Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2005, 11:51
Fay
Fay is offline
hallo... Ik zou graag willen weten wat mensen van wiccans vinden, en hoe jullie het zien en waar jullie in geloven!

Ik doe spells, maar het meeste werkt niej

Ook zou ik graag via msn willen praten met mensen die aan wicca en dat soort dingen doen... en pendelen ensow...

[srry... ik weet niej of ik het goed heb neergezet, want misschien moet het wel ergens anders]
Oud 06-04-2005, 12:07
Nona
Nona is offline
Ik denk zo dat de meeste wiccans ietsje te veel fantasie hebben.

Ochja, de filosofieën zelf vind ik allemaal heel oké. Mijn eigen filosofieën komen er wel voor een redelijk gedeelte mee overeen. Maar ja, er zijn te veel veertienjarigen die van het christendom af willen stappen en te veel charmed gekeken hebben / D&D gespeeld hebben. Dat is dan jammer. Maar ja, zo heeft elke religie zijn jammerlijke types.

Edit: overigens, wicca is een religie. Ik weet niet of de fb's van religie en mystiek heb liever hier hebben of daar, maar je hebt een kans dat het topic verplaatst wordt.
Oud 06-04-2005, 12:14
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Onzin, maar niet onzinniger dan andere religies.
Oud 06-04-2005, 15:11
VvV-Fire-VvV
VvV-Fire-VvV is offline
Ikzelf geloof niet in het christendom en intereseer me in het mystieke sinds de brugklas. Ik heb een wiccaboek en doe aan tarot, ik geloof erin, maar ik ben er zeg maar niet intensief mee bezig. Mijn geloof is dat in elke godsdienst iets zit wat wel klopt en andere dingen die niet kloppen, daardoor geloof ik niet alleen in wicca, maar ook gedeeltelijk in het boeddhisme.

Ovber die spreuken, ik doe wel is zoekspreuken en successpreuken, dus als je een toetsweek ingaat, zeg je een spreuk op, waardoor je hoopt dat het een suc6 wordt.

Daarnaast heb ik een spreuk gedaan met een vriendin, dit was op de camping in Frankrijk. Mijn zusje ging die avond met de talentshow meedoen en had al de hele week geoefend, maar het regende bijna. Toen hebben wij een spreuk opgezegd en elkaars handen vastgehouden om de regen te stoppen. Tevergeefs, het ging toch regenen... Maar wij (Mijn vriendin en ik)bleven op een of andere manier droog en alles binnen een meter om ons heen ook. We waren zelf zo geschokt dat we abrupt ophoielden, maar had was geen illusie want mijn zusje en een andere vriendin hadden er met verbazing naar staan kijken...

Kus, Fire
Oud 06-04-2005, 16:41
paradigm shift
paradigm shift is offline
Het merendeel van de mensen blijkt behoefte te hebben aan het idee dat er iets is dat groter is dan zijzelf, een verlangen naar transcendentalisme. Of je dat nu doet doormiddel van Wicca, Christendom, Islam, Sjammanisme of wat dan ook, dat maakt niet veel verschil. Het uiterlijk vertoon verschilt, maar het is de vervulling van dezelfde menselijke behoefte.
Zelf geloof ik niet in god(en), magie of het bovennatuurlijke, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat wel doen. Het idee dat je eindig bent en op een dag gewoon ophoudt te bestaan is niet gemakkelijk te accepteren, maar dat is wel wat ik geloof. Ik zou mezelf als materialist omschrijven, materie is alles dat er is, en de mens is gewoon een van de vele diersoorten, zij het een die een dermate hoge intelligentie en mate van zelfbewustzijn heeft ontwikkeld dat er bepaalde existentialistische angsten onstonden, waarop het concept van religie en mystiek werd ontwikkeld. Ik vind Wicca dus onzin, maar als jij er hoop uit put, prima dan!
Oud 06-04-2005, 21:55
Raven
Raven is offline
Citaat:
Fay schreef op 06-04-2005 @ 12:51 :
hallo... Ik zou graag willen weten wat mensen van wiccans vinden, en hoe jullie het zien en waar jullie in geloven!

Ik doe spells, maar het meeste werkt niej

Ook zou ik graag via msn willen praten met mensen die aan wicca en dat soort dingen doen... en pendelen ensow...

[srry... ik weet niej of ik het goed heb neergezet, want misschien moet het wel ergens anders]
nou wicca zelf houd ik me eigenlijk niet mee bezig omdat ik me in sommige dingen niet kan vinden.. bovendien zijn er helaas nogal wat wiccans (en ook heksen) die alleen maar met de mode meelopen maar helemaal niet weten of begrijpen wat de achterliggende gedachte is.

je zegt dat je spells doet? maar ze werken niet..
wat wil je precies bereiken .. en kan datgene wat je wil ook wel ?
het is namelijk niet de bedoeling om zomaar een situatie naar je hand te zetten
Oud 06-04-2005, 21:58
Raven
Raven is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 06-04-2005 @ 13:07 :
Ik denk zo dat de meeste wiccans ietsje te veel fantasie hebben.

Ochja, de filosofieën zelf vind ik allemaal heel oké. Mijn eigen filosofieën komen er wel voor een redelijk gedeelte mee overeen. Maar ja, er zijn te veel veertienjarigen die van het christendom af willen stappen en te veel charmed gekeken hebben / D&D gespeeld hebben. Dat is dan jammer. Maar ja, zo heeft elke religie zijn jammerlijke types.

Edit: overigens, wicca is een religie. Ik weet niet of de fb's van religie en mystiek heb liever hier hebben of daar, maar je hebt een kans dat het topic verplaatst wordt.
reliegie en mystiek overlappen elkaar dan ook
Oud 06-04-2005, 23:11
Dauron
Dauron is offline
Een spreuk...

Als ze het niet doen dan doe je of iets fout of je gelooft het zelf niet, ik verdenk het laatste.

Een spreuk is eigenlijk het comuniceren met je onderbewustzijn, deze zal je de kracht en het geloof in jezelf versterken. Alle handelingen die je uitvoert, zijn eigenlijk bronnen om het doel aan je onderbewustzijn te laten zien. dus geloof je het zelf niet, zal het niet uitkomen.

Wicca...

een hele mooie manier van geloof maar niet haalbaar in deze wereld van geweld en haat. Ik geloof zelf dat je deze moet omarmen en gebruiken om je doel te bereiken. Dus wees genadeloos tegen je vijanden. elke vorm van genade is voor mij een vorm van zwakte.
Oud 06-04-2005, 23:13
Fainne
Fainne is offline
er zijn onderdelen in wicca die me aanspreken, zoals tarot, pendelen en die zaken maar als je die beoefent ben je nog geen wicca toch?
die overdadige rituelen en spreuken vind ik enorme onzin.

Ben je niet pas wicca als je bij een coven hoort enzo?
iig de kwestie van inwijden en een eventueel bloedverbond vind ik echt flauwekul.
Oud 06-04-2005, 23:15
Fainne
Fainne is offline
Citaat:
Dauron schreef op 07-04-2005 @ 00:11 :

een hele mooie manier van geloof maar niet haalbaar in deze wereld van geweld en haat. Ik geloof zelf dat je deze moet omarmen en gebruiken om je doel te bereiken. Dus wees genadeloos tegen je vijanden. elke vorm van genade is voor mij een vorm van zwakte.
Spreek je jezelf niet tegen? je bent tegen deze wereld van geweld en haat maar men moet wel genadeloos tegen je vijanden zijn?
Oud 07-04-2005, 11:57
Fay
Fay is offline
Citaat:
Dauron schreef op 07-04-2005 @ 00:11 :
Een spreuk...

Als ze het niet doen dan doe je of iets fout of je gelooft het zelf niet, ik verdenk het laatste.

Een spreuk is eigenlijk het comuniceren met je onderbewustzijn, deze zal je de kracht en het geloof in jezelf versterken. Alle handelingen die je uitvoert, zijn eigenlijk bronnen om het doel aan je onderbewustzijn te laten zien. dus geloof je het zelf niet, zal het niet uitkomen.

Wicca...

jah... vaak als ik het doe, dan begin in het toch niet te geloven, want op sommige momenten geloof ik er heel erg in, en op andere momenten denk ik het in klinkklare onzin.

en dat gene van dat onderbewustzijn vind ik allemaal nog wel een beetje vaag :$
Oud 07-04-2005, 12:14
kamikazehans
kamikazehans is offline
Citaat:
Fay schreef op 07-04-2005 @ 12:57 :
jah... vaak als ik het doe, dan begin in het toch niet te geloven, want op sommige momenten geloof ik er heel erg in, en op andere momenten denk ik het in klinkklare onzin.

en dat gene van dat onderbewustzijn vind ik allemaal nog wel een beetje vaag :$
wat geloof jij van god?
Oud 07-04-2005, 12:23
Verwijderd
Zucht.

Wicca is een stroming binnen de hekserij en hekserij is een natuurreligie. Wicca valt ook nog eens onder het paganisme.

Maar pendelen en tarot, begin er niet over, waarom informeren jullie je niet eens wat beter voor onzin te blaten? Sorry dat ik het zo zeg, maar hebben jullie énig idéé waar het om draait? Laten we Charmed en Buffy even vergeten, liefst ook the Craft. En opnieuw beginnen. Hekserij is een natuur-religie. Een geloof en levenswijze, visie, gericht op de natuur. Alle spells en prulletjes en leuke blinkende steentjes en kruidendrankjes en divinatiemethodes zijn bijkomstigheden. Feit is dat heksen zich eerder zullen toeleggen op die gebieden, maar heks zijn is een manier van leven, denken en geloven, niet van toffe dingen doen.

Helaas wordt door een heleboel programma's de visie van kinderen beïnvloedt en wie zou nu niet willen kunnen toveren. Maar zo werkt het niet, magie is niet eenvoudig met een stokje zwaaien. Roepen dat je wicca bent en geheimzinnig doen, maakt je nog niet tot heks.

Ik ga vroegere vrienden van me quoten, ik ben actief geweest bij Beginnende heksen op yahoo en zij wisten er heel intelligent mee om te gaan en duidelijk te antwoorden. Dit probleem zit er ook al jaren.

Eerst algemeen

Citaat:
Sensei schreef Fri Jul 18, 2003 8:38 am:
Hoi Syrinx,

--"Ik ben er ook achter gekomen dat het allemaal met het
spirituele te maken heeft en het paranormale. Nou wil ik
heks worden, maar ik weet niet waar ik moet beginnen met
het leren HOE JE EEN HEKS WORDT enz. Wie kan mij daarbij
helpen? Zodat ik in ieder geval al een start kan maken
en me misschien bij een coven kan sluiten..."
--

Als ik heel eerlijk ben, raak ik altijd een beetje op
mijn hoede bij dit soort dringende vragen. Ik wil niet
zeggen dat het bij jou zo is, maar negen van de tien
keer is het zo, dat als iemand op deze manier vraagt hoe
zhij een heks wordt, het gaat om iemand die spannende
films of boeken over heksen heeft gezien, en denkt "dat
wil ik ook". Ik kom ze op de chat meerdere malen per
week tegen, en ik heb altijd twee tegenvragen:

-- Waarom wil je zo graag een heks worden?
-- Wat versta jij onder een heks?

Want er zijn een heleboel verschillende soorten heksen,
zelfs als je de Buffies, Angels en Hermelientjes niet
meerekent. Je hebt de wiccans, oftewel de religieuze
heksen, die vooral de nadruk leggen op het gezamenlijk
vieren van de jaar- en maanfeesten en de kracht van de
godin (en als het meezit, ook de god). De wiccans leunen
doorgaans sterk op een moderne interpretatie van de
Engelse vorm van de Keltische religie. Die zijn dan weer
onderverdeeld in een aantal stromingen: Gardnerians,
Alexandrians, Dianics, Reclaimers, Satanen etc. etc.

Wat daar tegenaan leunt, maar niet zozeer op de Kelten
als wel op de Noren, Friezen en Germanen is georiënteerd
zijn de meeste West-Europese sjamanentradities hiertoe
rekenen, zoals de Asatruar en Druïden. Traditie en
folklore spelen voor deze groepen een belangrijke rol,
maar het geloof in een godin en een god is voor deze
groepen minder dominerend; hun godenstelsel is
gevarieerder en neigt meer naar het animisme (de
goddelijke bezieling van alles in je omgeving).

Dan heb je de zogenaamde "erfheksen", die minder sterk
op het Keltisme leunen, maar proberen de tradities
vanuit hun eigen cultuur levend te houden en hun kenis
vaak vanuit hun familie of leefgemeenschap hebben
doorgekregen. Vandaag de dag noemt Jan-en-alleman zich
erfheks, maar de echte moet je zoeken in de hoek van de
Roma (Balkan), de Strega (Italië), de Witte Wieven
(Nederland) plus een tamelijk groot aantal die niet tot
een stroming hoort, maar de hekserij uit eigen familie
heeft meegekregen. Wat religie betreft lopen deze
groepen sterk uiteen; ze zijn ook niet allemaal heidens,
zo er zijn ook erfheksen die hun religieuze besef uit de
christelijke hoek halen.

Vervolgens heb je de "eclectische heksen", die van alles
wat ze tegenkomen proberen het goede op te nemen en op
die manier hun eigen achtergrond scheppen. Deze
kenmerken zich door een zeer persoonlijke
geloofsbeleving, die voor anderen vaak wat moeilijker is
aan te voelen omdat ze nu eenmaal niet is gebaseerd op
een vaste traditie.

En dan heb je de groep waar ik mijzelf toe reken, de
ambachtelijke heksen die de hekserij zien als een
cluster van vaardigheden, sommigen van spirituele aard,
maar andere met een heel aards karakter. Deze groep ziet
de heksenkunst min of meer los van de religieuze
beleving en hecht doorgaans niet zo aan erediensten en
rituelen, voor zover ze geen praktisch doel hebben
(ikzelf zit bijvoorbeeld qua religie meer in de hoek van
het zen-boeddhisme).

Maar om terug te komen op je vraag: Ik denk dat je hem
verkeerd stelt. Er is maar één plek waar je kunt
beginnen, en dat is de plek waar je nu bent. Ik denk dat
jouw vraag vooral is, waar je naartoe moet. Mijn
antwoord zal dan ook niet anders zijn dan het antwoord,
dat vrijwel elke heks je zal geven: lezen, lezen en nog
eens lezen. Stap eens een spirituele boekwinkel binnen
en snuffel eens door de afdeling
"Wicca/Hekserij/Natuurreligies", daar vind je
ongetwijfeld het een en ander. Verder zou ik je, als je
serieus geïnteresseerd bent, zeker aanraden om eens een
heksencafé te bezoeken. Er zijn er elke week wel een
paar, en ze zijn er door heel Nederland. Kijk eventueel
eens op de agenda van de Heksentuin, daar staan de
meeste op vermeld.

Als het je vooral om de Wicca-hekserij gaat, dan zou ik
je aanraden om de site van de Silver Circle eens te
bezoeken (http://www.silvercircle.cjb.net) Deze site
(onlangs trouwens schitterend vernieuwd) komt uit de
Gadneriaanse hoek, maar biedt een aantal goede ingangen.
Ook is de schriftelijke begeleiding Wicca misschien iets
voor jou. Een andere site die inhoudelijk erg goed is
(maar door de veelheid aan informatie wel af en toe wat
verwarrend) is GardenStone's Boudicca's Bard
(www.boudicca.de). Het is alleen erg jammer dat deze
site erop staat om een stuk muziek af te spelen als je
ernaartoe surft, waardoor hij erg langzaam laadt (en je
bovendien dus beter geen eigen muziek aan kunt hebben
als je er gaat kijken, zeker niet als je je computer
gebruikt om je eigen muziek af te spelen).

En maak je nog niet al te druk over een coven, dat komt
wel als je eraan toe bent.
Over het verschil tussen wicca en hekserij.

Citaat:
Cerridwynn schreef Thu Jul 11, 2002 7:55 pm:
Dag Jolanda
Je vroeg:
>Wat is in jouw ogen het verschil tussen wicca en hekserij?

Het is niet "in mijn ogen" dat er verschil is tussen wicca en hekserij, maar er IS een hemelsbreed verschil tussen Wicca en hekserij. Het verschil is al zo vaak uitgelegd, ook door mij, dat ik me afvraag of je/jullie wel ooit eens wat met de antwoorden op jullie je/jullie vragen doen en deze ook willen onthouden.
In ieder geval zou het eens goed zijn om juist zo iets eens in je/jullie BoS neer te schrijven naast al die leuke spreuken, spells en rituelen.

Dus nogmaals even in het kort het verschil tussen wicca en hekserij:

Het verschil zit 'm hier in, dat het ene een religieuze beleving van de craft is, dus met een god en een godin, en hekserij niet.
Wicca is een meer gestructureerde vorm van hekserij waarbij binnen "bepaalde" regels rituelen worden gedaan en een god een een godin vereerd wordt. In de wicca zijn er 3 inwijdingsgraden die je in een coven kunt krijgen. De
inwijdingen kunnen alleen gedaan worden door een Hogepriesteres, na proeven van diverse bekwaamheden. Dit is dus de traditionele wicca.

Tegenwoordig noemt men zich al heel snel wicca, net als heks trouwens. Men heeft het over zelfinwijdingen......... dat kan natuurlijk niet, als je weet wat een inwijding inhoud, want je kunt alleen door een ander, in wicca dus door een hogepriesteres, ingewijd worden.
Zie het even zo:
Je wilt je rijbewijs gaan halen..... Daarvoor moet je op les bij een erkende rij-instructeur, die natuurlijk ook vanzelfsprekend zelf ook zijn rijbewijs heeft, plus de nodige opleiding om mensen les te kunnen geven, en ook kan hij voor jou, als hij jou vaardig genoeg vindt, bij het CBR een aanvraag doen voor je rijexamen.
Als je nog nooit in een auto gereden hebt en niet weet hoe alles werkt, en niets van verkeersregels afweet, en geen rijexamen doet, kan je toch onmogelijk een rijbewijs hebben?
Begrijp je wat ik hiermee bedoel te zeggen?

Even terug komende op de zogenaamde zelfinwijding....
Je kunt natuurlijk zoals bij het leren autorijden ook veel aan zelf studie doen, dat heet dan toegewijd zijn. Zo kan je jezelf ook toewijden aan de god en de godin, en aan de wicca. Maar onthoud dat een inwijding niet hetzelfde is als een toewijding.
Ik de wicca wordt zowel hogere als lagere magie bedreven.
Omdat er maar weinig traditionele wicca covens zijn, en men niet erg makkelijk tot zo'n coven toe kan treden, want je kan er vaak alleen in komen op uitnodiging van iemand die jou al kent en je geschikt acht, wordt vaat tot zelftoewijding over gegaan.

Nu even naar de hekserij.
In de hekserij zijn er eigenlijk geen vaste regels en ook geen verschillende inwijdingen. Ook wordt er geen god of godin vereerd. In de regel wordt je dingen, door een andere heks geleerd. Vroeger was dat vaak van moeder op dochter. Dit leren, en proeven van bekwaamheid afleggen, wat in de hekserij ook
gebeurd, is ook een vorm van inwijden, dus een soort inwijding. In de hekserij wordt meer met aardse en natuurlijke zaken gewerkt, en lagere magie bedreven, waaromheen bepaalde rituelen gedaan worden..

>En waarom is het een beter dan het ander?

Dat hoor/zie je mij niet zeggen... Het een is niet beter dan het ander, maar ze zijn wel verschillend van elkaar.
Zo kan een wiccan, ook een heks zijn, maar een heks geen wiccan, omdat een heks niet in een god en een godin geloofd.

Is jou/jullie het verschil tussen wicca en hekserij nu duidelijk?

Gezegende Groet
Cerridwynn Hps.

En het wordt een lange post want ik geef jullie meteen de wiccan rede, weer met woorden van Sensei.

Citaat:
De Wiccan Rede, door velen gezien als de "Wet der Heksen" is een gedicht, dat in verschillende varianten bestaat. De bron is wat onduidelijk; het meest bekend is de versie van Gwen Thompson en Adriana Porter, hoewel ook de poëtische, langere versie van Doreen Valiente nogal eens opduikt. Beide versies staan hieronder. De Wiccan Rede heeft een diepe inhoud, maar de kern van de Rede is vervat in de laatste regels:

Eight words the Witches Rede fulfill:
If it Harms none, Do what Thou Will!

De laatste regel kan worden gezien als de grondwet van Wicca; de rest van de rede geeft aanwijzingen voor rituelen etc., maar in
zijn wezen geeft de Rede de heks totale vrijheid van handelen,
zolang zhij daarmee niemand schaadt.

Tijdens de discussies tussen Gardner en Crowley (Aleister, niet
Viviane) meende Crowley dat het "If it harms none" nooit kon
worden gegarandeerd -- ieder mens, dus ook iedere heks, kan
immers voor de keuze tussen twee kwaden komen te staan. Zijn
opmerking "Do as thou Wilt shall be the whole of the law" is
vervolgens een eigen leven gaan leiden. Crowley's versie werd
gezien als een vrijbrief voor zwarte magie, en werd omarmd door
(in mijn ogen) meer suspecte groeperingen, zoals die van LaVey.

Persoonlijk zie ik de tekortkoming van de Rede die Crowley
signaleerde, ook wel. Toch voel ik me meer aangetrokken tot de
Wiccan-versie dan de occulte (of thelemische) versie, zelfs met
de toevoeging "Love is the law, Love under Will". "Love under
Will" stelt namelijk de wil boven de liefde, met andere woorden,
staat een geforceerd ingrijpen toe zelfs als de persoon in
kwestie het daar niet mee eens zou zijn. Kortom, geeft een
opening tot de door veel heksen verfoeide praktijk om een
ritueel voor iemand uit te voeren zonder de toestemming of het
medeweten van die persoon (toevallig kwam dat onlangs nog op de lijst ter sprake).

Toch heb ik er iets dubbels bij. Soms kan ingrijpen inderdaad in
het belang van iemand zijn -- denk maar aan ingrijpen bij
drugverslaving, alcolisme etc. Toch denk ik dat je als heks moet
respecteren dat ieder zijn of haar eigen pad bewandeld, hoe
verkeerd dat pad in jouw ogen ook mag zijn.

Ik zou het leuk vinden te horen hoe anderen hierover denken --
er kan nog een leuke discussie uit voortkomen :-)

Rede Of The Wiccae
(Being Knowne As The Counsel Of The Wise Ones)
Submitted By Lady Gwen Thompson & Adriana Porter

1. Bide the Wiccan laws ye must
in perfect love and perfect trust.
2. Live and let live -
fairly take and fairly give.
3. Cast the Circle thrice about
to keep all evil spirits out.
4. To bind the spell every time,
let the spell be spake in rhyme.
5. Soft of eye and light of touch -
speak little, listen much.
6. Deosil go by the waxing Moon -
sing and dance the Wiccan rune.
7. Widdershins go when the Moon doth wane,
and the Werewolf howls by the dread Wolfsbane.
8. When the Lady's moon is new,
kiss the hand to her times two.
9. When the Moon rides at her peak,
then your heart's desire seek.
10. Heed the Northwind's mighty gale -
lock the door and drop the sail.
11. When the wind comes from the South,
love will kiss thee on the mouth.
12. When the wind blows from the East,
expect the new and set the feast.
13. When the West wind blows o'er thee,
departed spirits restless be.
14. Nine woods in the Cauldron go -
burn them quick and burn them slow.
15. Elder be ye Lady's tree -
burn it not or cursed ye'll be.
16. When the Wheel begins to turn -
let the Beltane fires burn.
17. When the Wheel has turned a Yule,
light the Log and let Pan rule.
18. Heed ye flower, bush and tree -
by the Lady blessed be.
19. Where the rippling waters go,
cast a stone an truth ye'll know.
20. When ye have need,
hearken not to other's greed.
21. With the fool no season spend
or be counted as his friend.
22. Merry meet an merry part -
bright the cheeks an warm the heart.
23. Mind the Threefold Law ye should -
three times bad and three times good.
24. When misfortune is enow,
wear the blue star on thy brow.
25. True in love ever be
unless thy lover's false to thee.
26. Eight words the Wiccan Rede fulfill -
an it harm none, do what ye will.

The Wiccan Rede
(Long form, generally credited to Doreen Valiente

Hear now the word of the Witches,
the secrets we hid in the night,
When dark was our destinys pathway,
That now we bring forth in the light.

Mysterious Water and Fire,
The Earth and the wide-ranging Air,
By hidden Quintessence we know Them,
and we will keep silent and dare.

The birth and rebirth of all Nature,
the passing of Winter and Spring,
We share with the life Universal,
rejoice in the Magical Ring

Four times in the year the Great Sabbat,
returns, and the Witches are seen,
At Lammas and Candelas dancing,
on May Eve and old Halloween

When daytime and nighttime are equal,
when sun is at greatest and least,
The four lesser Sabbats are summoned,
again Witches gather in feast.

Thirteen silver moons in a year are,
thirteen is the Covens array,
Thirteen times at Esbat make merry,
for each golden year and a day.

The power has passed down the ages,
each time between woman and man
Each century unto the other,
ere times and the ages began.

When drawn is the Magickal circle,
by sword or athame of power,
Its compass between two worlds lies,
in the land of shades of that hour.

Our world has no right to know it,
and the world beyond will tell naught,
The oldest of Gods are invoked there,
the great work of Magic is wrought.

For two are the mystical pillars,
that stand at the gate of the shrine,
And two are the powers of Nature,
the forms and the forces divine.

And do what thou wilt be the challenge,
so be it in love that harms none,
For this is the only commandment,
By Magick of old be it done.

Eight words the Witches Rede fulfill:
If it Harms none, Do what Thou Will!

Zie voor andere versies ook:
http://www.wiccan.com/rede.html
http://www.wicca.com/celtic/wicca/rede.htm
Oud 07-04-2005, 13:14
Dauron
Dauron is offline
Citaat:
Fainne schreef op 07-04-2005 @ 00:15 :
Spreek je jezelf niet tegen? je bent tegen deze wereld van geweld en haat maar men moet wel genadeloos tegen je vijanden zijn?
ik ben er niet tegen en er niet voor, ik heb het geaccepteerd zoals het is.
Oud 07-04-2005, 14:06
Fainne
Fainne is offline
Citaat:
Mutant schreef op 07-04-2005 @ 13:23 :
Hekserij is een natuur-religie. Een geloof en levenswijze, visie, gericht op de natuur. Alle spells en prulletjes en leuke blinkende steentjes en kruidendrankjes en divinatiemethodes zijn bijkomstigheden. Feit is dat heksen zich eerder zullen toeleggen op die gebieden, maar heks zijn is een manier van leven, denken en geloven, niet van toffe dingen doen.
Sorry ik wist er inderdaad niet echt het fijne van, de levenswijze die jij hekserij noemt, volg ik ook, ik had gewoon geen idee onder welke naam het viel.

Laatst gewijzigd op 07-04-2005 om 14:12.
Oud 07-04-2005, 15:27
Fay
Fay is offline
Citaat:
kamikazehans schreef op 07-04-2005 @ 13:14 :
wat geloof jij van god?
hmm... ik denk zo... ik geloof overal een beetje in...god, dat er iets van satan is, en wicca geloof ik in,
maar niet volkomen, want waarom zou ik wel in iets geloven, als ik niet eens in mezelf geloof...

van god geloof ik zelf, hmm... jah dat er gewoon iets is.. verder niet zo heel erg eigenlijk...
Oud 07-04-2005, 15:29
kamikazehans
kamikazehans is offline
ik denk dat jij de god in jezelf moet zoeken
Oud 07-04-2005, 15:39
Fay
Fay is offline
ik denk ook wel eigenlijk, dat iedereen er een eigen naam aan geeft, mijn vraag was misschien wel een beetje vaag... en had misschien in plaats van wicca hekserij kunnen noemen...

maar zoals al gezegd ik omschouw hekserij ook niet als de poppetjes uit charmed en buffy en angel. en dan met name charmed...zoiets als willow, zouden sommige dingen voor zover ik denk wel waar kunnen zijn...

Ik zit ook vaak te surfen, en heb ook boeken, maar vaak wordt het weer net iets anders omschreven, en weet ik het soms niet meer...

en ik zocht egt iemand om te praten dan persoonlijk over de dingen...
Oud 07-04-2005, 16:10
kamikazehans
kamikazehans is offline
Citaat:
Fay schreef op 07-04-2005 @ 16:39 :
ik denk ook wel eigenlijk, dat iedereen er een eigen naam aan geeft, mijn vraag was misschien wel een beetje vaag... en had misschien in plaats van wicca hekserij kunnen noemen...

maar zoals al gezegd ik omschouw hekserij ook niet als de poppetjes uit charmed en buffy en angel. en dan met name charmed...zoiets als willow, zouden sommige dingen voor zover ik denk wel waar kunnen zijn...

Ik zit ook vaak te surfen, en heb ook boeken, maar vaak wordt het weer net iets anders omschreven, en weet ik het soms niet meer...

en ik zocht egt iemand om te praten dan persoonlijk over de dingen...
mja, ik doe niet echt aan wicca ofzo, dus ik zal mijn mond wel houden verder
Oud 07-04-2005, 16:49
Verwijderd
Ik ken sites waar over hekserij gepraat wordt. Maar ik denk dat je weinig kans maakt als je nog niet eens een idee hebt waarover je praat. Ik had eerst ook geen idee van stromingen en inhoud, maar er bestaat toch internet? Bestudeer sites, wordt lid van wat groepen, lees.

Evenmin denk ik dat je veel respect krijgt als je het over wicca en dat soort dingen en pendelen enzow hebt. Verdiep je eerst in de zaken, of ga gewoon op zoek naar mensen die het gewoon willen hebben over bijvoorbeeld divinatiemethodes.
Oud 07-04-2005, 21:27
Raven
Raven is offline
Citaat:
maar heks zijn is een manier van leven, denken en geloven, niet van toffe dingen doen.
@ mutant

ga jij es een boek schrijven .. dan heb ik weer wat fatsoenlijks te lezen
ow om de verwarring compleet te maken .. er zijn ook heksen die geen wiccan zijn maar wel geloven in een god en een godin

overigens ben ik zelf geen voorstander van een strakke verdeling van de verschillende stromingen binnen hekserij.
ik denk dat het heel goed is om als heks voor een groot deel zelf je wereldbeeld te vormen. En om nu elke zienswijze weer in een hokje te stoppen.. vind ik niet echt bij een heks passen. Als je naar andere religies kijkt zie je wat daar een gedonder van komt

Laatst gewijzigd op 07-04-2005 om 21:50.
Advertentie

Regels voor berichten