Advertentie | |
|
![]() |
|
Dank je voor je antwoord, dat gedeelte begin ik nu door te krijgen.
Heb alleen nooit een flauw idee wanneer ik sin/cos/tan nodig heb ![]() Nu het volgende probleem: Petra loopt naar links totdat haar zwaartepunt zich boven punt X bevindt. Op dat moment kantelt de plank nog net niet. A: Bereken de afstand XP. De uitwerking staat hieronder (in afbeeldingen). ![]() ![]() Ik snap alleen niet waarom ze bij de momentberekening doen Fplank × PZplank Je moet toch het moment van de hele plank berekenen (dus vanaf het rechteruiteinde van de kist tot aan het einde van de plank)?
|
![]() |
je neemt de momentensom altijd om een rotatiepunt/kantelpunt. in dit geval zal, als petra naar links blijft lopen, de plank om punt p gaan roteren. daarom moet je de som om punt p nemen. dus voor de kracht Fpetra geldt PX en voor de kracht Fplank geldt PZplank.
moment = kracht * arm. in dit geval zijn er geen (externe) krachten aan de uiteinden van de plank, dus deze komen niet voor in de momentensom ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[NA] Natuurkunde middelpuntzoekende kracht practicum Teckla | 10 | 02-07-2016 10:24 | |
[NA] Afgeschoten kogel en ontbinden van krachten Agility | 8 | 17-01-2011 13:51 | |
[NA] Krachten ontbinden! Verwijderd | 8 | 04-11-2009 17:09 | |
[NA] Krachten van resultante berekenen blaattttt | 2 | 19-01-2006 15:53 | |
Algemene schoolzaken |
Leraar-anekdotes-citaten ArieP | 37 | 29-07-2003 22:21 | |
Fysica dilemma Geronimo | 5 | 13-03-2002 20:18 |