Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-05-2004, 10:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Heb jij je levensovertuiging van huis uit meegekregen?

Ga je met je ouders naar het gebedshuis?

Of zijn je ouders bv. streng gereformeerden en jij een orthodoxe moslim?

Voor degenen bij wie het geloof van jou en dat van je ouders niet hetzelfde is: hoe gaan jullie met elkaar om wat geloof betreft? Staan zij positief, sceptisch of negatief tegenover jouw geloof?
Wordt je vrij gelaten in je keuze?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2004, 10:17
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Mijn ouders laten me redelijk vrij.

Volgens mijn moeder geldt ook in huis de vrijheid van geloof.

Zelf zijn m'n ouders overtuigde marxisten: 'geloof is opium voor het volk', en NCPN-stemmers.

Ze staan wel wat sceptisch tegenover het feit dat ik me zoveel mogelijk aan de kashroet-wetten (eetwetten) houdt, maar dat mag, en ze zijn er ook aan gewend geraakt dat ik altijd hoofdbedekking draag.

Ik ben niet religieus opgevoed: m'n ouders zijn niet joods, de vader van m'n moeder wel. M'n moeder heeft er dus via haar vader en vooral zijn moeder (de grootmoeder van mijn moeder) aardig wat over meegekregen (ze verstaat Jiddisch enzo), maar het speelt voor hun niet echt een rol.
Wel heb ik het idee dat ik bewust of onbewust door m'n moeder heel zachtjes deze kant op ben geduwd. Het verbaasde ze dan ook niet toen ik vorig jaar aankondigde een afspraak bij een rabbijn te hebben gemaakt.

De houding hier is dus voornamelijk 'doe wat je wil, als wij er maar niet aan mee hoeven te doen'.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 10:19
lollipop
lollipop is offline
nee, ik heb niet hetzelfde geloof als mijn ouders. mijn vader is atheïst, mijn moeder heeft zo'n beetje haar eigen geloof en ik ben moslim. in het begin waren ze er erg op tegen, maar tegenwoordig hebben ze mijn keuze geaccepteerd en staan er ook steeds positiever tegenover. ze hebben nog wel moeite met bepaalde dingen, maar ze houden wel echt rekening met me. we hebben het er nu meer over. mijn ouders zijn nu op het punt dat ze meer willen weten over wat mijn geloof nou echt inhoudt, en hoe ik over bepaalde dingen denk, terwijl dat in het begin echt niet zo was. toen hadden ze meer hun eigen beeld over wat de islam is.
verder ben ik niet gelovig opgevoed.

Laatst gewijzigd op 07-05-2004 om 10:26.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 10:21
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-05-2004 @ 11:12 :

Nee. Mijn moeder gelooft niet en ziet zichzelf als atheistisch, mijn vader weet het niet en ziet zichzelf als agnostisch.

Citaat:

Nee. Tenzij het vanwege het bezoeken is in de zin van kunst en cultuur
Oud 07-05-2004, 10:22
Briseïs
Briseïs is offline
Mijn moeder heeft geen geloof, mijn vader is nog wel een beetje katholiek aleen gaat hij nooit naar de kerk of doet iets anders waaruit dat zou kunnen blijken. Ik heb dus nooit van huis uit iets meegekregen, en geloof zelf ook niet.
Oud 07-05-2004, 10:49
Paus Pierre
Paus Pierre is offline
Mijn ouders zijn beide van huis uit protestant, en dat ben ik ook. Ik ga (bijna) elke zondag met m'n ouders of vrienden naar de kerk.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 11:30
Shitonya
Shitonya is offline
Neuh, ouders christelijke gereformeerd en ik geloof nergens in
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 11:34
Chris
Chris is offline
Mijn ouders zijn allebei atheïst (geen geloof dus) en dat ben ik ook.

Mijn ouders laten me wel vrij in mijn keuze.
Oud 07-05-2004, 12:04
Sask!a
Sask!a is offline
Mijn ouders zijn Rooms-Katholiek.
Ik ben een paganist.

Ik moet wel met mijn ouders mee naar de kerk. Ook moet ik gewoon bidden (behalve op paganistische feesten, dat hebben we zo afgesproken). Mijn ouders staan er zeer negatief tegenover. Niet eens zozeer dat ik iets anders geloof, het gaat ze om hetgeen dat ik geloof... En om het woord heks, waar ze een hekel aan hebben...
Oud 07-05-2004, 14:56
Chris
Chris is offline
Citaat:
Sask!a schreef op 07-05-2004 @ 13:04 :
Ik ben een paganist.

Ik moet wel met mijn ouders mee naar de kerk. Ook moet ik gewoon bidden (behalve op paganistische feesten, dat hebben we zo afgesproken). Mijn ouders staan er zeer negatief tegenover. Niet eens zozeer dat ik iets anders geloof, het gaat ze om hetgeen dat ik geloof... En om het woord heks, waar ze een hekel aan hebben...
waarom jouw keus om paganist te worden? (het is in jouw geval dus niet van huis uit)
Oud 07-05-2004, 15:07
Isa
Isa is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 07-05-2004 @ 11:12 :

Of zijn je ouders bv. streng gereformeerden en jij een orthodoxe moslim?

Voor degenen bij wie het geloof van jou en dat van je ouders niet hetzelfde is: hoe gaan jullie met elkaar om wat geloof betreft? Staan zij positief, sceptisch of negatief tegenover jouw geloof?
Wordt je vrij gelaten in je keuze?
nee, wel in mijn jeugd van iets anders.
mijn ma is negatief. pa zegt dat ie wil dak gelukkig word maar in wezen gelooft ie dat al die geloven gevaarlijk zijn.

Citaat:
Ze staan wel wat sceptisch tegenover het feit dat ik me zoveel mogelijk aan de kashroet-wetten (eetwetten) houdt, maar dat mag, en ze zijn er ook aan gewend geraakt dat ik altijd hoofdbedekking draag.
hoe kom je erbij dat je hoofdbedekking moet dragen?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 15:26
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Sask!a schreef op 07-05-2004 @ 13:04 :
Ik ben een paganist.

jij bent 18, dus je ouders hebben niks over je te vertellen. Ik zou het niet pikken.
Oud 07-05-2004, 15:28
light smiley
light smiley is offline
ik heb zelf geen geloof,mijn vader ook niet en mijn moeder is katholiek.

ik mag zelf weten wat ik geloof,ze vinden het allemaal goed
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 15:31
Isa
Isa is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 07-05-2004 @ 16:26 :
jij bent 18, dus je ouders hebben niks over je te vertellen. Ik zou het niet pikken.
Haar ouders willen het beste voor haar.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 16:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Isa schreef op 07-05-2004 @ 16:07 :

hoe kom je erbij dat je hoofdbedekking moet dragen?
t is uit respect. Het helpt je herinneren dat er altijd iets dat,.. en nu gebruik ik even een toepasselijke uitspraak.. ons petje te boven gaat. Het helpt herinneren dat er iets is dat ons menselijk begrijpen niet kan bevatten.
Oud 07-05-2004, 19:25
meisje
meisje is offline
mijn ouders hebben hetzelfde geloof als ik.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 19:36
meisje
meisje is offline
Citaat:
Isa schreef op 07-05-2004 @ 16:31 :
Haar ouders willen het beste voor haar.
ik noem dat geloofsonderdrukking
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 12:45
Silver rain
Silver rain is offline
Mijn vader is katholiek, mijn moeder is streng katholiek opgevoed maar daar trekt ze zich nu niets meer van aan.
Ikzelf ben wel gedoopt, maar weigerde m'n communie te doen en ging geloven in het spirituele (net als m'n moeder nu).
Mijn vader vindt het allemaal onzin, maar het maakt hem niet uit wat ik geloof. Mijn moeder maakt het natuurlijk ook niks uit omdat ze in hetzelfde gelooft/begint te geloven
Oud 08-05-2004, 13:23
Bart Klink
Bart Klink is offline
Ik ben gelovig opgevoed (hervormd) en dat is mijn moeder nog steeds (hoewel ze steeds vager wordt in wat ze wel en niet gelooft). Haar vaders was dominee. Mijn vader was ooit gelovig, maar nu niet meer.

Ik ben een tijd gelovig geweest (tot ongeveer een jaar geleden denk ik). Op een gegeven moment ben ik me steeds meer gaan interesseren in filosofie en wetenschap. Dit heeft mij tot de conclusie gebracht dat God louter een projectie is van de imperfecte mens, die het troost biedt in moeilijke tijden. Godsdiensten zijn voor het grootste deel gebaseerd op mythen en een heel klein beetje op historie. Ik kon het intellectueel gesjoemel dat nodig is om te kunnen geloven niet meer aan. Dit heeft mij uiteindelijk tot het atheisme gebracht. Dit wordt nog steeds meer bevestigd en ik ben er gelukkig mee. Dat laatste is voor mij het belangrijkste.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 14:36
Watisdit
Watisdit is offline
Mijn vader is dominee en ik ben lid geweest van een hervormde, gegriformeerde, traditioneel protestandse, en nu bij een evangelische kerk.
dus ik ben christen, van huisuit meegekregen.
maar als ik zou veranderen van geloof zouden m'n ouders het niet leuk vinden, maar het wel toelaten.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 16:11
cyntha
cyntha is offline
Mijn ouders hebben hetzelfde geloof dan ik: katholiek.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 16:41
Anneee
Anneee is offline
Mijn ouders zijn christelijk, ik ook, maar ik ben er meer mee bezig dan zij en ook op een andere manier. Zij gaan naar een SOW-kerk, een heel vrije kerk waar ik ook altijd heen ging. Maar ik heb nu gekozen voor een Ned.Herv. kerk (overigens ook SOW) die een stuk traditioneler is, en daar hebben ze best wel moeite mee.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 16:41
Fortuynist
Fortuynist is offline
Het geloof wat ouders hebben, tenminste, dat is mijn ervaring, stelt vaak heel weinig voor. Ze hechten er zelf heel veel waarde aan, maar als je echt diepe vragen stelt, komen er al gauw twijfels of alles wordt afgedaan met de standaardgedachte dat de wegen des Heren ondoorgrondelijk zijn.
Oud 08-05-2004, 19:11
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Mijn ouders zijn allebei hervormd (christelijk dus) opgevoed, mijn ma 'lichter' dan m'n pa. Ik ben christelijk opgegroeid(opgevoed) in een Ned. Hervormde kerk, 'confessioneel' (stroming). Ik ga nog steeds naar de kerk, bijna elke zondag(&christelijke feestdagen). Alleen door omstandigheden ga ik nu al een paar jaar met mijn ma en zus naar de Christelijk Gereformeerde Kerk, vanwege problemen en andere zaken in onze 'Oude kerk.' Mijn pa is meer van: ik ben hervormd en blijf hervormd, die wil niet naar de chr. ger kerk.
Verder wil ik zelf ook graag geloven en dat uitdragen, ik ga ook regelmatig met vrienden mee naar andere kerken, of naar een jeugdkerk. En binnenkort weer de EOjongerendag .
Oud 08-05-2004, 20:01
jbtq
jbtq is offline
Heb hetzelfde geloof als mijn ouders. Nou ja geloof, we geloven hier thuis niet. Als ik zou willen geloven kan het wel. Zouden ze wel respecteren.
Oud 09-05-2004, 13:35
p-chez
p-chez is offline
M'n ouders zijn niet gelovig. Ik dus ook niet.
Oud 09-05-2004, 14:36
Acire
Acire is offline
Mijn ouders zijn christelijk en ze hebben mij ook christelijk opgevoed, ze laten mij wel vrijer.
Ik ga regelmatig naar de kerk, maar ook wel met vrienden naar andere gemeentes.
Oud 09-05-2004, 15:53
Sask!a
Sask!a is offline
Citaat:
Chris schreef op 07-05-2004 @ 15:56 :
waarom jouw keus om paganist te worden? (het is in jouw geval dus niet van huis uit)
Dit past het beste bij mij. Ik heb altijd al getwijfeld over het bestaan van Jezus. Ik vind dat er in het Christendom teveel dingen worden ge- en verboden. Gij zult... Gij zult niet...
De paus hoeft toch niet te bepalen of ik aan de pil ga of niet? Ben de baas over mijn eigen lichaam. Ik hoef toch niet op CDA te stemmen als de kerk dat (van oudsher) zegt? Komop, we leven in een vrij land...

Paganisme is wel een erg ruim begrip, het allesomvattende woord voor de natuurreligies. Wat het best bij mij past is de moderne hekserij. Ik ben me altijd al bewust geweest van de krachten van de natuur. Was altijd al bezig met edelstenen, wierook en kruiden. Geloof ik reïncarnatie, ben vegetarisch. Eerst was het allemaal onbewust, het was gewoon Saskia. Nu ik weet dat ik niet de enige ben die zo is, heeft het de naam paganisme gekregen.

Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef: jij bent 18, dus je ouders hebben niks over je te vertellen. Ik zou het niet pikken.
Dank je voor je medelijden
Ik ben 18, dus inderdaad, volwassen. Ik ben net 18, mijn ouders zien me serieus nog als een klein kind. 'het occulte is gevaarlijk' 'je hoort naar ons te luisteren' 'je moet ons geloof gewoon van ons aannemen'

Citaat:
Isa schreef: Haar ouders willen het beste voor haar.
Dat is zeker waar. Ze willen dat ik in de hemel kom en door niet in Jezus en God (zoals de christenen hem zien) te geloven kom ik niet in de hemel. Ze denken ook dat hekserij een soort sekte is en dat het slecht voor je is. Terwijl ze serieus geen idee hebben wat het inhoudt, oog- en oorkleppen voor alles wat niet christelijk is, zeg ik altijd.

Citaat:
meisje schreef: ik noem dat geloofsonderdrukking
Dat is nou het probleem, het is geen erkende religie. Hoewel steeds meer mensen zich er voor interesseren. Mijn ouders denken daardoor dat het überhaupt geen geloof is... Dat ik alles zelf verzonnen heb en dat ik gek ben, zeg maar...

Zo dat was mijn verhaaltje wel weer

Liefs Sask!a
Oud 09-05-2004, 16:18
:) L. :)
:) L. :) is offline
mn ouders geloven in die New Age dingen enzo. Ik ook wel, maar niet zo sterk als hun. Vooral mn moeder is er heilig van overtuigd dat alles zo is als ze denkt. Ik geloof het allemaal wel min of meer, maar twijfel ook een beetje. Het is meer gewoon leuk als het allemaal zo is.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 18:41
meisje
meisje is offline
Citaat:
Sask!a schreef op 09-05-2004 @ 16:53 :
Dit past het beste bij mij. Ik heb altijd al getwijfeld over het bestaan van Jezus. Ik vind dat er in het Christendom teveel dingen worden ge- en verboden. Gij zult... Gij zult niet...
De paus hoeft toch niet te bepalen of ik aan de pil ga of niet? Ben de baas over mijn eigen lichaam. Ik hoef toch niet op CDA te stemmen als de kerk dat (van oudsher) zegt? Komop, we leven in een vrij land...

Paganisme is wel een erg ruim begrip, het allesomvattende woord voor de natuurreligies. Wat het best bij mij past is de moderne hekserij. Ik ben me altijd al bewust geweest van de krachten van de natuur. Was altijd al bezig met edelstenen, wierook en kruiden. Geloof ik reïncarnatie, ben vegetarisch. Eerst was het allemaal onbewust, het was gewoon Saskia. Nu ik weet dat ik niet de enige ben die zo is, heeft het de naam paganisme gekregen.

Dank je voor je medelijden
Ik ben 18, dus inderdaad, volwassen. Ik ben net 18, mijn ouders zien me serieus nog als een klein kind. 'het occulte is gevaarlijk' 'je hoort naar ons te luisteren' 'je moet ons geloof gewoon van ons aannemen'

Dat is zeker waar. Ze willen dat ik in de hemel kom en door niet in Jezus en God (zoals de christenen hem zien) te geloven kom ik niet in de hemel. Ze denken ook dat hekserij een soort sekte is en dat het slecht voor je is. Terwijl ze serieus geen idee hebben wat het inhoudt, oog- en oorkleppen voor alles wat niet christelijk is, zeg ik altijd.

Dat is nou het probleem, het is geen erkende religie. Hoewel steeds meer mensen zich er voor interesseren. Mijn ouders denken daardoor dat het überhaupt geen geloof is... Dat ik alles zelf verzonnen heb en dat ik gek ben, zeg maar...

Zo dat was mijn verhaaltje wel weer

Liefs Sask!a
meisje, het is zelfs een sekte, maar vanuit de grondwet mogen zij jou dit niet opdringen. Ik begrijp wel waarom ze het doen, maar dat maakt het niet goed.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 11:18
Kadaver
Kadaver is offline
Mijn ouders zijn protestants-hervormd, en zo ben ik ook opgevoed
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 20:47
Acire
Acire is offline
Citaat:
Sask!a schreef op 09-05-2004 @ 16:53 :
Sorry, maar ik vind dit wel heel erg kort door de bocht gezegd!
Stemmen alle christenen CDA (zelfs: Is het CDA nog christelijk?)?
Volgen alle christenen de paus? Nou, ik dacht het even niet!
En over die ge- en verboden, daar gaat het nou niet om, het gaat om geloof in Jezus, als je in Hem gelooft en Hem om hulp bidt, dan zul je zien je vanzelf naar Hem gaat leven. Niemand zal zonder zonden zijn, iedereen zal elke dag weer opnieuw een gebod overtreden (zonde doen), maar daarom is het juist zo mooi dat Jezus daar Verlosser van is, en onze zonden op Zich heeft genomen!
Oud 11-05-2004, 21:45
Dinalfos
Dinalfos is offline
Mijn ouders zijn niet gelovig en ik ben dus ook niet zo opgevoed. Mijn vader was van huis uit wel Katholiek, maar gelukkig hebben mijn moeder en haar kinderen(ik dus ook)hem kundig weten om te buigen tot atheist.

Laatst gewijzigd op 12-05-2004 om 11:06.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 23:42
Verwijderd
Heidenen, allemaal.

Met citaat reageren
Oud 15-05-2004, 15:21
MazeMouse
MazeMouse is offline
Mijn ouders zijn katholiek.
Volgens de regeltjes zou ik (gezien mijn doop en communie die niet mijn eigen keuze waren) ook katholiek zijn.

Voor mezelf ben ik gewoon.... (net welke benaming je voor ongelovige allemaal wel niet kunt verzinnen)

En ik heb het geluk dat mijn ouders niet streng gelovig zijn en ze me gewoon vrij laten in die keuze.
(anders hadden ze aan mij een ENORM probleemkind gehad)
Oud 16-05-2004, 11:06
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-05-2004 @ 00:42 :
Heidenen, allemaal.

Jij weet het zo mooi te brengen.

On topic: m'n moeder is christelijk, m'n vader gelooft niet en ik ben christelijk maar neig de laatste tijd naar de islam.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 13:29
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 16-05-2004 @ 12:06 :

On topic: m'n moeder is christelijk, m'n vader gelooft niet en ik ben christelijk maar neig de laatste tijd naar de islam.
wat trekt je eigenlijk aan binnen de islam? Het is toch een andere godsdienst dan het christendom.
Oud 16-05-2004, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2004 @ 14:29 :
wat trekt je eigenlijk aan binnen de islam? Het is toch een andere godsdienst dan het christendom.
Het is de vervolmaking van het christendom, het zit veel logischer in elkaar.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2004, 14:54
Cinamon
Cinamon is offline
Nou ja, officieel zijn we Rooms-Katholiek thuis.
Nou is ons gezin niet echt vaste kerkganger (lees: alleen met trouwerijen/dopingen/begrafenissen en met kerst)
Ik geloof niet in een God. Ik weet niet of mijn ouders dat doen.
Ik geloof wel in iets, dat er meer is. Ik ben fel tegen de kerk eigenlijk, vanwege de manier waarop ze gebouwd zijn. Het zijn mooie gebouwen vaak, daar niet van. Ik geloof niet dat je een persé een 'huis van God' nodig hebt om bij elkaar te komen en samen te geloven.
Geloof is geen onzin, de manier waarop het vandaag de dag (en voorheen) word uitgeoefend is belachelijk.
Hoewel ik het respecteer dat anderen dit wel nodi hebben.
Noem mij maar een gelovige. Waarin weet ik ook niet, maar ik ben geen atheïst.
Oud 16-05-2004, 16:34
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 16-05-2004 @ 15:42 :
Oef... gevaarlijke uitspraak.

Mijn vader is katholiek, mijn moeder Nederlands hervormd. Ikzelf ben Nederlands hervormd gedoopt en opgevoed, vandaar dat ik me zo ook voel, maar de laatste tijd raak ik steeds meer overtuigd van het orthodoxe Jodendom, vooral de oude, traditionele en onbeïnvloede versie van de Qblh (kabbala).
Mijn ouders laten me er vrij in, maar ze vinden het wel moeilijk.
Oud 16-05-2004, 16:50
Bravo
Bravo is offline
Mijn vader is Ned. Hervormd, m´n moeder is van huis uit gereformeerd maar sinds haar huwelijk ook Ned. Hervormd.

Ik ben Ned. Hervormd gedoopt en ga regelmatig naar de kerk. M´n ouders stellen dat op prijs en ik vind het ook prima: ik ga daar altijd over van alles nadenken omdat je er rust hebt.
Oud 16-05-2004, 17:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 16-05-2004 @ 17:34 :
maar de laatste tijd raak ik steeds meer overtuigd van het orthodoxe Jodendom, vooral de oude, traditionele en onbeïnvloede versie van de Qblh (kabbala).
het mystieke trekt je aan?
Oud 16-05-2004, 17:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
mag je me eens uitleggen Hoezo logischer en hoezo vervolmaking?
Oud 16-05-2004, 18:12
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Na heel veel lezen kan ik mij aansluiten bij deze conclusie.
Oud 16-05-2004, 18:49
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2004 @ 18:32 :
het mystieke trekt je aan?
Het was voor mij in de eerste plaats een opluchting dat ik het OT een plaats kon geven in mijn leven. En als je met mystiek bedoelt, de persoonlijke zoektocht naar de Schepper, dan zeg ik ja.
Oud 17-05-2004, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 16-05-2004 @ 18:33 :
mag je me eens uitleggen Hoezo logischer en hoezo vervolmaking?
Omdat ik denk dat de Bijbel her en der aangepast is en de christenen en joden aldus van het ware Woord zijn afgeweken. De boodschap die aan Mohammed werd geopenbaard rekent af met deze fouten.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 17:34
Verwijderd
ik ben opgevoed met het rooms-katholieke geloof. Heb hier ook ongeveer 13 jaar volop aan meegedaan. Nu niet meer. Ik ben een beetje aan het twijfelen, een soort zwevende kiezer. Ik ben meer iemand die van alle geloven wel iets goed vind. ik geloof dat het jodendom, christendom en de islam in dezelfde god geloven.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 22:33
Verwijderd
Ja, zo zou je het kunnen zeggen, ik ben niet gelovig en mijn ouders ook niet.
Dat komt voornamelijk door hun opvoeding, maar ook door de christelijke basisschool waar ik op heb gezeten.

Ze laten me overigens wel vrij in mijn meningen, uitingen en opvattingen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 22:34
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 17-05-2004 @ 18:34 :
ik geloof dat het jodendom, christendom en de islam in dezelfde god geloven.
Dan ben jij verder dan de meeste mensen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 04:32
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 17-05-2004 @ 23:34 :
Dan ben jij verder dan de meeste mensen.
hmmja, zo zou ik het niet zeggen. Geschiedkundig gezien is het dezelfde G_d en het begint een beetje een cliché te worden om daarmee controversie op te wekken. Niet dat jij dat doet anniemoppie, maar ik vind het nou niet zo heel bijzonder.
Het Jodendom is de basis, de stam. De Islam is daar een vroege vertakking van en het Christendom een wat latere.
Reageren

Regels voor berichten