Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2013, 14:32
Tom Dekker
Tom Dekker is offline
Even voorstellen: Ik deel inzichten, perspectieven en ervaringen m.b.t. studiekeuze, carrière en het uitstippelen van jouw toekomst. Vanuit eigen ervaring weet ik hoe de onzekerheid over je toekomst, een verkeerde studiekeuze, en de onwetendheid behoorlijk kan frustreren.

Wat 'VERWACHT' jij in 2013 te bereiken?

Wat je (on)bewust verwacht van jezelf bepaalt namelijk voor een belangrijk deel de toekomst. Ook ten aanzien van een studiekeuze(proces).

Te vaag?

Laat het me verduidelijken:

Twee docenten van een middelbare school werden aan het begin van een nieuw schooljaar apart genomen door de directie. Ze zeiden tegen de docenten:

"Jullie presteren uitzonderlijk goed en zijn uitgeroepen tot de beste leraren uit het team, om dit te belonen worden jullie volgend schooljaar gekoppeld aan de 30 beste leerlingen. Deze leerlingen presteren ook uitzonderlijk goed."

Aan het einde van het schooljaar waarin de beste leraren les gaven aan de beste leerlingen volgde het verwachte resultaat:

Deze leerlingen haalden gemiddeld 30% betere cijfers dan leeftijdsgenoten uit 'normale' klassen.

Er is echter één twist, zowel de docenten als de leerlingen waren helemaal niet geselecteerd omdat ze zo goed hadden gepresteerd.

Het was puur toeval.

Ze zijn aan het begin van het schooljaar random, met lootjes, geselecteerd. Ze presteerden 'normaal' en hadden helemaal geen uitzonderlijke staat van dienst.

Het was een opgezet onderzoek.

Huh? Maar toch presteerden ze uiteindelijk beter?

Ja! En daar is maar één verklaring voor:

De vormende kracht van VERWACHTINGEN!

De leraren hadden de verwachting van zowel zichzelf als de groep leerlingen dat er uitstekend gepresteerd zou worden, die kunstmatige verwachting had de directie immers ingeprent.

Wat kan jij hiermee?

Vraagje:

Wat is het eerste antwoord wat in je hoofd popt op de volgende vraag:

Verwacht jij dat je met de nodige inspanning in het nieuwe jaar tot een passende studiekeuze kan komen?

ff eerlijk..

Misschien heb je eerder 'verkeerd' gekozen en heb je die verwachting bijgesteld.

Of verwacht je nooit helemaal goed in te kunnen schatten wat een mogelijke studie exact inhoudt.

Hoe dan ook, die gedachten bepalen voor een belangrijk deel de uitkomst van jouw studiekeuzeproces. En die verwachtingen kunnen zo ook je eigen vijand worden.

In januari de mindset bepalen waarmee je in 2013 met nieuwe energie jouw toekomst gaat bepalen is een cruciale stap op weg naar een passende studiekeuze.

Even wat zelfvertrouwen tanken.

Hoewel je nog wat actie moet ondernemen, wat zoekwerk moet doen en wellicht wat begeleiding moet inschakelen, verwacht ik in ieder geval dat je uiteindelijk prima in staat ben om die studie te kiezen die 100% bij jou past.

Spreek je!

- Tom

Laatst gewijzigd op 16-01-2013 om 08:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2013, 18:23
Verwijderd
hoofdpijn copy-paste.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 23:59
Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Leuke vraag, slecht verhaal.

Wat ik verwacht, zijn twee propedeuses.
Oud 13-01-2013, 09:47
Silvano08
Silvano08 is offline
Ik verwacht een VWO-diploma met wat mooie cijfers erop.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 10:55
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Ik verwacht niets maar hoop op veel
Reageren

Regels voor berichten