Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2006, 14:25
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-10-2006 @ 15:14 :
Briljant Inkopper.
Oud 07-10-2006, 15:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-10-2006 @ 13:37 :
Dat vind ik nu niet direct zo klemmend of schokkend dat de Nederlandse openbare orde eist dat het buiten toepassing blijft, maar dat is natuurlijk arbitrair.
beetje tegenstrijdig als je een emancipatiebeleid nastreeft, is het wel (immers,.. dat erfrecht gaat er in principe van uit dat er geen vrouwen zijn die de kostwinnaar zijn, bijvoorbeeld,... ).
Oud 07-10-2006, 15:58
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Relief schreef op 06-10-2006 @ 22:45 :
Het doodschieten van stenegooiende pubers is zeker normaal en jij noemt het opblazen van gebouwen en het doden van onschuldige burgers ook normaal. Hoe hypocriet kun je zijn.
Tegen wie heb je het?
Oud 07-10-2006, 16:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-10-2006 @ 13:50 :
Ben je nu echt niet in staat een fatsoenlijke discussie te voeren?
Discriminatie is onethisch. Er kan geen sprake zijn van een puur subjectieve beslissing daarin, want ik denk niet dat de toepassers (of verdedigers for the matter) van dit soort discriminatie in erven het zelf leuk zouden vinden om gediscrimineerd te worden.
Firdaus heeft een broer. Stel zij en haar broer zijn beide managers van een bedrijf en kostwinnaars van het gezin. Maar haar broer erft veel meer van haar ouders dan zij, want vrouwen erven minder.

Zou ze het hiermee eens zijn? Ik laat het aan haar over om te reageren, maar als ik in deze situatie zou zijn, zou ik dat echt niet accepteren.

Wat betreft het erven an sich: aangeven of je aan 1 kind meer geld geeft dan aan het ander, zou volgens mij wel gewoon nu al kunnen. Maar het gaat om het motief, he?
Oud 07-10-2006, 16:07
Love & Peace
Love & Peace is offline
Marijnissen richt pijlen op Balkenende en Bos

SP-leider Jan Marijnissen heeft vandaag hard uitgehaald naar CDA-premier Jan Peter Balkenende. Tijdens het SP-verkiezingscongres in Amsterdam zei hij dat Balkenende "op geen enkele manier blijk heeft gegeven van een visie op mens en samenleving".

Marijnissen sprak smalend over het motto 'fatsoen moet je doen' waar de premier de mond vol van heeft. "Wat is fatsoenlijk aan het opsluiten van onschuldige kinderen in een cel?"

Balkenende heeft zich volledig uitgeleverd aan het liberale beleid van coalitiepartij VVD, aldus Marijnissen. "Je kunt wel roepen dat we het samen moeten doen, maar je hebt vier jaar lang alles gedaan met je rug naar de mensen".

Daarnaast riep de SP-leider kiezers op om niet op PvdA-voorman Wouter Bos te stemmen, maar strategisch voor zijn partij te kiezen: "Wie op Bos stemt, kan er straks toch zomaar Balkenende bij krijgen".

Hij vervolgde: "Hetzelfde als we de laatste 25 jaar al hebben gezien. CDA, PvdA en VVD die na elke verkiezing een stoelendans houden met als uitkomst dat ze in verschillende samenstelling gewoon hetzelfde, liberale beleid uitvoeren." Met een stem op de SP kan de kiezer volgens Marijnissen de PvdA "links houden, de VVD naar huis sturen en Balkenende IV onmogelijk maken".

_0_
Oud 07-10-2006, 16:09
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
hookee schreef op 07-10-2006 @ 14:53 :
Nou, dat jij de helft zou krijgen van hetgeen je vader nalaat als wat je broer krijgt, vind jij het normaal als dat standaard word ingevoerd? Ik dacht dat vrouwen gelijke rechten hadden in de islam?
(optie 2, je vader heeft niks te makken, dus ook niks om je zorgen te maken)
Vrouwen en mannen hebben niet gelijke rechten, maar zijn gelijkwaardig.

Ik heb niet het idee dat je het kunt of wilt snappen, maar ik ga het toch uitleggen.

In de islam heeft de man de plicht om te werken en voor zijn familie te zorgen. Vrouwen hoeven dit niet, en mogen het geld dat ze hebben aan allerhande zaken uitgeven.

Omdat een man binnen dit stelsel meer lasten moet dragen, is besloten dat het eerlijker zou zijn als de mannelijke erfdrager meer zou krijgen dan de vrouwelijke. Deze, op het eerste gezicht scheve, verdeling, geeft juist blijk van een uiterste vorm van gelijkwaardigheid.

Vroeger bestond het werkaanbod vooral uit zwaar mannenwerk, en waren het logischerwijs vooral mannen die werkten. Nu zie je ook dat vrijwel alle bouwvakkers mannen zijn, bijvoorbeeld. De sector 'dienstverlening' had je toendertijd niet. De meeste vrouwen waren daardoor afhankelijk van hun echtgenoten. De regel dat mannen voor hen moesten zorgen, was in feite ook om hen te beschermen. De daaruit voortvloeiende ´oneerlijkheid´ tijdens de erflating, wordt daardoor opgehefd.

Nu er veel meer werk is waar de lichamelijke bouw van vrouwen niet tegen protesteert, en vrouwen die gelegenheden ook aanpakken, en daarmee voor hun gezin zorgen, kun je je afvragen of deze manier van verdelen nog steeds toegepast zou moeten worden.
Oud 07-10-2006, 16:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-10-2006 @ 13:52 :
Precies, in dit geval slaat het natuurlijk nergens op. Je kunt naar huidig erfrecht iemand ook wel onterven of bepaalde goederen alleen aan je favoriete zoon cq. dochter nalaten, dus de mogelijkheid om de één boven de ander te 'bevoordelen' is ook nu al aanwezig en staat de erflater vrij.

Uiterste wilsbeschikkingen, populair gezegd testamenten, zijn de laatste wens van overledenen en moeten (daarom) gerespecteerd worden. Dat is ook de redenen dat testamenten eigenlijk niet uitgelegd mogen worden. Zijn ze echt onduidelijk dan mogen ze wel uitgelegd worden maar dan zeer beperkt en door de wetgever begrensd. Dat heeft dezelfde achtergrond.

Wilders roept dit inderdaad alleen maar omdat het 'islamitisch' is. Kullekoek natuurlijk. Ik ben het dan ook totaal oneens met T_ID die de, op zichzelf juiste, bewering dat in het recht mensen soms tegen zichzelf beschermd moeten worden, in dit verband totaal absurd en uit zijn verband gerukt (nog los van het feit dat mensen tegen zichzelf beschermen nu juist níet de situatie betreft dat een erfgenaam door de erflater wordt 'benadeeld').
Sure; dat zou in ieder geval betekenen dat moslims die het islamitisch erfrecht in de praktijk willen brengen per definitie een testament moeten opstellen, want anders gaat het volgens de Nederlandse wet.

@prof: Onterven van kinderen kan wel, hoewel de kinderen wel recht op een legitieme portie (die het onterfde kind moet opeisen):
http://www.juridisch.com/cgi-juridis...ink=De_Notaris
Oud 07-10-2006, 16:26
juno
juno is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-10-2006 @ 17:09 :

Ik heb niet het idee dat je het kunt of wilt snappen, maar ik ga het toch uitleggen.

In de islam heeft de man de plicht om te werken en voor zijn familie te zorgen. Vrouwen hoeven dit niet, en mogen het geld dat ze hebben aan allerhande zaken uitgeven.

Omdat een man binnen dit stelsel meer lasten moet dragen, is besloten dat het eerlijker zou zijn als de mannelijke erfdrager meer zou krijgen dan de vrouwelijke. Deze, op het eerste gezicht scheve, verdeling, geeft juist blijk van een uiterste vorm van gelijkwaardigheid.

Vroeger bestond het werkaanbod vooral uit zwaar mannenwerk, en waren het logischerwijs vooral mannen die werkten. Nu zie je ook dat vrijwel alle bouwvakkers mannen zijn, bijvoorbeeld. De sector 'dienstverlening' had je toendertijd niet. De meeste vrouwen waren daardoor afhankelijk van hun echtgenoten. De regel dat mannen voor hen moesten zorgen, was in feite ook om hen te beschermen. De daaruit voortvloeiende ´oneerlijkheid´ tijdens de erflating, wordt daardoor opgehefd.

Nu er veel meer werk is waar de lichamelijke bouw van vrouwen niet tegen protesteert, en vrouwen die gelegenheden ook aanpakken, en daarmee voor hun gezin zorgen, kun je je afvragen of deze manier van verdelen nog steeds toegepast zou moeten worden.
Wat een inzicht! (en dat meen ik) In die tijd en op die plaats en in die cultuur was de sharia een prima systeem. Inmiddels zijn tijd, plaats en cultuur aan drastische wijzigingen onderhevig geweest, dus wordt het tijd om vraagtekens te zetten bij de wenselijkheid van het ongewijzigd blijven toepassen van die wetgeving.
Oud 07-10-2006, 16:29
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 07-10-2006 @ 17:11 :
Sure; dat zou in ieder geval betekenen dat moslims die het islamitisch erfrecht in de praktijk willen brengen per definitie een testament moeten opstellen, want anders gaat het volgens de Nederlandse wet.

@prof: Onterven van kinderen kan wel, hoewel de kinderen wel recht op een legitieme portie (die het onterfde kind moet opeisen):
http://www.juridisch.com/cgi-juridis...ink=De_Notaris
dat bedoeldik dus met niet volledig kunnen onterven
Oud 07-10-2006, 17:50
Relief
Relief is offline
Citaat:
juno schreef op 07-10-2006 @ 17:26 :
Wat een inzicht! (en dat meen ik) In die tijd en op die plaats en in die cultuur was de sharia een prima systeem. Inmiddels zijn tijd, plaats en cultuur aan drastische wijzigingen onderhevig geweest, dus wordt het tijd om vraagtekens te zetten bij de wenselijkheid van het ongewijzigd blijven toepassen van die wetgeving.
Dat hier huwelijk een spelletje is geworden, betekent niet dat het in de islamitische wereld ook zo is. In de islamtische wereld is een huwelijk iets speciaals en moet door iedere moslim(a) worden nagestreefd (in de islamitische wereld wordt daardoor ook veel meer getrouwd dan in de westerse wereld). De man is hierdoor nog steeds de kostwinner. De vrouw mag ook werken (samen met de man) maar de vrouw mag het geld voor zichzelf houden.
Oud 07-10-2006, 18:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Relief schreef op 07-10-2006 @ 18:50 :
Dat hier huwelijk een spelletje is geworden, betekent niet dat het in de islamitische wereld ook zo is. In de islamtische wereld is een huwelijk iets speciaals en moet door iedere moslim(a) worden nagestreefd (in de islamitische wereld wordt daardoor ook veel meer getrouwd dan in de westerse wereld). De man is hierdoor nog steeds de kostwinner. De vrouw mag ook werken (samen met de man) maar de vrouw mag het geld voor zichzelf houden.
maar we hebben het over nederland, niet over afghanistan
Oud 07-10-2006, 18:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-10-2006 @ 17:09 :
Geloof je het zelf?
Oud 07-10-2006, 18:11
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 07-10-2006 @ 16:57 :
beetje tegenstrijdig als je een emancipatiebeleid nastreeft, is het wel (immers,.. dat erfrecht gaat er in principe van uit dat er geen vrouwen zijn die de kostwinnaar zijn, bijvoorbeeld,... ).
Zucht. Het nastreven van een emancipatiebeleid betekent natuurlijk dat mensen niet langer het recht hebben hun dochter wel te onterven ten gunste van hun zoon. Riight. Het zou je echt sieren als je eerst eens nadenkt voor je wat post, dat voorkomt dat je achteraf ontdekt dat je domme dingen hebt geroepen.

Citaat:
Het Nederlandse erfecht kent twee varianten, erfopvolging ab intestato, als je geen testament hebt gemaakt, dan is een wettelijke standaardregeling van toepassing, en erfopvolging ex testamento. Dan kun je zelf bij uiterste wilsbeschikking (testament) over je vermogen beslissen. Dat is wel aan grenzen gebonden, maar niet aan veel. In elk geval biedt het wel de mogelijkheid om V wel te onterven en M niet. Je kunt namelijk iedereen onterven die je wilt. Het staat je ook vrij bij legaat bepaalde dingen wel of juist niet aan vrouwen na te laten of juist aan mannen.

Wat juno en ik daarmee willen uitdrukken is alleen maar dat het nogal hypocriet is om te roepen dat sharia-erfrecht niet mag omdat vrouwen daarin minder erven dan mannen, want als een moslim (of wie dan ook) onder huidig Nederlands erfrecht zo'n 'discriminatoire' erfopvolging wil bereiken, dan is dat nu ook al geheel mogelijk.

Ik zie het probleem dus eigenlijk niet.

Laatst gewijzigd op 07-10-2006 om 18:14.
Oud 07-10-2006, 18:39
hookee
hookee is offline
Citaat:
Relief schreef op 07-10-2006 @ 18:50 :
Dat hier huwelijk een spelletje is geworden, betekent niet dat het in de islamitische wereld ook zo is. In de islamtische wereld is een huwelijk iets speciaals en moet door iedere moslim(a) worden nagestreefd (in de islamitische wereld wordt daardoor ook veel meer getrouwd dan in de westerse wereld).
Speciaal? Lamenielachen ! Heb je dat stukje gemist waar die man zojuist zijn 201e huwelijk had gevierd?
Was er ook niet een speciale mogelijkheid om voor een nachtje een vrouw te trouwen om "dat speciale moment" even halal te mogen meemaken? Daarnaast de mogelijkheid om 4 vrouwen te trouwen? Heel speciaal (voor de man) inderdaad.. (Mohammed was zo gek nog niet)

@Love&Peace
I.t.t. je verwachting snap ik je betoog.
Dat kun je je afvragen, dat is precies wat Wilders ook doet..

Laatst gewijzigd op 07-10-2006 om 18:42.
Oud 07-10-2006, 18:45
professor2
professor2 is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-10-2006 @ 19:11 :

Het Nederlandse erfecht kent twee varianten, erfopvolging ab intestato, als je geen testament hebt gemaakt, dan is een wettelijke standaardregeling van toepassing, en erfopvolging ex testamento. Dan kun je zelf bij uiterste wilsbeschikking (testament) over je vermogen beslissen. Dat is wel aan grenzen gebonden, maar niet aan veel. In elk geval biedt het wel de mogelijkheid om V wel te onterven en M niet. Je kunt namelijk iedereen onterven die je wilt. Het staat je ook vrij bij legaat bepaalde dingen wel of juist niet aan vrouwen na te laten of juist aan mannen.

Wat juno en ik daarmee willen uitdrukken is alleen maar dat het nogal hypocriet is om te roepen dat sharia-erfrecht niet mag omdat vrouwen daarin minder erven dan mannen, want als een moslim (of wie dan ook) onder huidig Nederlands erfrecht zo'n 'discriminatoire' erfopvolging wil bereiken, dan is dat nu ook al geheel mogelijk.

als het cultuur is onder moslims om altijd de vrouw minder te laten erven vind ik dat niet echt positief

het is alelen iets wat je moet proberen te bestrijden in een debat oid niet via de wet (wat dus ook niet kan)
Oud 07-10-2006, 18:51
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-10-2006 @ 12:56 :
Ja, want als we op een moslimpartij wachten dan wordt dat niet vroeger dan sint-juttemis
Moslimpartij zal niet anders worden dan groenlinks ofzo
Oud 07-10-2006, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 07-10-2006 @ 19:51 :
Moslimpartij zal niet anders worden dan groenlinks ofzo
Niet? En áááaaal die hoogopgeleide, liberale moslims dan?
Oud 07-10-2006, 19:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-10-2006 @ 19:11 :
Zucht. Het nastreven van een emancipatiebeleid betekent natuurlijk dat mensen niet langer het recht hebben hun dochter wel te onterven ten gunste van hun zoon. Riight. Het zou je echt sieren als je eerst eens nadenkt voor je wat post, dat voorkomt dat je achteraf ontdekt dat je domme dingen hebt geroepen.

Het zou je sieren geen dingen naar andere mensen te roepen op het forum terwijl je niet tracht te begrijpen wat de ander bedoelde.

Wat je stelde is absoluut niet wat ik beweerde.

Citaat:

ja, maar zelfs bij een onterving bestaat er nog steeds dus dat standaard op te eisen geld. En daarin wordt geen onderscheid gemaakt of het kind een kut of een lul heeft.

Citaat:

Het discriminatoir motief is het probleem. Of dat nu ook mogelijk is, doet er niet toe. Tenzij je wilt benadrukken dat Wilders zich beter had moeten inlezen.

[edit: grammatica aangepast]

Laatst gewijzigd op 07-10-2006 om 19:58.
Oud 07-10-2006, 22:41
hookee
hookee is offline
k*t en l*l?
Oei, Gatara, deze taal heb ik niet eerder uit je toetsenbord zien verschijnen, ga je vingertoppen wassen!
Oud 08-10-2006, 00:28
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 07-10-2006 @ 17:02 :
Firdaus heeft een broer. Stel zij en haar broer zijn beide managers van een bedrijf en kostwinnaars van het gezin. Maar haar broer erft veel meer van haar ouders dan zij, want vrouwen erven minder.

Zou ze het hiermee eens zijn? Ik laat het aan haar over om te reageren, maar als ik in deze situatie zou zijn, zou ik dat echt niet accepteren.

Citaat:
Firdaus schreef op 07-10-2006 @ 14:58 :
Ker0l, mijn vader is niet eens moslim. En ik zal hem, wanneer het zover is, vragen om mij op de Islamitische manier te laten erven.
Oud 08-10-2006, 02:46
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
07 Oktober 2006
Tbs'er raast met geweld door R'dam

Een tbs'er die gisteren ontsnapt was in de buurt van Rotterdam, heeft tijdens zijn ontsnapping een serie misdrijven gepleegd, waaronder het verkrachten van een vrouw in Hoogvliet.

Aan het begin van de middag beroofde hij in Rotterdam een automobiliste van haar tas. Daarna belde hij ergens aan en beroofde met grof geweld de bewoner van onder meer een pinpas.

Rond half vijf overviel en verkrachtte hij een 20-jarig meisje uit Hoogvliet. Rond acht uur werd hij op metrostation Hoogvliet herkend door politieagenten. Daarop rekenden ze de 31-jarige man, die wordt behandeld in Poortugaal, in.
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006...04C3F862F.html

De zoveelste. Wanneer gaan we eens inzien dat het tbs-systeem niet werkt?
Oud 08-10-2006, 09:29
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hookee schreef op 07-10-2006 @ 23:41 :
k*t en l*l?
Oei, Gatara, deze taal heb ik niet eerder uit je toetsenbord zien verschijnen, ga je vingertoppen wassen!
soms druk ik mij wat plastisch uit
Oud 08-10-2006, 09:30
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 08-10-2006 @ 01:28 :
ik weet dat je vader geen moslim is, maar het is dan ook een *stel-situatie*

en mag ik vragen waarom je dat wilt dan? Dat jij minder erft dan je broer? (ook al zouden jullie beiden kostwinnaars zijn)
Oud 08-10-2006, 09:48
Gatara
Gatara is offline
Mass Venezuela opposition rally
By Greg Morsbach

Opposition supporters fill central Caracas
The rally was on a scale not seen since 2004

Tens of thousands of people have marched through the Venezuelan capital, Caracas, in support of the main opposition candidate, Manuel Rosales.

Mr Rosales will face President Hugo Chavez in December's presidential poll.

The march, which filled the main avenues of the city centre, was the biggest opposition rally Venezuela has seen since early 2004.

Then, protesters made an unsuccessful bid to oust Mr Chavez from power in a recall referendum.

Chance to unite

Young and old took to the streets to throw their weight behind the campaign of Mr Rosales, a middle-class Social Democrat who governs the state of Zulia, on the Colombian border.

Many claimed that they were seeking liberty and democracy and that made Mr Rosales their only option:

Manuel Rosales
Rosales criticised Chavez's policy on Venezuela's oil
"The problem of the opposition is that before we had a lot of candidates and people couldn't make up their minds whom to support," one woman said.

"Right now we have just one candidate and I believe that we have a better shot if we have just one candidate against Chavez."

For some it was simply a day out to enjoy the sunshine, but for most it was a chance to listen to a speech by Mr Rosales, who declared that Venezuela was "at a crossroads".

Mr Rosales condemned what he called the cheque book diplomacy of Mr Chavez, accusing him of giving away Venezuela's oil wealth to foreign powers.

If Mr Rosales can keep up this kind of pressure against his rival, the election results may not necessarily be a foregone conclusion.

But for now, Mr Chavez still enjoys a clear lead in opinion polls because of a sense of loyalty that poor and working-class voters feel towards him.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4801521.stm
Oud 08-10-2006, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 08-10-2006 @ 10:30 :
ik weet dat je vader geen moslim is, maar het is dan ook een *stel-situatie*

en mag ik vragen waarom je dat wilt dan? Dat jij minder erft dan je broer? (ook al zouden jullie beiden kostwinnaars zijn)
Ok, het was dan ook een reactie op iemand anders uit dit tiswa-topic.

Dag mag je vragen. Ik wil dat omdat ik zo veel mogelijk naar de leefregels van de Islam wil leven. Hoe moeilijk ook. En ook wil ik 'later' helemaal geen kostwinnaar zijn. Wat dat betreft heb ik een wat 'ouderwetse' mening en vind ik dat de man nog altijd de hoofdverdiener hoort te zijn in het gezin. Hij moet iig opdraaien voor de kosten van het gezin en mijn loon 'later' zal ik aan mezelf willen en mogen besteden.
Oud 08-10-2006, 10:43
Relief
Relief is offline
Steun Nederlandse bedrijven aan Israëlische bezetting

Uitgegeven: 7 oktober 2006 14:31
Laatst gewijzigd: 7 oktober 2006 15:46

DEN HAAG - Tussen Nederland en bedrijven in door Israël bezette Palestijnse en Syrische gebieden zijn uitgebreide economische relaties. Dat gaat om Nederlandse handelspartners van Israëlische bedrijven in de Gazastrook, de Westoever en de Golan Hoogvlakte of om bijvoorbeeld Nederlandse bedrijven die er investeren.

Dat laat onderzoek zien van United Civilians for Peace, een organisatie die zich namens zes hulporganisaties inzet voor een rechtvaardige oplossing van het Palestijns-Israëlische conflict.

Het onderhouden van dergelijke relaties staat op gespannen voet met maatschappelijk verantwoord ondernemen en met normen die de Verenigde Naties hebben vastgelegd.

Eind vorig jaar antwoordde minister Bot (Buitenlandse Zaken) nog op Kamervragen dat hem geen Nederlandse bedrijven bekend zijn die investeren in bezette Palestijnse gebieden of die handel drijven met bedrijven die gevestigd zijn in nederzettingen in deze gebieden.

Unilever

De onderzoekers hebben 25 Nederlandse handelspartners gevonden van bedrijven in Israëlische nederzettingen die naar Nederland exporteren. Daarnaast zijn er twee Nederlandse bedrijven, waaronder Unilever, die investeren in de nederzettingen en nog eens twee die diensten verlenen die de bezetting van de Palestijnse gebieden ondersteunen. Ook zijn er veertien Nederlandse dochterondernemingen van zes bedrijven met activiteiten in de nederzettingen.

Unilever-dochter Beigel & Beigel produceert crackers en zoutjes in Barkan op de bezette Westelijke Jordaanoever. Interwand Eibergen heeft volgens het rapport glazen wanden geleverd voor een nieuw terminalgebouw bij de grensovergang Erez. Ook kraanverhuurder Riwal uit Dordrecht profiteert van de Israëlische aanwezigheid in de bezette gebieden. Via het gelieerde bedrijf Lima Holding verhuurt het kranen die bij de bouw van de afscheidingsmuur worden gebruikt.

Volgens de onderzoekers klopte het antwoord van Bot indertijd dan ook niet dat dat hij geen aanwijzingen had "dat het Nederlandse bedrijf betrokken is bij de bouw van de barrière".

Gedragscode

Een woordvoerder van Unilever liet in een reactie weten dat zij daar volgens een strikte gedragscode handelen. Ook leeft Unilever volgens hem de regels van de organisatie van rijke industrielanden OESO en de VN na. Op basis daarvan is Unilever van mening dat het niets verkeerd doet. Bovendien, zo stelt de zegsman, Unilever is geen politieke organisatie, maar een bedrijf. "Wij houden ons verre van politiek", aldus de woordvoerder.

"Er is geen verbod op handelsrelaties maar we ontmoedigen wel investeringen", reageerde een woordvoerder van het ministerie.

Buitenlandse Zaken beschouwt dit zaken doen als maatschappelijk niet verantwoord ondernemen. In resoluties heeft de VN Israël herhaaldelijk opgeroepen zich uit de bezette gebieden terug te trekken. "We nemen contact op met de bedrijven die in het rapport zijn genoemd."
Oud 08-10-2006, 11:15
hookee
hookee is offline
Israëlische bedrijven in de Gazastrook
Dan zouden dat Nederlands/Israelisch bedrijven zijn met Palestijnse werkers; schande inderdaad ! Ik neem aan dat Israel z'n medewerkers gewoon uitbetaalt, i.t.t. bijvoorbeeld Hamas ambtenaren.

..Volgens de onderzoekers klopte het antwoord van Bot indertijd dan ook niet dat ...
Nou, aftreden dan maar nietwaar? Regelrechte leugens!

"Er is geen verbod op handelsrelaties maar we ontmoedigen wel investeringen", reageerde een woordvoerder van het ministerie. .
Dus, een storm in een glas water, waar maken ze zich druk over?

. "We nemen contact op met de bedrijven die in het rapport zijn genoemd."
Zie voorgaand antwoord; waar bemoeien ze zich mee?
Oud 08-10-2006, 11:57
T_ID
T_ID is offline
Ach, het is gewoon een voorbeeld van selectief opletten, want je maakt mij niet wijs dat geld dat overgemaakt wordt aan Palestijnse instellingen allemaal netjes wordt besteed. Ondanks dat zien we de Greta Duisenbergjes van Nederland niet massaal de cel indraaien vanwege steun aan terroristische organisaties. En tal meer voorbeelden, Tjetjeense organisaties, Koerdische organisaties... Allemaal heeft het reden het op te rollen, maar dat doen we echter niet. Zakendoen met Israël zou dan niet mogen? Onzin.

Verder is het natuurlijk raar om te stellen dat die bedrijven zouden helpen. Als ze gratis zouden leveren, dán zou je kunnen stellen dat ze helpen. En tenzij ze wapens, explosieven e.d. leveren kun je niet spreken van onethische steun. Ik zie tenminste niet in waarom Israël geen grenspost mag bouwen, en dus ook niet waarom ruiten leveren voor die post niet zou mogen.

Wat is overigens de bron van dat artikel? Wie zijn 'onderzoekers'? Weer van die Palestijnse fanaten die 24/7 spoken zien?
Oud 08-10-2006, 13:38
Relief
Relief is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2006 @ 12:57 :
Ach, het is gewoon een voorbeeld van selectief opletten, want je maakt mij niet wijs dat geld dat overgemaakt wordt aan Palestijnse instellingen allemaal netjes wordt besteed. Ondanks dat zien we de Greta Duisenbergjes van Nederland niet massaal de cel indraaien vanwege steun aan terroristische organisaties. En tal meer voorbeelden, Tjetjeense organisaties, Koerdische organisaties... Allemaal heeft het reden het op te rollen, maar dat doen we echter niet. Zakendoen met Israël zou dan niet mogen? Onzin.

Verder is het natuurlijk raar om te stellen dat die bedrijven zouden helpen. Als ze gratis zouden leveren, dán zou je kunnen stellen dat ze helpen. En tenzij ze wapens, explosieven e.d. leveren kun je niet spreken van onethische steun. Ik zie tenminste niet in waarom Israël geen grenspost mag bouwen, en dus ook niet waarom ruiten leveren voor die post niet zou mogen.

Wat is overigens de bron van dat artikel? Wie zijn 'onderzoekers'? Weer van die Palestijnse fanaten die 24/7 spoken zien?
bron is nu.nl en beetje lezer had allang achterhaald wie die onderzoekers zijn.
Oud 08-10-2006, 15:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Relief schreef op 08-10-2006 @ 14:38 :
bron is nu.nl en beetje lezer had allang achterhaald wie die onderzoekers zijn.
Ik zie het nergens op nu.nl staan. Jouw bronvermelding is jouw zaak, niet mijn verantwoordelijkheid.

De NOS heeft er niks van, het AD heeft er niks van, nu.nl heeft er niks van..
Oud 08-10-2006, 15:08
T_ID
T_ID is offline
Iets dat echter wel op nu.nl stond was het zoveelste incident van het marrokaanse elftal. Het lijkt echt wel alsof overal waar die types voetballen de misdaad met ze mee reist.

Ravage na oefenduel FC Utrecht-Marokko

Uitgegeven: 6 oktober 2006 11:26
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2006 11:44
AMSTERDAM - De politie heeft donderdag 25 aanhoudingen verricht tijdens en na de oefenwedstrijd tussen FC Utrecht en Marokko. Na het vriendschappelijke duel werden geparkeerde auto's en stadsbussen vernield en werden ruiten ingegooid van huizen nabij het stadion Galgenwaard.

In het stadion werden tientallen stoeltjes vernield. De rust keerde pas na middernacht terug.

FC Utrecht won de wedstrijd tegen het Marokkaanse nationale elftal met 3-2. Treffers aan Utrechtse zijde kwamen op naam van Kruys, Douglas en Van Steensel. Voor Marokko scoorden Chamakhi en Bouhkari.

http://www.nu.nl/news/842617/14/Rava...t-Marokko.html
Oud 08-10-2006, 15:37
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
juno schreef op 07-10-2006 @ 17:26 :
Wat een inzicht! (en dat meen ik)
Nu begin ik toch wel te twijfelen aan dat verhaal.
Oud 08-10-2006, 16:09
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2006 @ 16:08 :
Iets dat echter wel op nu.nl stond was het zoveelste incident van het marrokaanse elftal. Het lijkt echt wel alsof overal waar die types voetballen de misdaad met ze mee reist.
Is dat niet in zijn algemeenheid bij (amateur)voetbal? Je wilt ook niet weten hoevaak asociale Nederlandse pauper-ouders op de vuist gaan bij amateurwedstrijden omdat de goal van hun kleine negenjarige Kevin werd afgekeurd.
Oud 08-10-2006, 16:15
Verwijderd
Kevin is dan ook meteen zo'n typische naam.
Oud 08-10-2006, 16:59
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2006 @ 16:08 :

Ravage na oefenduel FC Utrecht-Marokko

http://www.nu.nl/news/842617/14/Rava...t-Marokko.html
want feyenoordsupporters zijn poeslief natuurlijk
Oud 08-10-2006, 17:13
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Weet je nog dat ik een paar dagen geleden een nieuwsbericht postte over Mark Foley, lid van het Huis van Afgevaardigden voor de Republikeinen in de VS, die zich bevond in een seksschandaal?

Sindsdien is gebleken dat verschillende hogere Republikeinen ervan op de hoogte waren en niet ingrepen. Nu alles naar buiten komt... geven ze elkaar de schuld. Maar wat nog verbazingwekkender is, is hoe de Amerikaanse media, en dan natuurlijk Fox News voorop, deze viezeriken te hulp schieten door de schuld te leggen bij degenen die waarlijk schuld treft... de Democraten.

En ze gaan zelfs nóg een stapje verder. Hoe, moet je zelf maar zien, anders geloof je het toch niet:
http://www.youtube.com/watch?v=DgeRELgSQw4

Na het zien van dit soort stukken ben ik toch weer zo blij met de VVD en SBS 6...
Oud 08-10-2006, 17:43
juno
juno is offline
Geweldige punchline! Ik ga hem niet verklappen, die moet je zelf zien.
Oud 08-10-2006, 17:46
Gatara
Gatara is offline
Bestaan van reuzenkameel bewezen in Syrië

(Novum/AP) - Zwitserse en Syrische archeologen hebben in de Syrische woestijn de botten gevonden van een reuzenkameel. Het beest leefde ongeveer honderdduizend jaar geleden en was twee keer zo groot als zijn hedendaagse soortgenoten.

De vondst zou aantonen dat de kamelen oorspronkelijk uit de Syrische woestijn komen, berichtte de staatskrant Tishrin zaterdag. Een deskundige zei tegen de krant dat er nog nooit een dergelijke vondst is gedaan en dat het een revolutie in de wereld van archeologische ontdekkingen betreft. De botten werden gevonden in de regio Palmyra, zo'n 250 kilometer ten noordwesten van Damascus.
http://www.nieuws.nl/301933/Bestaan_..._Syri%26235%3B

Oud 08-10-2006, 20:15
Gatara
Gatara is offline
Turkije dreigt Frankrijk met sancties

Uitgegeven: 8 oktober 2006 18:54
ISTANBUL - Turkije heeft Frankrijk met economische en politieke sancties gedreigd. De Turkse regering in Ankara wil voorkomen dat Frankrijk personen gaat straffen die ontkennen dat de Turken in de Eerste Wereldoorlog genocide op Armeniërs pleegden.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken, Abdullah Gül, overweegt Frankrijk van grote projecten in Turkije uit te sluiten, zoals de bouw van een kerncentrale waarvoor de aanbesteding binnenkort begint. De Fransen zullen Turkije kwijtraken, aldus de bewindsman zondag in Turkse media.

Erdogan

De Turkse premier Tayyip Erdogan uitte in een gesprek met Franse zakenlieden in de Turkse stad Istanbul felle kritiek op het Franse wetsvoorstel om ontkenning van de genocide strafbaar te stellen.

Hij riep de aanwezigen op de aanname van de wet te verhinderen. Het Franse parlement buigt zich donderdag over het voorstel van de oppositionele socialisten. Erdogan sprak over een ernstige situatie: "Dit is een zaak tussen Turkije en Armenië. Het gaat Fankrijk niets aan".

Algerije

Als Parijs het ontkennen van de Armeense genocide strafbaar stelt, dan zal Turkije mogelijk met een soortgelijke wet komen ten aanzien van het Franse optreden in Algerije. Het onderwerp staat voor woensdag op de agenda, stelde voorzitter Koksal Toptan van de juridische commissie van het parlement.

Genocide

De Franse houding is schadelijk voor de Turks-Franse relaties en ze zijn ook niet goed voor de Turks-Armeense verhoudingen, aldus Toptan. Verscheidene parlementariërs kwamen al met voorstellen om het Franse optreden in koloniaal Algerije als genocide te betitelen.

Mensen die ontkennen dat er volkerenmoord heeft plaatsgehad in het Noord-Afrikaanse land zouden een gevangenisstraf opgelegd moeten kunnen krijgen, menen de politici. Een ander wetsvoorstel behelst het strafbaar stellen van uitlatingen waarin de Armeniërs het slachtoffer worden genoemd van genocide.

Protesten

Ongeveer vijfhonderd Turken protesteerden zondag in Istanbul tegen het Franse wetsvoorstel. De demonstranten, voornamelijk activisten van een kleine linkse partij, dreigden met een boycot.
http://www.nu.nl/news/843856/21/Turk..._sancties.html

het gaat weer eens nergens over
Ik vraag me af of dat wetsvoorstel specifiek de armeense genocide aanhaalt, of dat het over genocide in zijn algemeenheid gaat - en of er in dat land al niet een dergelijk-achtige wet bestaat.
Oud 08-10-2006, 20:23
professor2
professor2 is offline
los van dat de franse wet natuurlijk achterlijk is de opstelling van turkije ook totaal debiel
Oud 08-10-2006, 20:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
professor2 schreef op 08-10-2006 @ 21:23 :
los van dat de franse wet natuurlijk achterlijk is de opstelling van turkije ook totaal debiel
ik zei al: het gaat nergens over

ik zou wel begrip hebben voor het turkse standpunt, als turkije niet zo hypocriet was wb deze kwestie
Oud 08-10-2006, 20:51
Gatara
Gatara is offline
En nu totaal verrassend nieuws vanuit Belgie,...................

...............

.....

Socialisten streven Vlaams Belang voorbij in Antwerpen

ANTWERPEN - Het rechts-radicale Vlaams Belang heeft zondag bij de raadsverkiezingen in België een overwachte nederlaag geleden in het bolwerk Antwerpen. De socialisten van burgemeester Patrick Janssens werden tegen alle verwachtingen in de grootste partij met 35,7 procent van de stemmen.

Het Belang van Filip Dewinter ging er licht op achteruit met 0,2 procentpunt tot 32,8 procent. Dat blijkt uit een telling van vijftien van de zestien stembureaus in de stad.

PvdA

Belang-Kamerfractievoorzitter Gerolf Annemans weet de winst van de socialisten wel aan het stemrecht voor migranten, die voor het eerst bij de raadsverkiezingen mochten stemmen. Hij legde ook de link "met dat wat is gebeurd met de PvdA van Wouter Bos in Rotterdam".

De Vlaamse schrijver Hugo Claus reageerde al wel vanaf het plein voor het Antwerpse stadhuis. "Ik ben zo blij dat ik niet meer uit mijn woorden kan komen",aldus Claus. Het Vlaams Belang zou overigens in enkele districtsraden in Antwerpen wel bijna een meerderheid halen. De districtsraden hebben echter maar heel beperkte bevoegdheden.

Rode zondag

De Antwerpse socialistische oud-burgemeester Leona Detiège stelde dat de "opkomst van het Vlaams Belang in Antwerpen is begonnen". "Daar zal het ook weer eindigen." Andere socialistische kopstukken spraken al van een "rode zondag" na vele zwarte zondagen waarbij het Vlaams Blok, de voorganger van het Vlaams Belang, telkens winst boekte. Ook in andere grote steden gingen de socialisten erop vooruit.

Verlies

In de rest van België lijken de gemeenteraadsverkiezingen van zondag uit te draaien op een stevig verlies voor de Vlaamse liberalen van premier Guy Verhofstadt. Uit de twintig eerste officiële resultaten komt een gemiddeld verlies van 7 tot 9 procentpunt naar voren.

Dat verlies lijkt grotendeels te gaan naar het rechts-radicale Vlaams Belang, dat in veel gemeenten ook voor het eerst zelfstandig op kwam. De partij boekt voor de dertiende opeenvolgende verkiezing winst en lijkt de positie als tweede politieke formatie in Vlaanderen te bevestigen.

Politieke familie

Verder is er een gemiddelde winst van zo'n 3 procentpunt voor de Vlaamse christendemocraten, de grootste politieke familie. De socialisten lijken redelijk stabiel te blijven op gemiddeld 20 procent van de stemmen. De resultaten van de Vlaamse groenen zijn erg wisselend.

De resultaten uit Wallonië en Brussel zijn nog niet bekend. De uitslag van Antwerpen, door de bestuurlijke indeling van Brussel de grootste gemeente van België, wordt tegen 20.00 uur verwacht. In Antwerpen bleef het Vlaams Belang met 33 procent van de stemmen bij de vorige verkiezingen in 2000 de grootste partij.

Overwinnaar

Partijvoorzitter Frank Van Hecke van Vlaams Belang riep zijn partij alvast uit tot "grootste overwinnaar" van de verkiezingen van zondag. Vergeleken met de regionale en Europese verkiezingen van 2004 is het echter nog de vraag of het Vlaams Belang winst heeft gemaakt. Van Hecke wilde die vergelijking niet maken. "We gaan geen appels met citroenen vergelijken."

Vlaams minister-president Yves Leterme, leider van de Vlaamse christen-democraten toonde zich tevreden met de lichte winst van zijn partij. Voor zijn CD&V was het de tweede winst op rij. Leterme zag er een goede uitgangspositie voor de verkiezingen van 2007 in.

Gent

De paarse coalitie van socialisten en liberalen behoudt haar meerderheid in Gent, de tweede stad van Vlaanderen.

Dat is goed nieuws voor de regering van premier Guy Verhofstadt, zelf een Vlaamse liberaal. De uitslag in Gent wordt gezien als een belangrijke graadmeter voor de landelijke parlementsverkiezingen van juni volgend jaar in België. Op landelijk niveau is in België ook een paarse coalitie aan de macht.

Gelijk

De socialisten (sp.a) stijgen ongeveer 7 procentpunt in Gent, tot ruim 32 procent van de stemmen. Tegen de landelijke trend in blijven de liberalen (VLD) van Verhofstadt in Gent gelijk op ongeveer 24 procent van de stemmen. Ook tegen de landelijke trend in gaat het rechts-radicale Vlaams Belang er in Gent ongeveer 1 procentpunt op achteruit.
http://www.nu.nl/news/843972/21/Soci...Antwerpen.html

Laatst gewijzigd op 08-10-2006 om 21:01.
Oud 08-10-2006, 21:08
Gatara
Gatara is offline
uitslagen Antwerpen en vergelijking met de verkiezingen uit 2000

ik kan het nog steeds niet geloven
Oud 08-10-2006, 21:28
hookee
hookee is offline
'Alleen mannen kunnen VN-chef worden'
LONDEN - De secretarissen-generaal van de Verenigde Naties worden benoemd via een old boys network dat ervoor zorgt dat nooit een vrouw chef wordt van de volkerenorganisatie. Dit zegt de Letse presidente Vaira Vike-Freiberga in een interview dat de Britse krant The Observer zondag publiceert.

Zij is een van de zes kandidaten die zich uit de race hebben teruggetrokken nadat duidelijk was geworden dat Ban Ki-moon de steun van de Veiligheidsraad geniet. Die zal de Zuid-Koreaan naar verwachting maandag officieel voordragen aan de Algemene Vergadering die hem formeel moet benoemen.

Vike-Freiberga hoopt dat haar vergeefse kandidatuur ertoe bijdraagt dat op een gegeven moment voor het eerst een vrouw VN-chef wordt. Maar zij weet niet of dat „nog zestig of nog 600 jaar zal duren”.

Het kan natuurlijk ook zijn omdat islamitische leiders geen handen willen schudden met vrouwen...
In dit geval is 600 jaar nog een hele voorzichtige schatting
Oud 08-10-2006, 21:45
Verwijderd
Citaat:
hookee schreef op 08-10-2006 @ 22:28 :

Ik heb een islam-obsessie
Oud 08-10-2006, 22:25
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 08-10-2006 @ 22:45 :

tis niks nieuws een mannenbolwerk binnen politiek en bedrijfsleven. zelfs landelijk gezien is Nederland nog aan het wachten op de eerste vrouwelijke premier.
Oud 08-10-2006, 22:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-10-2006 @ 22:08 :
uitslagen Antwerpen en vergelijking met de verkiezingen uit 2000

ik kan het nog steeds niet geloven
België is ook het enige land waar je partijen hebt waarvan de afkortingen van de namen "nee" of "sex" zijn.
Oud 08-10-2006, 22:28
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2006 @ 23:26 :
België is ook het enige land waar je partijen hebt waarvan de afkortingen van de namen "nee" of "sex" zijn.
en niet te vergeten SMS Die >>nee<< partij had nog wel iets
Oud 08-10-2006, 23:55
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Maar toch winst voor Vlaams Belang, in andere delen van het land.
Oud 09-10-2006, 07:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-10-2006 @ 00:55 :
Maar toch winst voor Vlaams Belang, in andere delen van het land.
Juist daarom was deze socialistenwinst zo'n verrassing Natuurlijk sprong VB er meteen bovenop om de migranten de schuld te geven.
(blahblahblah). Alsof de socialisten (met burgemeester janssen) geen goed werk hebben geleverd in de laaste jaren.

In veel kleine gemeenten waar normaal de liberalen gestemd werden, steeg VB behoorlijk; viel me op. En ze waren in veel gemeenten een nieuwe partij, overigens.

Als de VVD in NL flink verliest, gaan er ook een aantal stemmen naar de rechtsere partijen als LPF, Wilders, Nederland 1 of hoe heet die partij, etcetera. Behalve dan de linkse tak van de VVD: die zal dan eerder kiezen voor D66 enzo.

Zoiets lijkt ook in Belgie gebeurt te zijn. De liberalen verliezen en zijn overgesprongen naar VB of de christen-democraten.

Regels voor berichten