![]() |
|
![]() |
Morgen (woensdag 24-11) vindt er in de Tweede Kamer een debat plaats over - onder andere - toiletten in stoptreinen. In nieuwe treinen op korte trajecten zit namelijk geen wc meer. Niet voor reizigers en niet voor personeel. Verschillende organisaties hebben hun beklag hier over gedaan.
Lees hier een artikel op nieuws.nl Stelling: iedere trein hoort een toilet te hebben. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
De toiletten in treinen zijn in de regel zo ontzettend smerig dat al mijn sluitspieren blokkeren bij het idee alleen al dat ik daar naartoe zou moeten.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die moet reizen per trein, zich dat niet realiseert, en dan van te voren zorgt dat hij leeg is. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Als er op ieder tussengelegen station een toilet is en de treinen rijden met enige regelmaat (en je hoeft dus niet op zo'n station een uur te wachten voor de volgende, maar bv max een half uur), dan vind ik niet dat toiletten in de trein noodzakelijk zijn (wel weer als de afstand tussen de stations groter is dan bv een half uur). Maar mijn ervaring is dat er op veel kleine stations geen toilet is, dus ik ben voor toiletten in de trein.
|
![]() |
|
Het hangt nogal af van de treinverbinding. Op het boemeltje Zwolle-Kampen hoeft er van mij geen trein te komen, dat ding rijdt hooguit 10 minuten. Op stoptreinen op langere trajecten vindt ik het een stuk bezwaarlijker dat er geen toilet zou zijn.
||
Citaat:
Tja, bij kortere stukjes kun je natuurlijk ook ophouden, maar wat Andijvie al zei, hebben kleine stations vaak helemaal geen wc en dan is het best vervelend als je ook nog eens een half uur met de bus of fiets verder moet. Zelf was ik nooit voorstander van het weghalen van wc's bij sprinters, maar om al die nieuwe sprinters te laten ombouwen is natuurlijk ook zonde van het geld.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je hoeft trouwens helemaal geen handicap te hebben om er hinder van te ondervinden dat er in een trein geen toilet zit. Ik schat dat ik zelf bij 80-90% van mijn treinreizen wel één of meerdere keren gebruik maak van het toilet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zelf zit ik regelmatig in een stoptrein, zo'n 1,5 uur enkele reis en onderweg heeft het vertrekstation een toilet en 1 station onderweg ook; imho kunnen die treinen niet zonder toilet (en die zit er ook gewoon in). Traject van die sprinters is mogelijk anders, maar dat weet ik niet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een zeker comfort is toch wel wenselijk tijdens het reizen, en een toilet kan voor velen een belangrijk onderdeel van comfort zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Je kunt een heel lijstje opstellen met eisen en wensen, in volgorde van belangrijkheid. Aangezien er geen geld is voor alles, moet je ergens de grens trekken. - onderstel met motor en machinist - overkapping - wanden met deuren - ramen - stoelen - stoelbekleding - verwarming/airco - toilet - eten en drinken - 1e en 2e klas onderscheid - stiltecoupé - gratis wifi - regelbare verwarming - verwarmde stoelen - loungebar Het comfort van mensen die een toilet nodig hebben wordt meer geschaad op het moment dat er geen toilet is, dan dat het comfort van anderen geschaad wordt door het ontbreken van een loungebar. |
![]() |
||
Citaat:
Prima ![]()
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Het verschil zit hem er in dat reizigers- en gehandicaptenverenigingen aan de bel hebben getrokken voor de toiletten. Niemand heeft nog actie ondernomen voor een loungebar. Daarnaast zijn de argumenten vóór toiletten niet al te ver gezocht. Een menselijk lichaam produceert afvalstoffen en die moeten om de zo veel tijd geloosd worden. In onze beschaving hebben we besloten om dat te doen op een toilet. Je moet dus met een aanvaardbare regelmaat toegang hebben tot een toilet. Voor kinderen en zieken kan dit ervoor zorgen dat men niet tot een volgend station kan wachten. Maar ook voor anderen kan het prettig zijn als ze hun toiletbezoeken niet van te voren hoeven te plannen. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En idd, verder reizen er veel soorten mensen met de trein, van kinderen tot ouderen en gehandicapten. Waarom alleen denken aan de mensen die niet in de trein naar het toilet hoeven en niet aan de mensen die dat juist wel moeten? En er is ook nog een tussengroep van mensen die het ziet als comfort ipv pure noodzaak (voor kleine kinderen, ouderen en bv. zwangeren kan het echt noodzakelijk zijn), dus die voorzie je ook nog. |
![]() |
||
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland...stoptrein.html
Citaat:
De toezegging om op alle stations wc's te bouwen is halfslachtige maatregel waardoor noodgedwongen mensen noodgedwongen langer onderweg zullen zijn. Reizigers met acute darmklachten of reizigers die laatste trein zitten zijn met deze maatregel niet geholpen. Het argument dat een wc ten koste gaat van ruimte is een verkapte manier om te zeggen dat de NS geen geld wil uitgeven aan deze service. Tot 1900 hadden de meeste treinen in Nederland om deze reden geen wc. Willen we twee eeuwen terug? Ik dacht het niet. Wc's in treinen lijken mij een noodzakelijk comfort. Ik vraag me af of het toezicht op de NS heeft gefaald, waardoor er treinen zijn zonder wc's, of dat de overheid wc's in treinen als een dusdanig vanzelfsprekende verworvenheid in een beschaafd land beschouwt dat hier geen controle op zou moeten zijn.
|
Verwijderd
|
Wat ik een prima idee zou vinden, is wanneer de kosten voor wc-gebruik ook op de wc-gebruiker verhaald worden, bijvoorbeeld door (zoals op onbewaakte wc's op stations) een systeem van een muntje betalen voor gebruik in te voeren. Ik maak zelf regelmatig reizen van ruim drie uur en maak zelden gebruik van de wc in de trein. Ik heb dan wel weer meer behoefte aan een hogere temperatuur in de trein, of rust van stomme verkopende mensen, of wat dan ook. Je betaalt voor wat je krijgt, en ik snap niet zo goed waarom wc opeens een uitzondering is. Wat nou wanneer je iemand bent die twee liter drinkt (wegens gezondheid) maar dat niet altijd bij zich kan dragen (wegens gezondheid), telt dat minder zwaar dan mensen met een zwakke blaas?
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Die onkosten vind ik dat de NS best mag bestrijden door te laten betalen voor de schoonmaak. (Vind ik dat je dan ook best als klant mag eisen dat die (trein)toiletten dus ook schoon zijn). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Op stations gaan de wc's vaak dicht 's avonds. Wildplassen wordt ook niet gewaardeerd. En ook op kleine afstanden moet je wel eens heel nodig. En ik heb trouwens wel eens een uur in zo'n ding gezeten, dat is toch een behoorlijke poos. Éen wc in zo'n ding doen is echt niet erg.
|
![]() |
|
![]() |
Er is inmiddels toegezegd dat er geen toiletloze treinen meer worden gekocht door de NS:
http://www.nu.nl/binnenland/2397263/...ilet-meer.html |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ahja als dat alles is dan zijn het natuurlijk nog steeds fantastische treinen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||