Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2004, 06:54
Martin
Martin is offline
Microsoft: Windows heeft zwakke plek
De Amerikaanse softwaregigant Microsoft heeft computergebruikers wereldwijd gewaarschuwd voor een zwakke plek in het besturingssysteem Windows.

Krakers
Krakers kunnen wachtwoorden, privé-bestanden en belangrijke codes stelen, bestanden verwijderen of herschrijven of de computer misbruiken voor aanvallen gericht op andere systemen.

Update gereed
De problemen doen zich voor bij alle recentere varianten van Windows, zoals Windows 2000 en Windows XP. Microsoft heeft voor gebruikers een oplossing gereed voor installatie. Bron: RTL Nieuws

Microsoft waarschuwt voor ernstig lek in Windows
Uitgegeven: 11 februari 2004 08:39
Laatst gewijzigd: 11 februari 2004 08:51

AMSTERDAM - Microsoft heeft zijn klanten dinsdag gewaarschuwd voor een veiligheidsprobleem met Windows. Het is veel ernstiger dan normaal, zegt het bedrijf, dat toch al een half jaar van het gebrek op de hoogte is.

Gebruikers van onder meer Windows XP, Windows NT en Windows NT Server moeten zo snel mogelijk een programma downloaden van de website van Microsoft om het probleem op te lossen, zei Stephen Toulouse van de afdeling beveiliging van Microsoft. Hackers kunnen van het gebrek in de software gebruik maken om computers binnen te dringen en gegevens te stelen of te wissen.

Het probleem is al meer dan zes maanden geleden ontdekt door het bedrijf eEye Digital Security. eEye stelde Microsoft op de hoogte en beloofde niets naar buiten te zullen brengen totdat Microsoft een oplossing had gevonden. Marc Maiffret van eEye vindt dat dat veel te lang heeft geduurd. Gebruikers van de software van Microsoft zijn al die tijd uiterst kwetsbaar geweest.

Microsoft ontdekt wel vaker beveiligingsproblemen in de eigen software. Ditmaal is het aantal getroffen computers groter dan ooit, zei Maiffret. Hierdoor kun je op internet-servers komen, op interne netwerken, eigenlijk overal. Zelfs elektriciteitscentrales zijn kwetsbaar. Maiffret voorspelt dat er snel virussen op zullen duiken die van het lek gebruik maken. Bron: Nu.nl

Klik hier om de security-patch te downloaden

Laatst gewijzigd op 11-02-2004 om 10:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2004, 07:08
-[(Bartjee)]-
-[(Bartjee)]- is offline
Blij dat ik geen windows heb
Oud 11-02-2004, 07:44
freyk
freyk is offline
Citaat:
-[(Bartjee)]- schreef op 11-02-2004 @ 08:08:
Nou,..dan is het nu tijd dat ik meteen overschakel naar linux!!!
Die f*cking ms heeft het nooit goed voor elkaar.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 08:01
Scooter B0y
Scooter B0y is offline
Pro linux topic
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 08:16
dafelix
dafelix is offline
dat windows een zwakke plek heeft is niks nieuws, beetje raar da RTL4 daar dan aandacht aan schenkt

En ik vind windows prima hoor, ik hoef niet over te schakelen naar linux om die lekken. zolang linux nog niet goed overweg kan met m'n games, en niet lekker werkt voor desktoppen blijf ik bij windows
Oud 11-02-2004, 09:38
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 11-02-2004 @ 08:44:
Nou,..dan is het nu tijd dat ik meteen overschakel naar linux!!!
Die f*cking ms heeft het nooit goed voor elkaar.
Wat een onzin..
Windows heeft niet meer gaten dan een Linux dis.
Er zijn alleen meer gebruikers, en dus interesanter om een manier te vinden om het te kunnen kraken..
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 09:56
Martin
Martin is offline
Citaat:
Scooter B0y schreef op 11-02-2004 @ 09:01:
Pro linux topic
Totaal niet, topic is bedoeld om forummers op dit probleem te wijzen en hun Windows te kunnen updaten.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 10:04
ekki
ekki is offline
Citaat:
dafelix schreef op 11-02-2004 @ 09:16:
dat windows een zwakke plek heeft is niks nieuws, beetje raar da RTL4 daar dan aandacht aan schenkt
mee eens, er zijn zoveel zwakke plekken.
bull.
Oud 11-02-2004, 10:06
Martin
Martin is offline
Citaat:
ekki schreef op 11-02-2004 @ 11:04:
bull.
Zoals je in het toegevoegde artikel kan lezen gaat het om een kritiek en gevaarlijk lek in Windows.

Opvallend is trouwens ook dat Microsoft blijkbaar al een half jaar van dit kritieke lek op de hoogte was, raar dat ze niet eerder met een oplossing komen vind ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 10:41
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
********** schreef op 11-02-2004 @ 10:38:
Wat een onzin..
Windows heeft niet meer gaten dan een Linux dis.
Er zijn alleen meer gebruikers, en dus interesanter om een manier te vinden om het te kunnen kraken..
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 11:50
freyk
freyk is offline
Citaat:
Martin schreef op 11-02-2004 @ 11:06:
Opvallend is trouwens ook dat Microsoft blijkbaar al een half jaar van dit kritieke lek op de hoogte was, raar dat ze niet eerder met een oplossing komen vind ik het wel.
Maar toch vind ik het arrogant van ms, om nu pas de lek te patchen.

Gelukkig geld dit niet voor linux,..een lek in linux word gemeld en meteen daarna word er een patch ervoor geschreven (omdat iedereen meteen bij de source kan).
Omdat windows closetsource is, moeten we uren/dagen wachten totdat er weer een patch verschijnt.

Laatst gewijzigd op 11-02-2004 om 12:20.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:00
CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
ekki schreef op 11-02-2004 @ 11:04:
bull.
fb, zou je nieteens het artikel lezen voor je antwoord?
als je weet waar het over gaat praat je wel anders.. dit lek is namelijk zo ernstig dat je elke willekeurige machine (dus ook webserver ed) theoretisch voor de volle 100% kan besturen..

ze zijn 6 maanden bezig geweest met een patch wat imho wel aangeeft dat het niet zomaar een klein gaatje was
Oud 11-02-2004, 13:44
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 11-02-2004 @ 12:50:
Maar toch vind ik het arrogant van ms, om nu pas de lek te patchen.

Gelukkig geld dit niet voor linux,..een lek in linux word gemeld en meteen daarna word er een patch ervoor geschreven (omdat iedereen meteen bij de source kan).
Omdat windows closetsource is, moeten we uren/dagen wachten totdat er weer een patch verschijnt.
Dat Windows geen open-source is is ook een voordeell..
Nu kan er niet in de source worden gegraven naar gaten..
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:53
ekki
ekki is offline
Citaat:
CryptapiX schreef op 11-02-2004 @ 14:00:
fb, zou je nieteens het artikel lezen voor je antwoord?
als je weet waar het over gaat praat je wel anders.. dit lek is namelijk zo ernstig dat je elke willekeurige machine (dus ook webserver ed) theoretisch voor de volle 100% kan besturen..

ze zijn 6 maanden bezig geweest met een patch wat imho wel aangeeft dat het niet zomaar een klein gaatje was
Ik heb het gelezen, ja, en ik ben ervan overtuigd dat er meer van dit soort lekken in windows zitten. En er zijn wel vaker van dat soort lekken en er wordt niet altijd zo over gedaan etc.

Bovendien vind ik het gewoon geen nieuws .
Oud 11-02-2004, 18:54
freyk
freyk is offline
Citaat:
Martin schreef op 11-02-2004 @ 07:54:
Klik hier om de security-patch te downloaden
Ff voor de mensen die het nog niet gemerkt hebben:
Als je de engelse patch wil downloaden volg dan de bovenstaande link en voor de nederlandse versie, download je hem hier

Laatst gewijzigd op 11-02-2004 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:13
freyk
freyk is offline
Citaat:
Martin schreef op 11-02-2004 @ 07:54:
Krakers
Krakers kunnen wachtwoorden, privé-bestanden en belangrijke codes stelen, bestanden verwijderen of herschrijven of de computer misbruiken voor aanvallen gericht op andere systemen.
Krakers -> hackers
en de (laten we maar zeggen) "dark Hackers" -> mietjes, s*kkels, l*sers, enz
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:20
Martin
Martin is offline
Citaat:
freyk schreef op 11-02-2004 @ 19:54:
Ff voor de mensen die het nog niet gemerkt hebben:
Als je de engelse patch wil downloaden volg dan de bovenstaande link en voor de nederlandse versie, download je hem hier
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:31
dafelix
dafelix is offline
Om direct van die discussie af te zijn: linux is niet beter dan M$

niet direct gaan lopen schelden en tieren, maar eerst eventjes doorlezen.

Ik vind dat je linux niet kan vergelijken met windows, dit omdat windows zo'n ontzettende sterke positie heeft en linux eigenlijk niet echt een OS is waarmee iedere malloot kan werken.

Windows werd (word) standaard op kant-en-klare PC's geleverd (waar je overigens wel bakken geld voor moet betalen), omdat anders die winkel geen producten van m$ mag verkopen, ik vind dit misbruik maken van je monopolie-positie, en ook absoluut niet netjes. Maar dat wil nog niet zeggen dat de Os dan direct stinkt, of zuigt. Omdat zo gigantisch veel mensen deze OS gebruiken, zijn er veel meer attacks op dan op een OS als linux (i know, "linux" is niet de OS, maar ik heb 't over het algemeen). Zolang er nog geen goede concurent voor windows is, zal de Windows veel gebruikt worden, en dus zullen er ook veel exploits voor worden gevonden.

Omdat linux open-source is, kunnen vele mensen direct aan 1 probleem werken, terwijl dat met closed-(niet closet, want dat is een kast)-source niet kan.

Voordelen zijn er, nadelen zijn er, maar mensen hou alsjeblieft 'ns op met het gegooi van modder naar elkaar, als mensen Windows willen gebruiken (offeeuhh.. moeten gebruiken) laat ze lekker, dat jij zo neet op je linux-bak zit maakt niemand wat uit. Het is hetzelfde als discuseren over of aardbeien nou lekker zijn of niet.

Dus lieve mensjes, geen geroep van "Linux roelt, windows zuigt" of "man hou die *** van je dicht, met je l773e gedoe op je linux-bak" wil ik nietmeer horen van jullie.
Dit topic is neit bedoelt om linux en windows te vergelijken, maar gaat over een zwakke plek in Windows (wat overigens niet alleen voor WinXP en Win2000 geld hoor)
Oud 11-02-2004, 19:42
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
freyk schreef op 11-02-2004 @ 20:13:
Krakers -> hackers
en de (laten we maar zeggen) "dark Hackers" -> mietjes, s*kkels, l*sers, enz
dark hackers
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:48
freyk
freyk is offline
Dafelix, je hebt helemaal gelijk.
Maar ik wil nog één ding kwijt over linux, voordat ik stop, (wat ik ook altijd bij de andere anti-linux topics zeg):
Vele mensen onderschatten Linux!

Citaat:
Fade of Light schreef op 11-02-2004 @ 20:42:
dark hackers
Beste Fade of Light,..ik wist het zo ff niet hoe je die mensen moest noemen, maar je snapt me wel
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:51
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
freyk schreef op 11-02-2004 @ 20:48:
Beste Fade of Light,..ik wist het zo ff niet hoe je die mensen moest noemen, maar je snapt me wel
beste kefke, daar is de term cracker voor uitgevonden, niet te verwarren met het heerlijke knapperige stukje voedsel, wat vooral genuttigd kan worden in de ochtend. Vaak in combinatie met een aantal plakjes kaas of ander beleg. Sommige categorien crackers doen het ook erg goed op feestjes en worden een ware delicatesse.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 22:33
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 11-02-2004 @ 20:48:
Dafelix, je hebt helemaal gelijk.
Maar ik wil nog één ding kwijt over linux, voordat ik stop, (wat ik ook altijd bij de andere anti-linux topics zeg):
Vele mensen onderschatten Linux!
Mee eens.. mensen nemen de MOEITE niet eens om uit te vinden hoe alles werkt... ik heb zelf een linux systeem en XP, en Linux vind ik veel stabieler werken dan XP alleen games nog niet echt.. maar linux is geschreven door gebruikers zelf.. en die denken van, dat is handig, dat is handig, euhm.. dat niet.. en dan krijg je gewoon een overzichtelijk besturingssysteem, XP is een systeem helemaal voorgekauw, en sit zoveel programma's op, tel ze is hoevele je der gebruikt linux is

Mensen die Linux haten.. LEER DER MEE WERKEN en je gaat WINDOWS haten
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 17:23
Q
Q is offline
Citaat:
-[(Bartjee)]- schreef op 11-02-2004 @ 08:08:
Bij Windows geven ze tenminste toe Wie weet hoeveel gaten dr in Linux zitten.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 17:24
Q
Q is offline
Citaat:
lullow schreef op 11-02-2004 @ 23:33:
Mee eens.. mensen nemen de MOEITE niet eens om uit te vinden hoe alles werkt... ik heb zelf een linux systeem en XP, en Linux vind ik veel stabieler werken dan XP alleen games nog niet echt.. maar linux is geschreven door gebruikers zelf.. en die denken van, dat is handig, dat is handig, euhm.. dat niet.. en dan krijg je gewoon een overzichtelijk besturingssysteem, XP is een systeem helemaal voorgekauw, en sit zoveel programma's op, tel ze is hoevele je der gebruikt linux is

Mensen die Linux haten.. LEER DER MEE WERKEN en je gaat WINDOWS haten
www.litepc.com

Best grappig, Linux is echt zo super goed... totdat ik er mee begin te werken dan ineens kan de helft niet of werkt het niet hmhm.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 16:09
Boozle
Boozle is offline
Elke OS heeft wel zwakke plekken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten