Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2011, 00:43
Ji-Hyun
Ji-Hyun is offline
Buiten de andere vraag die ik op dit forum gesteld heb, heb ik ook nog een hele andere vraag.

Ik ben namelijk een heel groot fan van Azië, oorspronkelijk gekomen door mijn vroegere obsessie met Japanse anime en manga. Nu is dat intussen overgeslagen naar Azië in het algemeen, maar vooral naar Zuid-Korea en Japan als landen.

Als ik dit schooljaar zonder problemen weet af te sluiten en het examen haal, dan moet ik dus een HBO-opleiding gaan kiezen. Ik ben dan 18, dus in principe niet meer leerplichtig. Het probleem is een beetje dat ik helemaal niet weet welke opleiding ik wil volgen, ook al gaat mijn voorkeur op dit moment uit naar een studie die 'Oriëntaalse Talen en Communicatie' heet. Dat is echter alleen te volgen in Maastricht, wat een heel eind van mijn woonplaats is, en dus zal ik dan op kamers moeten. Ook bouw ik dan een studieschuld op, en als de opleiding niks voor me blijkt te zijn ga ik daar problemen mee krijgen.

Mijn idee was dus om naar Zuid-Korea op uitwisseling te gaan om daar te kijken of het Aziatische dagelijkse leven echt zo is als ik me voorstel, of ik daar later zelf ook naartoe wil en daar echt een studie naar wil volgen. Ik wil daar het liefst een paar maanden/een jaar de taal leren, maar ik heb geen idee of dat mogelijk is? Weet iemand een organisatie die daar mee informatie over heeft? Ik heb zelf al op het internet gekeken, maar ik weet niet wat de kansen zijn voor iemand met alleen een HAVO diploma. Ook heb ik gelezen dat er een programma was waar buitenlandse studenten een jaar lang Koreaans konden leren aan een universiteit of iets dergelijks, alleen die studenten waren wel allemaal geadopteerde Koreanen. Dat is eigenlijk wat ik ook wel wil.

Weet iemand waar je dit soort informatie kunt opvragen? Of is er hier iemand die zelf naar Zuid-Korea is geweest? Ik weet trouwens wel dat Nederlandse universiteiten soms contact hebben met Zuid-Koreaanse universiteiten en dat mensen zo daar terecht komen, alleen die zaten echter wel al een tijdje op die opleiding in Nederland. En ik ga geen 'business' studie volgen alleen om dan maar daarheen te kunnen.

Nou ja, iemand enig idee? xD
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2011, 02:42
piraat013
piraat013 is offline
Offtopic dus je kijkt ook Naruto,one piece Bleach et ectera

Ontopic Waarom neem je gewoon geen tussenjaar en ga je ervaring daar opdoen ?Dan kijk je of het was is zo niet kom je terug ?http://forum.fok.nl/topic/1425128/2/25 informatie en ervaringen van andere mensen die daar zijn geweest.....
Met citaat reageren
Oud 04-09-2011, 11:23
Verwijderd
Ik richt me even alleen maar op het 'wat wil ik studeren' stukje. Het is heel vaak een beetje een gok om aan een studie te beginnen, je weet vrijwel nooit helemaal zeker . Veel mensen gaan op kamers, veel mensen hebben een studieschuld. Ik wil je alleen aanraden om, ook als je helemaal het plan en alles hebt doorgezet, om gewoon een open dag te bezoeken, eventueel een meeloopdag als dat mogelijk is. Als het je dan bevalt moet je het gewoon doen! Ik ga ook iets studeren waarvan ik totaal niet weet of dit "het" is, ongeveer 4 uur reizen van mijn eigen woonplaats. Dat is ook best wel eng maar tot nu toe (en ik ben nog niet eens begonnen) vind ik het het allemaal waard!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2011, 12:54
Geel
Geel is offline
EF is een organisatie die mensen de kans biedt om in het buitenland te studeren. YFU verzorgt uitwisselingsprogramma's voor jongeren. Je zou op deze en wellicht andere sites kunnen kijken of je kunt vinden wat je zoekt.

Een goede vriend van mij was met EF naar Japan gegaan. Het was de bedoeling dat hij daar een jaar zou blijven, maar hij is naar een maand alweer teruggekomen. Zijn ervaring was dat hij heel erg gediscrimineerd werd in Japan. Mensen keken hem raar aan als hij over straat liep en hij zei dat moeders hun kinderen naar zicht toe trokken als hij langsliep. En dat als hij in de bus naast iemand ging zitten diegene opstond en ergens anders ging zitten. Volgens hem waren de mensen in Japan niet erg blij met een Westerling.

Ik weet niet of dat overal in Japan/Korea/Azië zo is, maar dat is wat die vriend van mij mee had gemaakt. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Oud 04-09-2011, 20:07
Verwijderd
Geel, misschien. Maar toeristen vinden ze in China erg leuk: Ik sta denk ik op meer dan 500 foto's door Chinezen gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2011, 20:19
Geel
Geel is offline
Ja, toeristen zullen ze vast leuk vinden. Maar dat kan ook (deels) komen doordat toeristen geld opleveren. Ik denk dat men er toch altijd er anders tegenover staat als iemand 'binnen probeert te dringen' in de maatschappij. Maar, nogmaals, dat is wat die vriend van mij had meegemaakt, ik wel geenszins zeggen dat het overal in Azië zo is. Want, ik wéét niet hoe het is.
Oud 04-09-2011, 23:37
Ji-Hyun
Ji-Hyun is offline
@piraat013: Die nou net niet, teveel afleveringen. En de enige daarvan die me de moeite waard leek was Bleach. xD

Ik wil inderdaad heel graag een tussenjaar doen, maar ik zou niet weten hoe ik dat allemaal voor elkaar moet krijgen. X_X Ook al is dat topic dat je stuurde wel interessant. x3

@Interglot: Ja, ik was ook nog van plan om zeker een open dag te gaan bezoeken. Ik ben al een keer bij een voorlichting over die studie geweest, alleen dat duurde niet zo lang omdat ze ook andere studies af gingen. Ga jij dan niet op kamers trouwens? o.o Dan ben je elke dag weer heel lang onderweg. Maar goed, ik ga zoiezo naar het HBO dus als het me iets lijkt wil ik de gok wel wagen, het liefst wel met dat tussenjaar erbij.

@Geel: Van YFU weet ik dat ze geen uitwisselingsprogramma's naar Zuid-Korea hebben, wel naar Japan, daar heb ik toevallig thuis een folder van liggen. Van EF weet ik het niet zeker, maar zal even kijken of er iets tussen zit. :-)

Overigens heb ik juist het verhaal van een andere student die naar Japan ging gelezen, die zei dat Japanners het juist heel leuk vonden dat er een Westerling zat. Ook al stond er ook wel dat ze raar werd aangekeken op straat en mensen zich afvroegen wat ze in een schooluniform deed, waren ze over het algemeen juist geinteresseerd. Maar ja, dat zal wel overal verschillen natuurlijk. Je staat in ieder geval wel te kijk daar.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2011, 23:40
Verwijderd
Ik ben al op kamers. 3,5 tot 4 uur is te ver . Maar ik zit gewoon ver van mijn ouders af, dus ik kan niet voor elk dingetje "even" terug. Maar wat ik wou aangeven is eigenlijk dat dat geen problemen oplevert, en juist ook wel fijn is. Ik was er echt aan toe om ht huis uit te gaan.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 19:38
xWiskytje
xWiskytje is offline
@Ji-Hyun
Je hebt gelijk dat er in de folder van YFU niets staat voor naar zuid-korea voor 1 jaar te gaan. Maar je bent toch verkeerd.

Het gaat WEL. Ik ben het heel zeker want ik ga mij binnen 2 weken inschrijven om een jaar in Zuid-Korea te gaan studeren via YFU. Ik ben nu al aan het aftellen

Je zal het waarschijnlijk niet gezien hebben, want toen ik op de prijslijst gekeken had vorig jaar stond er bij mij dat je wel naar Zuid-Korea kon gaan, maar dat dit op aanvraag moest.

Nu heb ik nog eens gekeken & heb gezien dat de aanvraag er niet meer opstaat.

Dus, als je heel zeker bent om naar Zuid-Korea wilt gaan, ZEKER doen, je gaat er anders spijt van hebben

& tegen mij zeiden ze dat je al moet oefenen om look te eten omdat ze dat daar heel veel eten, soms wel als gewoon een hapje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten