Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2006, 19:32
vosje16
vosje16 is offline
Hey,

Ik zou graag spaans willen leren in mijn eentje, dus zonder lessen te moeten betalen ofzo. Ik heb wel al een boek voor beginners omdat ik 2 jaar geleden enkele lessen gevolgd had op school (tijdens de middag) en ik ben ook van plan om een woordenboek te kopen. Maar heeft er iemand een idee van wat ik nog zou kunnen doen om het me gemakkelijker te maken?
- Dus weet er iemand een goeie grammaticesite? (behalve diegene die in de link staat bovenaan...)
- En weet er iemand een site (of een andere manier?) om de uitspraak te leren...

Alvast bedankt!
Advertentie
Oud 08-07-2006, 17:04
Welgemeend
Welgemeend is offline
Ik zou een spaanstalig iemand zoeken, zo heb ik de basis ook geleerd. De uitspraak is essentieel en moeilijk, daarom raad ik aan iemand te zoeken die het voor kan doen enzo.
Verder alle werkwoordvervoegingen e.d. stampen.
Oud 08-07-2006, 17:15
vosje16
vosje16 is offline
Welja, ik ken iemand die spaans studeert, maar die zijn uitspraak zal waarschijnlijk ook nog niet helemaal goed zijn...
Oud 08-07-2006, 19:22
Aurora
Aurora is offline
De uitspraak is helemaal niet moeilijk

De grammatica daarentegen wel. Ik wens je succes.
Oud 08-07-2006, 22:02
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 08-07-2006 @ 18:15 :
Welja, ik ken iemand die spaans studeert, maar die zijn uitspraak zal waarschijnlijk ook nog niet helemaal goed zijn...

de uitspraak heeft allemaal vaste regeltjes (die makkelijk te onthouden zijn) ... is best wel simpel (als je bv. vergelijkt met Frans pff)

en zowiezo, naar gelijk wel land je gaat zullen ze toch wel horen dat Spaans je moedertaal niet is, ondanks een perfecte uitspraak, je accent blijft er...

ik weet wel dat er bepaalde cd-roms bestaan met de uitspraak, en dan moet je het achterzeggen en het programma toont je aan wat je foutdoet, bv. je toonhoogte (maar ik vond het heel ergerlijk en ik ergerde me aan het Spaans-Spaans)

waar ik enorm veel aan heb zijn de vandaele woordenboeken, op cd-rom, is duizend keer handiger dan die 2 van die logge, zware boeken, en als je eens meer dan één woordje moet opzoeken gaat het toch wel wat makkelijker. Ik vond het wel redelijk duur, dus als je kan, kijk eens of je niet aan een kopietje kan raken/downloaden
Oud 10-07-2006, 16:48
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
vedetje schreef op 08-07-2006 @ 23:02 :
de uitspraak heeft allemaal vaste regeltjes (die makkelijk te onthouden zijn) ... is best wel simpel (als je bv. vergelijkt met Frans pff)

en zowiezo, naar gelijk wel land je gaat zullen ze toch wel horen dat Spaans je moedertaal niet is, ondanks een perfecte uitspraak, je accent blijft er...

(maar ik vond het heel ergerlijk en ik ergerde me aan het Spaans-Spaans)
Oud 11-07-2006, 19:21
Livná
Livná is offline
Citaat:
vedetje schreef op 08-07-2006 @ 23:02 :
[B]de uitspraak heeft allemaal vaste regeltjes (die makkelijk te onthouden zijn) ... is best wel simpel (als je bv. vergelijkt met Frans pff)

inderdaad! Ik kreeg vaak te horen of ik niet frans was vanwege mn accent! Toch is spaans wel een van de makkelijkste talen om te leren, vanwege een zekere regelmaat enzo. ik denk dat van alle geleerde talen die ik op school geleerd heb ik spaans toch het beste beheers. not to mention dat je daardoor ook weer in talen zoals portugees en catalaans oppervlakkig veel kunt uithalen.
Oud 11-07-2006, 21:25
HybridTheory
HybridTheory is offline
De uitspraak is misschien niet moeilijk vergeleken met veel andere talen, maar het is wel het beste als je jezelf gelijk de goede uitspraakregels aanleert.
Oud 14-07-2006, 16:40
Xavi Hernández
Xavi Hernández is offline
Citaat:
Welgemeend schreef op 08-07-2006 @ 18:04 :
Ik zou een spaanstalig iemand zoeken, zo heb ik de basis ook geleerd. De uitspraak is essentieel en moeilijk, daarom raad ik aan iemand te zoeken die het voor kan doen enzo.
Verder alle werkwoordvervoegingen e.d. stampen.
uitspraak is voor Nederlanders makkelijk or,
hier nog een link trouwens, voor beginners: http://www.teleac.nl/spaans/index.jsp
Oud 14-07-2006, 21:53
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 14-07-2006 @ 17:40 :
uitspraak is voor Nederlanders makkelijk or,
hier nog een link trouwens, voor beginners: http://www.teleac.nl/spaans/index.jsp
Thx.
Maar ik snap niet waarom de uitspraak makkelijk is voor nederlanders. Spaans lijkt toch sterk op het frans en de franse uitspraak is toch moeilijk voor nederlanders (en nederlandstalige belgen)?
Oud 14-07-2006, 22:12
Sheitan
Sheitan is offline
Spaans vriendje nemen
Oud 15-07-2006, 12:59
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 14-07-2006 @ 22:53 :
Thx.
Maar ik snap niet waarom de uitspraak makkelijk is voor nederlanders. Spaans lijkt toch sterk op het frans en de franse uitspraak is toch moeilijk voor nederlanders (en nederlandstalige belgen)?
Dat het Spaans wel wat weg heeft van het Frans wil toch niet zeggen dat ook de uitspraak erop lijkt? Nederlands heeft toch ook wel wat weg van Duits, maar de uitspraak verschilt nogal dunkt mij.
Oud 15-07-2006, 13:58
Livná
Livná is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 15-07-2006 @ 13:59 :
Dat het Spaans wel wat weg heeft van het Frans wil toch niet zeggen dat ook de uitspraak erop lijkt? Nederlands heeft toch ook wel wat weg van Duits, maar de uitspraak verschilt nogal dunkt mij.
True.
Oud 15-07-2006, 16:53
Xavi Hernández
Xavi Hernández is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 14-07-2006 @ 22:53 :
Thx.
Spaans lijkt totaal niet op Frans qua uitspraak, als je het vergelijken wil met een bekende taal lijkt het het meest op Italiaans.
Oud 16-07-2006, 21:50
Faerie
Faerie is offline
Citaat:
Xavi Hernández schreef op 15-07-2006 @ 17:53 :
Spaans lijkt totaal niet op Frans qua uitspraak, als je het vergelijken wil met een bekende taal lijkt het het meest op Italiaans.
Inderdaad.. in het frans is het ook zo dat je sommige letters niet altijd moet uitspreken, dit is geloof ik het Spaans helemaal niet zo..

oh, en omdat ik even niet wist waar ik het anders moest posten, zou iemand kunnen zeggen of dit zinnetje klopt? :

mis ojos cerrar y yo susurro, solo tu amor es la luz..

Die heb ik zelf bedacht en wil ik als msn naam, maar klopt die wel helemaal?
Oud 16-07-2006, 22:34
Verwijderd
De grafeem-foneem correspondentie is vrij hoog in het Spaans; dat wil zeggen dat je de geschreven letters zeer vaak hetzelfde uitspreekt in verschillende woorden. In het Engels is die correspondentie heel laag, in het Fins heel hoog en in het Spaans dus ook. Dat maakt het al makkelijker de taal zelf te leren. Bij Frans moet je woorden soms echt even horen voor je weer welke letters je wel en welke letters je niet moet uitspreken, in het Engels precies hetzelfde. In het Spaans is dat vaak helemaal niet nodig; als je de uitspraak van de afzonderlijke letters kent, kan je een woord fatsoenlijk uitspreken. Heel veel hulp zal je daar dus niet mee nodig hebben, cd's of cassette's zijn zeker goed genoeg voor basis zelfstudie.
Oud 17-07-2006, 00:24
vosje16
vosje16 is offline
Is het niet zo dat als een woord op "-ad" eindigt, dat je de "d" dan niet uitspreekt ofzo?
Oud 17-07-2006, 08:17
Verwijderd
Ik heb juist geleerd dat je die 'd' wel uitspreekt aan het einde van woorden, en ook als een 'd' en dus niet als een 't' zoals we dat in het Nederlands doen. Dat hoor je goed in Madrid, bijvoorbeeld.
Oud 17-07-2006, 10:42
vosje16
vosje16 is offline
Ja maar Madrid eindigt op -id, ik had het over -ad...dus verdad, ciudad,... Daar wordt de "d" toch niet uitgesproken?
Oud 17-07-2006, 12:05
Aurora
Aurora is offline
Het is inderdaad (vaak?) zo dat bij woorden als soledad de laatste d niet wordt uitgesproken. Ik weet niet of het in heel Spanje/L-A geldt, maar mijn Spaanse docenten doen het in elk geval allemaal niet.
Oud 17-07-2006, 15:00
Verwijderd
Ik hoor hem op mijn cd's dan net zoals de d in Madrid.
Oud 17-07-2006, 18:07
HybridTheory
HybridTheory is offline
Woorden die eindigen op een D met een klinker ervoor, dus zowel -AD als -ID en - ED (bijv. pared) spreek je uit als een D met je tong tussen je tanden, net als de Engelse woorden THem of THough .
Oud 22-07-2006, 12:06
woestijn
woestijn is offline
hallo,

ik heb ook nog een vraagje

hoe spreek je een dubbele l ( ll ) uit in het spaans?

zoals bv. calle, pasillo, ?
Oud 22-07-2006, 12:24
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
woestijn schreef op 22-07-2006 @ 13:06 :
hallo,

ik heb ook nog een vraagje

hoe spreek je een dubbele l ( ll ) uit in het spaans?

zoals bv. calle, pasillo, ?
Meestal als een 'j'. Maar in bijv. Colombia als een 'dj' en in Argentinië en Uruguay als een 'sj'.
Oud 22-07-2006, 12:27
Verwijderd
Ik heb bij bart smit voor 3 euro een cd-rom met spaanse lessen erop gekocht. Vooral geschikt voor mensen die op vakantie naar Spanje gaan, maar het is een begin.
Advertentie
Oud 27-07-2006, 05:13
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 17-07-2006 @ 01:24 :
Is het niet zo dat als een woord op "-ad" eindigt, dat je de "d" dan niet uitspreekt ofzo?

hangt er maar vanaf naar waar je gaat, maar in Spanje spreken ze de eind-d niet uit nee
Oud 27-07-2006, 05:17
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Faerie schreef op 16-07-2006 @ 22:50 :

oh, en omdat ik even niet wist waar ik het anders moest posten, zou iemand kunnen zeggen of dit zinnetje klopt? :

nee, het klopt niet

wat wil je zeggen? ik sluit mijn ogen en ik fluister, enkel jouw liefde is het licht?
dan zou ik er geeft me licht van maken, klinkt mooier

cierro mis ojos y susurro: sólo tu amor me da luz
Oud 27-07-2006, 06:34
nati
nati is offline
Prisma Taaltraining: Spaans voor Zelfstudie

ISBN 90-274-8747-2

Geschreven door Giza Muniz, maar op de cover staat foutief Frieda Kleinjan........

Ik vind het een erg goed boek, er zit een CD bij en het is een erg intensieve cursus die perfect geschikt is voor zelfstudie (en achterin staan ook de antwoorden van de opgaven).

Oud 27-07-2006, 15:16
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Sheitan schreef op 14-07-2006 @ 23:12 :
Spaans vriendje nemen

ja

maar welk een spaans dat je dan zal leren
Oud 28-07-2006, 17:04
nati
nati is offline
Citaat:
vedetje schreef op 27-07-2006 @ 16:16 :
ja

maar welk een spaans dat je dan zal leren
que bonita!!!

dame un pico!

Oud 28-07-2006, 18:34
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
nati schreef op 28-07-2006 @ 18:04 :
que bonita!!!

dame un pico!

haha

ervaring???
Oud 28-07-2006, 21:30
espresso
espresso is offline
beter nog een spaanstalig vriendje nemen waarvan je de familie vaak ziet! vooral met kleine kinderen in de buurt leer je heel snel spaans, als je de grammatica eenmaal doorhebt is het allemaal vrij makkelijk

-ad kwestie, ik ben gewend hem wel uit te spreken, maar het ligt er idd maar net aan waar je bent/vandaan komt, mijn ex kwam uit venezuela, waar ze de rrrrrr zo'n beetje het ergst laten rollen van alle spaanstaligen, en de s bijna niet word uitgesproken.
Oud 20-11-2006, 12:01
Chicaaa...
Chicaaa... is offline
Inderdaad.. in het frans is het ook zo dat je sommige letters niet altijd moet uitspreken, dit is geloof ik het Spaans helemaal niet zo..

La luz= de stroom
in jou zin staat nu eigenlijk het volgende: alleen jij houd van de stroom....
denk niet dat dat je bedoeling was... maar toch ik zeg het even!
ik weet niet wat je eigenlijk bedoelde...?
Oud 21-11-2006, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Chicaaa... schreef op 20-11-2006 @ 13:01 :

La luz= de stroom
Luz betekent toch ook echt 'licht' hoor...

Laatst gewijzigd op 21-11-2006 om 16:52.
Oud 21-11-2006, 22:22
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Chicaaa... schreef op 20-11-2006 @ 13:01 :

La luz= de stroom
Ik weet niet wat je nou eigenlijk wilt zeggen, maar zoals ik het zie staan moet het zijn: Mis ojos cierran y yo susurro, solo tu amor es la luz. En dat betekent: Mijn ogen sluiten en ik fluister, alleen jouw liefde is het licht.
Oud 22-11-2006, 18:25
Verwijderd
Dank je voor de verduidelijking, nu gooi ik er maar een slotje op, want ik vind het wel genoeg zo
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten