Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mijn review hier
|
![]() |
|
Ik heb hem gisteravond gezien (grolsch movie night, maar fuck de grolsch)
en ik vind het echt een fijne film, vooral door de fantastische Joker die Ledger heeft neergezet. Ook zit de film vol met verassingen. Wat ik echter om mij heen hoorde terwijl ik naar buiten liep is dat er mensen waren die de film te lang vonden en alleen de grapjes van de Joker en de actiescenes konden waarderen (dat waren wel de mensen die met 3 flessen grolsch pp naar de film gingen kijken) Ik vond de maniakale logica van de Joker fantastisch en ook
Spoiler
Batman zelf had ook weer een goede plek in de film gekregen en Gotham reageert geloofwaardig. Over het einde:
Spoiler
|
![]() |
||
Citaat:
|
The Dark Knight - 7/10
Ik had het niet verwacht, maar ik heb genoten van de "achtbaanrit", zoals sommigen het noemen. Moordend tempo, uitstekende practical effects, goede stunts en lekker duister qua toon. Van mij zul je geen gelul horen over hoe TDK geen stripverfilming is maar een misdaad-actiefilm, want dat is gewoon neerbuigende quatsch. TDK is een stripverfilming in hart en nieren. Maar dan eentje die zijn basismateriaal voor de verandering eens bloedserieus neemt. Dus het is uiteraard óók een misdaadfilm. Dat wist ik zelf natuurlijk allang, maar sommige lopen nog een beetje achter. Vandaar. Maar goed, de film. Het meest geslaagde element is natuurlijk de rol van Heath Ledger als Joker. Eng zou ik hem niet willen noemen, maar hij weet blijkbaar goed hoe je een gewetenloze psychopaat gestalte moet geven zonder dat zijn clowneske trekjes op de zenuwen gaan werken. Hulde voor hem. Het grote nadeel van zo'n kleurrijke rol en de bijbehorende aceerprestatie is dat de vooral de acteurs in de minder spectaculaire rollen (en daar reken ik ook Batman/Bruce Wayne toe) eigenlijk per definitie van het scherm gespeeld zullen worden. En dat is hier ook heel duidelijk het geval. Christian Bale is natuurlijk een prima acteur, maar hij speelt zijn Bruce Wayne niet veel beter dan de andere acteurs die de rol vertolkt hebben. En Michael Caine en Morgan Freeman, hoewel verreweg de meest getalenteerde acteurs in de hele film, spelen een beetje op de automatische piloot. En Maggie G is Een gematigd getalenteerde actrice in een ondankbare kloterol. Hmz. Dan blijft nog over Aaron Eckhart, die wel een goede rol neerzet, maar eveneens niet kan tippen aan Ledger. Tja. Gelukkig klinkt dit allemaal ernstiger dan het in de praktijk is. Nee, wat ik vervelender vind, is dat de film weliswaar an sich hele interessante vragen stelt, maar dit op een nogal opzichtige manier doet. Bijna alle vermeende moreel-filosofische diepgang moet voortkomen uit de dialogen, waarbij de acteurs nog nét niet rechtstreeks in de camera kijken en het publiek vragen of ze a.u.b even willen luisteren en meedenken! Er zit geen flow in ofzo. Dit heeft me wel een beetje verbaasd en het haalt de kwaliteit van het scenario een eind naar beneden. Tenminste, als je erover na gaat denken, want de film is erg goed in het verbloemen van zijn imperfecties. Het is niet alsof je het als kijker niet voor lief neemt ofzo in zo'n "achtbaan". Maar het blijft een fors minpunt. Wél erg geslaagd is de dynamiek tussen Batman en Joker. Joker is het leukst om te zien, maar hij zet Batman wel op een aantal buitengewoon interessante manieren voor het blok. In combinatie met diens reactie daarop blijft de boel fris en levendig, maar nergens luchthartig. Two Face past daar met zijn haastige ontwikkeling meestal wat minder goed tussen, maar gelukkig speelt hij later een fundamentele rol in het conflict. En die was fantastisch. Dus daar waar de intellectuele lading een beetje gemakzuchtig lijkt, komt de psychologische spanning goed uit de verf. Zulke kwaliteiten heb ik niet in Batman Begins aangetroffen, dus hulde voor Ledger en regisseur Nolan. Nolan heeft trouwens sowieso een hoop bijgeleerd sinds BB. Actiescenes zijn niet zijn forté, zoveel is duidelijk, maar het is ook niet meer de [hyperbool] onooglijke bende die hij er voorheen altijd van maakte [/hyperbool]. Alles ziet er degelijk en strak uit, voor zijn doen, en ik vind het tof dat alle stunts en acties gewoon op de ouderwetse manier worden uitgevoerd. Niemand in Nolan's Gotham beschikt over bovennatuurlijke krachten, dus er is geen noodzaak voor veel CG. Het resultaat is dat alles er (met uitzondering van Two Face, die wel CG heeft en nog van baggerkwaliteit ook) "echt" uitziet. Dat het allemaal wel met wat meer flair had gekund kan ik ze daarom wel vergeven. Dat de film aan het eind een beetje inkakt ook wel. Dus. Mijn kanttekeningen zijn niet gering, maar ik heb me desondanks echt prima vermaakt. Met een moordend tempo, een beste score, een glansrol van een overleden acteur en geweldige art direction kun je blijkbaar alles wegpoetsen. Ik hoop alleen wel dat de hype binnenkort een beetje afneemt, want ik vind niet dat de film de status van instant klassieker heeft verdiend. Het is geen meesterwerk, laten we daar in vredesnaam eerlijk over zijn. Het zou leuk zijn geweest als dat wel zo was geweest, maar ik ben vooralsnog blij dat ik eindelijk eens een kijkenswaardige live action Batman-film (die zichzelf niet presenteert als campy) heb gezien. Misschien dat deel 3 dan een échte topper kan worden
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Alright, mijn bescheiden mening. Zonder spoiler tags want die staan er al genoeg in dit topic!
Actiefilm van de bovenste plank Houd je vast, want een superheldfilm van dit niveau zul je niet zo snel meer tegenkomen in de huidige razende tornado van comicbook-verfilmingen. Een pakkende, memorabele actiefilm die het bioscoopkaartje dubbel en dwars waard is. Voor de oplettende en kritische kijker zullen er zich wat momenten voordoen dat de afweging tussen de film bekijken als een actiefilm of als een film met een diepere betekenis op de proef gesteld wordt. Deze film wil realistisch zijn, gaat daar enkele keren de mist in en er worden ook jammerlijke fouten gemaakt. Ze mogen allemaal echter de pret niet drukken. Het acteerwerk is, zoals je mocht verwachten van de imposante namen van de cast is verrassend goed, met bijzondere aandacht voor Heath Ledger als de Joker die mijns inziens ook zeker de Oscar verdient. Niet omdat hij helaas vroegtijdig het leven gelaten heeft, maar omdat hij alle anderen compleet overschaduwt en hij elk moment dat hij in een scène is betrokken je aandacht compleet weet op te eisen. Vergeet Aaron Eckhart als Harvey Two Face echter niet, deze man draagt de film net zo goed als Ledger, maar zal hier niet zoveel voor ontvangen dan hij verdient. Door alle extra aandacht vanwege van zijn tragische dood zijn alle kijkers gericht op Ledger, met een opvallend positieve lens. We weten immers alle kunstenaars meer te waarderen na hun dood. Dat blijft niet alleen bij kunstenaars trouwens, maar dat is weer een andere zaak. Batman zelf heeft eigenlijk een ondergeschikte rol, lijkt het wel. Christian Bale doet het aardig en overtuigend maar schijnt die magie van de twee heren hierboven te missen. Hij doet zijn werk en hij doet het 'gewoon goed'. De lange zit verveelt niet, alhoewel het laatste deel van de film wat minder climatisch was dan verwacht. Voor de casual kijker zal dit een topfilm zijn en zullen de af en toe wat belerende en/of voorkauwende dialogen en monologen (vooral op het eind) niet storend zijn of niet eens opvallen. Voor de kritische kijker zijn ze niet storend genoeg om over te zeuren, zo vaak doen ze zich niet voor en de minnen van deze film wegen in het geheel niet op tegen de plussen. Al met al, een mooie actiefilm waar af en toe met een schuin oog naar gekeken dient te worden. Een film die, zodra hij op DVD verkrijgbaar is, opgezet dient te worden om je te herinneren aan 'hoe het moet', nadat je één van de talloze, magere superheldenspinoffs die ons te wachten staat hebt gezien en teleurgesteld was. Nice. 8/10 |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, leuke film. Inderdaad geen #1, maar dat moge hopelijk duidelijk zijn. Een mooie 8 krijgt ie van mij. Sowieso STUKKEN beter dan Batman Begins.
Het acteerwerk is prima, met, jazeker, Heath Ledger als geniale Joker. Lekker psychopatisch, met subtiele gestoorde trekjes en toffe make-up die het een veel sinistere, duistere, rauwe look geeft dan welke andere live action Joker ook. Enige kanttekening is dat ik na een tijdje een beetje de glans eraf vond gaan omdat de gedragingen en trekjes van de Joker een beetje overdone waren. Maar who cares, de Oscar zou zeker verdiend zijn. Christian Bale (in principe een uitstekend acteur) vond ik redelijk. Niet bijzonder en die donkere stem van hem als ie in Batman-pak rondloopt, is ZO overdreven. Maggie Gyllenhaal als Rachel was een verademing na Katie Holmes en werd een stuk beter neergezet. Ergens vond ik haar sowieso ook een betere uitstraling hebben, maar dat is meer omdat ik Katie sowieso al een irritant hoofd vond hebben ![]() Michael Caine, Gary Oldman en Morgan Freeman doen gewoon hun ding: geen wereldschokkende rollen maar degelijk neergezet. Aaron Eckhart als Harvey Dent vond ik ook wel sterk, al vond ik zijn Two-Face personage wat minder overtuigend. De CGI-helft van zijn hoofd vond ik tevens erg slecht. Dan het tempo van de film. Soms achterlijk hoog en gehaast, dan weer vrij rustig. Het camerawerk vond ik soms ook wat te speedy. Het hoort misschien bij een action-flick maar het geniet niet mijn voorkeur. |
![]() |
|
De film heeft wat kunnen bezinken en ik heb kranten en tijdschriften leeggeknipt.
The Dark Knight is voor mij een fantastische film die ik zeker nog vaker ga bekijken en naar mijn idee moet hij wel in de prijzen vallen, oa. een oscar voor Ledger die de Joker tot de puntjes op het doek liet verschijnen. Ook de gebroeders Nolan verdienen een prijs voor het script. Ik vond Eckthart zijn verminkte kant fijner om naar te kijken dan naar die van Tommy Lee Jones, dit voelde beter aan. Ook over de manier waarop Two Face ontstaat ben ik tevreden, en ik zag al dat niet iedereen dit vond, aangezien je zijn innerlijke problemen al ziet voordat hij "transformeert" door het zetje van zuster Joker. De figuur is nu zo neergezet zoals hij ook vaak in de comics is bedoeld en dat miste in Forever heel erg. En nu ik toch aan het vergelijken ben, Jack Nicholson en Heath Ledger zijn beide fantastische Jokers, maar kunnen moeilijke vergeleken worden. Het is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur welke er "beter" is, aangezien de tijd van het verhaal en vooral ook het verhaal zelf zo verschillen. Beide vormen van de Joker kunnen in de comics teruggevonden worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Spoiler
|
![]() |
||
Citaat:
Ga maar gewoon naar A'dam toe. |
![]() |
||
Citaat:
maar om er nou over te gaan klagen bij t personeel...
|||
Citaat:
Citaat:
|
nou ja, ik vind Two-Face als karakter zelf niet echt bijster interessant, de transformatie van Harvey Dent naar Two-Face dan weer wel. Beter dan die gare Tommy Lee Jones in zn carnavalspak.
|
wie ergerde zich nog meer aan de zware nepstem van Batman?!?
Ik heb er erg om moeten lachen. ![]() Voor de rest: goede film, veel vaart erin! En Heath speelt goed he/ ![]()
|
Verwijderd
|
Die stem inderdaad.. in BB was die toch nog niet zo overdreven zwaar?
Vond de film echt fantastisch. Ik ga volgend weekend voor een tweede kijkbeurt. ![]() Ik word wel een beetje gek van mensen (en dan heb ik het niet over mensen op S.com) die alle kleine minpuntjes in de film ontzettend groot uitmeten, alleen maar om zichzelf af te zetten tegen de hype. |
![]() |
|
Er waren wel verneukeratieve continuïteitsfouten aanwezig tijdens de dialoog (shot / reverse shot) tussen Wayne en Fox in de garage - werkplaats, of whatevah - dat ik zodanig van m'n à propos was dat ik uiteindelijk moest toiletteren tijdens de zenuwslopende sequentie waarin Joker's leven aan een zijden draadje hing. Kuteditor!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
"Is that a Filmtopic in your pocket?" - Over films die we gezien hebben Dinalfos | 500 | 23-05-2011 17:06 | |
Films, TV & Radio |
Koop eens een DVD! DanielC | 202 | 28-12-2010 11:50 | |
Lifestyle |
Jongens, ik vind het een beetje dood hier Verwijderd | 52 | 06-07-2009 23:16 | |
De Kantine |
Saaigaze #286 Verwijderd | 500 | 19-07-2008 18:52 | |
Films, TV & Radio |
Op welke film (2008) zit je het meest te wachten? Verwijderd | 75 | 29-02-2008 18:32 |