Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2004, 00:36
Shitonya
Shitonya is offline
Laatst zat ik in een voertuig dat ook wel eens openbaar vervoer genoemd wordt en helaas waren m’n batterijën leeg van mijn mp 3 speler, dus was ik ertoe gedwongen om alle zeer zinvolle gesprekken die er werden gevoerd aan te horen.
Vooraf wil ik even bekend maken dat de jeugd van tegenwoordig wel iets veranderd is vergeleken met vroeger, maar het verbaasd me steeds weer om geluiden te horen die zij voortbrengen. Ik noem maar een voorbeeld, enkele meisjes van ongeveer 12 lengtes jong kwamen in de bus, zagen hun vriendin en begroette haar met “hey kutwijf, sorry we zagen je niet zitten”. Ik vroeg me af of kutwijf nu haar echte naam was (dat zou natuurlijk heel goed mogelijk zijn, omdat de ouders van tegenwoordig hun kinderen steeds vreemdere namen geven…) of dat kutwijf een standaard woord is ter begroeting van het vrouwelijk geslacht. Maar dat is niet het enigste dat mij zo verbaasde, want even later viel het woord “nepgangster” mij in de oren. Wel, daar kan ik mij eerlijk gezegd ook weinig van voorstellen, ik bedoel, die meisjes hadden dan wel hetzelfde aan hun lijf als een barbiepop en hadden evenveel verf op hun gezicht als de mona lisa, maar ja, om zoiets nou als nepgangster aan te duiden vindt ik wel erg ver gezocht.

Aan de hand van alle gesprekken valt het me ook erg op dat de meeste jeugd meer tijd doorbrengt in de bus dan op school. Want wat vroeger tv kijken als hobby voor de jeugd was, is nu rondhangen in de stad een grote hobby dat in hun ogen nog belangrijker is dan bijvoorbeeld de 2e wereld oorlog op school. Een uitermate populaire ontmoetingsplaats is de Mac Donalds. Het wordt niet meer gezien als een soort van restaurant voor de jongeren, maar een café. Het principe is hetzelfde. Ze drinken er wat en praten even wat met elkaar over de dagelijkse gang van zaken, waar ik tot zover nog steeds niet uit ben, waarover nu eigenlijk, omdat ik hun zogenaamde nepgangster taal nog niet volledig begrijp. Ze zouden er net zoals op tv ook beter ondertiteling bij kunnen geven.

Hoe komt zo’n situatie bij de Mac Donalds eigenlijk precies tot stand zul je je wel eens afvragen. Wel, dat komt voort uit het idee van zo’n kind dat uit verveling meestal gaat eten. Nu is dit vaker het geval bij de jongens dan bij de meiden, omdat meiden de grote angst hebben om nog meer babyvet erbij te krijgen en dan vrezen dat zij dan niet zoveel mannelijk aandacht krijgen dan wanneer zij eruit zien als Britney Spears. Maar ja, ik weet het niet hoor, misschien is konijnenvoer of af en toe een ijsje ook wel heel gezond en is af en toe een ontmoeting met de grond ( flauw vallen) ook wel een erg prettige ervaring voor ze. Maar we waren bij het moment dat de jongen uit de groep iets wilde gaan eten. Dus “ey gangsters, laten we wat wat te snacken halen ik moet even wat vreten” waarna de hele jongeren parade hem achtervolgt door het oerwoud dat ook wel de stad wordt genoemd.

Bij de welbekende Mac Donalds aangekomen, en hun vrienden daar hebben begroet met al hun koosnaampjes zoals “hai homo ben jij er ook weer?” of “hey slet, ik krijg nog geld van je”, gaan ze op weg, naar de kassa. Maar nu komt het probleem, de ingang wordt versperd door nog een hele meute gevaarlijke hongerig uitziende gangsters. Ze gaan meteen in de aanval “hey stelletje flikkers, schiet is een beetje op of ik zal jullie eens neerschieten”. En zo de hele lange weg door totdat ze bij de finish zijn beland: de kassa, oftewel de hemel. Alleen hoe moeten ze nu ooit aan degene die achter de kassa staat duidelijk maken dat ze voedsel nodig hebben? Zullen ze op hun achterpoten gaan staan en bedelen net zoals een hond of zullen ze meteen hun mes trekken en dreigen de cassiere dood te kietelen met hun mes? Wel, wonderbaarlijk genoeg, blijven de kinderen beleefd en gebruiken alleen verbaal geweld. “Hey gozer, we willen 4 vette burgers en 6 bakken patat en nog wat liter zuipen erbij, ken je dat even voor ons regelen?” Nou, het is natuurlijk te verwachten dat dat niet geheel juist is die bestelling, maar na wat geweld van woorden, komen ze er uiteindelijk wel uit en genieten ze daarna van hun calorierijke, gezonde maaltijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2004, 00:51
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
En dit weet je allemaal doordat de batterijen van je mp3 speler leeg waren?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 10:40
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 24-04-2004 @ 01:51 :
En dit weet je allemaal doordat de batterijen van je mp3 speler leeg waren?
Jah, voortaan maar extra batterijen meenemen
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 16:51
Verwijderd
Wat een slecht verhaal.

- je hebt het over jongeren; wat ben je zelf dan?
- het loopt nergens lekker, je springt van de hak op de tak
- het zit boordevol fouten, en niet alleen spelling
- zinsbouw is slecht, soms ben je niet te volgen
- het idee van het verhaaltje komt niet uit de verf, en is afgezaagd

kortom: stop.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 17:27
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 24-04-2004 @ 17:51 :
Wat een slecht verhaal.

- je hebt het over jongeren; wat ben je zelf dan?
- het loopt nergens lekker, je springt van de hak op de tak
- het zit boordevol fouten, en niet alleen spelling
- zinsbouw is slecht, soms ben je niet te volgen
- het idee van het verhaaltje komt niet uit de verf, en is afgezaagd

kortom: stop.
- ik ben zelf ook een jongere, nou en...
- ik stop niet, want dit is niet m'n enigste column/verhaal, heb ook nog wel wat betere
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 17:36
Redhair
Redhair is offline
ik vind het goed. jij bent goed. heb al je columns hier gelezen. zij zijn goed. hulde. (avril! ja Shitonya, ik ben je fan.)
Oud 24-04-2004, 17:42
Verwijderd
Ik zeg het nu ook een beetje cru, maar ik zie wel een lijn in je 'columns'. Ze lijken allemaal te pretenderen van een afstandje (lees: ver er boven) op een humoristische manier alledaagse menselijke fenomenen te willen bekritiseren. Helaas mislukt dit mijns inziens keer op keer. Waarom? Gebrek aan algemene ontwikkeling en duidelijke gevallen van ik het dit begrip gehoord maar niet precies begrepen en een algemeen gebrek aan echt schrijverstalent. Het barst tevens van de spellingsfouten en niet lopende zinnen. Het zijn gewoon van die stukjes die iets lijken te willen zeggen maar waarvan je na afloop denkt: 'wat is je punt nu precies'.

Dit dan maar even om alle enthousiaste reacties een tegenwicht te geven. Ik vertrouw er op dat je je niet al te erg aan me zal storen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 18:07
Choking Duck
Choking Duck is offline
Ik heb wel betere columns/verhalen van je gelezen.
Maar de meesten zijn wel ontiegelijk leuk!
Oud 24-04-2004, 19:06
Flshman
Flshman is offline
Ach, ik verwonder me ook vaak aan het gedrag van de 'hedendaagse jeugd' (wat klinkt dat toch heerlijk), ik kan me daarom je punt wel inbeelden. Toch vond ik je tekst niet hélemaal lekker lezen, er zitten veel fouten en rare zinnen in. Dat is jammer, want dat maakt het lezen wat minder leuk. Ik maak zelf ook fouten, uiteraard, wie niet, maar op de een of andere manier maak jij ze in een dermate hoeveelheid dat het niet bevorderlijk is voor de prettigheid van het lezen van je tekst

Wat me wel opviel, je probeert nét íéts té vaak dingen grappig te omschrijven ('Laatst zat ik in een voertuig dat ook wel eens openbaar vervoer genoemd wordt' , 'En zo de hele lange weg door totdat ze bij de finish zijn beland') wat op den duur een beetje stoort.

Conclusie? Ik ben het met je punt wel eens, ik heb je tekst helemaal uitgelezen en ik heb me op sommige punten geërgerd. Ik heb het idee dat het het nét niet is.
Lees je je tekst door als je hem hebt geschreven? Zoals ik het hier zie doet dat me niet vermoeden namelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 01:15
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 24-04-2004 @ 18:42 :
Ik zeg het nu ook een beetje cru, maar ik zie wel een lijn in je 'columns'. Ze lijken allemaal te pretenderen van een afstandje (lees: ver er boven) op een humoristische manier alledaagse menselijke fenomenen te willen bekritiseren. Helaas mislukt dit mijns inziens keer op keer. Waarom? Gebrek aan algemene ontwikkeling en duidelijke gevallen van ik het dit begrip gehoord maar niet precies begrepen en een algemeen gebrek aan echt schrijverstalent. Het barst tevens van de spellingsfouten en niet lopende zinnen. Het zijn gewoon van die stukjes die iets lijken te willen zeggen maar waarvan je na afloop denkt: 'wat is je punt nu precies'.
Dit dan maar even om alle enthousiaste reacties een tegenwicht te geven. Ik vertrouw er op dat je je niet al te erg aan me zal storen.
Doe ik niet. Bedankt voor je reactie en sommige dingen weet ik. De boodschap als die er inzit maak ik altijd wel goed duidelijk in m'n columns, alleen het stikt nog altijd van de spellingsfouten en van alles. Daar probeer ik aan te werken. Maar sinds mijn word geval op mijn pc het mysterieus vreemd doet, kan ik hierdoor niet altijd zinnen verbeteren.
Voorbeeld:
Gisteren ging ik fietsen naar de slager .... -> gisteren fietste ik naar de slager.
Als ik het wil verbeteen en en bijvoorbeeld het woord "ging" weghaal en dan verder typ in die zin, dan typt hij over de daarop volgende woorden heen
Daardoor kan ik moeilijk m'n teksten verbeteren
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 10:17
Reynaert
Reynaert is offline
Misschien moet je een keer op de knop "Insert" drukken.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 10:19
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 25-04-2004 @ 02:15 :
Doe ik niet. Bedankt voor je reactie en sommige dingen weet ik. De boodschap als die er inzit maak ik altijd wel goed duidelijk in m'n columns, alleen het stikt nog altijd van de spellingsfouten en van alles. Daar probeer ik aan te werken. Maar sinds mijn word geval op mijn pc het mysterieus vreemd doet, kan ik hierdoor niet altijd zinnen verbeteren.
Voorbeeld:
Gisteren ging ik fietsen naar de slager .... -> gisteren fietste ik naar de slager.
Als ik het wil verbeteen en en bijvoorbeeld het woord "ging" weghaal en dan verder typ in die zin, dan typt hij over de daarop volgende woorden heen
Daardoor kan ik moeilijk m'n teksten verbeteren
Als het goed is zit er een toets op je toetsenbord waar 'Insert' op staat. Druk daar eens op en kijk of het dan niet meer gebeurt. Je hebt nu namelijk de functie 'overschrijven' aanstaan en dat zet je weer uit met deze toets. Of deze functie daadwerkelijk aanstaat kun je zien in Word. Er staat onderin een balkje met onder andere de afkorting 'OVR'. Als dit dikgedrukt is, staat de functie aan en als je nu op 'Insert' drukt, is het (als het goed is) niet meer dikgedrukt en dan staat 'Overschrijven' weer uit.
Oud 25-04-2004, 11:39
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Guinevere03 schreef op 25-04-2004 @ 11:19 :
Als het goed is zit er een toets op je toetsenbord waar 'Insert' op staat. Druk daar eens op en kijk of het dan niet meer gebeurt. Je hebt nu namelijk de functie 'overschrijven' aanstaan en dat zet je weer uit met deze toets. Of deze functie daadwerkelijk aanstaat kun je zien in Word. Er staat onderin een balkje met onder andere de afkorting 'OVR'. Als dit dikgedrukt is, staat de functie aan en als je nu op 'Insert' drukt, is het (als het goed is) niet meer dikgedrukt en dan staat 'Overschrijven' weer uit.
Thanks, ik zal er is naar kijken. Maar de eerste paar keren werkt hij gewoon goed, maar na een tijdje springt hij zomaar op overschrijven. Maar ja, misschien dat het wel daaraan ligt, ik zie wel even.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 16:56
snarl
snarl is offline
dat komt omdat je, als je snel typt, ook wel eens perongeluk die toets aanraakt. heb ik heel vaak, echt irritant.
Oud 25-04-2004, 18:01
Verwijderd
Ik vind hem redelijk... het onderwerp is duidelijk, de schrijfstijl is gewoon leuk, maar inderdaad jammer van de vele spellings/grammaticafouten en hij loopt soms wat stroef...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 18:25
guess what
guess what is offline
Ik vind em niet geweldig. Eigenlijk helemaal niet. Ik heb een paar andere columns van je gelezen en je hebt betere. Zoals al gezegd, zinnetjes als 'Laatst zat ik in een voertuig dat ook wel eens openbaar vervoer genoemd wordt' moet je niet gebruiken, het wordt dan zo geforceerd 'grappig' en ik denk dat veel lezers dat niet zullen waarderen. Verder is je stijl wel aardig, ookal lijk je in alle columns mensen af te moeten zeiken. Jammer, probeer eens wat anders.
Oud 25-04-2004, 20:49
Fleur
Fleur is offline
De fouten storen nogal, dingen als 'vindt ik' en 'enigste' doen echt pijn Ook vind ik het knipoogje storend, zelf vind ik het ook moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoel zonder smileys en gebruik ze op een forum dan ook veel, maar in een column staat zoiets echt raar.

Verder kom je veel te 'gemaakt' grappig over, je wil te graag grappig schrijven denk ik, maar het lukt nog niet helemaal.

Denk dat een echt grappige column schrijven ook erg moeilijk is en het is dan ook totaal niet raar dat het niet echt gelukt is, blijven oefenen iig.
Oud 29-04-2004, 00:17
KIET
KIET is offline
Even lullig doen: maar is Openbaar Vervoer geen algemene term en valt onder andere daar niet de trein en de bus onder? Dus je kan beter niet neerzetten dat je in het Openbaar Vervoer zat, maar met het Openbaar Vervoer reisde. Anders moet je er iets speciefiekers van maken: "Laatst zat ik in een lang stadsvoertuig dat men ook wel de bus noemt..."

Het is inderdaad niet één van je beste werken, maar ik vond het nog steeds wel prima hoor Maar als je dit soort dingen bedenkt door even naar een stel schoolkinderen te luisteren, is het misschien wel verstandig om een heel pak batterijen me te nemen in het vervolg inderdaad...
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten