Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2003, 17:50
kiwi16
kiwi16 is offline
Hallo!

Ik heb een vraagje.
Wij krijgen met de schoolkrant een heuse internet-site.
Nou ben ik de hoofdredacteur en daarom mag ik een column gaan schrijven, iedere week ofzo.

Maar nu vraag ik me af wat ik daar nou precies in moet schrijven...
Ik denk dat het ook niet té persoonlijk moet worden... heel de
school leest het...

Weet jij hoe ik een middenweg kan zoeken ofzo? Of heb je andere tips voor me?

groet!
Oud 17-12-2003, 18:21
Balance
Balance is offline
dingen die je op school meemaakt met veel herkenbare dingen over docenten enzo.
Oud 17-12-2003, 18:25
The0
The0 is offline
Misschien een stomme vraag, maar als je al niet weet wat je moet schrijven, waarom ben je dan in the first place hoofdredacteur geworden???

Inderdaad dingen over school, niet over jezelf. Ben bang dat dat mensen ook niet veel zal boeien (uiteraard niet onaardig bedoeld).
Oud 17-12-2003, 18:29
Verwijderd
Waarom niet over jezelf?
Kijk eens in een paar bladen zoals Yes, Viva etc daar staan altijd een heleboel culumns in. DIe gaan over lifestyle en ook vaak over de schrijvers zelf.
Als je dat echt niet wil kun je ook maatschappijkritische stukken schrijven, maar persoonlijk vind ik die minder 'leuk' om te lezen.
Oud 17-12-2003, 18:46
Mother Earth
Mother Earth is offline
Ik denk dat een column altijd wel persoonlijk is want je verwerkt je eigen mening er in. Maar ik denk wel dat je een column kan schrijven zonder te veel persoonlijke details weg te geven.
Maar voor een schoolkrant (site) is het altijd leuk om over leraren/concierges/gebeurtenissen op school te schrijven...
Oud 18-12-2003, 15:21
Nyawa
Misschien kun je iets schrijven over de nieuwe 'trends' op school en daar je mening over geven? Of over een gebeurtenis waar iedereen het over heeft?
Oud 18-12-2003, 16:01
fractuur
fractuur is offline
Even wat anders:
oe hebben jullie jullie internetsite ingericht? Wij hadden een actie van RebelToday. Fokkin' duur, vooral omdat we ook nog willen blijven drukken. We krijgen geen budget van de school, maar die site (a 500 euro per jaar geloof ik..) willen ze wel betalen. hoe hebben jullie dat gedaan?
Oud 18-12-2003, 18:10
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Het gaat niet zo zeer om je onderwerp, het gaat om je schrijfstijl

Ik lees columns over allerhande onderwerpen, het is namelijk de schrijfstijl van een columnist die me wel of niet aanspreekt.
Oud 18-12-2003, 18:20
kiwi16
kiwi16 is offline
euhh.. onze site is er nog niet helemaal.
maar volgens mij hebben we gewoon een domeinnaam geclaimed.
in ons geval scooldaze... Dit is maar 25 euro per jaar.... dat scheelt dan weer....
Oud 19-12-2003, 12:12
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
kiwi16 schreef op 18-12-2003 @ 19:20:
euhh.. onze site is er nog niet helemaal.
maar volgens mij hebben we gewoon een domeinnaam geclaimed.
in ons geval scooldaze... Dit is maar 25 euro per jaar.... dat scheelt dan weer....
idd.. heb het ff opgezocht: 700 euro!!!! dat gaan we dus niet doen. Maar succes nog! En bellenblaas heeft gelijk: al schrijf je over standaardonderwerpen als huiswerk, klassen leuke voorvallen op feesten (slaagt altijd ), het gaat puur om je stijl van schrijven.
Oud 19-12-2003, 12:42
The Ox
The Ox is offline
Citaat:
The0 schreef op 17-12-2003 @ 19:25:
Misschien een stomme vraag, maar als je al niet weet wat je moet schrijven, waarom ben je dan in the first place hoofdredacteur geworden???
Dit vraag ik me ook af... Stukjes schrijven moet gewoon in je zitten. Je moet een bepaalde manier van schrijven hebben. Weten hoe je leuke stukjes schrijft. Ik heb er persoonlijk geen moeite mee. Schrijf zo wel een column over wat voor onderwerp dan ook.

Ik zit altijd met afgrijzen zo'n stukjes te lezen die beginnen met: "Tja, nu moet ik dan maar een stukje schrijven en ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen...."
Oud 28-12-2003, 23:55
Charlottetje
Charlottetje is offline
(Hoofdredacteur zijn is als het goed is meer regelwerk, zorgen dat mensen alles op tijd inleveren en censuur plegen voor zover nodig)

In een collumn moet een mening komen te staan (als je begin 2004 naar de schoolkrantdag in Amsterdam gaat is daar een workshop collumnschrijven die je kunt volgen)
Over school ben je waarschijnlijk snel uitgesproken (daar gaan natuurlijk de andere artikelen ook al over) dus dat kun je vaak alleen gebruiken wannneer er echt iets heel leuks gebeurd is.
Een collumn is ook altijd een beetje persoonlijk. En inderdaad is de schrijfstijl erug belangrijk. Misschien kun je bij spunk.nl wat ideeen opdoen!

Succes!
Oud 21-12-2007, 21:42
SimonP
SimonP is offline
Citaat:
Hallo!

Ik heb een vraagje.
Wij krijgen met de schoolkrant een heuse internet-site.
Nou ben ik de hoofdredacteur en daarom mag ik een column gaan schrijven, iedere week ofzo.

Maar nu vraag ik me af wat ik daar nou precies in moet schrijven...
Ik denk dat het ook niet té persoonlijk moet worden... heel de
school leest het...

Weet jij hoe ik een middenweg kan zoeken ofzo? Of heb je andere tips voor me?

groet!

Het is belangrijk om een karakter neer te zetten. Stel bijv. dat je overgewicht hebt, dan moet je dit van bóven tot onder uitdikken:
''Als ik 's morgens opsta voel ik het vet al flubberen bij iedere teug adem die ik haal. Zodra de wekker dan toch eindelijk gaat blijken mijn armen iedere dag te kort om op de SNOOZE-knop te meppen. Uit ellende eet ik - nog in mijn bed liggend - 5 MARS'en zodat ik energie krijg om de wekker uit te zetten. Na heel wat flubber-teugen adem sta ik op en trek mijn t-shirt [ of tent, het is maar net hoe je het ziet] aan.

'''''''''''''''''' Enzovoort ''''''''''''''''''''''
'
[geestig afsluiten:]
Wat is mijn leven toch goed!''

Een goede afsluiting is geniaal!
Oud 25-12-2007, 15:02
Flijn
Flijn is offline
Let voor je antwoordt even op de geboortedatum van het topic...
Oud 26-12-2007, 23:44
Magican
Magican is offline
Simon, colums schrijven is niet voor jou weggelegd.
Oud 27-12-2007, 11:19
Verwijderd
Weer eens een enorme up. TS zit waarschijnlijk niet eens meer op die school
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten