Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2012, 19:12
Diamera
Diamera is offline
Ik ben een ramp met sinusjes en cosinusjes, hopelijk kan iemand me duidelijkheid bieden...
Een van de standaardregels is:

Als ik nou cos t heb, waarom is dat niet hetzelfde als 1/2 cos 2t? En dan mag je als je cos t = iets hebt, zeker niet deze regel gebruiken en aan de andere kant ook keer een half doen?

En wat moet ik dan wel aan de linkerkant doen om iets = 1/2 cos^2(t) -1/2 te krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2012, 20:36
Verwijderd
Cos (t) =/= 1/2 cos (2t) om verschillende redenen. De makkelijkste is dat als je de grafiek tekent, je kunt zien dat de amplitude verschilt. Cos (t) heeft een amplitude van 1, terwijl 1/2 cos (2t) een amplitude van 1/2 heeft. Het tweede verschil is het verschil in periode. De periode van cos (t) is 2pi, terwijl de periode van 1/2 cos (2t) een periode van pi heeft. Cos (t) en 1/2 cos (2t) hebben dus verschillende grafieken en zijn dus niet hetzelfde.

Ik zou de rest van je vragen ook willen proberen te beantwoorden, maar ik snap niet helemaal wat je vraagt, dus dat wordt lastig Zou je je vragen misschien willen verduidelijken?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 20:38
Schrödinger
Schrödinger is offline
Waarom zou het wel hetzelfde zijn? De cosinus is geen lineaire functie dus is het niet per se zo dat wanneer je het argument verdubbelt je ook een 2x zo grote waarde krijgt. Er geldt bijvoorbeeld ook niet dat .

Wat je hier wel kan doen is gebruiken dat .
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 21:22
Diamera
Diamera is offline
Citaat:
Zou je je vragen misschien willen verduidelijken?
Ja ik zie nu zelf ook hoe vaag het klinkt Met dit:
Citaat:
En dan mag je als je cos t = iets hebt, zeker niet deze regel gebruiken en aan de andere kant ook keer een half doen?
bedoelde ik wat er met de rechterkant gebeurt als je links geen cos 2t maar cos t zou willen, dus dit ja:
Citaat:
Wat je hier wel kan doen is gebruiken dat .
Dank je!

Citaat:
En wat moet ik dan wel aan de linkerkant doen om iets = 1/2 cos^2(t) -1/2 te krijgen?
Als cos(2t) = 2 cos^2(t) - 1, is dan 1/2 cos(2t) = cos^2(t) - 1/2 ?

Ik ga er maar weer mee verder, even wat handiger in worden.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 21:29
Siron
Siron is offline
Citaat:
Voor je eerste vraag ben ik het met Schrodinger eens, de belangrijkste reden waarom er niet geldt dat is omdat de cosinusfunctie geen lineaire functie is (bekijk de grafiek zeker eens!)

Voor je 2de vraag:
Stel wat je wilt bekomen:

Vermenigvuldig beide leden met 4:

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten