Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2003, 17:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
zijn er mensen die een opleiding fotografie of iets in die richting volgen? wat houdt de opleiding precies in, is het leuk, waar zit het, etc.?

ik wil graag fotografie doen, maar dan wel hbo. ik kan alleen vrij weinig scholen vinden die deze studie hebben. dus ik vroeg me af of er hier mensen zijn die deze opleiding volgen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2003, 17:56
Onlyme
Onlyme is offline
Ik hoop dat je ouders hebt die bereid zijn om even voor ongeveer 7000 euro aan materiaal voor jou te kopen.

Je moet er in ieder geval erg goed voor zijn, en goed materiaal is volgens mij ook een vereiste.
Oud 25-09-2003, 17:59
italianboy
italianboy is offline
de toelating is meestal niet zo heel erg zwaar, de opleiding zelf wel hoor ik van mensen.

Wat Onlyme zegt klopt, het is ontzettend veel investeren. Denk bijvoorbeeld aan een digitale camera met een set lenzen en een middenformaatcamera met ook nog een keer lenzen, Statieven Studiolampen, refelctieschermen, een studio huren
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 17:59
Fog
Fog is offline
mn vriend doet dat en die loopt ALTIJD met een dikke camera en digicam en kabels en shit dus t zal wel duur zijn ja....

ik krijg wel fotografie, is wel leuk....maar t is wel meer technisch dan creatief ofzich....
Oud 25-09-2003, 18:02
Onlyme
Onlyme is offline
Citaat:
italianboy schreef op 25-09-2003 @ 18:59:
de toelating is meestal niet zo heel erg zwaar, de opleiding zelf wel hoor ik van mensen.

Wat Onlyme zegt klopt, het is ontzettend veel investeren. Denk bijvoorbeeld aan een digitale camera met een set lenzen en een middenformaatcamera met ook nog een keer lenzen, Statieven Studiolampen, refelctieschermen, een studio huren
Canon L-serie lenzen

Canon EF 600/4.0 L USM IS + zonnekap ø 48mm €9950.00
*slik*

Je kan er wel Jupiter mee fotograferen, maar goed.

Laatst gewijzigd op 25-09-2003 om 18:05.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 17:14
cottoncandy
cottoncandy is offline
ik zit op de fotoacademie in Amsterdam, ben eerste jaars documentair- / journalistiek- / portretfotografie ehh studente. Het is inderdaad erg zwaar, en omdat deze opleiding particulier is betaal je je blauw aan het opleidingsgeld (2000 euro per jaar, en dan nog niet eens de duurste). Qua materiaal kosten zou ik uitkomen op zo'n 3000 euro dit jaar, mits ik alles in nieuwstaat zou kopen.

Je moet er op rekenen dat je een goede spiegelreflex nodig hebt ,en je moet meerdere lenzen hebben, een statief (manfrotto of gitzo) etc. En bij digitaal is het erg duur om te printen, en je mag foto's niet op cd-rom inleveren als je een foto opleiding doet. Dat wordt dus een 6 kleuren printer aanschaffen en duur foto papier. En al dat inkt moet je bijvullen.

Wat betreft analoog - een canon eos of nikon f5 camera, meerdere filters, ook een statief etc.. ehm een goeie flitser, een speedlight. en dan nog een hele doka, kleuren én zwart wit. en dat houdt in een vergroter, stofvrije kast, chemicalien en stapels fotopapier (fotopapier = heel duur).

Dus zelfs al zou je studiefinanciering krijgen, je betaald je blauw. Je moet er ook rekening mee houden dat je, als je professioneel fotografe wilt worden, je niet al die spullen met het openbaar vervoer kan sjouwen als je een baantje hebt. Dus rijbewijs en een auto moet je eigenlijk gewoon hebben tegen het eind van je studie, is wel zo handig.

Maar ja kan qua analoog fotografie veel 2dehands krijgen, als je iets overkoopt van iemand neem dan wel iemand mee die verstand heeft van camera's. En vraag of je de camera mag testen. 2 camera's van mij waren al licht beschadigd, bij één was de lens een keer gevallen dat soort dingen... dat zie je niet meteen.

Maja het is ontzettend duur dus weet waar je aan begint.
Oud 26-09-2003, 17:18
cottoncandy
cottoncandy is offline
oh ja, verzekering van je spullen komt er ook nog bij.

en je kan fotografie doen aan de fotoacademie in amsterdam (particulier), aan verschillende kunstacademies (rietveld of rotterdam) en in den haag. volgens mij ook in utrecht maar niet zo uitgebreid geloof ik.

fotografie IS een hbo opleiding trouwens. maar als je weinig ervaring hebt dan zou ik eerst iig een jaar ervaring opdoen en een cursusje volgen ofzo. anders kom je er waarschijnlijk niet eens in. het is niet alleen maar leuk en creatief, er wordt superstreng gekeken naar dingen op tijd inleveren en krasjes of stofjes op je negatieven. soms heb je zoveel opdrachten te doen dat je geen inspiratie meer hebt en dan kom je in de knel. je kan goede ideeen niet forceren, maar als je fotografie studeert verwacht men dat wel van je.

zware opleiding dus!
Reageren

Regels voor berichten