Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Dáár zal ik nooit aan kunnen wennen... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Een mens past zich niet overal aan "aan". Want, als je hebt nog altijd mensen die zichzelf blijven ondanks de meute om zich heen. Voorbeeld: al bevind je je in een stad vol gabbers, dan nog kun je jezelf blijven. Al zit je met je vriendengroep die allemaal rookt, kun je nog altijd zelf niet roken. Tenminste.... zo ben ik, maar ik denk dat er heus nog wel andere zullen zijn die dat ook hebben. En ook niet alles went. Soms gebeuren en onverwachte dingen waar je niet op voorbereid bent en dat geval doet zich niet vaker voor dan eens of een paar keer. Dan kun je daar niet aan wennen, omdat je de tijd niet hebt om eraan te wennen. Al verlies je een broer door een auto ongeluk, dan went het niet altijd, om niet aan hem te denken. Het lukt je een tijdje, maar er zijn altijd momenten wanneer je weer aan hem terug denkt. En hoe kun je wennen in een wereld waarin steeds weer erge dingen gebeuren zoals de twin tower, bomaanslagen, moord op pim en ga zo maar door. Steeds gebeuren er dingen waarvan je het niet zou verwachten Dus ooit eraan wennen? Ach, weer een moord, maar ja, het went wel. Weer een vriendin verloren, ach, het went wel. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Volgens mij is iedereen evenveel zichzelf. Het is moeilijk om te zeggen dat iemand niet zichzelf is omdat er zoveel anderen zijn die op hem of haar lijken qua kleding of whatever. Als je zelf beslist om zo te zijn, dan ben je jezelf. Klaar. Eveneens als iemand die niet beslist om zo te zijn en niet mee te lopen. Op het moment dat jij die keuze maakt, ben je jezelf. Klaar. Het is toch jouw keus? |
![]() |
||
Citaat:
@t Edge: jij komt met heel simpele dingen aanzetten. Tuurlijk, dat went...sporten, seks, eten, pissen, poepen etca. Maar went moord, verlies van dierbare personen, verkrachting, aanslagen enz. ook? Ik denk het niet. Mijn stelling is precies het tegenovergestelde, zie me vorige post. *ook goed voorbeeld is zelfmoord. Die mensen raakten maar niet gewend aan hun "kut"leven, dus maakte ze er maar een eind aan |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik vind niet dat de mens zich overal aan aanpast, de mens is erg geneigt alles naar zich aan te laten passen, vergelijk het maar eens voor de makkelijkheid met een ander diersoort, die zijn gewoon simpel en doen lekker waar ze zin in hebben en de mens is altijd aan t streven meer te bereiken en hebben allerlei verplichtingen naast het alleen overleven.
ook wat shitonya zegt over bijv zelfmoord. |
![]() |
|
Met gewenning bedoel ik meer processen die in je leven gebeuren, niet absurde experimenten waarbij je gezicht ineens aan flarden wordt gesneden. Processen als pijn, liefde, allerlei prikkels. Ik denk dat dat alles uitdooft tot er iets nieuws wordt geintroduceerd - het is misschien fout om dit trends te noemen, zo zij het, noem het "iets nieuws" als je wilt.
Je wordt dus emotioneel (of fysiek, dat spreekt natuurlijk meer aan) geprikkeld. Hoe erg of fijn het ook is of lijkt, het raakt in vergetelheid, het ebt weg of verdwijnt zelfs helemaal als je aandacht wordt opgewekt door iets anders, ergers misschien. Je leeft constant in de gewenning van alles, zoekend naar nieuwigheden om je aandacht erbij te houden, om niet in die gewenning te vervallen. Dingen als breezahsletjes die niet kunnen spellen en gele mieren die de wereld veroveren zijn dus niet bepaald aan de orde. Een begrijpelijke reactie natuurlijk, ze zijn ook te verklaren als gewenningen en "trends", maar daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen. Iemand sprak over angst. Went angst ? Bij mij wel, ik ben niet meer zo bang voor dingen onder mijn bed en insectenbeten als ik vroeger was. Hoe zit dit bij fobieen ? Blijven mensen met een fobie even bang, en zo ja, waarom ?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Sommige angsten zijn typische kinderangsten, irreëel, en inderdaad gebaseerd op weinig ervaring met bijvoorbeeld het donker. Elke keer dat je zo'n angst meemaakt wordt het waarschijnlijk minder. Sommige angsten zijn fobiën, ook irreëel , maar extreem lastig uit te roeien. Hoogtevrees is de bekendste. Voor zover ik weet komt bijna niemand zonder hulp van een fobie af. Sommige angsten gaan nooit over. Ik heb het dan over 'reële angsten', angsten geproduceerd door een nare ervaring/trauma. Die slijten ook niet. Soms wordt je alleen maar nog banger als je weer wordt geconfronteert met een angst uit je jeugd. Toch kan het zijn, dat ook deze angst vervaagt. Als dat zo zou zijn, denk je niet dat dit een functie zou hebben? Om te zorgen dat we nieuwe dingen blijven uitproberen, omdat de oude saai zijn geworden? Dat vergroot je kansen volgens mij wel, zo'n avontuurlijke prikkel. Dat brengt me op een nieuwe kandidaat: het Onbekende. Dat went nooit. Blijft me altijd aantrekken.
||
Citaat:
Ik vind het interessant dat je angsten naar aanleiding van ervaringen aanhaalt. Naar mijn eigen ervaring verdwijnen ook deze angsten langzaam, zoals je veronderstelt. Ik heb dit jaar bijvoorbeeld lang in het ziekenhuis gelegen - gewenning daaraan en aan andere gedwongen levensstijlen kunnen later ook besproken worden - en met andere mensen gesproken die ook lange tijd, maanden, in het ziekenhuis opgenomen zijn geweest. Vaak is het zo dat als ze eenmaal thuis zijn en ze beter worden, ze weer gaan wennen aan een normale gezondheid, zelfs roekeloos worden met hun daden, waar ze in het ziekenhuis de voorzichtigheid zelve geweest zouden zijn. Vooral als de kwaal door die acties weer terugkomt zien ze in hoe snel ze weer gewend waren aan een "fijner" leven, omdat ze plots met hun neus op de feiten worden gedrukt. Ook heb ik in het ziekenhuis bijvoorbeeld mensen gezien die zo lang gelegen hadden dat ze niet anders meer wisten dan het ziekenhuis. Ze hebben zich dan zo volledig aangepast aan hun nieuwe gebreken dat ze niet beter weten. Dit geldt ook voor handicaps en opsluitingen ed. Trauma's zullen wel anders te verklaren zijn, meer als flashbacks en dus zogenoemde "trends". "Trends", die jij in je conclusie als "het onbekende" benoemt. Want eigenlijk bedoelen we daarmee ongeveer hetzelfde (ik ben zelf ontevreden met de term trends). Mee eens ?
Laatst gewijzigd op 26-04-2004 om 10:15. |
![]() |
|
Ja, het is wel ongeveer gelijk. Een trend is een klein stukje van het onbekende.
Maar ik denk ook dat gewenning iets is wat je in je mentale houding oogluikend toestaat. In andere woorden, je kiest ervoor, het hoeft niet. Het is wel de makkelijkste houding zeg maar, om impulsen die je vaak tot je krijgt maar als vanzelfsprekend te zien. But then, you have become Comfortably Numb Het kunnen blijven waarderen van de schoonheid van alledaagse dingen, is een hele kunst vind ik.
Laatst gewijzigd op 26-04-2004 om 11:09. |
![]() |
|
Volgens mij hoeft het wel. Het enige wat je kunt doen is jezelf wijsmaken dat je iets niet gewend bent of in een gewennigsproces ervan bent, OF iets vinden wat hetgeen waar je aan went weer aantrekkelijk maakt. Terugkomend op het blijven waarderen van alledaagse dingen: ik denk dat je om dat te blijven doen telkens iets nieuws moet vinden, of bijvoorbeeld bepaald soort herinneringen of gevoelens linken aan "het alledaagse dingetje", zodat het niet verdwijnt.
Bij nader inzien lijkt "het Onbekende" van je meer als een bron waaruit de nieuwe dingen geput worden, een beetje als zijnde de Tao, de Kwaliteit van Pirsig (ik weet niet of je dat gelezen hebt, maar het vertoont gelijkenis).
Laatst gewijzigd op 26-04-2004 om 11:07. |
![]() |
||
Citaat:
Eigenlijk word je altijd geindoctrineerd. Alleen als het niet afwijkt van wat de maatstaaf is is het niet erg. |
![]() |
||
Citaat:
Is het volgende bijvoorbeeld absurd ? Stel: alles went. Dan heeft een ieder zijn eigen werkelijkheid aangewend, resulterend in ontelbare aantallen persoonlijke werkelijkheden. Als er gewenning is, kan er dus geen omvattende waarheid over werkelijkheid zijn. Beetje vergezocht misschien, maar ach. Vond het wel grappig.
|
![]() |
||
Citaat:
PS: sorry dat ik wat laat reageer, ik las er wat overheen, dacht dat je met Digi discussieerde.
|
Ik zat nog over dit onderwerp te denken... Ik ben iemand die het best werkt onder druk. Je weet wel, leren, werkstukken maken, ik raak pas gemotiveerd als het er op gaat lijken dat het echt niet meer op tijd afkomt. Maar vroeger schrok ik als ik me besefte dat ik weer 'es aan het klooien was en ging ik als een speer aan het werk. Maar ook stress went. Ik heb steeds meer druk nodig om tot gang te komen.
![]()
|
Hehe, en dan zul je zien dat als je gaat studeren, alles weer opnieuw moet wennen. Eerst alles op tijd af, dan wennen aan het werk, ten slotte wennen aan stress.
Ik zat net bij het wakker worden ook te denken, wat te denken van pech ? Pech went niet, maar is eigenlijk ook niet een blijvende factor in je leven. Misschien is pech zelfs wel het meeste van het negatieve deel van alle "nieuwe dingen".
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Een voorbeeld waar je niet aan kan wennen is extreme temperaturen. Als je in je nakie ergens staat waar het 40 graden onder 0 is, dan wen je er niet aan, dan ga je dood. Je kan ook niet wennen aan een omgeving zonder zuurstof, of wennen aan giftige gassen, een kogel door je hersenen.. enz. Je kan aan zoveel dingen niet wennen, vooral de dingen die dodelijk zijn.
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik heb een ander idee: Het verstrijken van tijd. Hoewel we aan alle andere dingen wennen - Ze lijken minder heftig, minder groot, minder erg dan voorheen - is tijd een uitzondering. Tijd lijkt steeds sneller te gaan, het verstrijken wordt steeds erger. How come?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Gooi maar wat terug (:
||
![]() |
Citaat:
De originele stelling was: Ik zeg dat een mens zich overal aan aanpast, overal aan went. Ik heb voorbeelden genoemd waar dat niet zo is. Vind jij maar een persoon die went aan onthoofd worden en zich daaraan aanpast. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het ware ZIJN van de mens IS en daar treedt geen gewenning op. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar ik zie wat je bedoelt, zonder veranderingen en nieuwe dingen is er geen subjectief (voor je gevoel) maar wel objectief (op de klok) tijdsverloop. Iets anders : Kan je ook alles weer ontwennen?
||
Citaat:
Wat bedoel je precies met ontwennen ? Het kan namelijk een soort reset zijn, zo van, huh een appel, wat is dat, hoe smaakt dat, maar ook een soort gevecht in je hersenen, een verzet tegen het gewenningsproces. Hoe dat laatste zou moeten zie ik niet precies, het eerste zou chirurgisch gedaan kunnen worden. Misschien kun je jezelf vernieuwende dingen wijsmaken en zo gewenning tegengaan ? Maar, kun je jezelf wel in je eigen wetenschap voorliegen ?
|
Met ontwennen bedoel ik zoiets als afkicken.
Niet resetten, wel vergeten. Als je 10 jaar geen appel meer eet, kan je de precieze sensaties van de smaak, de sappigheid en het gevoel van appel in je mond niet meer terughalen. Als je appels lekker vond, en je eet er ein-de-lijk weer eentje, is dat heerlijk en je proeft de smaak heel intens, de gewenning is duidelijk verdwenen. Maar wat voor de appel geldt, geldt dat voor alles? Of alleen voor dingen waar we positieve herinneringen aan hebben?
|||
Citaat:
Een quotiënt daarvan, dus verlopen subjectieve tijd gedeeld door verlopen objectieve tijd, zou een 'tijdbelevingssnelheid' zijn. En over dat verzet tegen het gewenningsproces: Ranonkel zei ook al iets in die trant, en ik ook, nl Citaat:
|
Sorry voor 3 posts achter elkaar, maar ik had even een nieuw inzicht.
Ik denk dat er een verband is tussen gewenning/(afstomping?) en haast. Haast om allerlei dingen die moeten te doen, zoals iedereen in het Westen het kent. Zonder verdere argumenten nu, wat denk jij?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||