Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-07-2003, 11:03
Koen
Koen is offline
Mensen,

Een jaar geleden heb ik m'n oude Pc'tje geupgrade. Ik heb nu een Chaintech KT333 mobo, XP2000+, 512mb DDR 2700, Ti4200, en de rest doet even niet echt terzake.

Nu wil het toeval dat ik van m'n pa's werk wat Pc prive geld kan krijgen, ik bijna jarig ben én m'n broertje m'n 'oude' hardware wel over wil nemen. Ik heb zelf ook nog wel wat geld ter beschikking om bij te leggen.

Nu zit ik aardig te twijfelen of ik dit moet doen of niet.. Het kost natuurlijk toch weer aardig wat geld en in principe werkt dit nog prima; maar nieuwe hardware is natuurlijk ook altijd leuk.

Wat vinden jullie; is het de moeite waard dit zaakje te upgraden, of kan ik misschien beter wachten, en m'n geld uitgeven aan een nieuwe monitor (die ook wel eens aan vervanging toe is ).

Brand maar los!

Edit: Nog even toevoegen; ik draai weinig zware apps op m'n Pc, maar ik game wel vrij veel. Spellen als HL2 wil ik wel graag gaan draaien als ie uitkomt. Ik weet dat dat met deze config al lastig gaat worden.

Laatst gewijzigd op 30-07-2003 om 12:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-07-2003, 13:50
TIGEK
TIGEK is offline
Maybe een betere videokaart en wat meer geheugen zal je pctje vloter moeten gaan draaien.
Maar een betere monitor kan ook nooit kwaad. Voor de rest is hij redelijk hoor. AMD 2000XP is nog wel goed genoeg.
Oud 30-07-2003, 14:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik zou juist nu wachten als een nieuwe PC niet echt nodig is.

De reden dat ik het afraad is omdat de prijzen onlangs zijn verhoogd van o.a. geheugen en processors en omdat er niet veel nieuws is gekomen afgelopen 2 maanden. 2600+ met 512MB ram en Radeon 9700 non-pro is geeneens zo superveel sneller dan wat je nu hebt, wel voor DirectX9 spellen maar die zijn er nu nog niet.

Jouw hardware is echt snel genoeg om nu lekker te kunnen gamen, je zou nog kunnen proberen wat te overclocken, je videokaart en FSB enzo.

Ik zou begin 2004 eens kijken naar de Athlon 64 icm ATi's R420, de opvolger van de R350 (Radeon 9800).

Wat je wel zou kunnen doen is nu al een lekkere monitor kopen. Hiervoor zou je kunnen denken aan een 19" TFT van Belinea. Kost maar €680 bij FCC en hiervoor heb je een digitaal (DVI) scherm met 25ms responsetijd en een supergroot scherm (vergelijkbaar met 22" CRT).

Link:
http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=09905
Oud 30-07-2003, 18:52
unpopular
unpopular is offline
Ben het opzich met enlightenment eens.

(
behalve de Athlon 64 sinds ik daar nog te slechte berichten voor de consumenten markt hoor. zeker als ik de verwachtingen hoor.
maar das dus iets waar de toekomst over zal gaan.
)

Opzich heb je idd dus een goed genoeg systeem maar dit is natuurlijk wel een leuke manier zeker als je nog een leuke bijdragen van je broer krijgt voor je oude hardware icm pcprive project.
het moge duidelijk zijn dat je niet meteen een nieuwe pc nodig hebt maar het is natuurlijk wel leuk om nieuwe hardware te hebben. En ja het kost (veel)geld maar minder dan dat je de oude hardware niet verkoopt en geen pc prive project hebt.

Je zou natuurlijk ook eens kunnen kijken wat je wilt hebben als nieuwe pc met daar bij wanneer je hem uiterluik kunt bestellen (september is meestal een goede maand) als je wat tijd hebt zullen de prijzen wel iets gedaalt zijn.

Hiernaast zou je natuurlijk ook voor een nieuwe monitor kunnen gaan sinds dat dat toch wel zo'n beetje het belangrijkste onder deel voor je zelf is, zeker als je er wat langer achter zit en als FB+ zal het wel het geval zijn.
Ook een nieuwe Grafische kaart zal best te doen zijn.

Naast dit alles zou je ook nog eens kijken als je dat wilt wat de maximale cpu snelheid is die je MB aankan , met een nieuwe cpu heb je toch het idee vaak dat je pc weer sneller is, zou je als een compensatie kunnen zien.

Om echt te zeggen wat jij moet doen is vaak moeilijk alles heeft zo zijn voordelen. Het is vaak meer heb je nu het geld er voor over een nieuwe pc te kopen of investeer je het toch in je huidige.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 19:00
^Rambo^
^Rambo^ is offline
ik heb zelf ook zo'n probleem

ik wil mijn pctje ook gaan upgraden

maar ik ga lekker w8ten en als de tijd rijp is ga ik mooi mijn eigen systeempje in elkaar zetten.

want het is toch best wel duur, en ik ben toch al verplan om volgend jaar een nieuwe pc te kopen.

Dit ook omdat mijn moederbord toch het upgraden een beetje tegenhoudt

dus Koen

gooi je geld lekker op je bank en spaar lekker voor een mooi pctje voor volgend jaar
Oud 30-07-2003, 19:24
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
^Rambo^ schreef op 30-07-2003 @ 20:00:
ik heb zelf ook zo'n probleem

ik wil mijn pctje ook gaan upgraden

maar ik ga lekker w8ten en als de tijd rijp is ga ik mooi mijn eigen systeempje in elkaar zetten.

want het is toch best wel duur, en ik ben toch al verplan om volgend jaar een nieuwe pc te kopen.

Dit ook omdat mijn moederbord toch het upgraden een beetje tegenhoudt

dus Koen

gooi je geld lekker op je bank en spaar lekker voor een mooi pctje voor volgend jaar
Op zich heb je gelijk ja maar je moet er wel bij kijken dat hij nu de kans heeft om het pc prive project te doen en de hardware te verkopen. en dat zal best wel in de kosten schelen verwacht ik zo.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 19:40
^Rambo^
^Rambo^ is offline
daar heb je gelijk in,

maar toch blijft het weg gegooid geld als je nu spullen gaat kopen voor je pc, als je volgend jaar toch een geheel nieuw pc wilt hebben.

Want volgend jaar zijn er weer nog betere videokaarten of nog snellere processors

Ook al kan je het nooit bij houden hoor, maar goed ik w8 in ieder geval ff
Oud 30-07-2003, 20:09
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
^Rambo^ schreef op 30-07-2003 @ 20:40:
daar heb je gelijk in,

maar toch blijft het weg gegooid geld als je nu spullen gaat kopen voor je pc, als je volgend jaar toch een geheel nieuw pc wilt hebben.

Want volgend jaar zijn er weer nog betere videokaarten of nog snellere processors

Ook al kan je het nooit bij houden hoor, maar goed ik w8 in ieder geval ff
snellere hardware is er morgen weer uit

maar in jou situatie zou ik altijd wachten sinds dat je nu geen voordeel kunt krijgen.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 20:33
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ik vind het zelf ook erg lastig, zit er zelf namelijk ook over te denken. Heb zelfs nog slechtere hardware dan jij (qua processor iig) want ik heb een XP1800+. Heb zelf een Gef. 4 TI 4200 en dit voldoet nog voor mij, maar ik denk dat die processor binnenkort aan vervanging toe is. Zeker als er weer veel nieuwe spellen uitkomen. Zelf heb ik niet veel geld te besteden (op dit moment zeker niet ) maar als ik het zo lees heb jij best wel een mooie mogelijkheid, en als je goed op de prijzen let kun je misschien best wel iets aardigs kopen
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 20:59
Koen
Koen is offline
Die Pc Prive is m'n laatste kans; vanwege de economische malaise zal de kans dat dit nog een keer aangeboden wordt nihiel zijn. Dus is 't nu of nooit. Natuurlijk kan ik 't ook aan een mooi TFT'tje uitgeven, maar 't geld moét iig uitgegeven worden.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 21:02
Verwijderd
Ik vind het nog niet echt de moeite (het geld) waard om de hele pc te vervangen. Voor de huidige spellen volstaat hij immers prima.
Pas als er echt veel zware DX9 spellen uitkomen, zoals HL2, dan kan je eventueel voor een snellere videokaart en misschien ook snellere processor gaan kijken. In de praktijk zul je dan wel gaan merken of een upgrade echt hard nodig is.
Voor nu zou ik inderdaad kijken naar een nieuwere monitor, die je ook voor toekomstige systemen kunt gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2003, 21:19
JJzD
JJzD is offline
al aan gedacht dat je voor minder geld waarschijnlijk ter zijner tijd je mobo + cpu kan upgraden en dan heb je ook een goed systeem draaien lijkt me?

ben niet specifiek van hardware op de hoogte maar gewoon een tip om eens verder te bekijken
Oud 30-07-2003, 21:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je ook alleen een monitor mag bestellen zou ik dat zéker doen!

Vraag wel na of het toegestaan is uit Duitsland te bestellen (want FCC is stukken goedkoper denk ik), want je hebt dan natuurlijk wel Duitse BTW. De verzendkosten zijn €7, het overmaken via BIC is gratis bij alle banken (verplicht vanaf 1 juli 2003). Maak wel over via een echte bank, niet postbank.
Oud 30-07-2003, 21:54
Koen
Koen is offline
Als ik maar een bonnetje inlever waar computer-hardware op staat, of dat nou uit Amsterdam of Timboektoe komt doet er verder niet toe.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 02:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Okie

Oud 31-07-2003, 07:17
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ik zou een monitor kopen, een flink goeie CRT van NEC of Mitsubishi. Of een professionele $ony.
In ieder geval zo'n ding waar je de komende 10 jaar mee kan doen. En verschil zal je wel merken, vooral als je huidige monitor een beetje gaar is..
Oud 31-07-2003, 07:23
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Koen schreef op 30-07-2003 @ 22:54:
Als ik maar een bonnetje inlever waar computer-hardware op staat, of dat nou uit Amsterdam of Timboektoe komt doet er verder niet toe.
Dat wil dus zeggen dat je ook alleen een monitor en grafische kaart kunt pakken. Dan zou ik daar voor gaan ben je veel goedkoper uit en je kunt toch de dx9 spellen spelen wat je proc zit toch wel goed.

nou succes
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 16:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Kan ie dan niet beter wachten op R420?
Oud 31-07-2003, 18:02
unpopular
unpopular is offline
nee dat kan niet (was natuurlijk grapje)

Ik denk dat koen het maar ff allemaal moet bekijken.
Wie weet heeft hij al lang een beslissing genomen
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 18:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nou iig een monitor

Heeft ie nu al plezier van, en zo'n 19" TFT is echt wel supergeil.
Oud 31-07-2003, 18:09
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-07-2003 @ 19:05:
Nou iig een monitor

Heeft ie nu al plezier van, en zo'n 19" TFT is echt wel supergeil.
ooh dan valt mijn systeem onder supergeil
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 20:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
unpopular schreef op 31-07-2003 @ 19:09:
ooh dan valt mijn systeem onder supergeil
Welke 19" TFT heb jij dan?
Oud 04-08-2003, 21:35
Koen
Koen is offline
Goed, het wordt dus een TFT monitor. Ik zoek me al de pleuris naar welke monitor dan geschikt zou kunnen zijn, maar er is ontzettend veel te krijgen.

Een 17" lijkt me in principe genoeg. 19" is natuurlijk mooi, maar voor mij waarschijnlijk te veel. Bovendien is de resolutie dan toch vaak 't zelfde, dus schiet je daar weinig mee op, behalve dat je alles groter ziet natuurlijk.

Ik zoek dus een fatsoenlijke 17" monitor. De Q17a van Hyundai schijnt goed te zijn, maar over de Syncmaster van Samsung, en een aantal Acer modellen heb ik ook goede verhalen gehoord.

Iemand die hier ervaringen mee heeft?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 21:52
Enlightenment
Enlightenment is offline
Niet met die modellen die je noemt, zijn op Tomshardware wel reviews over geweest, dus kijk daar maar even.

Let erop dat de responsetijd niet hoger is dan 25ms en de monitor een digitale DVI aansluiting heeft, ben je af van het moire-probleem.

19" vind ik zelf juist heel erg mooi, omdat het een stuk groter is. Resolutie van 1280x1024 vind ik juist mooi, en dan zo'n groot scherm.

Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Feit is wel dat het prijsverschil tussen een goede 17" (€500) en een goede 19" (€680) niet meer zo groot is.
Oud 04-08-2003, 21:55
Koen
Koen is offline
Ik had de review gelezen ja. Daar kwam de Hyundai goed vanaf. Maar ik lees op GoT ook andere verhalen. Het probleem is dat er zó veel verschillende zijn, en iedereen eigenlijk wat anders koopt en men ze allemaal goed vindt, dat het moeilijk is een echte 'beste' monitor aan te wijzen.

En tja, 180 op 500 euro is niet zo heel veel, maar ik vind persoonlijk 500 euro al aardig wat geld.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2003, 22:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat is ook zo. Maar je moet wel beseffen dat een monitor veel meer dan een computer waardevast is. Een monitor heb je veel langer plezier van, en is naar mijn mening ook het belangrijkste onderdeel van een computer.

Wat betreft TFT is het zo dat er heel veel merken zijn, maar de half-fabrikaten door een vijftal producenten wordt gemaakt, waaronder LG.Philips.

Waar IIyama een cult status geniet voor CRT, is een populair merk voor TFT monitoren niet duidelijk aan te wijzen. LG, Belinea en andere merken doen het relatief goed. Maar ook meer onbekende merken kunnen een goed produkt neerzetten, omdat het scherm zelf door een grote fabrikant gemaakt wordt.
Oud 04-08-2003, 22:05
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ik heb een 1600x1200 in 15".. werkt ook best aardig..

Maar als ik jou was zou ik eerder een goeie 17" kopen dan een budget 19"
Oud 05-08-2003, 01:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Belinea wil ik toch niet echt budget noemen.

klik
Oud 05-08-2003, 10:48
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Samsung heeft een aantal mooie TFT schermpjes.
Ook Acer, IIyama en Viewsonic zou een aantal mooie schermpjes hebben.

Op GOT hebben ze een interessant draadje over TFT monitoren.

Verder is er nog een Neovo K-19.Die wou ik eerst halen... maarja.. mn ouders vonden het geldverspilling aangezien ik pas een half jaar deze crt monitor heb. (Had toentertijd goedkoop gekregen)

K-19 is 19" voor 599 bij computerland...
25ms
600:1 contrast
250cd/m2 helderheid
d-sub en dvi

Zijn wel goede specs.. alleen bij sommige games is lichte ghosting te merken... (ervaring van klasgenoot)
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 14:19
]{ing
]{ing is offline
Hitachi; beter dan merken als Samsung & Iiyama. 19'' tft met super response kost rond 750 euro, maar dan heb je ook wat.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 15:09
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Citaat:
]{ing schreef op 05-08-2003 @ 15:19:
Hitachi; beter dan merken als Samsung & Iiyama. 19'' tft met super response kost rond 750 euro, maar dan heb je ook wat.
Dat "beter dan" is gewoon een mening. Samsung en IIyama maken ook uitstekende beeldschermen.

"super response" Hitachi 19" TFT schermen hebben een response tijd van 25 ms... dat is niet super. 19" TFT's van andere merken hebben ook een response tijd van 25ms.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 02:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
Sommige 25ms schermen zijn in feite gewoon 40ms schermen, daar smokkelen leveranciers wel eens mee. Slechte zaak.
Oud 07-08-2003, 09:45
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 05-08-2003 @ 16:09:
Dat "beter dan" is gewoon een mening. Samsung en IIyama maken ook uitstekende beeldschermen.

"super response" Hitachi 19" TFT schermen hebben een response tijd van 25 ms... dat is niet super. 19" TFT's van andere merken hebben ook een response tijd van 25ms.
Hitachi is merkbaar beter ivm gamen en andere hoge fps toepassingen, 25ms bij het ene scherm betekent niet hetzelfde als 25ms voor het andere scherm. Maw het verschilt per type en fabrikant, specs zijn niet betrouwbaar. Sowieso geeft Hitachi 30 dagen garantie op kapotte beeldpunten.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 10:55
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-07-2003 @ 21:17:
Welke 19" TFT heb jij dan?
beter laat dan nooit
ik heb de 19" Neovo K-19 TFT Zwart geen super merk maar nog geen problemen mee en kocht hem voor 399euro dus vond het wel de moeite waard om hem te pakken voor die prijs.
Al is het nu wel (weet eigenlijk niet waarom) dat de prijs naar het dak gestegen is als ik hem nu bij tweakers zoek staat hij op 549euro.

(
Grootte: 19"
Refreshtijd: 25ms
Inkijkhoek: 170/170
Contrast: 600:1
Helderheid:250 cd/m2
Resolutie: 1280x1024
Aansluiting: D-Sub & DVI
)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 16:01
Koen
Koen is offline
Tis een LG L1710B geworden. Bedankt voor jullie replies.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 16:17
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koen schreef op 09-08-2003 @ 17:01:
Tis een LG L1710B geworden. Bedankt voor jullie replies.
http://www.funcomputer.de/default.ph...=0&artnr=09634

Deze dus met 16ms responsetijd.

Hoe duur heb je 'em gekocht?
Oud 09-08-2003, 16:19
Koen
Koen is offline
500 bij de Mycom. Valt me tegen van die funcomputer van je.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 16:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Koen schreef op 09-08-2003 @ 17:19:
500 bij de Mycom. Valt me tegen van die funcomputer van je.
Nou dat is hele mooie prijs dan.

FCC is niet altijd goedkoper. LiteOn's b.v. waren een stuk duurder bij FCC.

Maar vooral qua processors, geheugen, moederborden en videokaarten is FCC vaak net wat goedkoper. MyCom staat bekend als relatief dure webshop, dus is een prijs van €500 zeker mooi te noemen.

En die LG is prima geschikt om te gamen, have fun with it. Niet vergeten te posten hoe hij bevalt hè.
Oud 09-08-2003, 18:40
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Alleen jammer van de resolutie.. Of kan je'm ook gewoon dwingen dat-ie 4:3 weergeeft? (1280 x 960 geloof ik)
Oud 09-08-2003, 18:42
Koen
Koen is offline
Nope. Maar die resolutie wordt door heel veel 17" monitoren gehanteerd, bovendien was ik dat al gewend van m'n oude 17" CRT dus ik vind 't prima zo.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 19:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
1280x1024 is niet 4:3 nee, maar so what? Vertical vind ik veel belangrijker dan horizontal.

Alleen voor films kijken is het minder handig.

19" 1600x1200 TFT lijkt me ook mooi.
Reageren

Regels voor berichten