Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2004, 08:01
Xx-Girl-xX
Xx-Girl-xX is offline
Hoi..

Mijn beste vriend is laats opgenomen in een instelling, voorlopig op de gesloten afdeling. Hij is erg in de war. Ik stuur hem wel kaarten enzo, en bel veel met zijn moeder. Zij vertelt me dan hoe het met hem gaat. Hij is wel heel erg blij met alles wat ik hem stuur, en reageert daar erg goed op.. Misschien mag ik hem binnekort zelfs bezoeken, omdat hij goed op dingen van mij reageert. Maar nu is de diagnose Manisch Depressief aan hem gegeven.

Is er iemand die hier wat meer vanaf weet en me wat tips kan geven?

Ga nou alsjeblieft niet zeggen van, hoe kan die jongen nou je vriend zijn.. We zijn al heel lang vrienden, het gaat alleen de laatste tijd steeds slechter met hem.. Maar daarom blijf ik hem steunen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2004, 08:08
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Klik
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 08:14
Verwijderd
Als eerste even een reactie op je onderste stukje: waarom zou je geen vrienden meer met hem zijn?! Oke, het is misschien niet het allermakkelijkste, maar hij is, ondanks de psychoses die hij misschien heeft (waar hij medicatie voor krijgt) gewoon nog dezelfde.
En ik vind het écht goed dat je hem blijft steunen

Een vriend van mij is ook manisch depressief. Hij is alleen niet opgenomen en gaat heel sporadisch zelfs nog naar school.
Mijn oom is ook manisch depressief (en schizofreen geloof ik, ik weet het niet precies) alleen daar gaat het wél heel slecht mee (maar dat is dan ook een geval apart)

Ik kan je natuurlijk niet precies vertellen wat je zou moeten doen, maar ik denk dat het wel heel goed is als je dingen van je laat blijven horen.
Ik denk dat hij zich best heel eenzaam voelt in zo'n inrichting en misschien het gevoel wel heeft dat niemand meer om hem geeft.
Door de dingen die jij hem stuurt krijgt hij misschien meer het gevoel dat hij er toch nog een beetje "bij hoort" (ik kan niet goed uitleggen, maar ja)
En als je hem mag opzoeken zou ik gewoon tegen hem praten zoals je dat altijd deed, maar ik kan me ook voorstellen dat het wat moeilijk is, doen alsof er niets aan de hand is.
Ik zou dan gewoon zeggen wat je voelt, dat het wat ongemakkelijk is enz.

Tja.. ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb iig m'n best gedaan om je een beetje te helpen
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 08:17
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 18-05-2004 @ 09:14 :

Mijn oom is ook manisch depressief (en schizofreen geloof ik, ik weet het niet precies)
Bij een manische depressie komen ook psychoses voor.. Misschien dat je dat bedoeld?
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 08:20
Verwijderd
Ik weet dat er bij een manische depressie ook psychoses voorkomen, maar volgens mij is 'ie het eigenlijk toch wel allebei. Als dat kan tenminste..
Ik weet het niet.. ik weet pas sinds een aantal jaar dat die oom überhaupt bestaat en ik heb nu dan ook nóóit contact met hem, dus het kan best zijn dat ik het mis heb
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 08:22
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 18-05-2004 @ 09:20 :
Ik weet dat er bij een manische depressie ook psychoses voorkomen, maar volgens mij is 'ie het eigenlijk toch wel allebei. Als dat kan tenminste..
Ik weet het niet.. ik weet pas sinds een aantal jaar dat die oom überhaupt bestaat en ik heb nu dan ook nóóit contact met hem, dus het kan best zijn dat ik het mis heb
Ah zow, keej

Of dat samen voor kan komen weet ik eigenlijk ook niet.. *gaat eens op inet rondneuzen*
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 08:30
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
@ meisje vlek

Komt dit misschien in de buurt?:
Schizoafecctieve stoornis (klik)
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 07:20
-Flip-
Avatar van -Flip-
-Flip- is offline
heej heej...
ik begrijp wel dat het allemaal heel lastig is, dat je niet precies weet hoe je ermee om moet gaan enzow... ik weet verder niet zo veel van manische depressiviteit... (sorry) ik wilde even zeggen dat ik het heel knap en goed van je vind dat je contact met hem houd! ik weet zeker dat hij heel veel aan je heeft!

ciao!!! *hug*
__________________
Niet zoals het toen was, maar zoals het nu is, is het altijd anders dan hiervoor....
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 08:01
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 18-05-2004 @ 09:20 :
Ik weet dat er bij een manische depressie ook psychoses voorkomen, maar volgens mij is 'ie het eigenlijk toch wel allebei. Als dat kan tenminste..
Ik weet het niet.. ik weet pas sinds een aantal jaar dat die oom überhaupt bestaat en ik heb nu dan ook nóóit contact met hem, dus het kan best zijn dat ik het mis heb
Blahwoord: comorbiditeit. Het gebeurt inderdaad vaak dat bepaalde stoornissen samen optreden. Dat is helemaal niet gek, want als je gevoelig bent voor één stoornis ben je vaak gevoelig voor meerdere stoornissen. Vaak komt dat soort een versnelde heropname van serotonine (een neurotransmitter) in het presynaptisch membraan (ach ja, bio...).
Het is echter wel zo dat bepaalde stoonissen niet samen gediagnosticeerd kunnen worden: een criterium voor een diagnose is vaak: de stoornis komt niet voort uit middelengebruik of een andere blabla stoornis (zou ik even op moeten zoeken).
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 12:42
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 19-05-2004 @ 09:01 :
Blahwoord: comorbiditeit. Het gebeurt inderdaad vaak dat bepaalde stoornissen samen optreden. Dat is helemaal niet gek, want als je gevoelig bent voor één stoornis ben je vaak gevoelig voor meerdere stoornissen. Vaak komt dat soort een versnelde heropname van serotonine (een neurotransmitter) in het presynaptisch membraan (ach ja, bio...).
Het is echter wel zo dat bepaalde stoonissen niet samen gediagnosticeerd kunnen worden: een criterium voor een diagnose is vaak: de stoornis komt niet voort uit middelengebruik of een andere blabla stoornis (zou ik even op moeten zoeken).
Is per defenitie niet waar hoor als je voor 1 stoornis gevoelig bent dat je dat voor een ander ook bent.
En psychoses komen niet bij iedereen voor met een bipolaire stoornis.
Wat ook moeilijk is om een juiste diagnose te stellen.
Vaak wakkeren veel benamingen 1 kant op, te denken aan:
overspannen / stress / burnout, terwijl ze net iets anders zijn.
een biologische versnelde heropname van serotonine is volgens mij niet een bepalend factor voor een bipolaire stoornis, maar de stoornis zelf.
Een te hoge kunstmatige serotonine gehalte door gebruik van paroxtine of fluoxtine voor gebruik bij een depressie kan wel als gevolg een manie hebben
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 16:23
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
ratsja schreef op 19-05-2004 @ 13:42 :
Is per defenitie niet waar hoor als je voor 1 stoornis gevoelig bent dat je dat voor een ander ook bent.
Is niet per definitie waar, zul je bedoelen... Nee, het hoeft niet zo te zijn. Maar het is niet voor niets dat mensen die eenmaal een stoornis hebben gehad veel kans hebben nog een stoonis te krijgen, dezelfde of een tweede.

DSM criteria voor een depressieve stoornis (depressie in enge zin):
1. Er is sprake van een depressieve episode.
2. De symptomen zijn niet toe te schrijven aan een schizoaffectieve stoornis, niet gesuperponeerd op een andere psychotische stoornis.
3. Er is nooit sprake geweest van een manische, gemenge of hypomane episode.

Het tweede criterium bedoelde ik dus als moeilijkheid bij comorbiditeit.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 17:51
joycieboo
Avatar van joycieboo
joycieboo is offline
ik ken een vrouw die dat had en toen was ze eerst heel depressief en toen inene heel vrolijk, en ze werkt in een groente winkel, werd ze vrolijk ging ze met de paprikas gooien zei ze gooi terug ik ben vroeger keeper geweest
__________________
Be smart, Be clever, Put me in your hart 4-ever
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 19:24
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 19-05-2004 @ 17:23 :
Is niet per definitie waar, zul je bedoelen... Nee, het hoeft niet zo te zijn. Maar het is niet voor niets dat mensen die eenmaal een stoornis hebben gehad veel kans hebben nog een stoonis te krijgen, dezelfde of een tweede.

DSM criteria voor een depressieve stoornis (depressie in enge zin):
1. Er is sprake van een depressieve episode.
2. De symptomen zijn niet toe te schrijven aan een schizoaffectieve stoornis, niet gesuperponeerd op een andere psychotische stoornis.
3. Er is nooit sprake geweest van een manische, gemenge of hypomane episode.

Het tweede criterium bedoelde ik dus als moeilijkheid bij comorbiditeit.
klopt, meestal "vloeit" uit de ene stoornis weer een ander
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 14:18
Lieverd17
Avatar van Lieverd17
Lieverd17 is offline
K vind het heel erg dat die vriend opgenomen is, maar dat is geen rede om hem tegaan laten vallen ( niet dat je dat doet) maar ik denk juist dat die je steun heel erg nodig heb omdat die moet weten dat er echt nog iemand is die zeg maar van hem houd!
Het zal niet makkelijk zijn om aardig teblijven doen tgn hem.. En ik heb het zelf ook meegemaakt, en ik had vaak dat ik d8 , donder nou maar op je ken aleen maar sago d0en enz.
Dus.. Sterkte verder
__________________
Walk a little Slower..And open-up youre eyes!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 18:12
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
volgens mij is het antwoord over wat het inhoud al gegeven ed.
maar ik wou nog ff zeggen dat ik het super van je vind dat je hem, ookal is het (voorlopig) van een afstand, blijft steunen.
tuurlijk reageren we niet van 'hoe kan hij je vriend zijn?!!'
Als iemand je vriend is steunt hij je in dingen, dus ook als het even minder gaat, en dat is precies wat je doet! super!
liefs, wen
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2004, 09:18
Xx-Girl-xX
Xx-Girl-xX is offline
Heey Allemaal!

Harstikke bedankt voor al die reacties van jullie! Ik ben er heel blij mee en aan de info heb ik heel veel!
Nu nog even een goed bericht: De doktoren hebben me opgebeld of ik een keer een bezoek aan hem zou willen brengen. Hij reageert namelijk heel goed op dingen van mij of berichten van me. Daar ben ik dus vet blij mee! Ook belde zijn moeder me op waarmee ik veel contact heb. Die was best wel verdrietig.. omdat al zijn "vrienden"afbelden en gewoon niet meer kwamen. Hij vertelde aan zijn moeder dat ik zn beste vriendin was.. Dus jah.. aan de ene kant heel leuk om te horen maar aan de andere kant zo jammer dat iedereeen zo op m reageert...

Maar ik ga dus woensdag naar hem toe.. Ik vind het alleenw el moeilijk om te denken waar we het over zouden kunnen hebben.. Hij heeft wrs niet veel te vertellen.. want over de inrichting wil hij niet veel kwijt.. Maar ik kon toch ook moeilijk de hele tijd over mij gaan praten?? Heeft iemand hier een idee voor???

Bedankt alvast ( en alweer)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Wegwijzen & Voorstellen MANISCH DEPRESSIEF: Me even voorstellen, zonder gène=bipolaire stemmingsstoornis
ginovanbiervlie
5 03-10-2010 12:49
Psychologie manisch-depressief
nescio
13 20-12-2003 14:39
Psychologie manisch depressief
mysteryyy
15 24-04-2003 16:42
Psychologie manisch - depressief
sterre
12 13-02-2003 15:15
Psychologie Manisch Depressief (MDS - Borderline)
Genesis
25 25-03-2002 18:08
Psychologie Wie heeft nog meer ervaringen (gehad )met een manisch depressieve vader/moeder?
iamre18
4 17-01-2002 02:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11.