24-06-2009, 17:21 | |
Hoofddoekverbod in alle scholen van Vlaanderen?
Antwerpen - Helft van leerlingen verlaat Antwerps Atheneum - Gva.be Stem op Baas Over Eigen Hoofd! Voor het behouden van de hoofddoek.
|
24-06-2009, 21:27 | ||
Citaat:
Dat gaat over Ka Antwerpen. Euh.. Nee! een hoofddoek is nog altijd anders dan een boerka.
24-06-2009, 23:47 | ||
Citaat:
25-06-2009, 01:59 | |
Dit is een crosspost met subforum Religie:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1760159
25-06-2009, 07:45 | |
STEL DAT ze een hoofddoek dragen om erbij te horen. wat is daar dan verkeerd aan? er zijn hier ook genoeg mensen die een bepaald merk of iets dragen om erbij te horen. kortom de meeste gebruiken het voor hun geloof maar stel dat ze het gebruiken om erbij te horen dat mag je er nog niet over zeuren want zelf wil je er ook bij horen.
|
25-06-2009, 07:51 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
25-06-2009, 09:51 | |
Verwijderd
|
Ik vraag me nog steeds af waarom je dmv een hoofddoek ergens bij zou willen horen.. Maar ik blijf voor een verbod, we leven in Nederland/Vlaanderen en dat is geen moslimland. En zoals Nona al zegt, er zijn genoeg redenen om de hoofddoek te verbieden. Ik denk zelfs meer dan om hem toe te staan.
|
25-06-2009, 09:55 | |
Eigenlijk vind ik een verbod op een hoofddoek maar onzin. Je moet immers het probleem (onderdrukking van vrouwen) bestrijden, niet de symptomen. Mensen die gewoon een hoofddoek dragen uit eigen keuze worden hier dan de dupe van, terwijl het probleem niet opgelost is.
En toch word ik soms een beetje pissig als ik dit soort berichten lees. Sinds wanneer hoort een hoofddoek een mode-accessoire te zijn, of een politiek pressiemiddel? Dat is niet alleen verkeerd gebruik van een item, maar ook compleet respectloos tegenover de mensen die hoofddoeken dragen uit écht religieuze redenen.
25-06-2009, 12:20 | ||
Citaat:
En dat is dus iets wat ik helemaal niet begrijp!! Iedereen zit te zeggen dat de vrouwen in Islam onderdrukt worden, en al die bla bla. Als ge echt wilt weten hoe de islam is ten opzichte van de vrouw, dan moet je dat maar gaan bestuderen, en ge moet niet de gedachtes van andere mensen overnemen. Kben zelf een moslimmeisje die hoofddoek draagt, en we worden totaal niet onderdrukt!!! Luister eerst eens naar de moslimvrouw zelf voordat je verkeerde conclusies begint te trekken.
25-06-2009, 12:21 | ||
Citaat:
25-06-2009, 12:27 | ||
Citaat:
25-06-2009, 12:28 | ||
Citaat:
25-06-2009, 12:40 | ||
Citaat:
Onthoud tevens dat een ieder het grondrecht heeft om volledig vrij van religie te mogen leven. Als iemand niet religieus is, is het zonder meer verboden diegene jouw religie op te dringen, zowel in regels als in overdreven of aanstootgevende uitingen. Het spreekt voor zich dat dat grondrecht op die school in gevaar is als meisjes onder druk gezet worden. Dit is geen Parijs of Teheran waar respectievelijk criminele bendes en bewapende milities vrouwen de islam opleggen.
25-06-2009, 12:42 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
25-06-2009, 12:52 | ||
Citaat:
Wat directie ofzo van die school eens zou moeten doen, is aan die mensen zelf vragen of ze zich onderdrukt voelen.
25-06-2009, 12:59 | |||
Citaat:
Citaat:
Ik geloof dat je nog één en ander moet leren over hoe indoctrinatie en religieuze onderdrukking.
25-06-2009, 13:17 | ||
Citaat:
Mss dan wel een kleine groep, maar dat heeft niks met Islam te maken.
25-06-2009, 13:22 | ||
Citaat:
OMG, hoe komen jullie er toch op??! Wat onderdrukking?! Jullie staan niet open voor onze meningen, jullie geloven gewoon wat jullie zelf willen. Jullie houden geen rekening met ons! Jullie zijn hier de onderdrukkers, jullie onderdrukken onze mening en ons geloof!
25-06-2009, 13:33 | ||
Citaat:
Islam is het ware geloof, als je Islam goed zou bestuderen en dus begrijpen en niet een deel te lezen net als wilders zou je dit nooit schrijven |
25-06-2009, 13:40 | ||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 25-06-2009 om 13:49. |
Advertentie |
|
25-06-2009, 13:43 | ||
Citaat:
|
25-06-2009, 13:51 | ||
Citaat:
P.S. Onderdrukking is geen reden om een hoefdoek te verbieden en zowiezo Nederland is geen moslim land maar wel een vrij land...en ze zeggen wel dat Nederland een vrij land is maar als je iets over de joden zecht wordt je gelijk in de cel gezet en als mensen zo negatief over de islam praten wordt er gezecht: Vrijheid van meningsuiting...nou dan kloppen de regels van nederland niet helemaal. Want als het goed is zou wilders nu in de cel moeten zijn die zelf de Fitna is. Vroeger werden de joden zo behandelt door de christenen en nu zijn de Moslims het, het lijkt net alsof julie gewoon slachtoffers willen om ze te onderdrukken en julie de wereld willen regeren met julie racisme; Julie zijn zelf degenen die anderen onderdrukken! En julie proberen via media Islam zwart te maken; Islam, datgene dat reiner is dan het reinst. Het is ook waar dat er ook vrouwen zijn die onderdrukt worden maar in de Heilige Qor'an staat toch niet dat vrouwen onderdrukt moeten worden! En Profeet Mohammed (Vrede Zij Met Hem) was wel de enige echte man die voor de vrouwen opkwam. En zoals nona het zij: Je moet immers het probleem (onderdrukking van vrouwen) bestrijden, niet de symptomen. Mensen die gewoon een hoofddoek dragen uit eigen keuze worden hier dan de dupe van, terwijl het probleem niet opgelost is. Laatst gewijzigd op 25-06-2009 om 14:09. |
25-06-2009, 14:46 | ||
Citaat:
Het is niet jouw probleem, maar je zult er wel degelijk mee te maken krijgen aangezien die mensen willen doen of hun probleem een onderdeel is van jouw cultuur. Geen beste zaak, aangezien het politiek en sociaal gezien grote gevolgen heeft. Weet jij een betere aanpak?
25-06-2009, 16:23 | ||
Citaat:
dat mensen niet onderdrukt mogen worden ben ik met je eens. dat mensen in de cel worden gegooid omdat ze iets zeggen over joden heb ik nooit meegemaakt (er is wel gedoe geweest om een gelovige bischop of zo iets in rome die ontkende dat de joden zijn vergast maar dat is iets andes dan dat je iets zegt over joden. je hebt het dan over iets zeggen over dat jodenVERVOLGING niet heeft plaatsgevonden) daar staat weer tegenover ik vind het een beetje jammer dat je steeds JULLIE gebruikt. ik ben namelijk een gewonen nederlander en heb nooit iets gehad tegen moslims dat je zegt dat mohammed de enige was die iets voor de vrouwen heeft gedaan vind ik ook erg jammer. je doet nu namelijk net alsof 1 alleen moslims kunnen opkomen voor de vrouwen wat totaal niet waar is 2 Mohammed de enige is/was die opkomt/kwam voor vrouwen. maar als dat zo zou zijn hadden vrouwen nu nog steeds geen stemrecht e.d. dus dat is ook niet waar. kortom je moet niet de wereld in willen delen in moslims (de goede) de rest (de slechte) want zo zit de wereld nou eenmaal niet in elkaar. er zijn ook moslims die slechte dingen doen en er zijn ook veel mensen bij 'de rest' die veel goede dingen doen (denk bijvoorbeeld aan nelson mandela, martin luther king) |
25-06-2009, 16:35 | |
Verwijderd
|
En daar wil ik nog aan toevoegen dat de vrouwen in Saudi-Arabië pas sinds een jaar of 6 stemrecht hebbe. En dat is toch ook een moslimland..
@Misspeace: Stel, ik ben gelovig en moet daarvoor een petje dragen.. Dan mag ik het niet en iemand die een hoofddoek draagt wel. ONeerlijk!! En dat is al een goede reden om de hoofddoek te verbieden. |
25-06-2009, 17:03 | ||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zou mezelf niet zijn als ik geen voorbeeld wist te noemen: http://www.ad.nl/groenehart/gouda/32...realiteit.html Citaat:
Gehoorzamen of anders geweld, dat is ongeveer dé definitie van onderdrukking.
25-06-2009, 18:09 | ||
Citaat:
|
27-06-2009, 22:25 | ||
Citaat:
Maar als je een beetje gaat nadenken over theorien die er al zijn, kom je wel tot de conclusie dat er geen goden bestaan |
28-06-2009, 16:09 | |
Uiteraard moet er een algeheel hoofddoekverbod komen in de scholen. Wij leven in een cultuur waarin we streven naar gelijkheid, bijvoorbeeld tussen man en vrouw. Dan moet je als school ook een keuze maken; OF iedereen mag wat op zijn\haar hoofd hebben tijdens de les, OF niemand mag wat op zijn\haar hoofd hebben tijdens de les. Nu wordt er gewoon met twee maten gemeten en dat vind ik een hele slechte zaak.
Bovendien hoort een hoofddoek hier eigenlijk niet en vind ik het hét voorbeeld van vrouwenonderdrukking van de Islam. |
28-06-2009, 17:55 | |
Ben het helemaal met je eens(behalve dat je voor AZ bent).
Maar sowieso: je ouders zijn naar dit land toegegaan, omdat ze het blijkbaar slechter hadden in hun oude land. Dit land is dus een verbetering voor hun, dus moet je al blij genoeg zijn. Ze zijn hier misschien ook naartoe gekomen, terwijl ze wisten dat wij geen hoofddoeken willen. Dan is het toch hun fout? Dan kunnen jullie blijkbaar toch beter naar een ander land gaan, waar hoofddoeken wel mogen? Of ga terug naar jullie land, waar alles zo slecht is, wat door jullie geloof komt! |
28-06-2009, 19:13 | ||
Citaat:
28-06-2009, 20:19 | |||
Citaat:
hoofddoeken doen dit niet, net zo als een haarband o.i.d. kulargument dus, dat zo uit de mond van wilders had kunnen komen. Citaat:
een hoofddoek is een geloofsuiting die valt onder de overtuiging van een deel van de moslims. een christen is ook niet onderdrukt als hij besluit een kruis om zijn nek te dragen, een vis op zijn auto te plakken of geen tv in huis te nemen vanwege zijn eigen overtuiging. waarom maken mensen zich sowieso druk om wat een ander besluit om zijn hoofd te dragen? zolang het niet aanstootgevend is of op wat voor manier dan ook strijdig met geldende normen en waarden... |
28-06-2009, 22:34 | ||
Citaat:
Oke dit is erg dom, je komt naar dit land (waarschijnlijk) zodat je veilig bent. Dan ga je toch niet als je in zulke moeilijke situaties zit denken ''ooh, laten we niet daarnaartoe gaan dan mogen we geen hoofddoeken dragen" en sowieso net alsof alleen mensen uit slechte landen hoofdoeken dragen. Er zijn ook Nederlanders die een hoofddoek dragen, denk je dan ook van ooh, ga maar naar je eigen land want hier mag het niet?? huh? Nee een hoofddoek is om te laten zien dat je een moslima bent. Ik snap ook al totaal niet waarom mensen hoofddoeken met petjes etc. vergelijken? Hoe respectloos kun je tegenover iemand zijn? Jullie doen net of het allemaal voor de leuk is. En dat mensen worden onderdrukt om dit te dragen, ja en dan, ligt het er dan aan dat hoofddoekjes verboden moeten worden? Denk je dan dat die onderdrukking stopt? Nou ik denk dat dat totaal niet helpt. Dit is net zo iets als iets hebben tegen homo's zij worden door de mensen ZELF onderdrukt. Ze mogen zichzelf niet uiten omdat niemand dat 'leuk' vind. En nu gaan we gewoon het zelfde doen met moslima's Waar bemoeien mensen zich mee, laat iedereen zijn ding doen zonder de ander te hinderen! |
29-06-2009, 01:10 | |||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
29-06-2009, 10:41 | ||
Citaat:
|
29-06-2009, 11:53 | ||
Citaat:
die gekke jaloezie die tegenwoordig heerst van: 'zij mogen een doekie dus ik wil een petje' gaat echt nergens over. want jaloezie/afgunst is het. nog even ter verduidelijking: ik ben tegen de onderdrukking van vrouwen binnen de islam (en binnen elk ander geloof/overtuiging wat dat betreft), maar het overgrote deel van hen kiest er zelf voor om een hoofddoekje te dragen. laat ze dus lekker, WAAROM zou je het hen verbieden? dat het een foeilelijk gezicht is, is weer een ander verhaal |
29-06-2009, 19:10 | |
Verwijderd
|
Wat mij betreft mag een hoofddoek op school best, omdat
1. een sjaaltje in je haar ook mag (dus hoofddeksels die het zicht op je ogen niet belemmeren, zijn toegestaan) (waarbij ik inderdaad ook vindt dat mutsjes en achterstevoren gedragen petjes ook toegestaan zouden moeten zijn, mutsjes waren dat bij mij op school trouwens ook wel, petjes weet ik niet) 2. een kruis aan een ketting ook mag (dus religieuze symbolen zijn toegestaan) |
29-06-2009, 20:22 | ||
Citaat:
Het overgrote deel kiest er zelf voor om een hoofddoek te dragen zeg jij... en denk je niet dat ze gewoon worden gedwongen vanuit de familie? Ooit wel eens gehoord van familie-eer binnen de islam? Nee, ze worden gewoon gedwongen. Een hoofddoek is een van de vele tekenen van vrouwenonderdrukking van de Islam. Alles of niets, zo simpel is het. De moslims moeten uiteraard de ruimte krijgen voor hun geloof maar onze normen en waarden in het Westen moeten in elke situatie gelden. Gelijkheid dus ook. |
29-06-2009, 22:13 | ||
Citaat:
Maar misschien is dit wel dom van jou: je gaat je eigen land uit, omdat het niet veilig is. Dan heb je dus een aantal landen als keuze om naartoe te gaan. Als je beslist welk land, is het dus wel iets om rekening mee te houden. En sowieso, je bent gast, dus je moet je aanpassen en er hoeft niks aangepast worden aan jou. |
29-06-2009, 22:22 | |||
Citaat:
Citaat:
29-06-2009, 22:23 | |
Sowieso is de situatie in Turkije en Marokko momenteel niet zo nijpend, de hordes immigranten daar vandaan komen hier niet voor de veiligheid. Voor enkelen gaat dat op hoor, en ik kan er redelijk wat begrip voor opbrengen als een door oorlog getraumatiseerde vrouw niet binnen enkele maanden goed aangepast is. Voor de rest mag de keuze van in Nederland willen wonen maar de normen en waarden niet over willen nemen op zijn minst als merkwaardig beschouwd worden.
Dat betekent niet dat de hoofddoek maar verboden moet worden, maar wel dat je argument ongeldig is.
30-06-2009, 09:28 | |||
Citaat:
natuurlijk ben ik voor gelijke (eerlijke) behandeling van een ieder, maar ik kan er niet bij dat mensen zich zo druk kunnen maken om hoofddoekjes en het die mensen gewoon niet gunnen om dat wel te mogen dragen in een klaslokaal. het heeft helemaal niets met voortrekken te maken. en natuurlijk worden er ook (veel) moslima's gedwongen een hoofddoekje te dragen, maar veel ook niet. niemand kan de exacte cijfers geven, dus doe vooral geen generaliserende uitspraken. stel je eens voor dat jij ooit (vrijwillig dan wel voor het werk) een tijdje in een moslimland moet verblijven en dat daar opeens GEEIST wordt dat jij een hoofddoekje draagt, omdat dat hun 'normen en waarden' zijn. omgekeerde wereld, ik weet het, maar het zou toch nergens op slaan? Citaat:
het artikel heb ik niet eens gelezen |
30-06-2009, 13:10 | |
Verwijderd
|
Als je vanuit het buitenland hierheen komt ben je een gast. En een gast behoort zich aan te passen. Zeker als hij hier niet komt vanwege onveiligheid in zijn eigen land. Als je bij iemand thuis te gast bent pas je je toch ook aan aan de situatie daar? Je mag als allochtoon al blij zijn als je het land in mag, toon dan je dankbaarheid en doe die hoofddoek af!!! Kortom: Pas je gewoon aan en als je dat niet doet dan mag je wat mij betreft vertrekken, tenzij je een goede reden hebt. En onder een goede reden hebben versta ik bijv. trauma's door oorlog oid in het eigen land. Maar als je hierheen komt en crimineel of iets word dan mag je er ook meteen uit.
Je komt hierheen en weet dat die hoofddoek af moet, dat hoort er gewoon bij, wij zijn het Westen en niet het Midden-Oosten. Dus moet je accepteren dat hoofddoekjes hier niet zijn toegestaan. |
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Weggelopen leerlingen keren terug op school Antwerpen hookee | 13 | 04-11-2009 13:01 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoofddoek op school Sofia. | 500 | 23-09-2009 17:00 | |
Lifestyle |
Hoofddoekje/haarband op school. klompje | 25 | 22-01-2005 15:31 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Hoofddoekjes op school Hases | 15 | 24-10-2004 15:49 | |
hoofdoek op school? Verwijderd | 6 | 23-02-2004 12:40 | |
Advies: geen hoofddoek op school Isa | 366 | 22-01-2004 14:39 |