Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2013, 15:20
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Hoi allemaal

Na uitgebreid overleg heeft de jury een top 7 en een rapport samengesteld. Het was een moeilijke keuze maar we zijn eruit gekomen. De meningen van de juryleden waren soms erg verdeeld. Wat we wel allemaal vonden is dat elk gedicht zijn eigen mooie stukken had en dat iedere schrijver ook erin geslaagd is om het thema zich eigen te maken. Een algemene tip: probeer meer tijd in je gedicht te stoppen voor je het opstuurt. Laat het even liggen, kijk er nogmaals naar, wees niet bang meerdere versies te maken en controleer op spelling.

Dan nu de uitslag waar jullie lang genoeg op hebben gewacht!!


Het beste gedicht vond de jury gedicht nummer 1!

Ondanks de spelfout was de jury over het algemeen positief over dit mooie gedicht, het loopt fijn, het einde is mooi, het geheel is bijzonder, origineel en sprookjesachtig. De samenhang van de twee in opbouw verschillende strofen is ook mooi, het draagt goed bij aan de verhaallijn. Eventueel had de eerste hoofdletter weggelaten mogen worden. Het verhaal is prachtig omschreven, heerlijk om te lezen. Van harte gefeliciteerd met het winnen van deze wedstrijd!


Tweede is geworden gedicht nummer 5!

Het is behoorlijk ironisch dat ‘hij’ zichzelf aan dezelfde boom ophangt als diegene waarin hij zijn liefde heeft gekerfd. Mooi ook om te bedenken dat die liefde waarschijnlijk de oorzaak is van het verhangen. De titel past er goed bij! Loopt geweldig, goede binnenrijm, regelonderbrekingen die meerwaarde hebben en een gedicht dat ook nog visueel lekker is. Heel mooi gedicht dat mooie beelden oproept, de zinnen zijn prachtig poëtisch. Het loopt als een trein en doet verlangen naar meer.
Een jurylid vond het einde te lomp. Een ander vond dit juist prachtig. Een ander punt van een jurylid: wilgen zijn misschien niet zo geschikt te zijn om jezelf aan op te hangen qua bouw, omdat de takken te zwak zijn en neerhangen waardoor het touw eraf kan glijden, verder is het ophangen ook erg onpraktisch boven het wateroppervlak. Maar dit terzijde, ook van harte gefeliciteerd met het bijna winnen van deze wedstrijd. We hebben genoten van je inzending.


Derde is geworden gedicht 4!

De jury vindt dit gedicht bijzonder omdat het niet direct over een boom gaat, maar over het idee van een boom of zelfs een persoon. Heel fijn gedicht, met fijne rijm en goedlopend. Het is ook leuk dat het gedicht beter te begrijpen is als je het vaker leest.
De jury raadt aan de ‘als’ weg laten in de eerste regel, 'Zolang het duurde heb ik gedaan alsof' klinkt mogelijk mooier. De laatste zin is erg krachtig, heel goed hoe het thema hier verwerkt is. De woordkeuze en poëzie van de zinnen had wel iets meer van het niveau van de laatste regel gekund, hulde voor deze zin. Gefeliciteerd met de derde plek!


Vierde is gedicht 3.

Dit lijken twee gedichten door elkaar heen. Er worden grote en mooie woorden gebruikt, zoals ‘daar ik eerdaags de lier aan mijzelf hang’, prachtig! Net als de ‘verdwaalde katten’.*De grapjes over de Boom Massa Index en Irene zijn leuk gevonden, maar passen er niet helemaal in, de rest van het gedicht is statiger. De strofes lijken niet helemaal bij elkaar te passen. Daardoor komt het einde ook een beetje uit de lucht vallen. De woordkeuze is wel origineler dan in de rest van de gedichten. Er wordt geen enkele keer ‘blaadjes’, ‘takken’ of ‘stam’ genoemd en toch is het beeld van de boom wel compleet.
Het metrum loopt niet echt goed. De binnenrijm is wel heel goed, en lof voor de originaliteit!


Vijfde is gedicht 6.

Bij vlagen prachtig. De beelden zijn echt heel mooi gekozen, ‘eigenlijk het was een boot maar niemand die het zag’ vertelt een heel beeldend verhaal, erg herkenbaar ook. De woordvolgorde is soms afwijkend van wat grammaticaal juist is, dit kan poëtisch bedoeld zijn maar het leest niet fijn. Ook had er meer gedaan kunnen worden aan opmaak en interpunctie. Sommige zinnen zijn niet te begrijpen en de asterisken lijken geen meerwaarde te hebben. Het verhaal zelf is verder ook niet duidelijk of origineel. Heel jammer, want dit gedicht had echt potentie. We raden de schrijver aan vooral door te gaan en te blijven oefenen, dit gedicht had met wat bijschaving kunnen winnen. Er zitten mooie vondsten in, haal die eruit en verwerk ze op een andere manier. Het gedicht moet lopen als een trein om in deze vorm te kunnen werken.


Zesde is gedicht 7.

Dit gedicht had een heel fijn gedichtje kunnen zijn als het wat kinderlijker en sprookjesachtiger was gehouden met overal eindrijm. Als het zo was gebleven als het begin, dan had het heel veel potentieel gehad. Het gedicht is over het algemeen voorspelbaar. Er wordt iets teveel expliciet uitgelegd (‘zo voelt dat dus als je je vrienden verliest als een oude wilg’), dit maakt het minder poëtisch en haalt de waarde van het vertellen van een verhaal in een dichtvorm weg. Er had meer tijd in het gedicht gestopt kunnen worden, dat had het aanzienlijk kunnen verbeteren. Enkele mooie stukjes: ‘takkendrager’ en zijn avonturen nooit geteld’.
Het gedicht bestaat uit niet samenhangende mooie stukken, hier had meer over nagedacht kunnen worden. De omschrijfstijl heeft pieken en dalen, de pieken zijn geweldig, maar de dalen doen afbreuk aan de poëtische waarde van het gedicht.*


En nummer 7 is gedicht 2:

De eerste twee zinnen zijn mooi, hoewel de woordkeuze in het context van het gedicht niet heel origineel is. Vooral de derde zin is veel te direct en weinig omschrijvend. De opmaak is slordig (inconsequent gebruik van hoofdletters) en de zinsafbreuk voegt niets toe aan het gedicht. De komma’s lopen niet goed en er staan spatiefouten in. ‘Treurwilg’ is niet bijster origineel. Als er gewoon ergens 'ik treur' of iets dergelijks gebruikt was, dan had de lezer zelf de link kunnen leggen met het thema. In de eerste regel staat ‘mee deinen’ en niet ‘meedeinen’. Op zich zitten er zeker goede dingen in, het einde is mooi. Het totaalbeeld past wel goed in het thema van de wedstrijd, de reden van het treuren van de wilg is duidelijk.Het geheel is meer de potentie tot een gedicht dan dat het een gedicht zelf is.



De winnaar komt in de eregalerij te staan, nogmaals van harte gefeliciteerd!

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedoen aan deze wedstrijd!
En juryleden, dank jullie wel voor het beoordelen!
Schrijvers morgen zichzelf nu bekend maken.


Namens de jury,

Etmakas
Mutant
flyaway
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2013, 17:51
Verwijderd
Proficiat iedereen! Ik ben nu wel benieuwd naar wie wat heeft geschreven
Met citaat reageren
Oud 01-02-2013, 14:26
East
East is offline
Proficiat aan de winnaars/winnaressen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2013, 18:20
twaalf
Avatar van twaalf
twaalf is offline
Gefeliciteerd gedicht 1 en 5!
Gedicht 4 was van mij en ik had eerlijk gezegd niet gedacht dat ik ermee 'in de prijzen zou vallen'. Ik vond er namelijk zulke goede andere dingen tussenzitten. Maar toch leuk natuurlijk
__________________
Ik heb geen huishouden maar wel een pan boerenkool
Met citaat reageren
Oud 01-02-2013, 18:47
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Een algemene tip: probeer meer tijd in je gedicht te stoppen voor je het opstuurt. Laat het even liggen, kijk er nogmaals naar, wees niet bang meerdere versies te maken en controleer op spelling.
Citaat:
Ik heb steeds zo'n 'o ja'-iets in mijn hoofd als ik hierop klik. ;d; Oja.

Kijken of ik 'm nog steeds weet te halen! Zonder inspiratie en met weinig tijd.
En dat was om 11 uur 's avonds. Ik beken schuld! Daar zal de spelfout ook wel mee samenhangen ( )

Maaarrrrr dat maakt het alleen maar extra geweldig en leuk en fantastisch dat ik gedicht nummer 1 had. Dankjulliewel jury.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2013, 18:59
Verwijderd
Het was best wel obvious dat die van jou is.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2013, 19:07
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik weet niet wat ik daar van moet vinden. Ben ik zó voorspelbaar?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2013, 20:05
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Goed commentaar erbij, goede winnaar. De mijne was nummer 7! Hij was inderdaad in 5 minuten geschreven, even tussendoor
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 16:05
Prrriscilla
Avatar van Prrriscilla
Prrriscilla is offline
Ik heb alle andere gedichten geschreven. Dankjewel allemaal!
__________________
“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is better than your dreams.”
― Dr. Seuss
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 16:06
Prrriscilla
Avatar van Prrriscilla
Prrriscilla is offline
Nee hoor grapje alleen gedicht 3. Aan iedereen die gewonnen heeft, proficiat. Aan iedereen die niet gewonnen heeft, ook proficiat!
__________________
“You know you're in love when you can't fall asleep because reality is better than your dreams.”
― Dr. Seuss
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Gedichtenwedstrijd] Stemtopic
flyaway
16 20-01-2013 13:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.