Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
neem es een kijkje op gathering.tweakers.net bv deze FAQ
|
Mijn oude Celeron 566 is ook een overklok beestje .. deze loopt op 850 mhz.. dit via het bios ingesteld en zonder speciale koeling
Hoofd p4 2ghz pc heb ik via CPUFSB (www.podien.de) op 2,3 ghz lopen |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar om bij het begin te beginnen hoeveel stapjes clock je hem over. Begin je met 1Mhz? da mss wel het makkelijkste. Overklocken is vaak iets wat heel veel geduld vereist. (Ook is het zo dat bij veel systemen zowel de geheugen snelheid als de processor snelheid ingesteld kunnen worden) |
![]() |
|
Ik gebruik nu zo'n fractal programmatje, werkt heel fijn.
![]() Kun je perfect je stabiliteit mee testen, dus ook als ie niet crasht je stabiliteit-gradatie aangeven. Sommige hardnekkige stabiliteit krijg je maar 1 crash per maand mee ofzo, of per week. Echt irri is dat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb zelf een 2400+ op 2325 MHz draaien (15.0x155) op een voltage van 1.65v (dus 0.05v hoger dan het standaardvoltage). Dat is net het kleine beetje dat 'm weer stabiel krijgt. Als ik een hogere FSB probeer, bevriest het systeem spontaan bij de POST, ook al probeer ik voltages van 1.80v of hoger. Daar ligt blijkbaar gewoon de grens voor die core. |
![]() |
|
Je kunt opzich rustig naar 1.85V gaan hoor, als je CPU temp maar stressed onder de 55 blijft, is dat ongevaarlijk.
Maar verschil tussen 1,75V en 1,85V rechtvaardigt de kleine overclockwinst niet echt, vind ik. Ik zou 'em gewoon op 1,75V zetten als je temp dat toelaat.
|
Verwijderd
|
Dat dacht ik ook...1.85v is echt veel te hoog. Het gaat niet alleen om de temperatuur van je CPU, dat moet jij toch weten?
Als jij je Athlon aanzet op pak 'm beet, 2.0v, en er zit gewoon een fan/heatsink op, dan wordt-ie natuurlijk niet meteen gloeiend heet. Dat duurt gewoon even. Maar dat voltage is wel veel te hoog voor de core, zodat hij meteen bij het aanslaan van dat voltage al stuk gaat. Niet zo verstandig dus., Het verhaaltje over 'als je temp maar onder de 55 blijft' gaat alleen op bij voltages die de core aankan. En welke voltages de core aankan, kun je niet uit de temperaturen afleiden. |
![]() |
||
Citaat:
En dan niet je bierflesje naar z'n kop slingeren, dat is de kunst ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Precies
![]() ![]() Eigenlijk heb ik tot nu toe bijna geen PC's gehad die ik niet heb overgeklokt. Ik ben begonnen met een Pentium-60 die ik op 66 liet lopen (natuurlijk een minieme winst, maar het bord kon niet hoger). Daarna een 133 op 166 (2x83) en nog later een P200 MMX op 3.0x83 (250). Ik heb welgeteld twee CPU's gehad die ik niet kon overklokken: een AMD K6-2/350 (werd standaard al ruim 55 graden en zat gewoon aan z'n max) en een AMD Athlon XP 1700+ (Tbred-A, perfect dingetje, maar mijn voeding vond die hogere corestroom niet zo leuk). |
![]() |
|
De enige CPU die ik echt overgeklokt had was m'n Celeron 300A, maar die heb ik d'r dan ook speciaal voor gekocht. Draait als een zonnetje op 450MHz. Daarna niet zo heel erg de behoefte gehad, die 10% snelheidswinst die je tegenwoordig haalt (zonder extra te koelen enzo) is het me niet waard.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Uit jouw vraag blijkt dat je totaal geen idee hebt van wàt je precies moet aanpassen (en de variabelen die daarbij kunnen komen kijken, zoals de PCI-divider), dus luidt mijn advies eerst eens te gaan lezen wat overclocken nou precies is. |
![]() |
|
Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID <DMI> Moederbordnaam Compaq Compaq PC Front Side Bus Eigenschappen: Bus Type Intel GTL+ Bus Breedte 64 bit Werkelijke kloksnelheid 67 Mhz Effectieve kloksnelheid 67 Mhz Bandbreedte 533 MB/s Chipsetbus-Eigenschappen: Bus Type Intel Hub Interface Bus Breedte 8 bit CPU-Eigenschappen: CPU Type Intel Celeron-A, 466 MHz (7 x 67) CPU Aanduiding Mendocino CPU Stepping B0 Origineel kloksnelheid 467 Mhz L1 Code Cache 16 KB L1 Data-cache 16 KB L2 Cache 128 KB (On-Die, Full-Speed) CPU Technische Informatie: Verpakkingstype 370 Pin PGA Verpakkingsformaat 4.95 cm x 4.95 cm Transistoren 19 miljoen Procestechnologie 5M, 0.25 um, CMOS Verpakkingsoppervlak 154 mm2 Core Spanning 2.0 V I/O Spanning 3.3 V Typische prestatie 12 - 19 W (Afhankelijk van de kloksnelheid) Maximale prestatie 17.5 - 28.3 W (Afhankelijk van de kloksnelheid) Chipseteigenschappen: Moederbord Chipset Intel Whitney i810-DC100 In-Order Queue Depth 4 CAS Latency 3T RAS To CAS Delay 2T RAS Precharge 2T Geintegreerde Grafische kaart: Grafische kaarttype Intel i752 Grafische kaartstatus Geactiveerd Gedeeld geheugengrootte 1 MB Geheugenslots: DRAM Slot #1 128 MB (SDRAM) DRAM Slot #2 64 MB (SDRAM)
||
Citaat:
1.85V kan op een normaal bordje prima. Alleen moet je uitkijken dat door het hogere voltage de CPU temp niet te hoog wordt. En natuurlijk kun je je proc mollen als je op extreme settings draait, hetzelfde geldt voor DIMM/AGP/PCI. Sommige bordjes kunnen ook DIMM voltage instellen. Als je met dit soort dingen extreme settings gaat proberen kun je wel schade veroorzaken of je geheugen/proc/mobo mollen. Maar daar had ik het niet over in mijn reaktie.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Hoe snel is jouw computer? (SuperPi benchmark) MiBe | 71 | 14-10-2010 16:03 | |
Software & Hardware |
Processor overklokken Daantjer | 13 | 21-03-2010 01:16 | |
Software & Hardware |