() |
![]() |
|
Ik heb als kind vaak gedroomd dat ik van een gebouw af viel en net wakker schrok zegmaar op het moment dat ik de grond raakte. Hoe lang ik geslapen had en dergelijke weet ik niet meer want het is te lang geleden. De laatste tijd droom ik überhaupt niet zoveel.
||
Citaat:
Maar dromen dat je valt, lijkt me wat anders. Bij die 'hypnic jerk' droom ik niet, dat is juist op het punt dat ik in slaap ga vallen maar dan dus toch niet. Zo droomde ik vannacht dat ik van een klif af viel en daardoor alsnog als laatste persoon van de aarde werd opgegeten door de vuurspuwende walvis die even daarvoor al alle andere mensen had vermoord. Daar werd ik niet ineens wakker van en het was ook niet zo naar als die 'hypnic jerk'.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Ik heb dat echt heel vaak, als ik net in slaap gevallen ben of bezig ben met in slaap vallen.
![]() Laatst had ik het ook in het vliegtuig. Toen liet ik de mevrouw naast mij echt enorm schrikken door mezelf zo op te vangen. ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Ik heb soms dat ik nog iets te wakker ben om er echt iets bij te dromen, dus ineens schokt mijn lichaam (en dat voelt als vallen) maar ik droom niet dat ik van een ladder oid val. Maar meestal droom ik er wel iets omheen, ik droom meestal dat ik een ladder beklim of op de rand van een put balanceer (en dan gaat het dus altijd mis). Een enkele keer droom ik ook heel normaal en scheurt ineens de grond onder me open. Soms is het gevoel te intens en niet fijn, andere keren vind ik het wel grappig eigenlijk.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Te veel dromen Verwijderd | 6 | 05-06-2012 20:00 | |
Psychologie |
Vallen in dagdroom LEUGEN | 1 | 27-08-2009 20:41 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Lucide Dromen Dave2006 | 23 | 01-07-2007 23:49 | |
Psychologie |
Hoe kun je je afsluiten voor andere mensen die je lastig vallen in je dromen Pruts0r | 20 | 16-04-2007 07:16 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Droom ik? Ieke | 0 | 10-04-2004 14:20 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: De droom waar ik van leef. Ieke | 0 | 04-04-2004 12:18 |