Advertentie | |
|
![]() |
|
Die van GeritoDM is wel heeel oud
![]() ![]() Die van die lampen ken ik ook al ![]() Dus die zet ik er maar niet neer, das lullig. @ GeritoDM Whahaha goeie oplossing ![]() ![]() ![]() ![]() Je kan ook gewoon alle 3 aan doen, dan is het licht zowizo aan ![]() Maar das niet de goeie oplossing ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
Nogmaals: er zijn twee mogelijkheden: je kiest in eerste instantie de goede deur of niet. De kans dat je meteen de goede deur kiest is 1/100, 1 procent dus. De kans dat de prijs achter 1 vd andere deuren ligt is 99%. Aangezien de presentator al 98 deuren opent, is de keuze in feite: -je opent 1 deur: je eerste keuze. 1% kans. -of je opent 99 deuren: de 98 die al open zijn, plus de laatste. 99% kans. Maar goed, mijn didactische vaardigheden op schrift zijn volgens mij niet zo goed, ik laat het dan ook maar bij deze wellicht vage uitleg.
||
Citaat:
||
Wacht es, feessie zegt:
Citaat:
![]() Maar dan weet ik alsnog een oplossing: Je hebt uiteraard je zakmes en wat elektriciteitsdraden en een paar schakelaartjes met afstandsbediening bij je, zodat je gewoon die schakelaars "openmaakt", je eigen schakelaars inbouwt, naar boven loopt, en ze alledrie probeert. Klaar. ![]() Flauw. ![]() Maar heeft Rinocoscente niet al het goeie antwoord gegeven?
|||
Citaat:
Waarom zou je bij de deur die je niet gekozen hebt, die andere 98 % bij mogen tellen? Stel dat je wel de goeie hebt? Leg dat eens uit dan? Dan klopt het toch niet? Citaat:
Stel: Je hebt 5 deuren. Je kiest deur 3. Dan heb je 20% kans. Dan maakt hij deur 1 open, en die is fout. Dus dan heb je 4 deuren over. Dan heb je nog 25% kans dat jij de goeie hebt. Dan maakt ie deur 2 open. Ook fout. Dan heb je nog 3 deuren over => 33% kans. Dan maakt ie deur 4 open (omdat jij 3 hebt), ook fout. Dus nog 2 deuren over, en dus 50% kans. Als je op een van deze momenten gaat switchen heb je zoveel kans als dat erbij staat dus.
||
Citaat:
Uiteindelijk ga je de eerste keer naar boven met maar 1 schakelaar aan ![]() = genoeg hits ![]()
|||
Citaat:
Nieuwe: (maar misschien is die ook al wel oud ![]() Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
XLerator, kijk hier maar eens: http://forum.scholieren.com/showthre...&threadid=8921
![]()
||
Citaat:
Ik vind het zo dat je nix meer te maken hebt met de deuren die dicht zijn. Wiskundig en logisch gezien neit. Ik ben het absoluut niet met jou eens (en dat moet kunnen in een discussie ![]() ![]()
|
Allereerst heb je drie deuren, de kans op elke deur is even groot, 33,33 %.
Daarna verklapt-ie dat het deur C NIET is. Dus blijven er 2 deuren over, dan is de kans op een prijs dus 50%. Het maakt niet uit welke dat je kiest vind ik. Ik heb wel altijd geleerd van leraren dat als je bij meerkeuzevragen (dit is net als een meerkeuzevraag, alleen is het een quiz met deuren en gee proefwerk met antwoorden) dat je altijd bij je eerste antwoord moet blijven, dus kies ik deur B. Dit laatste heeft dus nix met wiskunde te maken, maar tis een bepaalde manier van denken. Maar de kans voor de goede deur is 50%.
|||
Citaat:
Citaat:
Ze vergeten het punt dat jij helemaal van niets weet. Over het onderstreepte: Die 2/3e klopt. De kwismaster kiest dus de andere verkeerde uit. Maar.... jij weet niet of jij de goeie hebt of niet. Het enige, echt het enige, dat jij wel weet is dat het deurtje die de KMaster net open heeft gedaan, fout is. Meer informatie heb je niet. Hoe kan je dan zeggen dat je de goeie hebt als je wisselt?
||
Citaat:
|
antwoord op mijn raadsel:
als een lamp brand geeft hij warmte af. dus druk eerst de eerste schakelaar in en wacht 5 min. dan druk je de eerste uit en de tweede aan. ga nu naar boven. als de lamp brand is het de tweede schakelaar. brand de lamp niet, voel dan of de lamp warm is. als de lamp warm is moet je schakelaar 1 hebben anders schakelaar 3
||
En daarna werd er dit gezegd:
Citaat:
Die *1 klopt inderdaad met 3 deuren na de KMaster actie. Die *2 klopt inderdaad voor de KMaster actie. Maar dat kan je niet op deze manier vergelijken. Er gebeurd nog iets tussendoor. Na de actie is *2 niet meer van toepassing.
||
Citaat:
Even uitwerken: met wisselen: 1 2 3 (3 is goed) je kiest 1 de quizmaster wijst 2 aan jij wisselt, en je hebt het goed 1 2 3 (2 is goed) je kiest 1 de quizmaster wijst 3 aan jij wisselt, en je hebt het goed 1 2 3 (1 is goed) je kiest de quizmaster wijst 2 of 3 aan jij wisselt, en je hebt het fout Kans om op de goede deur: 2/3 niet wisselen: 1 2 3 (3 is goed) je kiest 1 de quizmaster wijst 2 aan jij wisselt niet, en je hebt het fout 1 2 3 (2 is goed) je kiest 1 de quizmaster wijst 3 aan jij wisselt niet, en je hebt het fout 1 2 3 (1 is goed) je kiest de quizmaster wijst 2 of 3 aan jij wisselt niet, en je hebt het goed kans op de goede deur: 1/3 Nu snap je em wel, hoop ik? ![]()
||
Citaat:
Die kans verandert niet als je een deur opent! Wat jij doet is na het openen van de deur de kans opnieuw uitrekenen met slecht het aantal gesloten deuren dat overgebleven is. Dat zou echter alleen van toepassing zijn indien de prijs steeds opnieuw ergens neergelegd zou worden achter de gesloten deuren. Een zelfde probleem: Stel je hebt honderd bakjes. Iemand legt in 1 bakje een balletje en vraagt je vervolgens om 1 bakje van de 100 aan te wijzen. Hierna gooit hij de 99 andere bakjes leeg in een grote bak. De kans dat het balletje bij 1 van die 99 zat is 99 maal groter dan dat hij in de bak zat die je als eerste aan wees.
||
Citaat:
25 euro voor het eten + 2 euro fooi = 27 euro
||
Citaat:
Kans op een foute knop en dat je meerdere malen naar beneden moet (ondanks dat je daar geen zin in hebt dus ik weet niet of dat telt ![]()
||
Citaat:
Daar moet wel een foutje in zitten. Daar ben ik wel effe zoet mee ![]() Enneh beuk, sorry maar met jouw uitleg ben ik het gewoon niet eens. * Ik ben nu m`n hersenen aan het kraken. edit. Damn, ik denk dat ik over gehaald ga worden ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 15-06-2003 om 15:34. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Drie bomen in een gelijkzijdige driehoek, en dan in het midden op een verhoging de vierde boom. Alle ribben van de denkbeeldige pyramide zijn dan gelijk.
||
Citaat:
[edit] De frase "op een verhoging" over het hoofd gezien. Volgens mij klopt het dus wel..
Laatst gewijzigd op 15-06-2003 om 16:26. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Nieuwe: (dit keer een meetkundige) Schrijf in een gegeven cirkel een vierknat in, met behulp van alleen een passer, gesteld dat het middelpunt al gemarkeerd is. Veel plezier, en pas op met de punt. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
2: quizmaster zegt: niet deur C 3: keuze klopt dit schema? Als het klopt zit de prijs achter A. Als de prijs achter B zou zitten zou de quizmaster niets zeggen. De prijs zit niet achter C. Dus achter A. |
![]() |
||
Citaat:
de kans op a en b blijft gewoon 50 procent
|
Ik heb het deurenexperiment even gesimuleerd met een zelfgemaakt QuickBasic programma. Ik laat random een deur kiezen, ik laat random een keuze maken, dan laat ik een foute deur wegstrepen en de kandidaat voor de andere, overgebleven deur kiezen. Na 100.000 kwam dit de eerste keer op 66.89% en de tweede keer op 66.69%
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Ennehh..... ik heb toch een foutje kunnen vinden hoor, ten minste... Citaat:
|
Ik had het waarschijnlijk met ietwat minder regels aangekund maar ik wilde zeker weten dat ik het goed deed, dus heb ik alles maar even uitgeschreven;
Code:
` NB: De kandidaat kiest altijd de andere, overbleven deur. `DEUR=De deur met de prijs `KEUZE=Eerste keuze `FKEUZE=De tweede keuze, dus altijd de andere deur CLS RANDOMIZE TIMER A = 0 I = 0 FOR I = 1 TO 100000 DEUR = INT(RND * 3) + 1 KEUZE = INT(RND * 3) + 1 IF KEUZE = 1 THEN IF DEUR = 1 THEN FKEUZE = 2 `Quizmaster haalt 2 of 3 weg. Hier is gekozen voor het weghalen van deur 3. Dat is van geen belang. ELSEIF DEUR = 2 THEN FKEUZE = 2 `Kandidaat heeft immers besloten altijd de andere deur te kiezen. ELSEIF DEUR = 3 THEN FKEUZE = 3 `Zo ook hier. De quizmaster haalt deur 2 weg, omdat de kandidaat 1 al heeft gekozen en omdat 3 de juiste is. De kandidaat kiest deur 3. END IF ELSEIF KEUZE = 2 THEN IF DEUR = 1 THEN FKEUZE = 1 ELSEIF DEUR = 2 THEN FKEUZE = 1 ELSEIF DEUR = 3 THEN FKEUZE = 3 END IF ELSEIF KEUZE = 3 THEN IF DEUR = 1 THEN FKEUZE = 1 ELSEIF DEUR = 2 THEN FKEUZE = 2 ELSEIF DEUR = 3 THEN FKEUZE = 1 END IF END IF IF FKEUZE = DEUR THEN A = A + 1 `Als zijn tweede keuze dus kloppend is G = 100 * A / I LOCATE 1, 1: PRINT I `I=Aantal experimenten LOCATE 2, 1: PRINT G `G=Percentage van de keren dat de kandidaat de prijs wint NEXT |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Wiskunde puzzel Japperdepap | 1 | 03-11-2014 19:40 | |
[WI] Databases wiskunde logica ScrewGravity | 2 | 16-12-2012 17:36 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete, een raadsel Amfolietisch | 107 | 14-01-2006 17:50 | |
Onderwerp voor mn profielwerkstuk wiskunde Upior | 23 | 10-06-2004 15:20 | |
Voor de mensen die vaak op het 'exacte vakken forum' komen.. Demon of Fire | 42 | 21-06-2002 12:07 |