Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2003, 09:32
dragonrider
dragonrider is offline
Vanaf de splitter naar mijn adsl usbmodem is iets van 10 meter ofzo. Ik ben toen naar een computerwinkel geweest en die gaven me voor dit probleem een netwerkkabel. Deze past niet in mijn splitter, en niet in mijn modem. Ik ben daarom terug geweest en bij de winkel vertelden ze me dat ik de oorspronkelijke netwerk stekkertjes er af moet knippen en dan van die telefoon stekkertjes er aan moest maken. Ik heb dit geprobeerd met de tang en de stekkertjes die bij mijn adsl zaten, maar het lukt niet echt, heeft iemand nog ideetjes?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2003, 09:34
Atje85
Atje85 is offline
laat t in de winkel doen.

weet je wel hoe je die kleurvolgorde meot doen?

bij Primafoon helpen ze perfect dus ga daar es eenx heen zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 09:35
dragonrider
dragonrider is offline
de kabel moet door kleine gaatjes in de muur, als die stekkertjes er eenmaal opzitten dan past het niet meer.

En wat bedoel je met die kleurvolgorde?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 09:36
Atje85
Atje85 is offline
dan moet je dat gat groter maken OF eerst die kabel er door heen trekken en daarna pas die stekkertjes er aan vast maken!

er zitten toch verschillende kleurtjes kabel in de kabel zegmaar?
Die moeten in een bepaalde volgorde in dat stekkertje vasttgemaakt worden.
BIj Primafoon kun je ene kopie van een blad krijgen waarop t vermeld staat.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 13:31
Lausteen
Lausteen is offline
Je moet, als de kabel van je modem naar de splitter langer is dan 2 meter een ronde telefoonkabel hebben. De installatie is hetzelfde als met een platte, staat wel in de handleiding die erbij zit (welke kleuren dat dan zijn die je aan die telefoonconnector moet vastmaken etc)

Je moet wel verschrikkelijk precies zijn met het aansluiten van een telefoonconnector aan de draad, want dat luistert heel nauw. ik spreek uit ervaring
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 13:56
Enlightenment
Enlightenment is offline
Tussen de splitter en je ADSL modem (of dit nu ethernet of USB is maakt niet uit; dit is de interface naar de computer toe) hoort een normale telefoonkabel met RJ-11 stekkertjes. Deze kun je overal bij een electroboer kopen. Stekkertjes er zelf opzetten kan vervelend zijn, kun je het gat niet ietsje groter maken waar het doorheen moet?

Wat je ook kunt doen, is het telefoondraad doormidden knippen, dan erdoorheen doen, en dan hoef je alleen nog maar de 4 draadjes aan elkaar verbinden (waar je hem doormidden hebt geknipt). Dan hoef je niet met stekkertjes e.d. te werken.
Oud 24-03-2003, 14:40
Lausteen
Lausteen is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-03-2003 @ 14:56:
Tussen de splitter en je ADSL modem (of dit nu ethernet of USB is maakt niet uit; dit is de interface naar de computer toe) hoort een normale telefoonkabel met RJ-11 stekkertjes. Deze kun je overal bij een electroboer kopen. Stekkertjes er zelf opzetten kan vervelend zijn, kun je het gat niet ietsje groter maken waar het doorheen moet?

Wat je ook kunt doen, is het telefoondraad doormidden knippen, dan erdoorheen doen, en dan hoef je alleen nog maar de 4 draadjes aan elkaar verbinden (waar je hem doormidden hebt geknipt). Dan hoef je niet met stekkertjes e.d. te werken.
het moet een ronde telkabel zijn als modem -> splitter meer is dan 2 meter, staat letterlijk in de gebruiksaanwijzing
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 15:36
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Lausteen schreef op 24-03-2003 @ 15:40:
het moet een ronde telkabel zijn als modem -> splitter meer is dan 2 meter, staat letterlijk in de gebruiksaanwijzing

Idd, ronde UTP kabel.

Wel met RJ11 plugjes
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 16:10
dragonrider
dragonrider is offline
Ik op de UTP-kabel nu RJ-11 plugjes aangesloten. Het vreemde is alleen dat ie niet gelijk verbinding kan maken. Er wordt dan gevraagd of je modem goed is aangesloten. Als je dan bij de stekkertjes wat met de draadjes gaat friemelen dan doet hij het meestal opeens. Dan wanneer de computer aanstaan blijf ik de verbinding behouden, maar het rare is wanneer ik de computer uit zet en opnieuw aanzet, kan hij weer geen verbinding vinden. En dan begint het gedoe met friemelen weer opnieuw.

Weet iemand de oorzaak?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 16:28
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Of je nu een platte of een ronde kabel gebruikt maakt niet uit.
Je bent de telefoonlijn aan het verlengen (weliswaar met ADSL signaal erop) maar kan met beide soorten kabels.
Je hoeft het ook maar 2 draads te doen. Let op dat je in de telefoonplugjes (RJ11) de midelste 2 contacten gebruikt.
De buitenste contacten kunnen dus ongebruikt blijven.

| | | |

1 2 3 4

Pen 2 en 3 dus gebruiken.
Meestal zijn de kleuren hiervan rood en blauw.
Mag je ook andere kleuren voor gebruiken zolang deze maar aan beide zijden op dezelfde pen zitten.

Succes ermee
Oud 24-03-2003, 16:30
dragonrider
dragonrider is offline
en hoe komt het nou dat hij het wel doet als je er aan gaat friemelen en als je de computer dan uit zet.... nou ja, zoals ik net verteld heb.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 16:31
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Heb je toevallig een PC met een AMD processor.
Het is een bekend gegeven dat sommige AMD moederborden in combinatie met de USB modems van ADSL problemen geven.
E.e.a. zou voorkomen uit het feit dat er te weing vermogen aan de USB poort wordt afgegeven.
Afhankelijk van het merk en type PC (moederbord) is het soms op te lossen met een BIOS upgrade.
Oud 24-03-2003, 16:35
Lausteen
Lausteen is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 24-03-2003 @ 17:28:
Je bent de telefoonlijn aan het verlengen (weliswaar met ADSL signaal erop) maar kan met beide soorten kabels.
Je hoeft het ook maar 2 draads te doen. Let op dat je in de telefoonplugjes (RJ11) de midelste 2 contacten gebruikt.

| | | |

1 2 3 4

Mag je ook andere kleuren voor gebruiken zolang deze maar aan beide zijden op dezelfde pen zitten.

Succes ermee
Dat van die kabel maakt WEL uit! Doordat een ronde van binnen massief koper per kleur heeft, en een platte allemaal kleine koperdraadjes per kleur, wordt het signaal minder sterk doorgegeven !

Dan kan je wel gaan zeggen dat je ook een platte kan gebruiken , maar ook hier heb ik die problemen gehad.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 16:47
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 24-03-2003 @ 17:28:

| | | |

1 2 3 4

Succes ermee
Onzin. Dit moet je dus NOOIT doen.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 16:48
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
dragonrider schreef op 24-03-2003 @ 17:30:
en hoe komt het nou dat hij het wel doet als je er aan gaat friemelen en als je de computer dan uit zet.... nou ja, zoals ik net verteld heb.
Misschien heb je de plugjes niet goed gemaakt, dat sommige kleuren kabel net niet goed t uiteinde raken ofzo....

en voor dat verbinding maken moet je ff de nieuwste drivers downloadne: www.kpnadsl.nl

als die t niet doet, dan ff op www.kpn.nl zoeken
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 17:00
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Je kunt wat ik zeg allemaal onzin vinden maar ik heb er beroepsmatig al een flink aantal aangelegd en loop steeds tegen dezelfde problemen aan. Voor wat betreft die kabel heb je deels gelijk. Als de lengte te groot is kun je beter kabel met harde kern gebruiken.
Voor wat betreft het wel of niet hebben van contact heb ik dit bij verschillende Packard Bell PC's meegemaakt dat ze eenmalig contact maken en na het rebooten nooit meer.
Ik los dit meestal op met een USB kaartje (PCI) te plaatsen of het omruilen van USB modem bij KPN voor etehrnetversie.
Oud 24-03-2003, 17:57
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 24-03-2003 @ 18:00:
Je kunt wat ik zeg allemaal onzin vinden maar ik heb er beroepsmatig al een flink aantal aangelegd en loop steeds tegen dezelfde problemen aan. Voor wat betreft die kabel heb je deels gelijk. Als de lengte te groot is kun je beter kabel met harde kern gebruiken.
Voor wat betreft het wel of niet hebben van contact heb ik dit bij verschillende Packard Bell PC's meegemaakt dat ze eenmalig contact maken en na het rebooten nooit meer.
Ik los dit meestal op met een USB kaartje (PCI) te plaatsen of het omruilen van USB modem bij KPN voor etehrnetversie.
Welke problemen?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 18:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 24-03-2003 @ 17:31:
Heb je toevallig een PC met een AMD processor.
Het is een bekend gegeven dat sommige AMD moederborden in combinatie met de USB modems van ADSL problemen geven.
E.e.a. zou voorkomen uit het feit dat er te weing vermogen aan de USB poort wordt afgegeven.
Afhankelijk van het merk en type PC (moederbord) is het soms op te lossen met een BIOS upgrade.
Sorry maar hier moet ik toch even op reageren.

Allereerst heeft dit niets met zijn probleem te maken. Het probleem is niet de verbinding tussen modem en computer, maar tussen modem en splitter.

Verder is het natuurlijk grote onzin dat een AMD processor invloed zou kunnen hebben op de USB poorten. Dan heb je het over moederborden, specifiek voor het Socket-A platform, alhoewel ik het verband werkelijk niet kan zien. Dat passieve USB poorten te weinig stroom leveren is bekend, maar bij een actieve USB poort heb ik daar nog nooit van gehoord. Verder heeft een USB modem bijna altijd een eigen power supply, dus haalt hij niet z'n stroom bij de USB bus vandaan.

Over die ronde of platte kabel: dat maakt in principe niets uit nee. Het is echter wel zo dat UTP kabel (netwerk kabel dus) twisted pair is. De draden zijn gedraaid om elkaar, om overspraak (interferentie) tegen te gaan. Dit kan belangrijk zijn als de kabel een bepaalde lengte bereikt, maar dat deze niet langer dan 2 meter mag zijn zonder gebruik te maken van twisted pair is grote onzin.
Oud 24-03-2003, 21:31
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-03-2003 @ 19:01:
Sorry maar hier moet ik toch even op reageren.

Allereerst heeft dit niets met zijn probleem te maken. Het probleem is niet de verbinding tussen modem en computer, maar tussen modem en splitter.

Verder is het natuurlijk grote onzin dat een AMD processor invloed zou kunnen hebben op de USB poorten. Dan heb je het over moederborden, specifiek voor het Socket-A platform, alhoewel ik het verband werkelijk niet kan zien. Dat passieve USB poorten te weinig stroom leveren is bekend, maar bij een actieve USB poort heb ik daar nog nooit van gehoord. Verder heeft een USB modem bijna altijd een eigen power supply, dus haalt hij niet z'n stroom bij de USB bus vandaan.

Over die ronde of platte kabel: dat maakt in principe niets uit nee. Het is echter wel zo dat UTP kabel (netwerk kabel dus) twisted pair is. De draden zijn gedraaid om elkaar, om overspraak (interferentie) tegen te gaan. Dit kan belangrijk zijn als de kabel een bepaalde lengte bereikt, maar dat deze niet langer dan 2 meter mag zijn zonder gebruik te maken van twisted pair is grote onzin.
Sorry maar je weet dat ik een hoge pet op heb van jouw kennis maar je uitspraken betreffende mainboards voor AMD processoren heb je toch echt fout. Dit is absoluut geen onzin en komt na lang zoeken bij een van mijn klanten van de ADSL helpdesk (eerste lijn) van de KPN.
Het probleem doet zich absoluut niet bij alle AMD mainbords voor maar er zijn series in met name Packard Bell PC's waar dit dus echt de oorzaak is.
Heb het inmiddels bij een stuk of 4 PC's meegemaakt en uiteindelijk kon het bij 2 PC's met een BIOS update worden gefixt terwijl de andere PC een ethernetmodem heeft gekregen.
Bij de laatste kon ik door middel van een USB kaartje (PCI) het probleem verhelpen.
Drie van de vier PC"s maakten wel verbinding maar waren na het rebooten van de machine niet meer het Internet op te krijgen. Alleen na het verwijderen van de hardware en opnieuw installeren was er weer eenmalig een verbinding te maken.
De USB modems die door KPN worden geleverd hebben geen externe voeding en halen hun voeding dus wel degellijk uit de USB poort

Laatst gewijzigd op 24-03-2003 om 21:35.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 23:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 24-03-2003 @ 22:31:
Het probleem doet zich absoluut niet bij alle AMD mainbords voor maar er zijn series in met name Packard Bell PC's waar dit dus echt de oorzaak is.
Heb het inmiddels bij een stuk of 4 PC's meegemaakt en uiteindelijk kon het bij 2 PC's met een BIOS update worden gefixt terwijl de andere PC een ethernetmodem heeft gekregen.
Bij de laatste kon ik door middel van een USB kaartje (PCI) het probleem verhelpen.
Ja maar nu noem je wel wat.

Packard Bell (en andere merkplakkers) gebruiken vaak goedkope OEM plankjes waar vanalles mis mee is. Zelden zie je een goed moederbord in zo'n systeem, simpelweg omdat ze daar niets mee verdienen, hun klanten kijken naar aantal MHz, aantal MB (verschil tussen harddisk en RAM weten ze vaak ook niet), hoeveel jaar garantie en hoe het ding er uit ziet. En een goedkoop OEM moederbord valt aardig wat op te besparen.

Ik geloof best dat deze bagger plankjes last hebben van vage problemen, o.a. met de USB poort, maar het verband met AMD zie ik toch echt niet.

Verder ben ik niet kapot van de USB modems die worden aangeboden, veel problemen zie ik er dan ook mee. Probleem is dat je bent aangewezen op de drivers van de fabrikant, in dit geval een OEM-fabrikant en dus biedt KPN daarvoor de support. Waar precies het probleem dan aan ligt is moeilijk te zeggen. Een voorbeeld: VIA staat bekend om de southbridge corruption bug, die zich voordoet als er een creative geluidskaart aanwezig is. VIA werd hierop sterk aangekeken, terwijl achteraf het probleem bij de Creative geluidskaart lag, die de PCI-specificaties te optimistisch gebruikte in de firmware.

Laatst gewijzigd op 24-03-2003 om 23:44.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 08:33
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Ok er is waarschijnlijk ook geen reeele relatie met AMD processoren in dit geval maar ik gebruikte het als voorbeeld om aan te tonen dat het alleen bij AMD gerelateerde plankjes in de goedkopere PC's voorkomt. Bij Intel gerelateerde borden ben ik dit probleem nog niet tegengekomen.
Ben absoluut geen tegenstander van AMD (gebruik er zelf ook een) maar nogmaals alleen om aan te tonen dat de problemen met AMD gerelateerde goedkopere mainboards voorkomt.
Oud 25-03-2003, 13:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 25-03-2003 @ 09:33:
Ok er is waarschijnlijk ook geen reeele relatie met AMD processoren in dit geval maar ik gebruikte het als voorbeeld om aan te tonen dat het alleen bij AMD gerelateerde plankjes in de goedkopere PC's voorkomt. Bij Intel gerelateerde borden ben ik dit probleem nog niet tegengekomen.
Ben absoluut geen tegenstander van AMD (gebruik er zelf ook een) maar nogmaals alleen om aan te tonen dat de problemen met AMD gerelateerde goedkopere mainboards voorkomt.
Mjah, het klopt wel dat vooral in het verleden (voor het VIA KT133A tijdperk) er enorm slechte chipsets voor AMD platforms waren. VIA introduceerde toen snelle en goedkope chipsets zoals de KT133 en daarna de KT133A (SDRAM). Maar ik denk dat het vooral door de slechte OEM plankjes komen die merkplakkers vaak (en nog steeds) gebruiken. Daarom kun je altijd beter je eigen computer samenstellen, zodat je weet wat erin zit.
Oud 25-03-2003, 18:58
Orion84
Orion84 is offline
als et aan de usb zou liggen dan zou het toch nie verholpen worden door aan de draadjes te frunniken of wel soms??

hoe dus gewoon ff op over het bekende via probleem, want daar gaat het nie om.

aangezien het verholpen wordt door aan de draadjes te frunniken zou ik zeggen, check een sof alles wel goed vast zit daar. oftewl, knip de stekkertjes eraf en zet er nieuwe aan, of nog beter laat iemand die daar ervaring mee heeft dat doen.
Oud 26-03-2003, 00:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion84 schreef op 25-03-2003 @ 19:58:
als et aan de usb zou liggen dan zou het toch nie verholpen worden door aan de draadjes te frunniken of wel soms??

hoe dus gewoon ff op over het bekende via probleem, want daar gaat het nie om.
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-03-2003 @ 19:01:
Dat mijn gesprek met Rugbuksnuffer offtopic is geef ik toe, maar je kunt ook het topic lezen.
Oud 26-03-2003, 07:57
Verwijderd
Ga gewoon naar de karwei oid en koop een lang telefoonkabel, een goede krimtang en RJ-11 stekkertjes. Zorg ervoor dat de kleuren combinatie bij beide stekkertjes identisch is en je hebt een werkend telefoonkabeltje.

Wat betreft de interferentie zie ik eigenlijk nog niet zoveel problemen. Bij ons thuis is de afstand ADSL modem tot splitter ook redelijk groot (van meterkast in de hal tot naar andere kast in de woonkamer .. iets van 6 - 8 meter). Met het modem zelf en het inbellen hadden tot nu toe geen enkel probleem (wel met de router, maar dat is een ander verhaal).

En offtopic: het probleem zal idd met goedkope mobo's te maken hebben. Als jij je AMD processor op een Abit of Asus plankje draait, zal er toch echt geen verschil qua USB poorten zijn tov de Intel varianten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2003, 17:07
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
En offtopic: het probleem zal idd met goedkope mobo's te maken hebben. Als jij je AMD processor op een Abit of Asus plankje draait, zal er toch echt geen verschil qua USB poorten zijn tov de Intel varianten. [/B][/QUOTE]

Nee klopt en dat heb ik dus ook niet beweerd. Draai zelf met een MSI plank met athlon 2000XP.
Kan aansluiten op de USB wat ik wil maar werkt altijd.
Gaat in dit geval dus alleen om het KPN USB ADSL modem wat problemen geeft bij sommige AMD gerelateerde bordjes.

Lijkt me zeer Ontopic omdat de klachten van de Topic opener absoluut lijken op wat ik in de praktijk al enkele malen ben tegengekomen.
Aan het modem kan je zien of dit online is. Branden de leds niet allemaal en gaan ze branden nadat je aan de kabel hebt gerommeld dan zit het in de kabel. Branden ze wel altijd maar krijg je af en toe wel een verbinding en af en toe niet dan zou ik naar de USB poort kijken of laten kijken.

Laatst gewijzigd op 26-03-2003 om 17:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten