'Alo;
Ik heb al een uurtje rond zitten kijken op google naar dit probleem maar ik kon mijn "symptomen" nergens vinden, dus misschien iemand hier met dezelfde ervaring ofzo...
Ik ben 14 en soms heel heftig bang in het donker. Wat er dan precies is; ik ben bang dat er iemand in mijn kamer naar me staat te kijken. Een eng persoon, maakt niet uit wie, kan de eerste Dracula van de film uit 19-nogwat zijn of de geest van de toekomst uit A Christmas Carol. Dan bedek ik HEEL mijn lichaam met mijn deken, maar ik hou zoveel mogelijk bij mijn gezicht open zodat ik teminste wat lucht en koelte krijg en kijk ik naar de (naast mijn bed staande) muur. Ik kan niet naar een ruimte of afstand verder dan een meter kijken omdat het gezicht me dan aan kan kijken.
Als ik beneden naar de wc ben geweest en (in het donker) de trap oploop, ben ik EN altijd bang dat iemand door het ruitje van de voordeur kijkt én bang dat ik achtervolgd wordt door een Nazgul Lord of the Rings) / Dementor (Harry Potter)-achtig iets als ik de trap weer oploop, daarom probeer ik zo snel mogelijk mijn kamer weer in te zijn.
Daarnaast ben ik soms ook bang als ik alleen thuis ben en naar boven moet lopen, en als ik in de huiskamer zit kijk ik ook voortdurend om me heen. Ik kan er ook niet tegen als de badkamerdeur niet op slot zit, omdat er dan "enge dingen" naar binnen kunnen lopen. Ook ben ik (soms) bang voor spiegels, het meest denk ik dan aan dat het kan gebeuren opeens the Exorcist of the Grudge achter me in de spiegel te zien.
Oke een heel verhaal XD
Maar misschien is dit kenmerkend en heeft het iets met elkaar te maken?
En wat kan ik er misschien aan doen? Ik ben 14 en wil er inmiddels wel
vanaf. Ik ben heel mijn leven al bang, ik herinner me duidelijk en helder dat
ik op mijn 2e/3e (ik heb nog veel jeugdherinneringen) "enge plaatjes" in de
lucht zag als ik 's avond naar bed ging, ook al zat mijn vader naast me.
Dit waren plaatjes met enge, echt doodenge (voor mijn gevoel toen) personen
en gebeurtenissen er op. Verder nog nooit een trauma gehad, misschien
aan een versie van Scrooge (A Christmas Carol) met de hierboven al genoemde
Geest van de Toekomst, waarin je 2 lampjes als ogen ziet. Dagen niet kunnen
slapen en dat figuur achtervolgd me al sinds ik die film op m'n 8e gezien heb.
Maar oke dit is het wel zo'n beetje anders ga ik onzin typen.
Sowiso erg bedankt voor het lezen
En misschien alvast bedankt voor de comments