Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
de scheidslijn lijkt te liggen langs de as taalvaardig vs niet taalvaardig, dat is een beangstigend perspectief. en je zegt: je arabisch moet spreken, is dat wenselijk voor de toekomst? |
![]() |
||
Citaat:
Verder, dogmatisch vasthouden aan oude tradities ----> is dat wenselijk? Lijkt mij niet ik snap nog steeds niet waar ik huichelachtig overkom |
![]() |
||
Citaat:
En je zegt het beangstigend te vinden dat er naast de normale verschillen binnen een samenleving, die voor verdeeldheid zorgen, er nu in Nederland andere verschillen voor verdeeldheid zorgen. En je zegt dat Arabische lesgeving niet wenselijk is. Dus, kaart je aan dat bepaalde verschillen tot verdeeldheid leiden, terwijl je zelf een van de veroorzakers bent, van die verdeeldheid. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ouders mogen zelf weten hoe ze hun kind opvoeden (hoewel ik iedere vorm van religie moreel verwerpelijk vind), maar de staat dient zich niet bezig te houden met de actieve ondersteuning en financiering van segregatie in de samenleving die bovendien schadelijk is voor de wetenschap, de welvaart en de ontwikkeling van de mens in het algemeen.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar: Verdeeldheid is er sowieso, de scheidslijnen die ik aangaf lijken in mijn ogen een meer "scheidende" werking te hebben heden ten dagen dan anderen. Sommige verschillen zijn simpelweg niet te rijmen met elkaar, dan moet men zich maar voegen naar de dominantie cultuur, lijkt mij. Ik denk niet dat je mensen in NL dusdanig orthodox moet opvoeden zoals dat nu gebeurt op islamitische scholen, ook een islamiet moet weten dat er meer waarheden zijn dan de zijne. (Dat dit nog gebeurd van belastinggelden ook gaat al helemaal boven mijn pet.) Daarnaast ben ik geen veroorzaker, ik kies immers niet voor het wonen in een samenleving met mensen die er levenswijzen op na houden die haaks staan op de mijne. En zelfs al was ik wel veroorzaker, waarom ben ik dan een huichelaar als ik zeg dat onze samenleving zich sterker aan het verdelen is dan ik tot noch toe heb meegemaakt (en erbij zet waar dat volgens de tot mij gekomen informatie aan ligt)? Waar hang ik het heilige boontje uit? Als een kind een glas water omgooit en zegt: oh kijk de vloer is nat, brul jij dan ook: -huichelaar- ? |
![]() |
||
Citaat:
Mijn vraag is meer of de staat daaraan mee moet werken, ik denk van niet. Hoe pluriformer een samenleving hoe neutraler een staat. |
![]() |
|
"De staat moet de financiering voor het bijzonder onderwijs opheffen. "
Oneens, jouw argumenten zijn niet van toepassing op elke school. Je kunt volgens mij ook niet aangeven dat het wel zo is, aangezien je er geen bewijs van hebt en er veel te ver van af staat. Om iets 'gemeenschappelijks' voor elkaar te krijgen moet je niets afschaffen, eerder iets samen brengen. Denk ook aan de reactie die ontstaat wanneer de financiering word opgeheven hiervoor. "Het bijzonder onderwijs lijkt het laatste bastillion van een eens sterk verzuilde samenleving", het laatste bastillion? Dus, zegt mijn logica, als dit word afgeschaft, is het laatste puntje omgelost en is de samenleving niet meer verzuild? Neen, laten we beginnen met een sociaal beleid, waarin financiering voor bijzonder onderwijs niet word opgeheven.. Waarin mensen dichter bij elkaar kunnen komen op een betere manier; zodat mensen uit zich zelf dichter bij elkaar komen. Dit is alleen maar een simpele, onmenselijke oplossing die niets positiefs kan brengen. BTW, taampa, "Toch dient er iets gemeenschappelijks te zijn, anders is een samenleving geen samenleving. Dit gemeenschappelijke zijn onze gedeelde waarden" Waarden? Bedoel je niet normen ? ![]()
|
![]() |
taam,
Je stelling heeft na het lezen van je betoog geen enkel bestaansrecht. Als ik het goed begrijp zou je graag zien dat de regering zich terug trekt van het godsdienstig getinte onderwijs. De stelling 'De staat moet de financiering voor het bijzonder onderwijs opheffen.' zegt iets heel anders. Je zou toch verwachten dat iemand die zo'n fel betoog probeert te houden zich eerst zou verdiepen in wat eigenlijk verstaan wordt onder Bijzonder Onderwijs Gezien je het zelf niet gedaan hebt en verder in dit topic ook niemand verder gekeken heeft dan dit topic, hier een uitleg van wat eronder verstaan wordt: "In de Nederlandse Grondwet is opgenomen dat er vrijheid van onderwijs is. Dat houdt onder andere in, dat men vrij is een school op te richten en om onderwijs te geven dat gebaseerd is op een specifieke levensbeschouwelijke of maatschappijbeschouwelijke grondslag. Dit betekent dat er in Nederland naast openbare scholen, ook bijzondere scholen zijn opgericht. Openbare scholen zijn publiekrechtelijke instellingen. Het bestuur van een openbare school wordt gevormd door óf het gemeentebestuur of een commissie daarvan, óf door een zelfstandig bestuur dat achteraf verantwoording aflegt aan het gemeentebestuur. Het openbaar onderwijs wordt van overheidswege gegeven. Bijzondere scholen daarentegen worden bestuurd door een vereniging of stichting. Dit zijn privaatrechtelijke instellingen. Binnen het bijzonder onderwijs maakt men ook wel een splitsing in het zogenoemde 'confessioneel' bijzonder onderwijs (bijvoorbeeld Rooms-Katholieke en Protestants-Christelijke scholen) en 'algemeen' bijzonder onderwijs (bijvoorbeeld Vrije Scholen, Jenaplan en Freinet)." (http://www.lobo.nl/openb_en_bijz_onderwijs.shtml) Hieruit blijkt dus dat jij qua stelling pleit voor het afschaffen van veel meer scholen dan blijkt uit de rest van je betoog. Montessori Jenaplan Dalton Freinet Vrije school Dit zijn toch echt scholen die qua religieuze grondslag meestal neutraal zijn en zodoende dus werkelijk NIETS te maken hebben met jou zogenaamde wil om kinderen aan te leren dat "god geen nederlands spreekt, dat je om met god in contact te komen arabisch moet spreken" De grove fout die je in het begin maakt in het verschil tussen normen en waarden is al door mysticmind naar voren gebracht dus daar zal ik verder geen woorden aan vuil maken. Mijn persoonlijke mening over de kwestie zal ik toch echt moeten laten wachten op een zinvolle stelling en daarbij passend betoog. |
![]() |
||
Citaat:
Waarden, zedelijke betekenis van zaken, zeden, moraal, wat is goed en kwaad. Ik bedoel ook wel degelijk waarden hoor. Verder adviseer ik je mn stuk nog eens te bekijken. Ik zeg, in een zich verdelende samenleving moet je een verdelend element niet handhaven. Bijzonder onderwijs is zo'n element. Vrije scholen, montessori, tja, prima. Moeten we iets anders voor verzinnen. Wet op " Alternatief onderwijs " ? Als we mensen dichter bij elkaar willen brengen moeten we ze dus niet naar gescheiden scholen laten gaan Mystiekje. Tenzij jij iedereen op een verplichte " get to know eachother(s values)" - cursus wil gaan zetten. |
![]() |
||
Citaat:
Kijk, wat jij nu allemaal zegt, dat weet ik wel. Dat blijkt niet erg uit het stuk ok. Hierboven staat al een voorstel van mij om voor alternatief onderwijs zonder godsdienstige inslag maar een wet rond alternatief onderwijs te verzinnen. Het gaat me idd alleen maar om het uitbannen van godsdienst uit onderwijsinstellingen. Verder vind ik niet dat ik een grove fout maak met normen en waarden etc. Ik zal er nu een woordenboek op naslaan... [....] Nope, sorry. |
![]() |
|
(hé ik kan nog inloggen : ) )
Okee, nou, Mandela had natuurlijk gelijk toen hij zei dat onderwijs het machtigste instrument is om de wereld mee te veranderen. En we weten ook dat mensen belachelijk simpel te beïnvloeden zijn, dan heb ik het nog niet eens over kinderen. Om van de wereld (en Nederland) een beetje een leefbare plek te maken moeten we dus zorgen dat het onderwijs verlichte, ruimdenkende mensjes aflevert die openstaan voor alles en doordachte keuzes kunnen maken in het leven. Door hoort godsdienstonderwijs dus niet bij. Een school hoort geen keuzes voor JOUW te maken. Elk mens moet ze zelf maken op het moment dat hij ze KAN maken, d.w.z. na zelf dingen ervaart te hebben en na de juiste afwegingen (wat onze filosoofjes dan weer wél geleerd hebben). Ben het dus eens met Reverend en gevolg. Nu vindt Taam dat onze scholen "de component van de gedeelde normen/waarden moeten invullen". Gedeelde normen en waarden?? Gedeeld door wie? Ik zie voor me een situatie waarin onze scholen allemaal goede Nederlandertjes op moeten leiden, met fatsoenlijke Nederlandse normpjes en waardetjes, gedeeld door aaaalle Nederlanders. Mmm ik kan me voorstellen dat niet elke moslim het daar mee eens gaat zijn. dat hoeft ook niet. (Jah, je gaat ze toch niet dwíngen onderwijs zo en zo te volgen?) Neehee, het is juist de bedoeling om onderwijs te bieden op zó'n open manier, dat er ruimte is voor alle culturen en religies om zich te kunnen ontwikkelen. Het klinkt als een utopie ja. Maar áls er een manier is om een hechte multiculti samenleving te creëeren, met wederzijds respect (respect, dat is dus heel wat anders dan tolerantie), dan is het vast en zeker dit. Dus géén RK, joodse, islamitische, of fortuynistische (wow we zouden in een afgrond storten ![]() |
![]() |
|
Lief taampje
'Als we mensen dichter bij elkaar willen brengen moeten we ze dus niet naar gescheiden scholen laten gaan Mystiekje. Tenzij jij iedereen op een verplichte " get to know eachother(s values)" - cursus wil gaan zetten.' 1, ik snap de 'dus' niet ![]() 2, zoals ik al zei, wil ik niet verplichten - dat wil jij. Wat ik merk is dat jij een medicijn zoekt, maar een medicijn werkt niet altijd (vaak zelfs niet). Een medicijn zorgt er voor dat iets op een agresieve manier word opgelost of tijdelijk word opgelost. Verholpen word het niet; daarvoor zul je ipv een medicijn een gezonde goede voeding moeten samenstelling die er voor zorgt dat iets niet ziek word. Ik heb nu even geen tijd om er dieper op in te gaan; aub geen reactie op hoe een medicijn int echt wel zou kunnen werken ofzo... Je snapt wat ik bedoel.
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het bekostigen van religieus onderwijs door de overheid heeft m.a.w. geen donder te maken met de 'neutraliteit' van de overheid (waarvan ook nog eens geenszins vaststaat of en hoe die dan vorm moet krijgen, het is zo'n loze term). |
![]() |
||
Citaat:
Oneens? ![]() @Mystic, je vergelijking met een medicijn is iid wat ongelukkig. Maar ok. Je wilt niemand dwingen tot iets, naja dan gebeurd er dus ook weinig? Je kunt moeilijk achterover blijven leunen in je zetel wachtende tot de mens het licht ziet en zelf alles onderling gaat regelen, als je maatregels kunt treffen. Ook staat het -wel- vast dat je er bij grote groepen mensen dingen in kunt rammen. Kijk maar eens naar de ex-kolonies van de Spanjaarden, allemaal hardstikke katholiek nog altijd. Dus dat een agressieve methode niet zou werken? Nu vind ik bijzonder onderwijs afschaffen lang zo agressief nog niet btw. @Nare " Het bekostigen van religieus onderwijs door de overheid heeft m.a.w. geen donder te maken met de 'neutraliteit' van de overheid (waarvan ook nog eens geenszins vaststaat of en hoe die dan vorm moet krijgen, het is zo'n loze term). " Is een staat dan niet neutraler als zijn onderwijs dusdanig geregeld is dat er geen enkele levensovertuiging ten grondslag ligt? Je krijgt wat vakken, en naja, moet je beetje houden aan schoolregels die min of meer gebaseerd zijn op 'westers denken', gelijkheid etc. Maar daar houdt t mee op. En waarom verlangt vrijheid van godsdienst actief overheidsoptreden? Ok, plek aanwijzen om moskee of kerk te bouwen, burgers beetje in gareel houden, maar moet iedereen er voor zorgen dat persoon X met l-overtuiging A zich daar vooral maar de hele dag mee bezig kan houden? Er zelfs hele schoolsystemen op richten waar niet iedereen heenkan? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Taam
![]() Jij discussierd niet met respect, je manipuleerd. En dan begint mijn ego op te spelen en word ik te arrogant voor discussie ![]() '@Mystic, je vergelijking met een medicijn is iid wat ongelukkig. Maar ok. Je wilt niemand dwingen tot iets, naja dan gebeurd er dus ook weinig? Je kunt moeilijk achterover blijven leunen in je zetel wachtende tot de mens het licht ziet en zelf alles onderling gaat regelen, als je maatregels kunt treffen.' Ik zei niet ongelukkig, dus 'idd' is misplaatst. Ik zei nergens iets over moeilijk achterover blijven leunen tot de mens het licht ziet. Dat zijn jouw conclusies, en jouw conclusies vind ik bij deze niet meer dan achterlijk ![]() Ik hou nog evenveel van je ![]()
||
Citaat:
Bij zijn however. ![]() @ Mystic, blabla + en daar gaat t om ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Verder vind ik het niet zo vreemd dat de overheid helpt om schoolsystemen op te richten waar niet iedereen heenkan, omdat de overheid daarnaast ook openbaar onderwijs in stand houdt dat aan dezelfde minimumeisen voldoet en wel voor iedereen toegankelijk is. |
![]() |
|
ik heb vandaag niet echt zin het hele topic door te lezen, maar ik ben sowieso tegen speciaal onderwijs. Ze hadden sowieso nooit moeten beginnen met de financiering van protestantse en katholieke scholen, ieder kind moet op school vhetzelfde leren. Eventuele godsdienstelijke toevoegingen kunnen thuis of op een zondagsschool oid geleerd worden.
Op alle basischolen moetr gewoon vergelijkbare lesprogramma's zijn, dus niet dat op de ene basischool arabisch wordt gegeven waar op de andere basisschool engels wordt gegeven
||
![]() |
Citaat:
Als de overheid neutraal blijft dan laten ze de scholen zelf bepalen wat voor type onderwijs ze geven. De overheid blijft juist niet neutraal.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien ben jij duidelijk alleen bang voor een overheid die de religieuze identiteit 'stimuleert'. Weer een lekker voorbeeld van relifobie. Godsdienstige burgers zijn evengoed inwoners van een samenleving die aanspraak kunnen maken op bijstand in hun activiteiten, als ze die niet zelf (geheel) kunnen bekostigen. Daarvoor zijn zoals ik zei regels opgesteld die ook voor niet-religieuze instellingen gelden. Daarop is democratische controle mogelijk. |
![]() |
||
Citaat:
ok, nog maar eens, voor de mensen die het echt niet onthouden: Atheisme is geen geloof, geen doctrine, geen ritueel, geen groep, slechts het ontbreken van een geloof.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat mensen niet schijnen te snappen is dat het helemaal geen kwestie is van neutraliteit (of het gebrek daaraan) maar een kwestie van ongeoorloofd onderscheid maken, als de overheid ineens christelijke scholen niet en openbare scholen wel financiële steun zou verlenen, terwijl die christelijke scholen wel aan dezelfde kwaliteitsnormen voldoen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Het is sowieso nuttig om te leren wat een godsdienst betekent (maakt niet uit welke) zodat je niet van die kanslzoen krijgt die hun mening geven over een godsdienst een filosofie of een weetikveelwat, terwijl hun kennis daarvan 0.0% is, dit maak ik later wel af,
![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
'ISLAMITISCHE ONDERWIJS BELEMMERT INTEGRATIE NIET'
Het volgen van islamitisch onderwijs staat integratie in de Nederlandse samenleving niet in de weg. Bijna alle islamitische scholen kiezen voor een open houding naar de Nederlandse samenleving en dragen bij aan de sociale cohesie. Dit constateert de Inspectie van het Onderwijs in het rapport Islamitische scholen en sociale cohesie. Minister Van der Hoeven (OCW) heeft het rapport aan de Tweede Kamer gestuurd. Goed lesmateriaal voor islamitisch godsdienstonderwijs ontbreekt De inspectie constateert dat op een aantal scholen de schoolleiding echter te weinig weet van de inhoud van het godsdienstonderwijs en de lessen in de eigen taal (OALT). Dit kan komen, volgens de inspectie, doordat goed lesmateriaal voor het islamitisch godsdienstonderwijs ontbreekt. Hierdoor hebben ook de leerkrachten die dit onderwijs geven, inhoudelijk vaak onvoldoende houvast. De SLO (instituut voor leerplanontwikkeling) is gevraagd het Islamitisch Pedagogisch Centrum te ondersteunen bij de ontwikkeling van een goede methode met bijbehorend lesmateriaal. Ook het CPS (Christelijk Pedagogisch Studiecentrum) stelt hiervoor deskundigheid beschikbaar. Te weinig afstand tussen schoolleiding en bestuur De inspectie concludeerde ook dat de bestuurscultuur bij een aantal islamitische scholen moet verbeteren. Op enkele scholen is er te weinig afstand tussen schoolleiding en bestuur. De minister zal daarom met het nieuwe bestuur van de ISBO (Islamitische Scholen Besturen Organisatie) overleggen hoe deze organisatie scholen kan adviseren en ondersteunen bij de inrichting van een goed bestuur en goed management, zodat de schoolleiding voldoende ruimte krijgt om haar taken naar behoren te vervullen. Daarnaast zal de minister met de ISBO overleggen over onder andere sponsoring op islamitische scholen en het instellen van visitatiecommissies waarin leraren elkaars scholen bezoeken en beoordelen. Verder is de inspectie gevraagd op scholen waar twijfels zijn over de bijdrage aan integratie van leerlingen aan de Nederlandse samenleving, toe te zien op de verbetering daarvan. Bron: Persbericht ministerie van OCW |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |