Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() daarnaast is het zo dat als je motorproblemen of iets dergelijks krijgt, je niet even kunt zeggen: ach, we vliegen gewoon even wat rustiger en dalen dan een beetje, en dáárna mag iedereen met een parachute om eruit springen. nee, je stort gewoon neer ![]() jij denk dat een boeing en een klein vliegtuigje even snel vliegen? de kruissnelheid van een commerciële boeing is ongeveer 1000-1100 km/uur! als je een parachutesprong maakt vliegt het vliegtuigje 100-150 km/uur ofzo ![]() het is heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om een boeing constant te laten vliegen met 100-150 km/h ![]() |
![]() |
|
Met 150 km/u is een een commercieel toestel nog aan het taxiën; tot aan daar is het punt dat volgens mij besloten mag worden om de landing af te breken. Dan krijg je nog het V1 punt; het punt dat een toestel door moet zetten met opstijgen, en daarna nog het V2 punt waarop een toestel daadwerkelijk van de baan komt wat gemiddeld dacht ik vanaf zo'n 250 km/u is. Dat zijn op zich allemaal variabele waarden, afhankelijk van totaalgewicht, toestel, weersomstandigheden, lengte van de baan en zo (V2min is de miniumsnelheid die een toestel nodig heeft om op te kunnen stijgen in die bepaalde situatie met één defecte motor).
Maar volgens mij zijn er minder beperkingen met een maximumsnelheid met parachutespringen, behalve dan dat je het risico loopt het toestel zelf te raken.Een 747 vliegt met zo'n 920 km/u op kruissnelheid, maar je voorwaartse snelheid wordt opgeheven door zwaartekracht. Als je iets uit een bewegend voorwerp gooit (en denk eraan dat een vliegtuig ontworpen is om door de lucht te snijden met nauwelijks weerstand en lift te genereren) heeft het de neiging om direct naar beneden te gaan. Militairen springen ook met een kilometer of 500 per uur uit een Hercules, en er zijn zelfs gevallen bekend van piloten die hun schietstoel hebben gebruikt boven de 1200 km/u die het gewoon overleeft hebben. Problemen zijn inderdaad meer dat de cabine onder druk staat, en je dus niet op die hoogte even een deur kan openzetten zonder dat iedereen snel van z'n stokje gaat. Daarnaast moet je dan iedereen nog leren hoe met zo'n ding om te gaan - en dat kost ontzettend veel tijd - en het kost bakken met geld om personeel te trainen, parachutes aan te schaffen en te onderhouden. In de praktijk is het gewoon niet efficiënt, want een probleem valt of op te lossen zodat het niet nodig is, of de situatie is zo erg dat je feitelijk niet de mogelijkheid of tijd hebt om iedereen met parachutes te evacueren. En je kunt dat inderdaad ook niet op elke plek doen eigenlijk, want je weet niet waar mensen op de grond terecht komen ![]() Bovendien is vliegen een relatieve veilige manier van vervoer, en de kans dat je in een situatie komt waarin je met een 747 of zo iets aan een parachute hebt valt gewoon te verwaarlozen. Het weegt niet op tegen het wel aan boord hebben van een parachute. Vergelijk het maar met auto's: elk jaar komen een paar mensen om door verdrinking doordat ze met de auto in het water komen. Maar je gaat geen zuurstoftank in je auto installeren voor het geval dat. Te ingewikkeld, kans is gewoon te klein ![]()
|
Je begint wel met die snelheid, maar zodra je het vliegtuig verlaat neemt de zwaartekracht het over als de kracht die aangeeft waar je lichaam heen wilt. Je blijft niet puur zijwaarts gaan met 920 km/u, maar je gaat naar beneden. Luchtweerstand remt je dan af tot je maximale valsnelheid (eindsnelheid). Dat gaat vrij vlot, want hoe hoger je (val)snelheid, hoe groter de weerstand. De eindsnelheid van een lichaam in vrije val is zo'n 200 km/u. Een parachute remt dat nog verder af tot zo'n 20 km/u.
|
Trouwens, als iedereen uit zo'n vliegtuig zou springen, is dat dan inclusief de piloten? Dan is er helemaal niemand meer die een béétje kan gokken op het lege weiland naast de woonwijk in plaats van op de woonwijk zelf. Of zouden die piloten dan weer wel moeten blijven zitten (als het vliegtuig neerstort boven een bewoond gebied), van de TS?
|
Piloten doen altijd hun uiterste best om het vliegtuig onder controle te houden, of proberen weer onder controle te krijgen
![]()
||
Citaat:
Kort gezegd, er zouden statistisch gezien meer mensen sterven als ze met parachutes uit een vliegtuig springen, dan wanneer het vliegtuig een noodlanding maakt. En bij veel ongelukken is er sowieso geen tijd of ruimte voor parachutesprongen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Vliegtuig (ik wist niet waar ik het anders bij moest zetten) Ilovemycutie | 10 | 01-08-2016 05:47 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[NA] Rollen van een vliegtuig Scholier | 6 | 11-12-2010 19:09 | |
VWO |
Aardrijkskunde II Marloeske | 455 | 29-06-2005 11:57 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[NA] vragen... EaSy-M3 | 3 | 12-05-2005 15:21 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geen vliegtuig in Pentagon op 9/11?! Hardst33lo | 76 | 26-10-2004 18:22 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Vliegtuigje boort zich in kantoorgebouw PV | 36 | 08-01-2002 19:07 |