13-08-2005, 17:07 | |
Ik zit nu al een aardig tijdje op DoP en ik zie dat veel, of beter gezegd bijna alle gedichten een 'standaard vorm' hebben. Daarmee bedoel ik dat bijna alle gedichten simpel een paar strofes zijn, netjes onder elkaar gezegd en bestaande uit ongeveer even lange zinnen die netjes in de randen van de strofe verblijven.
Op zich is daar natuurlijk niks mis mee, maar eentonig wordt het wel. Daarom daag ik u allen uit, om hier te experimenteren met het intrigerende verschijnsel 'vorm'. Doe is wat anders, doe is gek; schrijf een vervormd gedicht. Ik bedoel niet alleen maar woorden op een andere plek zetten, maar ook bijvoorbeeld het gebruik van lettertypes, strepen, kleuren, plaatjes, grote, richting; gebruik maken van fantasie. Hier nog wat praktische tips voor als je vorm-experiment-gedicht gehinderd wordt door de schrijfregels van het forum en daarom als plaatje moet. - Schrijf gedicht in Word, gebruik fantasie, druk op "print screen". - Ga naar Paint, of een ander teken programma, druk op Ctrl + v en pas gedicht naar believen aan. - Ga naar photobucket.com en host daar je gedicht. - Als plaatje (te) groot is, gebruik dan IrfanView om het kleiner te maken. * Haal alle overbodige randen van het gedicht weg zodat het zo smal mogelijk wordt, anders wordt het hier op het forum automatisch kleiner gemaakt waardoor het onduidelijk wordt. (Maar misschien kan dat verholpen worden door te dubbelklikken op het plaatje waardoor een nieuw scherm met het plaatje op goede afmetingen wordt getoond?) Nog iets: het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, een paar simpele veranderingen in de vorm kan wonderen doen. Dit is inderdaad zoiets als 'Het kleine gedichten topic'.
|
13-08-2005, 18:28 | |
een echt dodtopic. ik ben ook maar aan het werk gegaan, en zie hier mijn resultaat 'ik kan niet meer' .
klikt u hier tsjonge.. heerlijk dat knikken en plakken |
15-08-2005, 18:49 | ||
Citaat:
Experimenteren met vorm is leuk, zinvol, maar ik heb er wat tegen als doel op zich. Vorm is een middel, geen doel. Althans, dat is hoe ik er tegenaan kijk.
15-08-2005, 22:07 | ||
Citaat:
Ik zet het niet als doel opzich, maar inderdaad als een middel. Ik heb dit topic gemaakt om mensen ertoe te zetten om meer te gaan doen met vorm, omdat het (naar mijn mening) iets te weinig (optimaal) wordt gebruikt. En ach, jezelf belachelijk maken is ook een gave.
17-08-2005, 10:41 | ||
Citaat:
17-08-2005, 14:38 | ||
Citaat:
22-08-2005, 23:50 | ||
Citaat:
Ten tweede vind ik het een leuk topic: wat je doet is imo niet je gehele dichtkunst ineens reduceren tot 'vorm' oid., maar je richten op één bepaald deel van het dichten. En wat is daar mis mee? Op deze manier kun je juist kijken hoe mensen experimenteren met één bepaald deel, soms kun je dingen best weleens een beetje uit het verband halen. Je denkt nu na over het aspect 'vorm' en dat mag best een doel zijn, vind ik. Net als met tekenles: de ene les concentreer je je op constrast en de andere les op kleur, terwijl beide misschien niet jouw doel zijn bij het schilderen, maar wel een deel van het leerproces. De middelen zijn wat je dichtkunst tot één geheel maakt. Ik wil je trouwens niet tegen me in jagen hoor , maar ik had zin in discussie ^-^. (niet dat je me meteen haat terwijl ik net veel te lang op vakantie enzo ben geweest ) In ieder geval, mijn poging: Mijn vorm mag je kraken , mag je raken, of verzaken. Steek langs me heen en kijk; want de ^punt^ gaat <<<< LINKS of RECHTS >>>>> - Je raakt niet middendoor - Toch ben jij het niet die l a n g z a a m H ___E _E _____N & ___________W __E _____E R _____________________OP beweegt. Ik spring slechts __ en __________________________NEER. Concentratie, je zult zien, mijn zwaardvecht rolt V> O> O> R> UIT>. Naar aanleiding van een chinese film die ik vandaag heb gezien.
23-08-2005, 13:31 | ||
Citaat:
Oh, en jij hebt mijn bedoeling goed door, dank u
23-08-2005, 15:49 | ||
Citaat:
'Confronteer jezelf' was inderdaad anders, maar het was niet de vorm waar tegen sommige mensen zich verzette; het was de boodschap. Dat laatste is ook niet echt waar, al lijkt/is het soms wel zo.
23-08-2005, 16:04 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat laatste is niet waar, als is het soms wel zo (waar). Dat moet je eens in een scriptie zetten! |
23-08-2005, 16:40 | ||
Citaat:
25-08-2005, 21:49 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik geloof dat ik het wel met je eens ben. Toch ga ik ooit toch ook wel eens iets proberen. |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Het grote zwangerschaps- en babytopic #11 Severus | 500 | 26-08-2010 09:44 | |
Vrije tijd |
Het grote wielertopic 2010 QQX999 | 3 | 03-07-2010 10:43 | |
Verhalen & Gedichten |
Het grote Haiku-topic vidaaa | 54 | 12-02-2006 10:35 | |