| Advertentie | |
| 
 | 
					|
| 

| 

|
| 

Dank je voor je antwoord, dat gedeelte begin ik nu door te krijgen. 

Heb alleen nooit een flauw idee wanneer ik sin/cos/tan nodig heb ![]() Nu het volgende probleem: Petra loopt naar links totdat haar zwaartepunt zich boven punt X bevindt. Op dat moment kantelt de plank nog net niet. A: Bereken de afstand XP. De uitwerking staat hieronder (in afbeeldingen). ![]() ![]() Ik snap alleen niet waarom ze bij de momentberekening doen Fplank × PZplank Je moet toch het moment van de hele plank berekenen (dus vanaf het rechteruiteinde van de kist tot aan het einde van de plank)? 

Haters gonn' hate 
	 | 
	|
| 

| 

|
| 

je neemt de momentensom altijd om een rotatiepunt/kantelpunt. in dit geval zal, als petra naar links blijft lopen, de plank om punt p gaan roteren. daarom moet je de som om punt p nemen. dus voor de kracht Fpetra geldt PX en voor de kracht Fplank geldt PZplank. 

moment = kracht * arm. in dit geval zijn er geen (externe) krachten aan de uiteinden van de plank, dus deze komen niet voor in de momentensom  
	 | 
	|
| 

| 

||
| 

Citaat: 

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel 
	 | 
	||
| Advertentie | 
| 
				 | 

![]()  | 

| 

| 

Soortgelijke topics
		 | 
	||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Huiswerkvragen: Exacte vakken | 

[NA] Natuurkunde middelpuntzoekende kracht practicum Teckla  | 10 | 02-07-2016 11:24 | |

[NA] Afgeschoten kogel en ontbinden van krachten Agility  | 8 | 17-01-2011 14:51 | |

[NA] Krachten ontbinden! Verwijderd  | 8 | 04-11-2009 18:09 | |

[NA] Krachten van resultante berekenen blaattttt  | 2 | 19-01-2006 16:53 | |
| Algemene schoolzaken | 

Leraar-anekdotes-citaten ArieP  | 37 | 29-07-2003 23:21 | |

Fysica dilemma Geronimo  | 5 | 13-03-2002 21:18 | |