Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2004, 15:36
pillbox tales
pillbox tales is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 27-05-2004 @ 16:33 :
*grinnik*
maar wat is er nou goed?

want jouw uitleg snap k echt niet
Oud 27-05-2004, 15:36
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 16:09 :
t gaat over 5 jaar, 1995 = 100
o oke sorry, overheen gelezen.
Oud 27-05-2004, 15:39
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 16:18 :
jezus, en nog iets :$

wat is het verschil tussen een ruilmiddel en een betaalmiddel als het om geld gaat?
ik zocht het net even op, omdat ik het wel weet als er een voorbeeld wordt gegeven, maar niet hoe het nou precies zit. maar ik kan het niet vinden.
Oud 27-05-2004, 15:40
Verwijderd
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 16:36 :
maar wat is er nou goed?

want jouw uitleg snap k echt niet
Nou er staat dat het slecht gaat met de economie en dat de Amerikanen van de dollar over gaan in de yen ofzo. Daar staat dus dat ze meer in de yen gaan beleggen dan in de dollar.. Snap?
Dus hoe meer mensen er in de yen gaan beleggen betekent dus meer vraag naar de yen. Maar het aanbod blijft gelijk dus zal de wisselkoers stijgen.. Snap je? Ik hoop dat ik het goed uitleg
Oud 27-05-2004, 15:43
kleindraakie
kleindraakie is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 27-05-2004 @ 16:40 :
Nou er staat dat het slecht gaat met de economie en dat de Amerikanen van de dollar over gaan in de yen ofzo. Daar staat dus dat ze meer in de yen gaan beleggen dan in de dollar.. Snap?
Dus hoe meer mensen er in de yen gaan beleggen betekent dus meer vraag naar de yen. Maar het aanbod blijft gelijk dus zal de wisselkoers stijgen.. Snap je? Ik hoop dat ik het goed uitleg
Ja ik snap het nu iig!!

heel erg bedankt!

in t antwoordenblad stond:
Een antwoord waaruit blijkt dat de vlucht uit de dollar neerkomt op een toenemend aanbod van dollars en een toenemende vraag naar jens
Oud 27-05-2004, 15:43
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
kleindraakie schreef op 27-05-2004 @ 16:23 :
Kan iemand me iets uitleggen van de valuta of wisselkoersen?...

OPGAVE:
Het gaat niet goed met de economie in de Verenigde Staten van Amerika (VS). Veel internationale beleggers vluchten daarom uit de dollar in de yen. Dat heeft grote gevolgen voor de wisselkoersen. De Japanse centrale bank besluit in de grijpen op de Japanse valutamarkt. Volgens analisten is dat ingrijpen bedoeld om de koers van de Japanse yen te handhaven op 117 yen ovoor een dollar. De analisten stellen dat de Japense centrale bank daarmee probeert de toch al kwakkende Japanse export te ondersteunen.

VRAAG:
Leg uit dat de koers van de Japanse yen, voordat werd ingegregen, aan het stijgen was...

ik snap t echt niet ...
op het antwoorden blad wordt nl. geen uitleg gegeven..
de koers van de Japanse Yen was aan het stijgen doordat er veel vraag van beleggers naar de Japanse Yen was. wanneer er veel vraag is, krijg je een 'prijsstijging'. De Yen is dus aan het stijgen doordat er veel vraag naar is.
Oud 27-05-2004, 15:45
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
kleindraakie schreef op 27-05-2004 @ 16:43 :
Ja ik snap het nu iig!!

heel erg bedankt!

in t antwoordenblad stond:
Een antwoord waaruit blijkt dat de vlucht uit de dollar neerkomt op een toenemend aanbod van dollars en een toenemende vraag naar jens
ja dat klopt. er staat namelijk in het verhaaltje dat die mensen eerst in de dollar aan het beleggen waren en daarna overgingen op de jen. zo onstond er dus minder vraag naar dollars (waardoor de prijs weer lager word) en meer vraag naar Yens, waardoor de prijs stijgt.
Oud 27-05-2004, 15:49
pillbox tales
pillbox tales is offline
oh, ok, helemaal verkeerd gelezen :$

maar... waarom grijpt de japanse overheid dan in? dat vraag k me nog wel af
Oud 27-05-2004, 15:50
Verwijderd
joepie ik had t goed
Oud 27-05-2004, 15:51
pillbox tales
pillbox tales is offline
en de koers = de waarde van de munt ten op zichte van andere landen ofz ????
Oud 27-05-2004, 15:52
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 16:49 :
oh, ok, helemaal verkeerd gelezen :$

maar... waarom grijpt de japanse overheid dan in? dat vraag k me nog wel af
als de koers te hoog word is dat slecht voor de Japanse handel. Producten uit Japan zijn dan voor de andere landen erg duur, waardoor er minder geexporteerd wordt.
Oud 27-05-2004, 15:53
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 16:51 :
en de koers = de waarde van de munt ten op zichte van andere landen ofz ????
ze zullen er vast prachtige definities van hebben, maar dit klopt volgens mij wel ongeveer.
Oud 27-05-2004, 15:58
pillbox tales
pillbox tales is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 16:52 :
als de koers te hoog word is dat slecht voor de Japanse handel. Producten uit Japan zijn dan voor de andere landen erg duur, waardoor er minder geexporteerd wordt.
maar maar maar

en waarom willen die mensen dan die yens kopen/beleggen ?

aah sorry, maar k stress me dood :$
Oud 27-05-2004, 15:58
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 16:52 :
dat wou ik ook zeggen.. hehe, dit snap ik tenminste.. geef mij maar veel wisselkoersvraagjes..
Oud 27-05-2004, 16:00
Verwijderd
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 16:58 :
maar maar maar

omdat ze eerst in verhouding met amerika veel goedkoper zijn. maar doordat de vraag dus stijgt gaan ze meer kopen..
vergelijk het met de aldi en ah .. met de ah gaat het slecht en dus gaan de prijzen omhoog, maar bij de aldi is t lekker goedkoop dus zal men daar heen gaan
Oud 27-05-2004, 16:01
Fantôme
Fantôme is offline
iemand vroeg nog om wat formules geloof ik;

indexcijfer = cijfer bepaald jaar/cijfer gekozen basisjaar * 100

de procentuele verandering van een grootheid die in indexcijfers is uitgedrukt, wordt als volgt gevonden;

proc. verandering = indexcijfer jaar 2 - indexcijfer jaar 1 / indexcijfer jaar 1 * 100.

arbeidsproductiviteit = waarde totale productie/aantal arbeidskrachten.

deelnemingspercentage = beroepsbevolking/beroepsgeschikte bevolking * 100

xxxx
Oud 27-05-2004, 16:05
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 16:58 :
maar maar maar

goed. je moet het verhaaltje van het begin bekijken.
De Yen was in het begin, in verhouding met de dollar goedkoop. wanneer de prijs laag is stijgt de vraag. er is dus meer vraag naar de Yen. meer vraag betekend nou eenmaal dat de prijs van het product omhoog gaat. Dit zou dan ook idd gaan gebeuren, maar zolang de prijs van de Yen lager ligt dan die van de dollar zal men niet weer naar de dollar gaan. De koers van de Yen zal dus een tijdje blijven stijgen, dit willen de banken voorkomen. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door meer Yens in de omloop te brengen (immers, meer aanbod = prijsdaling!)
Oud 27-05-2004, 16:07
Verwijderd
Wen, je bent de econoom hier, maar ik snap dit gelukkig wel.. hebben jullie nog andere sommen?

ik had t wel goed toch?
Oud 27-05-2004, 16:33
pillbox tales
pillbox tales is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 17:05 :
goed. je moet het verhaaltje van het begin bekijken.
De Yen was in het begin, in verhouding met de dollar goedkoop. wanneer de prijs laag is stijgt de vraag. er is dus meer vraag naar de Yen. meer vraag betekend nou eenmaal dat de prijs van het product omhoog gaat. Dit zou dan ook idd gaan gebeuren, maar zolang de prijs van de Yen lager ligt dan die van de dollar zal men niet weer naar de dollar gaan. De koers van de Yen zal dus een tijdje blijven stijgen, dit willen de banken voorkomen. Dit kunnen ze bijvoorbeeld doen door meer Yens in de omloop te brengen (immers, meer aanbod = prijsdaling!)
maar omdat het slecht ging met de amerikaanse dollar dacht ik dat ze bedoelde dat de dollar weinig waard was, maar ze bedoelde er dus mee dat de yen nog minder koste en dat mensen daarom meer in de yen wouden inversteren als in de dollar? toch ?
Oud 27-05-2004, 16:36
Verwijderd
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 17:33 :
maar omdat het slecht ging met de amerikaanse dollar dacht ik dat ze bedoelde dat de dollar weinig waard was, maar ze bedoelde er dus mee dat de yen nog minder koste en dat mensen daarom meer in de yen wouden inversteren als in de dollar? toch ?
als het slecht gaat met de economie heeft dat als gevolg dat de prijzen stijgen. dus zal de wisselkoers van de dollar stijgen, dus zal men liever in een goedkopere munt investeren..
dat is wat ik denk..
Oud 27-05-2004, 16:41
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 27-05-2004 @ 17:36 :
als het slecht gaat met de economie heeft dat als gevolg dat de prijzen stijgen. dus zal de wisselkoers van de dollar stijgen, dus zal men liever in een goedkopere munt investeren..
dat is wat ik denk..
ja. volgens mij heb je dat goed gedacht.
Oud 27-05-2004, 16:42
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 27-05-2004 @ 17:07 :
Wen, je bent de econoom hier, maar ik snap dit gelukkig wel.. hebben jullie nog andere sommen?

ik had t wel goed toch?
tss.. ik ben helemaal geen econoom, niet eens echt goed in economie ook... ik sta een 6,8
Oud 27-05-2004, 16:43
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 17:42 :
tss.. ik ben helemaal geen econoom, niet eens echt goed in economie ook... ik sta een 6,8
nou je lijkt het beter te kennen dan ik
ik sta een 6,3
Oud 27-05-2004, 16:44
0(-_-)0 = ik
0(-_-)0 = ik is offline
net zoals ik, ik ben der ook niet echt goed in maar sta gelukkig een 6.9
Oud 27-05-2004, 16:44
pillbox tales
pillbox tales is offline
ik een 8,4

maar soms denk k gewoon n btje teveel na ofzo, en raak k in de war

maaaar gelukkig hebben we dan fantome en loontjuh om me uit mn twijfels te redden
Oud 27-05-2004, 16:45
Verwijderd
wisselkoers vind ik t makkelijkst.. o ja ik zou nog even voor die boxen kijken maar ik heb geen zin om te kijken dus ik teken wel wat
Verwijderd
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 17:44 :
ik een 8,4

maaaar gelukkig hebben we dan fantome en loontjuh om me uit mn twijfels te redden
ook alleen maar met de wisselkoers, want dat vind ik makkelijk
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 17:44 :
ik een 8,4

ja maar tss... ik sta lager dan jij, dus eigenlijk moet het andersom zijn he?!
Oud 27-05-2004, 16:47
pillbox tales
pillbox tales is offline
ja maar, vraag dan iets

dat doe je niet, omdat je al teveel weet
Oud 27-05-2004, 16:48
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 27-05-2004 @ 17:47 :
ja maar, vraag dan iets

dat doe je niet, omdat je al teveel weet
Oud 27-05-2004, 16:51
Verwijderd
hij wordt leuk en kleurig
Oud 27-05-2004, 16:51
Fantôme
Fantôme is offline
goed, ik ga een vraag bedenken *denkt na*

klopt het dat je bij inferieure goederen omgekeerd evenredigheid hebt? (bij een stijging van het inkomen een daling naar de vraag?)

ik kan het wel opzoeken in mn boek, maar jou wou een vraag
Oud 27-05-2004, 16:52
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 27-05-2004 @ 17:51 :
hij wordt leuk en kleurig
waar heb jij het nou weer over?

Oud 27-05-2004, 16:57
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 17:52 :
waar heb jij het nou weer over?

boxen
Oud 27-05-2004, 17:02
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 27-05-2004 @ 17:57 :
boxen
je boxen worden leuk en kleurig?! *gaat stiften en verf meenemen naar het examen*
Oud 27-05-2004, 17:11
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 18:02 :
je boxen worden leuk en kleurig?! *gaat stiften en verf meenemen naar het examen*
heb net in paint gemaakt om beetje te laten zien wat mijn leraar mij heeft uitgelegd en met zo'n tekening (al maak ik er op mn examen streepjes en puntjes van ) snapte ik t heeeelemaal. Misschien dus dat anderen er wat aan hebben. Jij moet het maar controlleren

Klaar en hier komt ie dan:

Laatst gewijzigd op 27-05-2004 om 19:34.
Oud 27-05-2004, 17:13
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 27-05-2004 @ 18:11 :
heb net in paint gemaakt om beetje te laten zien wat mijn leraar mij heeft uitgelegd en met zo'n tekening (al maak ik er op mn examen streepjes en puntjes van ) snapte ik t heeeelemaal. Misschien dus dat anderen er wat aan hebben. Jij moet het maar controlleren

Klaar en hier komt ie dan:

[afbeelding]
kan het niet lezen... en ik moet weg, oppassen. succes allemaal morgen!! ik weet cker dat het jullie gaat lukken!! (nu nog cker van mezelf worden )
Oud 27-05-2004, 17:14
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 27-05-2004 @ 18:13 :
kan het niet lezen... en ik moet weg, oppassen. succes allemaal morgen!! ik weet cker dat het jullie gaat lukken!! (nu nog cker van mezelf worden )
als je er op klikt wel
Jij ook succes!
Kus
Oud 27-05-2004, 17:15
Barbabob
Barbabob is offline
Mag er een grafisch rekenmachine gebruikt worden dan?? Hmm ik ben maar C&Mertje en dus zonder gr. rekenmachine Beetje jmmr....
Oud 27-05-2004, 17:16
Fantôme
Fantôme is offline
maar volgens mij klopt het wel.
je hebt een belastingvrij bedrag, dat trek je eerst van je bruto inkomen af.

dan betaal je een percentage aan belasting over de eerste box. hiervoor haal je het maximale eruit (want anders moet je meer belasting betalen!) dus als box. 1 tot maximaal 25000 euro gaat dan betaal je over 25000 euro het belastingpercentage wat bij die box hoort. dan kijk je wat je overhoud. stel dat de tweede box gaat van 25000 tot 35000 dan probeer je daar het maximale uit te halen, dus heb je nog 35000 dan stop je dat daarin.
Oud 27-05-2004, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Barbabob schreef op 27-05-2004 @ 18:15 :
Mag er een grafisch rekenmachine gebruikt worden dan?? Hmm ik ben maar C&Mertje en dus zonder gr. rekenmachine Beetje jmmr....
kreeg jij geen GR?
bij wis A1 had je die ook nodig hoor. Ik iig wel.. doe ook maar c&m... iedereen bij ons moet m verplicht aanschaffen
Oud 27-05-2004, 17:18
justlikeme!
justlikeme! is offline
dit staat op de LAKS site

Er komen bij het LAKS erg veel vragen binnen over de grafische rekenmachine. Deze is sinds dit jaar ook toegestaan bij de economische vakken op havo en vwo.
Sinds dit jaar is de grafische rekenmachine ook toegestaan bij de economische vakken (economie en M&O) op havo en vwo. Eerder was dit vanaf de invoering van de Tweede Fase toegestaan bij wiskunde en enkele andere exacte vakken op deze onderwijsniveaus. Er zijn echter veel onduidelijkheden over wat er allemaal wel en niet is toegestaan met betrekking tot het geheugen van de machines. Het examenbesluit zegt hierover dat het geheugen niet hoeft te worden gewist. Dat betekent dat je ook gebruik mag maken van het geheugen, je mag er dus dingen inzetten. Pas daarmee alleen op dat je niet eindeloos aan het zoeken bent, want dat kost veel kostbare tijd. En het blijft daarmee altijd beter om te leren. Wat een verdere beperking is dat niet uit de antwoorden op het examen mag blijken dat je programma's die je zelf hebt toegevoegd op de grafische rekenmachine. Als je bijvoorbeeld een programma hebt dat de ABC-formule automatisch voor je uitrekent mag je niet als antwoord geven 'gegevens in programma in GR ingevoerd en dit is het antwoord'. Je moet altijd de berekening erbij geven

Dit stond zonet bij een andere topic, maar ff voor de duidelijkheid:

kortom: je mag gewoon je hele boek in die rekenmachine stoppen en vervolgens daarmee een goed cijfer halen??

tjoow als dat echt zo is dan ben ik nog tot vanaaf laat bezig om alles erin te zetten!!!! hehe
Oud 27-05-2004, 17:20
Barbabob
Barbabob is offline
Nee sinds jaar raar hoefde wij die nie meer Want bij ons was WiskundeA1 zelfs zonder boeken..gewoon wa stenciltjes uit wat boeken gekopieert..en ik heb wel een GR thuis maar denk nie dat ik da snap om da ff in 1 avond te leren om daar mee om te gaan Want das vrij lastig hoorde ik Maar dan hebben jullie opzich wel voordeeltje dan..kan je al die onzin in je GR zette.. !!
Oud 27-05-2004, 17:20
Mir-idiotA
Ik heb ook geen GR. Ik heb dan ook absoluut geen fuck voor wiskunde1 gedaan en toch een 7 ofsu? Die kerel was nogal vreemd en strooide in het begin met 10-en 9-ens en later met 5-en en 6-en om het een beetje normaal te laten lijken nadat hij klachten van hogeraf kreeg. Ik had tijdens wiskunde altijd vrij.
Oud 27-05-2004, 17:22
Mir-idiotA
Citaat:
justlikeme! schreef op 27-05-2004 @ 18:18 :

kortom: je mag gewoon je hele boek in die rekenmachine stoppen en vervolgens daarmee een goed cijfer halen??
Het is ECHT zo ja. Mijn leraar heeft gezegd:"je moet mooi alles erin proppen." en als ze gingen mierenneuken door te controleren moet je maar zeggen:"Bel van Beem maar" Mijn leraar dus.
Maarja, ik heb er geen
Oud 27-05-2004, 17:25
justlikeme!
justlikeme! is offline
Citaat:
Mir-idiotA schreef op 27-05-2004 @ 18:22 :
Het is ECHT zo ja. Mijn leraar heeft gezegd:"je moet mooi alles erin proppen." en als ze gingen mierenneuken door te controleren moet je maar zeggen:"Bel van Beem maar" Mijn leraar dus.
Maarja, ik heb er geen
kheb er een geleend van iemand uit 4 havo, want mijne heb ik vorig jaar verkocht nadat ik wiskunde af had gesloten. Haha, maar hij staat nu al bijna vol en nu maar hopen dat de batterijen het volhouden.....
Oud 27-05-2004, 17:37
Verwijderd
@ Loontjuh:

hele mooie tekening hoor! maar volgens mij kloopt er 1 klein dingetje niet. er staat 'en dan van de 25000 tot de 40000 is 15000. daar dan 4.0%(oid) van. maar is het niet dat je bedoelt 20000 tot de 40000. dus 4.0% van de 20000?
dan snap ik namelijk! tis wel goed uitgelegd namelijk!

xxx
Oud 27-05-2004, 17:39
Verwijderd
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 27-05-2004 @ 18:37 :
@ Loontjuh:

hele mooie tekening hoor! maar volgens mij kloopt er 1 klein dingetje niet. er staat 'en dan van de 25000 tot de 40000 is 15000. daar dan 4.0%(oid) van. maar is het niet dat je bedoelt 20000 tot de 40000. dus 4.0% van de 20000?
dan snap ik namelijk! tis wel goed uitgelegd namelijk!

xxx
ja klopt, klein foutje.. zal t veranderen
Oud 27-05-2004, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Loontjuh schreef op 27-05-2004 @ 18:39 :
ja klopt, klein foutje.. zal t veranderen
oke dan zijn die boxen eig heel makkelijk!
(na jou uitleg)
Oud 27-05-2004, 17:49
Verwijderd
Fijn dat je er wat aan hebt. ik zal het zo uploaden, maar mn comp is nu echt aant flippen
Advertentie

Regels voor berichten