![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Na de holocaust werd het politiek incorrect om joden te haten, en iedereen vond ze zielig. Bovendien kwamen er nieuwe zondebokken, namelijk immigranten. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Probleem was overigens ook nog dat niet vervelende joden ook als vervelend werden beschouwd ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Nou, het kan ook aan mij interpretatie liggen. Voor de duidelijkheid, hij zei iets in de zin van: "Laten we blij zijn dat deze raad niet beslist over het lot van het Israelische volk." (want anders dan...)
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zei ie. (Bron: NOS) -- hoewel t een doh-niet-iedere-jood-leeft-in-israel-en-dus-ook-niet-met-die-veiligheidsregel-te-maken-opmerking is, zegt ie hier niet mee dat de ja-stemmers antisemitisch zijn, imo.
||
Citaat:
Ach. Je kunt het lezen als een beschuldiging van antisemitisme (niet willen laten bestaan van israel; niet garant willen staan voor de veiligheid van joden), maar ik zie het eerder als een waarschuwing dat antisemitisme geen halt toegeroepen kan worden en de staten die pro-afbraak muur hebben gestemd mede-verantwoordelijk zouden zijn voor de gevolgen.
||
Citaat:
![]() (maarja, erg verrassend was t natuurlijk ook niet ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
A/ES-10/L.18/Rev.1 Dit is iig de advisory opinion van het ICJ
||
Citaat:
![]() En als je het in de Veiligheidsraad zou gooien, zou er actie ondernomen kunnen worden, maar wie zou er dan weer tegen stemmen, net als nu? Die vuile vieze Amerikanen. ![]() Als ik toch één land graag naar de bodem van de zee zou willen zien zinken... |
![]() |
|
![]() |
Niet alleen tegenstemmen. Ze veto-en het gewoon. Hoe kun je beter VN-resoluties breken door ze te veto-en? Irak breekt zogenaamd een resolutsie en moet gelijk gebombardeerd worden. VS staat eindeloos aan de top bij het veto-en van resoluties en tja, dat is normaal.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
De winnaars van WOII hebben veto-recht. China heeft maar 5 keer geveto-ed terwijl de VS 36 resoluties voor Israel geveto-ed heeft.
Ik moet nog wel even zeggen dat de USSR toendertijd ook enorm veel geveto-ed heeft.
|
als je voor het behoud van de staat israel en faire internationaal recht en politiek bent, zit je zowat in een spagaat.
Aan de ene kant wil je dat internationale recht en politiek zo fair mogelijk afgedaan worden en voornamelijk zo puur mogelijk. Dat betekent dus "dag vetorecht" ondermeer, aan de andere kant kun je vrezen dat als er geen vetorecht meer bestaat dat het dan "dag israel" zal zijn.
|
![]() |
Tja, dat is een keuze makkelijk gemaakt. Ook al ik joods zou zijn trouwens. Alhoewel ik zelf al wel geaccepteerd heb dat Israel nu niet meer weg ging.
Imo is de staat Israel net z'n grote fout als Vaticaanstad als land. En Israel is wel een van de minst veilige plekken om als jood te zijn dus dat is ook een non-argument. Eigenlijk is de oplossing heel simpel. Als zowel de Palestijen als Israel hun leiders opheffen dan is het ineens vrede.
||||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Maar sowieso zou 't hele veto-systeem opgeheven moeten worden. |
![]() |
|||
Citaat:
Je kunt betwisten of het stichten van de staat Israel ueberhaupt wel een goed idee was. Maar het is nu eenmaal gesticht en bestaat al bijna 60 jaar. Daarnaast is het ook niet vreemd dat t gesticht was gezien de geschiedenis. Verder Hoewel er vaak gewezen wordt in landen naar de joodse ethniciteit bestaat er niet zoiets als "jewland". Probleem is dus dat als je vervolgd wordt omdat je joods (ethnisch of religieus) bent, je niet kunt vluchten naar een land waar ooit je roots liggen (lagen). Het is niet zoiets als bv. volksduitsers in Polen of Tsjechie. Mochten volksduitsers vervolgd worden in deze landen, kunnen ze zo zonder problemen vluchten naar Duitsland. Nu, Israel geeft ook die mogelijkheid aan joden over de gehele wereld. Net zoals Duitsland dat doet voor haar volksduitsers. En ja, nu komt t ook nog in de heilige geschriften voor, maar laten we dat even een bijzaak noemen. Citaat:
|
![]() |
Ik weet ook wel waarom Israel gesticht is. Ik vind het alleen niet echt rieel. Als mijn voorouders uit Duisland of uit Frankrijk blijken te komen kan ik trouwens ook niet ineens burger worden in dat land.
En zoals ik al zei, Israel heeft veel levens gekost terwijl jij beweert dat het juist levens zou moeten redden. Israel is er alleen gekomen omdat er joden waren die vonden dat de torah schijnt te zeggen dat zei recht hadden op dat land. En Israel heeft dus zeker wel te maken met een religie. Politiek en godsdienst door elkaar halen is zeer slecht voor die godsdienst.
|||||
Citaat:
Wat Duitsland betreft wel ![]() En wellicht als je kunt aantonen dat je voorouders Frans waren en je wordt vervolgd in Ivoorkust (ofzo) dat je dan vrij snel Franse papierkes krijgt... Dat is dus niet mogelijk als je als jood vervolgd wordt en er is geen land waar je naar toe kunt vluchten dat gerelateerd is aan je afkomst. Hoewel het klimaat nu over de wereld t.a.v. joden flink verbeterd is, btw. Maar zeker voor de stichting van de staat Israel was dat niet het geval. Als ik het goed heb zei Hitler zelf iets in de trant van: "als joden inderdaad zo fantastisch zijn met hun wetenschappers en artiesten, waarom willen andere landen hun dan niet met open armen in ontvangst nemen?" ![]() Ik bedoel maar... als je nergens welkom bent, ... Citaat:
Helaas. Ik had t ook graag anders gehad. Citaat:
en/of dat er een veilige haven is. Er zijn verschillende visies. En er is ook een religieuze visie die zegt dat het helemaal niet de bedoeling was om israel te hebben gesticht, want het is namelijk niet aan de mensen te beslissen om iets te stichten. Het zou van bovenaf moeten komen. Citaat:
|
![]() |
Ik weet het, vroeger was zionisme het tegenovergestelde van nu.
Ik vind gewoon dat politiek een slechte invloed heeft op het geloof, tegenstrijdige belangen. En ik ben niet de enige. Enkele christelijke geleerden heb ik horen zeggen dat de huidige slechte staat van de katholieke kerk te wijten is aan het politikoliseren van de kerk. Ik hoorde laatst dat ze zelfs een zetel in de UN wilden. Nu is de situatie van Israel iets anders, maar toch. Ik vind het een slecht idee.
|||
Citaat:
echt niet. ![]() ![]() Hoewel de verschillen wellicht verder uit elkaar zijn gegroeid. Het leidt zowaar tot twee oppositionele opinies binnen het zionisme zelf. De één gefocused op verdere kolonisatie; de ander al lang blij met dat wat er is. (en dan zijn er nog wat tussenvormen) Vergeet niet dat door de 'vijanden van Israel' zionisme als een vorm bestempelen dat terroristisch koloniseert. Dat betekent dus iig dat velen in de wereld de opinie hebben dat het zionisme maar 1 stroming heeft: terroristische kolonisatie. pff ik begin moe te worden. kan me niet zo goed uitdrukken. Mijn excuses hiervoor ![]() De vraag rest ons sowieso dan verder: hoe zal het zionisme zich verder ontwikkelen/wat is de toekomst van het zionisme? Citaat:
|
Verwijderd
|
Hmm, de voornaamste reden dat de staat Israël bestaat is mijns inziens de positieve discriminatie van joden na WOII.
Heel Europa had een soort 'schuldgevoel' en er was een clubje radicale zionisten (mja ok, wel een pleonasme ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik vind het persoonlijk best schandalig dat er zo goed meegewerkt is om de duitsers te helpen bij de holocaust. Vooral in nederland. Ik weet niet hoeveel jodenhaat er toen was en of dat wel of niet terrecht was maar dat vind ik in iedergeval onbegrijpelijk.
Trouwens, als de joden gewoon een eigen stukje land wilden waar ze veilig willen zijn, waarom in godsnaam niet een mooi stukje Canada of de VS? Waarom niet een heel stuk stille oceaan inpolderen(ik weet zo niet of dat mogelijk is maar goed)? Waarom per se tussen de vijanden midden in de woestijn? Lijkt me duidelijk dat dat een religieze keuze was en dat dat achteraf een foute keuze was.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Staat bij ons op de uni op een paal geschreven. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder is het historisch onjuist om te beweren dat de joden grond hebben ingepikt van de Palestijnen. Er was slechts 1 gebied, in handen van de Britten. Vervolgens hebben de Britten zich teruggetrokken uit deze kolonie en besloten de kolonie in twee gebieden op te delen. Een joods gebied en een Palestijns gebied. Dit is eigenlijk precies hetzelfde als wat er in India en Pakistan is gebeurd. Waarom hoor ik dan nooit iemand de discussie aangaan of India, danwel Pakistan bestaansrecht heeft? Over het hek: Normaal ben ik een groot voorstander van internationale samenwerking en van de Verenigde Naties. In dit geval vind ik het echter terecht dat Israël besloten heeft de beslissing van de VN naast zich neer te leggen. Er zijn m.i. namelijk grenzen aan wat de internationale gemeenschap van een land kan eisen. De internationale gemeenschap mag wat mij betreft nooit aan een land vragen haar recht op zelfverdediging en bescherming van haar burgers op te geven. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Bah. Maar goed. Terug naar Israel. Denk dat het ontstaan van die staat eerder ligt in t feit doordat zionisten zich vestigden in het land (om wat voor een reden dan ook) en er hierdoor te zeer en te grote spanningen ontstonden met de bewoners die daar al woonden. Het viel onder Brits mandaat en de Britten zaten daarmee in de maag, dus dan deden ze t maar liever weg. Misschien was het wel schuld afkopen, maar dan is dat imo meer dan terecht. Hoewel het nog steeds niet genoeg was voor het leed dat was aangedaan en de onbereidheid om nu ook maar enige rechtvaardiging te bewerkstelligen. Europa heeft hier heel wat steken laten vallen.
|||||
Citaat:
In Nederland werd er even hard tegen gestreden als meegeholpen. In Belgie werd er meer in het geniep ertegen gestreden (deuren open doen van treinen bv) en waren er niet dergelijke harde werkers die de duitsers hielpen. Ik denk dat het grotendeels te wijden is aan laksheid van het grootste gedeelte van de bevolking. En dan een enkele harde werker voor de duitsers waartegen de enkele hard werkende verzetsstrijder niet tegenop kon. Citaat:
Er was gedacht aan Oeganda. De nazis vonden Madagascar wel een goed idee. Het werd Israel. En nouja, Israel is ook mooier en logischer gezien de heilige geschriften. Citaat:
Dat was toen ook echt mogelijk ![]() Citaat:
Het is niet arabier-(of palestijn)eigen om joden (of algemener: "vreemdelingen") te haten, hoor.
||
Citaat:
Maar waarom dan de Nederlanders schijteriger waren dan de Belgen is mij ook een raadsel ![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Het zou ook wat vreemd zijn als je het recht op zelfbescherming je naast je neer zou leggen. Dit wil overigens niet zeggen dat je imo by all means jezelf moet verdedigen en zelf foute dingen gaat doen.
|||
![]() |
Citaat:
Ze hebben toendertijd een stuk land van Engeland gekocht. Engeland had het veroverd en toen kregen de joden het. Dat was natuurlijk een grove provocatie toen het later als staat Israel uitgeroepen werd. En dat wist men. Dus het was gelijk oorlog. Het midden oosten was de enige plek waar het gelijk oorlog zou zijn. En dan nog, de palestijnen hebben nu geen enkel bestaansrecht als volk meer. Hun enige toekomstperspectief is eeuwig onderdrukt blijven door de joden. Niet een goede oplossing voor het zogenaamde probleem van de joden. Citaat:
Tja, en die kolonisten, zei moeten de staat Israel echt haten, ze hebben niets anders gedaan dan te proberen de staat Israel onmogelijk te maken. De situatie was al moeilijk maar de enige rede waarom Israel nog bestaansrecht heeft is de praktische rede dat men er toevallig al woont. Dus om nog even op dat hek terug te komen. Mij best, alhoewel ik liever zie dat volkeren in vrede samenleven, maar die muur beschermt veroverd gebied en illegale nederzettingen. Het is naar mijn mening een offensieve muur, met doel om het land voor eeuwig te annaxeren ipv een defensiefe muur.
Laatst gewijzigd op 22-07-2004 om 11:11. |
![]() |
||||||||
Citaat:
Waarom is het minder erg als het Madagascar was itt Israel? ![]() Citaat:
het is er altijd oorlog geweest. Dat is niet zomaar uit de lucht komen vallen, dus op zich maakte dat ook niet veel uit dan. Citaat:
Hoezo denk je dat hun enige toekomstperspectief "onderdrukking door de joden". Wist overigens niet dat joden elders in de wereld dan Israel Palestijnen onderdrukken. Citaat:
Als je begint met Israeliers niet gelijk te stellen met de bevolkingsgroep joden, zijn we sowieso al een stapje verder. Vergeet niet dat er veel niet-joodse Israeliers zijn. Citaat:
ze hadden op dat moment een plek nodig ![]() Citaat:
heb je t over de mensen in de nederzettingen van nu of heb je het nu over de settlers van zo'n 60+ jaar geleden Citaat:
Natuurlijk ga ik niet ontkennen dat de settlers hopen dat door de huidige route van de muur hun stukjes ook gevoegd gaan worden bij Israel. Ze vergeten echter dat hun ideologie tegenstrijdig is met de tora zegt dat hun mentaliteit niet in overeenstemming is met de onafhankelijkheidsverklaring van Israel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
zucht ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zigeuners zijn ook nergens welkom, maar ik zie nog geen zigeunerland gesticht worden. |
![]() |
||
Citaat:
*wuift weg* en zigeuners zijn nomaden
|
![]() |
|
|