Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2003, 15:02
Bezoekster
Bezoekster is offline
Hallo Gatara,

Citaat:
Mijn waarheid dat ik de waarheid niet kan weten, maakt mij heel gelukkig, want ik heb me bij mijn eigen onwetendheid neergelegd.
Ben benieuwd hoelang jij tevreden/gelukkig blijft met 'jouw' onwetendheid, dat gaat eens veranderen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2003, 11:43
roel pelleboer
roel pelleboer is offline
Citaat:
Bezoekster schreef op 12-07-2003 @ 16:02:
Hallo Gatara,

Ben benieuwd hoelang jij tevreden/gelukkig blijft met 'jouw' onwetendheid, dat gaat eens veranderen...
Het is een wijze man die weet dat er veel is wat hij niet weet.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 12:49
Bezoekster
Bezoekster is offline
Maar 1 ding is voldoende...
Met Paulus wil ik zeggen;
Jezus en dien gekruisigd..................... meer is niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 14:48
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Bezoekster schreef op 14-07-2003 @ 13:49:
meer is niet nodig.
Een neurologisch onderzoek lijkt me ook wel op zijn plaats .
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 16:07
Isa
Isa is offline
Citaat:
roel pelleboer schreef op 14-07-2003 @ 12:43:
Het is een wijze man die weet dat er veel is wat hij niet weet.
haha, wijze man. lol.

als je de bijbel goed leest zie je dat Esau (jezus) gewoon een heel aardige pedofiel is die meer een kind is zoals Michael Jackson.

(gelieve 'fiel' Letterlijk op te vatten)
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 14:08
Bezoekster
Bezoekster is offline
Citaat:
Een neurologisch onderzoek lijkt me ook wel op zijn plaats.
Die zal dan zeer zeker een goed gezond en vitaal reli-hersenkwabje aantreffen i.p.v. dat die verschrompeld is (wat bij zoveel andere mensen wel het geval is)
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 14:28
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ach, misschien is zo`n onderzoek inderdaad een beetje overdreven. Daarbij komt dat de meeste waanbeelden toch een psychologische oorzaak hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 18:27
Bezoekster
Bezoekster is offline
Of simpel gewoon godsdienstwaanzin
Het 'beestje' moet toch een naam hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 18:27
Isa
Isa is offline
Citaat:
Bezoekster schreef op 16-07-2003 @ 15:08:
Die zal dan zeer zeker een goed gezond en vitaal reli-hersenkwabje aantreffen i.p.v. dat die verschrompeld is (wat bij zoveel andere mensen wel het geval is)
reli hersenkwab bestaat natuurlijk niet vanuit gods perspectief houd dat iets anders in maar idd.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 18:37
Bezoekster
Bezoekster is offline
Natuurlijk Kenny/Joeri,

Was ook als een grapje bedoeld
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 22:47
leonkorn
leonkorn is offline
Er worden hier echt parels voor de zwijnen gegooid als ik dat zo allemaal lees. Kijk als je interesse in Jezus hebt en er zijn Christenen die de moeite nemen om het evangelie (de Bijbel) uit te leggen, heb dan op z'n minst respect. Ik zie steeds hetzelfde patroon hier op de forum: leuk gesprek, volle overgave in de getuigenis, oke twijfel twijfel en dan.... wordt het allemaal weer flink vernedert, zoals Jezus ook onschuldig bespuwd, geslagen en vernederd werd... Ik vraag me echt af of iemand dichter bij Jezus is gekomen door alle moeite die o.a. bezoekster neemt ...?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 06:56
Isa
Isa is offline
heb er niet veel van gemerkt leon, niet in mijn posts iig.
hoop dat je niet mij bedoeld.

sorry Aafke, k ben nou eenmaal autistisch bezeten
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 08:58
Bezoekster
Bezoekster is offline
Hoi Kenny/Joeri,

Citaat:
sorry Aafke, k ben nou eenmaal autistisch bezeten
Geeft niet Joeri, dat weet ik... daarom ook even de uitleg dat dit een grapje was...
Als iemand beweert dat ik om mijn geloof naar een neuroloog zou moeten, kan zo iemand een antwoord verwachten. En soms doe ik dat dan op dezelfde belachelijke manier... Ik hoop ook dat Tjaslon dan ook begrijpt wat ik bedoel...?

Citaat:
Leonkorn schreef:
Er worden hier echt parels voor de zwijnen gegooid als ik dat zo allemaal lees. Kijk als je interesse in Jezus hebt en er zijn Christenen die de moeite nemen om het evangelie (de Bijbel) uit te leggen, heb dan op z'n minst respect. Ik zie steeds hetzelfde patroon hier op de forum: leuk gesprek, volle overgave in de getuigenis, oke twijfel twijfel en dan.... wordt het allemaal weer flink vernedert, zoals Jezus ook onschuldig bespuwd, geslagen en vernederd werd... Ik vraag me echt af of iemand dichter bij Jezus is gekomen door alle moeite die o.a. bezoekster neemt ...?
Je mag kan het ook zien als zaad strooien... en je weet vast wel wat Jezus zei over het mosterdzaadje...
We mogen zaaien, maar we kunnen niet zorgen voor de wasdom, de groei... dat doet Hijzelf. Bid maar om de 'stille na-prediker' in de harten van al deze mensen op dit forum.
Zelf heb ik ervaren dat een opmerking van iemand die jaren geleden gemaakt is over het geloof -nu- pas aankomt, dat ik nu pas begrijp wat die persoon jarengeleden bedoeld heeft...
Zelf heb ik ook jarenlang tegen het geloof aangeschopt, ik begrijp de reacties wel, ik was nl. geen haar beter... maar God heeft geduld, enorm veel geduld... en liefde, onbaatzuchtige liefde. En ik ben ervan overtuigd dat dit forum er niet voor niets is, en ook dat de mensen die nu nog tegen het geloof aanschoppen -ondanks dat- er in ieder geval over nadenken. En dat is al heel wat...!!!
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 09:11
Tjaslon
Tjaslon is offline
Met alle respect, leonkorn, maar de enige die mij een klein beetje meer of het Christendom, deze laatste paar dagen op dit forum, heeft vertelt is niet bezoekster (wiens antwoorden ik ook intressant vond, maar niet erg nieuw ), maar roel pelleboer. Als jij ongelovigen ziet als vijanden -zoals Jezus inderdaad het geven van dingen van god aan vijanden vergelijkt met het gooien van parels voor de zwijnen- dan zegt dat voor mij, meer over het Christendom dan de bijbel en alle theologen bij elkaar ooit zouden kunnen zeggen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 15:10
Bezoekster
Bezoekster is offline
Citaat:
Met alle respect, leonkorn, maar de enige die mij een klein beetje meer of het Christendom, deze laatste paar dagen op dit forum, heeft vertelt is niet bezoekster (wiens antwoorden ik ook intressant vond, maar niet erg nieuw ), maar roel pelleboer.
Ook ik heb genoten van de antwoorden van Roel Pelleboer, rechtstreeks, confronterend en op de man af, nergens omheen draaiend...
En ehhh, mijn antwoorden waren niet nieuw...???
Hoe kan dat nu...
Even serieus... is toch ook logisch, God blijft dezelfde..., zijn evangelie ook... dus zoveel nieuws heb ik niet te melden.
Citaat:
Als jij ongelovigen ziet als vijanden -zoals Jezus inderdaad het geven van dingen van god aan vijanden vergelijkt met het gooien van parels voor de zwijnen- dan zegt dat voor mij, meer over het Christendom dan de bijbel en alle theologen bij elkaar ooit zouden kunnen zeggen.
En dat is nu net het karikatuur van het christendom zoals het dat tegenwoordig is...
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 13:34
Beloved
Beloved is offline
Ik haal alleen deze aan

Injustice in Genesis

God punishes Eve, and all women after her, with the pains of childbirth and subjection to men. 3:16

tja misschien ben je vergeten dat God ook de man strafte. Want hij werd degene die hard zou moeten werken voor de kost en de taak had zijn familie te beschermen.

Verder de bijbel is heel oud. In die tijd waren de overtuigingen van de mens anders dan nu.
Ik geloof zelf wel in God. Maar ik haal uit de bijbel wat voor mij van toepassing is. Dat klinkt misschien raar. Maar veel dingen die in de bijbel staan kunnen tegenwoordig maar moeilijk worden nageleefd. Tenzij je heel orthodox bent.

ciao,
Beloved
Oud 18-07-2003, 13:43
Beloved
Beloved is offline
[QUOTE]Gatara schreef op 09-07-2003 @ 11:52:
[B]En waarom is een vrouw en een dier duidelijk minder in de ogen van god, terwijl het wel propageert dat iederen lief naar elkaar moet doen en gelijk is enzo.

1. Om daar ook nog even op te reageren.
Iets meer dan een eeuw geleden werd er in het engelse congres nog gedebateerd over of de vrouw een mens of dier was.
Sinds die tijd is er veel veranderd. Dus het was vroeger gewoon om te denken dat de vrouw en het dier minderwaardig zijn.

2. Ik weet niet meer wie dat zei in dit forum. Dat God God is en dus geen menselijke gevoelens heeft. Maar men geloofd dat wij het onperfecte evenbeeld zijn van God. Dus zou het dan niet zo zijn dat wij dezelfde gevoelens hebben, al zijn wij onperfect?

ciao,
Beloved
Oud 18-07-2003, 14:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 16-07-2003 @ 23:47:
Nee. En waarom niet? Omdat bezoekster zelf niet openstaat voor de ander soort waarheid.

En ik net zo volhardend in mijn waarheid ben (dat je de waarheid niet kunt weten) als zij in haar waarheid is (god enzo).

Fijn.
Maar mij kun je niet veranderen en dat was ook niet de bedoeling van deze thread.

Dacht dat dat wel duidelijk was, maar ik kan er niet veel aan doen als mensen op een gegeven moment de neiging krijgen om andere mensen te indoctrineren of te proberen te overtuigen om in jezus ofzo te geloven.
Dat is totaal off-topic hier.

Net zoals dit gebazel van mij nu, maar dit moest er toch even uit.
Oud 18-07-2003, 18:11
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Beloved schreef op 18-07-2003 @ 14:34:
Maar ik haal uit de bijbel wat voor mij van toepassing is. Dat klinkt misschien raar. Maar veel dingen die in de bijbel staan kunnen tegenwoordig maar moeilijk worden nageleefd. Tenzij je heel orthodox bent.

ciao,
Beloved
wilt u een cursus "ontwerp uw eigen God" neem dan contact op met Beloved

En Gatara als God zo vervelend is, lees dan even door tot bijvoorbeeld het JOhannes evangelie waarin hij zijn eigen Zoon stuurt om de fouten die de mensen in Genesis maken weer te herstellen.

Maar zoals je al zegt wil je all1 maar volharden in je eigen waarheid dus laat eigenlijk maar hangen
Oud 18-07-2003, 23:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JJzD schreef op 18-07-2003 @ 19:11:
En Gatara als God zo vervelend is, lees dan even door tot bijvoorbeeld het JOhannes evangelie waarin hij zijn eigen Zoon stuurt om de fouten die de mensen in Genesis maken weer te herstellen.

Maar zoals je al zegt wil je all1 maar volharden in je eigen waarheid dus laat eigenlijk maar hangen
Je hebt mij blijkbaar niet begrepen.

Ik kaart deze onrechtvaardigheden aan voor een uitleg.
That''s all.

Maak r niet zo'n drama van en laat me met rust.
Oud 19-07-2003, 07:37
Bezoekster
Bezoekster is offline
Laat me met rust...???
Waarom nu Gatara...???
Jij bent zelf degene die begint... wij gaan daarop in.

En wat betreft de 'waarheid'...? Je beschuldigd mij ervan dat ik jou wil overtuigen...? Heb toch al eens gezegt dat ik dat NIET kan.

Of ben jij misschien degene die mij wil overtuigen van jouw gelijk...??? Lijkt er wel op... En oke... probeer mij maar te overtuigen van het NIET bestaan van God, graag met goede argumenten.

Groetjes Aafke
Met citaat reageren
Oud 19-07-2003, 14:02
roel pelleboer
roel pelleboer is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 16-07-2003 @ 23:47:
parels voor de zwijnen: misschien. We vertellen dit aan mensen die het willen horen. Als er mensen zijn die het niet willen horen, dan kunnen wij daar niets aan doen. Wie is, wordt gerekend.

Wij willen trouwens niet open te staan voor andere meningen, want dat hebben wij al gedaan voordat wij tot geloof kwamen. Daarom hoeven niet christenen niet iets uit te leggen aan christenen, want de laatsten hebben er al over nagedacht en er en oplossing voor gevonden. (bijvoorbeeld evolutie: er moet dus niet gezegd worden dat ik hier niet voor open sta, want ik heb er al over nagedacht, en ik heb het verworpen.

Het lijkt dus net of wij niet open staan voor jullie argumenten, maar wij hebben daar al oplossingen voor gevonden dus schieten we gelijk in de verdediging.

Trouwens, ik houd niet van die wij-jullie verdeling; dat is een noodzakelijk kwaad.
Oud 19-07-2003, 15:51
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Bezoekster schreef op 19-07-2003 @ 08:37:
Laat me met rust...???
Waarom nu Gatara...???

En wat betreft de 'waarheid'...? Je beschuldigd mij ervan dat ik jou wil overtuigen...? Heb toch al eens gezegt dat ik dat NIET kan.

Of ben jij misschien degene die mij wil overtuigen van jouw gelijk...??? Lijkt er wel op... En oke... probeer mij maar te overtuigen van het NIET bestaan van God, graag met goede argumenten.

Groetjes Aafke
@ Gatara: Aafke heeft gelijk, je hoeft het trouwens helemaal niet te lezen. trouwens Aafke, ben jij vorig jaar in luxemburg op vakantie geweest?

@ Roel: alleen de dwaas veranderd nooit van mening. Blijf wel altijd open staan
Oud 19-07-2003, 16:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Bezoekster schreef op 19-07-2003 @ 08:37:
Laat me met rust...???
Waarom nu Gatara...???

Niet op de manier zoals je daarop in zou moeten gaan.
Dat is:
verklaren waarom er zulke onrechtvaardigheden voorkomen in
de Bijbel.
Nu komt het alleen neer op:
ik ken de waarheid, leg je daar nu maar bij neer en bekeer je tot jezus.
Zo makkelijk gaat een discussie niet.

Citaat:

Ik reageerde niet persoonlijk op jou, dacht ik

Citaat:

Nee hoor. Dat wilde ik helemaal niet.
En ik heb al gezegd dat ik niet weet of god bestaat; dat betekent dus niet dat ik uitsluit dat ie bestaat.
Oud 20-07-2003, 10:17
pe51
pe51 is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 09-07-2003 @ 12:37:
Ik kan je vertellen dat wanneer je de echte tekst leest in het hebreeuws, en anders in het nederlands, je zal zien dat wat daar staat iets heel anders is dan de vertaling die hier is gegeven.
Weet je mischien een paar sites waar ik de echte tekst kan vinden, in het Hebreeuws met uitleg en in het Nederlands?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 10:58
pe51
pe51 is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 09-07-2003 @ 12:41:
In het oude testament gaat het om de wetten van God. (...) In het nieuwe testament zijn de wetten vervallen. Jezus is daarvoor in de plaats gekomen en via Jezus en de Heilige Geest ervaart men ook Gods koninkrijk.
In de plaats gekomen?
zie Matth. 5, 17-20: (17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om [die] te ontbinden, maar te vervullen. -- > etc. Wat betekent dat dan?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 12:06
Manlómë
Manlómë is offline
Ik vind het enorm ergerlijk dat mensen die geen besef hebben van wat de bijbel en dan specifiek het genesis-verhaal inhoudt, dan eens komen vertellen dat God onrechtvaardig is.
Belachelijk gewoonweg.

Vooraleer je wil komen verkondigen dat God onrechtvaardig, vrouwonvriendelijk, en weet ik nog wat allemaal is, raad ik je aan om eens het verhaal te lezen. Probeer dat eens één keer te doen NIET vanuit je eigen waarden opgedrongen door de Westerse cultuur, en hoop dan dat je ogen open gaan en dat je beseft waar het eigenlijk omgaat.
Vb. Het straffen van Eva gaat niet om een anti-vrouwcultuur. Degene die goed lezen zullen zien dat Adam en de slang ook gestraft worden. En niet omdat god onrechtvaardig is, maar omdat zij de eerste wet, de wet van de relatie gebroken hebben.

Dus vooraleer je zomaar ongeargumenteerde uitspraken gaat doen... lees zoals anderen al gezegd hebben eens de juiste versie van de bijbel, en vanuit de juiste visie.
Oud 20-07-2003, 13:16
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Manlómë schreef op 20-07-2003 @ 13:06:
Ik vind het enorm ergerlijk dat mensen die geen besef hebben van wat de bijbel en dan specifiek het genesis-verhaal inhoudt, dan eens komen vertellen dat God onrechtvaardig is.
Belachelijk gewoonweg.

Vooraleer je wil komen verkondigen dat God onrechtvaardig, vrouwonvriendelijk, en weet ik nog wat allemaal is, raad ik je aan om eens het verhaal te lezen. Probeer dat eens één keer te doen NIET vanuit je eigen waarden opgedrongen door de Westerse cultuur, en hoop dan dat je ogen open gaan en dat je beseft waar het eigenlijk omgaat.
Vb. Het straffen van Eva gaat niet om een anti-vrouwcultuur. Degene die goed lezen zullen zien dat Adam en de slang ook gestraft worden. En niet omdat god onrechtvaardig is, maar omdat zij de eerste wet, de wet van de relatie gebroken hebben.

Dus vooraleer je zomaar ongeargumenteerde uitspraken gaat doen... lees zoals anderen al gezegd hebben eens de juiste versie van de bijbel, en vanuit de juiste visie.
als ik het fout heb moet je het zeggen, maar het is hier veelal een discussie tussen de verschillende visies. Goed, wie wil de eerste zijn om zijn visie juist te noemen? De juiste visie waar jij het over hebt is geen visie, want die visie is er een die helemaal leeg is, dan ben je objectief.

over dat geen besef van de Bijbel hoor ik ook steeds interessantere dingen, bijvoorbeeld dat er maar heeeel erg weinig zijn die de echte Bijbel echt gelezen hebben. Als jij er zo een bent die het dus zo goed weet, doe me dan een lol en zet zo'n vertaling op internet.

Owja, nog iets, noem iemand niet zo snel belachelijk, DAT ergert MIJ.
Oud 20-07-2003, 13:29
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Manlómë schreef op 20-07-2003 @ 13:06:

Ik zei dat onrechtvaardigheid in de Bijbel voorkomt. Beter lezen.

En als je dat niet van mening bent, weerleg het dan.

Laatst gewijzigd op 20-07-2003 om 13:32.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 14:09
Manlómë
Manlómë is offline
wij hebben het genesis verhaal gelezen in de lessen latijn
de Hebreeuwse versie...
Oud 20-07-2003, 14:10
Manlómë
Manlómë is offline
bijbel gaat over mensen

kijk om je heen...
Oud 20-07-2003, 14:34
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Manlómë schreef op 20-07-2003 @ 15:09:
wij hebben het genesis verhaal gelezen in de lessen latijn
de Hebreeuwse versie...

Denk nu even na, je hebt een latijnse tekst vertaald, en zegt vervolgens dat ie hebreeuws is? Wij zijn bezig met het OT in het Koime Grieks, en ik weet zeker dat dat niet de hebreeuwse versie is, die is namelijk in het Hebreeuws geschreven.
Als jij een hebreeuwse versie in het latijn vertaald, betekent dat dan niet dat hij voor je lesboek is omgezet?
Beestje op dit forum weet een boel van de Echte Bijbel, en hij heeft hem ook gelezn hier en daar, moet je hem maar vragen.
Ik vraag me af of je vertaal teksten zomaar voor waar aaan ma nemen, die zijn vaak versimpeld.

Owja, als ik om me heen kijk, zie ik je weerlegging niet, want ik denk dat je dat bedoeld.
Oud 21-07-2003, 04:33
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 09-07-2003 @ 09:41:
Ik kwam deze punten tegen op het Internet waarin de onrechtvaardigheid van god werd beschreven in de Bijbel.
Als iemand mij zou kunnen toelichten waarom god dit soort onrechtvaardigheid toe zou laten?
Dit is namelijk 1 van de redenen waarom ik niet geloof dat - mocht god bestaan - dat dat in ieder geval niet de god in de bijbel is, want deze laatste is gemeen, onrechtvaardig, seksistisch, een moordenaar en absoluut dieronvriendelijk.
(ENNEH, GEEN GEFLAME IN DIT TOPIC!)

Hier zijn die punten:

Injustice in Genesis

God punishes Eve, and all women after her, with the pains of childbirth and subjection to men. 3:16

(...)

M.a.w.:
Genesis is
- erg vrouwonvriendelijk
- erg subjectief over wie goed is en wie slecht
- erg dieronvriendelijk
- vindt slavernij ok
In het genesisverhaal worden Adam en Eva volgens mij niet “gestraft”, maar krijgen ze wat ze nodig hebben, voor hun verdere geestelijke ontwikkeling. Ze hebben gegeten van de “boom van kennis van goed en kwaad”. Dan zouden ze “als god” worden. Ook staat erin, dat het gaat om een appel, die verstand geeft. Die boom, dat is een symbool. Het gaat erom dat ze door een grens zijn gegaan in hun bewustzijn. Dat ze zich hebben ingelaten met bewustzijn, wat ze niet mochten kennen, en wat ze nog niet aankonden.

Ik denk dat de mensheid in het allereerste begin geen verstand had, en dit pas later heeft ‘gekregen’. Over verstand, wat voor het eerst bij de mensen komt, wordt niet alleen in het adam en eva-verhaal gepraat, maar ook in de oud-Griekse mythe van Prometheus en Epimetheus. (= die vooraf nadenkt en die achteraf nadenkt). Prometheus, zo wordt hier verteld, ziet dat de mensheid niet verder komt omdat ze geen verstand heeft, zoals de goden. Daarom stal hij het vuur van de goden en bracht het naar de mensen. Vuur is een symbool voor: ‘bewustzijn’. Dat is het ook in dromen, nu nog.

Het aardse paradijs, de hof van Eden, kan een symbool zijn voor het originele zuivere bewustzijn wat de mens had. In dromen en godsdienstige teksten vind je ook dezelfde soort symbooltaal. Waarin bijv. de letterlijke omgeving staat voor “de psychische omgeving”, de sfeer, het soort bewustzijn waarin jouw geest is. Een boom is dan een symbool voor ‘een levensstroom’, dat kan een bewustzijn of een bepaald besef zijn. Eten is dan een symbool voor: “geestelijk voedsel, wat je tot je neemt”, maar dan op een geestelijke manier. Dat vind je bijv. in het droomwoordenboek op mijn site, die over dromen gaat. Klik op het woord “eten” in de inhoudsopgave.

Symbolen in dromen, meditaties enz. en in godsdienstige teksten zijn in één en dezelfde symbooltaal. Het zwaard van de engel die het aardse paradijs afsloot voor Adam en Eva, is dan een symbool voor het onderscheid kunnen maken (tussen goed en kwaad). Dit onderscheid maken, luisteren naar je geweten, de stem van goed en kwaad, is, wat tussen ons en het (symbolische) paradijs in staat. In de huidige tarot vind je het zwaard terug als symbool hiervoor, bij de kaarten van de kleine arcana. Trouwens, in de tijd van de eerste mens was volgens mij het ijzer nog niet ontdekt, en het zwaard was dus toen nog niet uitgevonden. Je moet het dus wel symbolisch nemen, want Adam en Eva kenden het zwaard toen nog niet, toch?

In wezen wordt hier dus in symbooltaal (boom van kennis, appel eten en: vuur) hetzelfde gezegd: dat mensen aan het verstand zijn gekomen wat ze eigenlijk nog niet aankonden. In de oud-Griekse mythe van Pandora, die een doos opent die ze uit de hemel had, maar waar ze niet in mocht kijken, is het ook: kennisnemen van iets wat verboden was. En wat je niet aankunt in de praktijk. Uit die doos vlogen toen de ziektes en slechte eigenschappen naar de mensheid, zo ongeveer is het idee van die mythe. Wéér symbooltaal dus.

De moeilijkheden van de mens (moord, oorlogen, enz.) kunnen zo verklaard worden. De mens heeft boven zijn macht gegrepen, of iets aangenomen wat teveel voor hem is. Hierdoor bracht hij zijn eigen bewustzijn in het ongerede. Dat werd onzuiver, het degenereerde. Hij kreeg verlangens die hij niet kon beheersen. Ze schaamden zich ook, toen ze ontdekten dat ze naakt waren. Dat is een emotie die niet past bij het eerste, volmaakte begin van hun bewustzijn. (“… en god zag, dat het goed was …”).

Het gevolg is, dat de mens zal moeten leren omgaan met het bewustzijn. Hij moet leren, zich zo te veranderen, dat hij ermee kan leven. In Genesis wordt hij dan “als één onzer”, als een god. Zo wordt dat gezegd. Dat is: leren door vallen en opstaan. Dat kan niet anders. Want het extra denk-bewustzijn, daar heeft de mens al kennis van genomen. Zijn leven gaat dus verder met vallen en opstaan. Alleen zó kan hij het leren. Daarom staat er ook in Genesis, dat de god tegen Adam zegt, dat de aarde “om uwentwille” vervloekt moet zijn. Om uwentwille, dat is: voor Adam’s bestwil. Je kunt het ergens vergelijken met ons besef, dat kinderen die iets verkeerds doen, het ook nódig hebben, om te veranderen, om als volwassene gelukkig te kunnen leven. En niet alleen Adam had het nodig, ook Eva en de slang. Net zoals een hardloper moeilijke momenten moet meemaken, om zich te trainen, anders schiet het niet op.

Het gaat dus niet om “straffen”, zoals wij mensen anderen straffen. Het woord straf zie ik nergens in Genesis. Er wordt alleen gezegd: “omdat je dit en dat gedaan hebt, daarom zal ik dit doen”. Je moet zulke mythen als van Adam en Eva, van de schepping van de wereld, van Prometheus, Pandora etc., niet letterlijk nemen. Maar de symboliek erin zien, en dat is lang niet altijd gemakkelijk. Als je de symboliek in scheppingsverhalen en mythes ziet, is er veel overeenkomst tussen die van verschillende volken.

---

Als je klikt op http://home.wanadoo.nl/tora/800x600/ en dan bovenaan klikt op: “Genesis”, dan kom je op een pagina waarin ze de Hebreeuwse tekst willen uitleggen. Heb ik via Google kunnen vinden, na de opmerking van James_25cm_Bond hierboven. En dan zie je, dat er nog veel méér symboliek zit in het scheppingsverhaal. En dat er bijv. twee scheppingsverhalen zijn in Genesis. En, als het bijv. waar is, wat ze hier (bovenaan in deze Tora-pagina) schrijven, dat de eerste woorden van Genesis niet vertaald moeten worden met: “In het begin” (“in den beginne”), dan kan een christen op grond van de bijbel al niet eens meer zeggen, dat de aarde het enige is, wat in het heelal bestaat. Dan gaat het verhaal over “een begin”. Dan kan de aarde één van de plaatsen zijn voor levende wezens in het heelal. Dan zou een christen dus bijv. mogen geloven dat er aliëns bestaan. Zo zie je, dat één woordje verschil al een hele wereld van verschil kan zijn.

Zo'n oude scheppingsmythe kan alleen symbolisch begrepen worden, denk ik.

peter.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 07:54
Vince_007
Vince_007 is offline
Back on topic :-)
Citaat:
Gatara schreef op 09-07-2003 @ 09:41:
Injustice in Genesis

Dit stukje moet je in zijn context zien : God straft ook Adam en zijn nakomelingen. De mensheid wordt dus gestraft wegens ongehoorzaamheid.

Citaat:
God likes Abel's dead animals better than Cain's fruits and vegetables. Why?[/b] Well, no reason is given, but it probably has something to do with the amount of pain, blood, and gore involved. 4:3-5
De reden is er wel, in Hebreeën 11:4
"Door het geloof heeft Abel God een beter offer gebracht dan Kaïn. Hierdoor werd van hem getuigd, dat hij rechtvaardig was." Abel geloofde, Kaïn niet.

Citaat:
God is angry. He decides to destroy all humans, beasts, creeping things, fowls, and "all flesh wherein there is breath of life." He plans to drown them all. 6:7, 17
Die eerste zin staat er zelfs niet!! er staat in Genesis 6:6 "berouwde het de Here" --> Hij is verdrietig om wat de mensen deden!
De mens barstte van de zonde, Genesis6:5 " Toen de Here zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was..."
God maakt de mens, de mens gaat tegen God in. De mens was onrechtvaardig!

Citaat:
God repeats his intention to kill "every living substance ... from off the face of the earth." But why does God kill all the innocent animals? What had they done to deserve his wrath? It seems God never gets his fill of tormenting animals. 7:4
De dieren waren bezoedelt door de mens. Enkel Noach was nog gelovig. God neemt dan ook een nieuwe start met maar enkele dieren en Noach met z'n familie.
Citaat:
God drowns everything that breathes air. From newborn babies to koala bears -- all creatures great and small, the Lord God drowned them all. 7:21-23
zie boven
Citaat:
"Into your hand are they (the animals) delivered." God gave the animals to humans, and they can do whatever they please with them. This verse has been used by bible believers to justify all kinds of cruelty to anmials and environmental destruction. 9:2
God zegent in genesis 9:1 Noach. Hij wist dus dat Noach er verantwoordelijk mee om ging springen.
Citaat:
The "just and righteous" Noah (6:9, 7:1) plants a vineyard, gets drunk, and lies around naked in his tent. His son, Ham, happens to see his father in this condition. When Noah sobers up and hears "what his young son had done unto him" (what did he do besides look at him?), he curses not Ham, who "saw the nakedness of his father," but Ham's son, Canaan. "A servant of servants shall he [Canaan] be unto his brethren." This is a typical case of biblical justice, and is one of many Bible passages that have been used to justify slavery. 9:20-25
Genesis 9:22 "Toen zag Cham, de vader van Kanaän, zijns vaders naaktheid en hij vertelde het aan zijn broeders buiten"

Genesis 9:23 "Daarop namen Sem en Jafet een mantel, legden die op hun beider schouders, liepen achterwaarts en bedekten huns vaders naaktheid, terwijl hun aangezicht afgewend was, zodat zij huns vaders naaktheid niet zagen"

Cham toont geen respect tegenover zijn vader, Noach. Hij bekijkt Noach's naaktheid en gaat het ook nog eens aan zijn broers vertellen. Die echter tonen het juiste respect en laten hun vader in zijn waardigheid door niet naar hem te kijken en hem te bedekken met een mantel.

5e gebod : Eer uw vader en uw moeder

Citaat:
God sends a plague on the Pharaoh and his household because the Pharaoh believed Abram's lie. 12:17
Het is niet om Abrahams leugen, want als je de verzen daarvoor leest, dan zie je dat de Egyptenaren anders Abraham eerst hadden vermoord en daarna alsnog als vrouw genomen. God straft Faraoh dus om deze gebruiken.
Citaat:
Hagar conceives, making Sarai jealous. Abram tells Sarai to do to Hagar whatever she wants. "And when Sarai dealt hardly with her, she fled." 16:6
Weerom, die eerste zin staat er niet !!! lees even vanaf Genesis hoofdstuk 16 : Sarai wil dat Abraham een kind krijgt en stelt dus zelf voor om Hagar te laten dragen. Wanneer Hagar uiteindelijk zwanger wordt vindt zij Sarai verachtelijk.

Citaat:
God gives Abraham and his descendants all of the land of Canaan "forever". This promise is still used to justify the the unending battles over the land in the Middle East. 13:14-15, 17:8
Wat is daar zo onrechtvaardig aan? Omdat Abraham en nakomelingen dat land kregen kreeg de rest van de volkeren de rest van de wereld!
Citaat:
God tells Abram that all males must be circumcised, even those whom Abram had bought with money. There isn't the slightest evidence in this passage, or in any other in the Bible, that the biblical God disapproves of slavery. 17:12-13, 23, 27
ten eerste, slavernij bij hen was niet wat wij onder slavernij verstaan. De slavernij toen betekende 'het tot dienst staan' Het geld, dat kregen zij zelf (soort loon). Zij woonden in bij de familie en werden dan ook als familie beschouwt. Verder keurt God de echte slavernij af in de 10 geboden :"heb uw naaste lief als uzelf"

[/QUOTE]

de rest doe ik wel eens op een andere keer. Vanavond ofzo. Het is nu te vroeg.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 09:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
pe51 schreef op 21-07-2003 @ 05:33:

Zo'n oude scheppingsmythe kan alleen symbolisch begrepen worden, denk ik.
Jouw versie (of was het een quote?) vind ik mooi
Maar ik betwijfel of mensen het daadwerkelijk als iets symbolisch opvatten. Mijn inziens geloven mensen nog genoeg in de volledige waarheid (dus geen symbolisme) van dit verhaal. Dat het dus zo was. Dat ze bestaan hebben. Dat dit gebeurt was.
Oud 21-07-2003, 13:45
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-07-2003 @ 10:40:
Jouw versie (of was het een quote?) vind ik mooi
Maar ik betwijfel of mensen het daadwerkelijk als iets symbolisch opvatten. Mijn inziens geloven mensen nog genoeg in de volledige waarheid (dus geen symbolisme) van dit verhaal. Dat het dus zo was. Dat ze bestaan hebben. Dat dit gebeurt was.
Ik vind het ook mooi, dit verhaal en andere mythes zo te bekijken. Anders zou ik de moeite niet gedaan hebben dit op te schrijven. Het zijn mijn eigen gevoelens/inzichten. Ik leg dromen uit, en heb zo meerdere symbolen leren kennen. Zie mijn website onder info en op mystiek. Dat zorgt ervoor dat ik scheppingsverhalen zo kan bekijken. Maar ik zal niet de enige zijn, lijkt me. En er zullen ook nog wel méér manieren zijn dan deze, om scheppingsverhalen te bekijken.

Ik denk dat je gelijk hebt, dat mensen nog in de letterlijke versie geloven. Vanuit christelijke kringen hoor je helaas weinig over symboliek. En de evolutietheorie wordt bijv. ontkend vanwege de letterlijke opvatting van "het scheppingsverhaal". Veel strijd en vijandschap vanwege onbegrip dus.

Overigens kun je geloven, dat godsdienstoorlogen uit het bestaan van het verschijnsel godsdienst voortkomen. Ik vind dat te oppervlakkig, die redenering. Volgens mij zijn ze een gevolg van het (nog) te lage algemene niveau van de mensheid. Als er geen godsdienst was geweest, hadden we ergens anders wel conflicten om gekregen, om culturele verschillen bijv., waardoor je het goede in anderen niet kunt zien. De conflicten zitten (dieper) in onszelf volgens mij.

peter.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 19:14
Isa
Isa is offline
Citaat:
pe51 schreef op 21-07-2003 @ 14:45:
Ik vind het ook mooi, dit verhaal en andere mythes zo te bekijken. Anders zou ik de moeite niet gedaan hebben dit op te schrijven. Het zijn mijn eigen gevoelens/inzichten. Ik leg dromen uit, en heb zo meerdere symbolen leren kennen. Zie mijn website onder info en op mystiek. Dat zorgt ervoor dat ik scheppingsverhalen zo kan bekijken. Maar ik zal niet de enige zijn, lijkt me. En er zullen ook nog wel méér manieren zijn dan deze, om scheppingsverhalen te bekijken.

ik leg elke ingeving die in me opkomt uit en alles wat ik zie op alle mogelijke manieren en dan merk je dat god overal mee spreekt.
Citaat:
Ik denk dat je gelijk hebt, dat mensen nog in de letterlijke versie geloven. Vanuit christelijke kringen hoor je helaas weinig over symboliek. En de evolutietheorie wordt bijv. ontkend vanwege de letterlijke opvatting van "het scheppingsverhaal". Veel strijd en vijandschap vanwege onbegrip dus.
er zijn meer dan 1 scheppingen.
Citaat:
Overigens kun je geloven, dat godsdienstoorlogen uit het bestaan van het verschijnsel godsdienst voortkomen. Ik vind dat te oppervlakkig, die redenering. Volgens mij zijn ze een gevolg van het (nog) te lage algemene niveau van de mensheid.
hoezo is jihad slecht? Als God zegt, religie A is corrupt, stuur nu die persoon om religie A2 te starten en de corruptie weg te halen.
dan is het rechtvaardig als A2 de macht krijgt over A1, in een poging de corruptie weg te halen.
Citaat:
Als er geen godsdienst was geweest, hadden we ergens anders wel conflicten om gekregen, om culturele verschillen bijv., waardoor je het goede in anderen niet kunt zien. De conflicten zitten (dieper) in onszelf volgens mij.

peter.
cultuur hangt erg veel met godsdienst samen, mits je God als meer ziet dan 1 persoon maar al het mogelijke dat een cultuur aanbid of verafschuwt.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 11:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 21-07-2003 @ 20:14:
ik leg elke ingeving die in me opkomt uit en alles wat ik zie op alle mogelijke manieren en dan merk je dat god overal mee spreekt.

Waarom? Omdat je er geen (logische) verklaring voor kunt geven?

Citaat:

Hoezo? Waaruit blijkt dat?

Citaat:

hoezo is jihad slecht? Als God zegt, religie A is corrupt, stuur nu die persoon om religie A2 te starten en de corruptie weg te halen.
dan is het rechtvaardig als A2 de macht krijgt over A1, in een poging de corruptie weg te halen.

Gij zult niet doden.
Jihad is goed wanneer het overtuigingskracht betreft, maar niet wanneer je een ander vermoordt.
Oud 22-07-2003, 16:44
Bezoekster
Bezoekster is offline
Hallo Gatara,

Citaat:
Niet op de manier zoals je daarop in zou moeten gaan.
Dat is: verklaren waarom er zulke onrechtvaardigheden voorkomen in de Bijbel.
Nu komt het alleen neer op: ik ken de waarheid, leg je daar nu maar bij neer en bekeer je tot Jezus. Zo makkelijk gaat een discussie niet.
Hmmm, aan de ene kant wil je een verklaring… maar aan de andere kant wil je die niet horen…? Volgens mij heb ik ook al eens gezegd dat ook ik lang niet alles begrijp, en nog steeds niet… Waarom aardbevingen, ziekten, ect. ect.
Wat ik wel weet is dat ik er op een gegeven moment mee ‘naar God’ ben gegaan… heb Hem min of meer uitgescholden voor klootzak (ja, ik weet dat dit oneerbiedig is) Ik ken de waarheid omdat Hij mij die zelf heeft laten zien…
En ja, jouw vragen waren, en zijn ook mijn vragen. Ik kan jouw deze waarheid niet laten zien… dat kan Hij alleen. En als Hij bestaat (je sluit Zijn bestaan toch niet uit?) zal Hij het ook aan jou laten zien.
Citaat:
Ik reageerde niet persoonlijk op jou, dacht ik
Oke, misschien op een ander. Maar ik lees jou antwoorden wel natuurlijk… en ehhh, reageer daarop.
Citaat:
Nee hoor. Dat wilde ik helemaal niet.
En ik heb al gezegd dat ik niet weet of god bestaat; dat betekent dus niet dat ik uitsluit dat ie bestaat.
Oke, dan is dat ons ‘vertrekpunt’… twijfel aan het bestaan van God…? Mee eens…?
En bij wie kan je het beste zijn om deze twijfel uit te sluiten…???
Citaat:
Je reageerde later met:
Ik zei dat onrechtvaardigheid in de Bijbel voorkomt. Beter lezen.

En als je dat niet van mening bent, weer leg het dan.
Klopt… er komt onrechtvaardigheid voor in de Bijbel, alleen is de vraag… is het God die onrechtvaardig is… of zijn het de mensen die handelen op een onrechtvaardig manier…?
Wanneer is iets rechtvaardig en wanneer is iets onrechtvaardig…?
Citaat:
Nog een reactie van jou:
Maar ik betwijfel of mensen het daadwerkelijk als iets symbolisch opvatten. Mijn inziens geloven mensen nog genoeg in de volledige waarheid (dus geen symbolisme) van dit verhaal. Dat het dus zo was. Dat ze bestaan hebben. Dat dit gebeurd was.
Ik geloof in beide…
Ik geloof in het feit dat het gebeurd is op de manier zoals dat is beschreven in de Bijbel, maar tegelijkertijd dat het ook een symboliek bevat… Net zoals ‘het kruis van Jezus’ een daadwerkelijke gebeurtenis is geweest en tegelijkertijd ook symbool staat. Zo ook met de opstanding; letterlijk en symbool voor ons eeuwige leven…
Wat vind je daar dan van Gatara; was het onrechtvaardig dat God zijn eigen Zoon de dood instuurde op een gruwelijke wijze, en dit terwijl Hij zonder zonde was…???

Groetjes Aafke
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 16:45
Bezoekster
Bezoekster is offline
Hallo JAJ,

Citaat:
trouwens Aafke, ben jij vorig jaar in luxemburg op vakantie geweest?
Nee, hoezo…?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 17:58
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Bezoekster schreef op 22-07-2003 @ 17:44:
Hmmm, aan de ene kant wil je een verklaring… maar aan de andere kant wil je die niet horen…?

Niet als die nog niks zegt, nee.
Als ik vraag waarom bananen krom zijn en iemand reageert erop met: god heeft die geschapen. Weet ik nog niet waarom bananen krom zijn.

Citaat:

Wat ik wel weet is dat ik er op een gegeven moment mee ‘naar God’ ben gegaan… heb Hem min of meer uitgescholden voor klootzak (ja, ik weet dat dit oneerbiedig is) Ik ken de waarheid omdat Hij mij die zelf heeft laten zien…

Je bent in hem (hem?) gaan geloven, dat is mijn inziens wat anders dan dat je de (de absolute) waarheid kent.

Citaat:

Oke, dan is dat ons ‘vertrekpunt’… twijfel aan het bestaan van God…? Mee eens…?
En bij wie kan je het beste zijn om deze twijfel uit te sluiten…???

Bij de dood.

Citaat:

Klopt… er komt onrechtvaardigheid voor in de Bijbel, alleen is de vraag… is het God die onrechtvaardig is… of zijn het de mensen die handelen op een onrechtvaardig manier…?

Nu zijn we op weg naar waar ik naar toe wil
Wat denk jij wat de antwoorden zijn op deze vragen? Het ging me niet om het afkatten van een geloof/god/oid (vandaar ook mijn opmerking aangaande evt. flamen,), maar inderdaad om de vragen die jij hierboven zo eventjes stelt.

Citaat:

Wat vind je daar dan van Gatara; was het onrechtvaardig dat God zijn eigen Zoon de dood instuurde op een gruwelijke wijze, en dit terwijl Hij zonder zonde was…???

Bij deze vraag heb ik niet zo bij stil gestaan, omdat Jezus zelf aan het kruis diezelfde vraag had en mij was uitgelegd vroeger dat het wel goed was voor de mensheid en hij toch meteen de hemel in kon.
Ofzoiets
Daar heb ik me dan een beetje bij neergelegd.
Maar nu ik er zo over nadenk vind ik het toch behoorlijk onrechtvaardig dat God jezus zo heeft laten lijden.
En de mensheid heeft niet geleerd van zijn lijden en de zondes die de mensheid heeft begaan na zijn dood (genocide op indianen, holocaust, gewelddadige kolonisaties) kun je mijn inziens niet goed praten door te zeggen dat jezus voor die zonden gestorven was.
Jezus kruis zou daar te klein voor zijn geweest (om maar even een beetje verder te gaan op Kenny's onderwerp).

Wat vind jij?
Oud 22-07-2003, 22:36
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Hoe bedoel je? de aarde voor ons mensen, en andere planeten voor anderen (aliëns noemen we dat)?
Citaat:
nu heb je het over geschiedenis, oude testament dus. Maar zegt god volgens jou tegenwoordig ook nog zoiets?

Volgens mij zit t zo: na t oude testament kwam t nieuwe. En daarin worden zulke dingen niet meer gevraagd. De apostelen moeten het stof van hun voeten schudden en gewoon weggaan, als de mensen niet willen luisteren. En wat macht en geweld betreft: zie Mathh. 5, 38 - 42: Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand.
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;
(...enz. t/m 42)
En: Matth. 5, 43 - 48: 43 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult uw naaste liefhebben, en uw vijand zult gij haten.
44 Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
(... enz. t/m 48).

Dat het niet meer gevraagd wordt en dat dit de aanvullingen van de oude wetten zijn, dat laat mij denken dat je niet meer kan denken dat de bijbel zo de goede geest met geweld en macht wil verspreiden.
Citaat:
cultuur hangt erg veel met godsdienst samen, mits je God als meer ziet dan 1 persoon maar al het mogelijke dat een cultuur aanbid of verafschuwt.
maar dat klinkt net alsof je bedoelt, dat de ene cultuur wel god aanbidt, en de andere niet. Ik snap ook niet helemaal wat je bedoelt.

peter.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 09:57
Bezoekster
Bezoekster is offline
Hallo Gatara,

Citaat:
Niet als die nog niks zegt, nee.
Als ik vraag waarom bananen krom zijn en iemand reageert erop met: god heeft die geschapen. Weet ik nog niet waarom bananen krom zijn.
Anders passen ze niet in de schil...
Citaat:
Je bent in hem (hem?) gaan geloven, dat is mijn inziens wat anders dan dat je de (de absolute) waarheid kent.
Oke, maar hoe kwam het dat ik ging geloven... Omdat er teveel dingen, toevallig (?) gebeurden na het moment dat ik God uitgedaagd heb om maar eens te laten zien dat Hij bestond... of niet.
De absolute waarheid...? Ik geloof dat ik de waarheid ten dele ken. Jezus zegt van Zichzelf dat Hij de weg, de waarheid en het leven is, niemand komt tot de Vader dan door Hem alleen.
Ik geloof in deze woorden van Jezus... (en dat is iets waar jezelf voor kunt kiezen, je gelooft Hem... of niet)
Citaat:
Bij de dood.
Of bij de Schepper van het leven... als Hij de Schepper is, zou Hij het jou dan ook niet willen laten zien...?
Citaat:
Nu zijn we op weg naar waar ik naar toe wil
Wat denk jij wat de antwoorden zijn op deze vragen? Het ging me niet om het afkatten van een geloof/god/oid (vandaar ook mijn opmerking aangaande evt. flamen,), maar inderdaad om de vragen die jij hierboven zo eventjes stelt.
Oke...
Citaat:
Elke situatie is natuurlijk weer anders, je heb ook veel dingen opgenoemd is het begin van deze topic, je heb ook al veel antwoorden gehad, gericht op die teksten en situaties.
Als er iets verkeerd gaat in de wereld, laat ik dichtbij deze tijd blijven... bij hongersnood... heeft God daar dan schuld aan of zijn wij mensen de schuldige, omdat we niet kunnen delen met elkaar.
Ik kan heel gemakkelijk wijzen naar God en Hem overal de schuld van geven (wat ik ook heel lang heb gedaan) Het is zo gemakkelijk, want dan praten we onszelf vrij van onze eigen verantwoordelijkheden.
Citaat:
Dit is een hele moeilijke vraag.
Is het rechtvaardig wanneer een dief gevangenisstraf krijgt... dit terwijl hij tot besef is gekomen dat dit totaal verkeerd was en spijt heeft betuigd...?
Citaat:
Bij deze vraag heb ik niet zo bij stil gestaan, omdat Jezus zelf aan het kruis diezelfde vraag had en mij was uitgelegd vroeger dat het wel goed was voor de mensheid en hij toch meteen de hemel in kon.
Moet je, je eens indenken hoe de discipelen zich gevoeld hebben, totaal ontredderd... dit terwijl Jezus het hun al verscheidene malen heeft verteld, ook in het O.T. staan allerlei verwijzingen (profetieen) naar wat er is gebeurt...
Citaat:
Daar heb ik me dan een beetje bij neergelegd.
Zomaar...???
Citaat:
Maar nu ik er zo over nadenk vind ik het toch behoorlijk onrechtvaardig dat God jezus zo heeft laten lijden.
Klopt, het lijkt heel erg onrechtvaardig, niet te begrijpen... onlogisch, belachelijk zelfs...
De Bijbel zegt hierover het volgende:
17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken. 18 Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. 19 Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen. 20 Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? 21 Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen die geloven. 22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, 24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. 25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
Citaat:
En de mensheid heeft niet geleerd van zijn lijden en de zondes die de mensheid heeft begaan na zijn dood (genocide op indianen, holocaust, gewelddadige kolonisaties) kun je mijn inziens niet goed praten door te zeggen dat jezus voor die zonden gestorven was.
Klopt... je kan ook niet zeggen; Jezus is voor mijn zonden gestorven... dus ik ga maar eens lekker de beest uithangen...
Citaat:
Jezus kruis zou daar te klein voor zijn geweest (om maar even een beetje verder te gaan op Kenny's onderwerp).
Woorden van Jezus:
12 Dit is mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijk Ik u heb liefgehad. 13 Niemand heeft grotere liefde, dan dat hij zijn leven inzet voor zijn vrienden.
Dit heeft Hijzelf letterlijk gedaan... voor ons.
Het kruis te klein...? Het gaat om het feit dat een rechtvaardig Iemand, zonder zonde... de straf (de dood) op zich heeft genomen. En wat nog meer is... Hij is weer opgestaan uit de dood... Hij heeft de dood overwonnen.
Dit alles staat ook geprofeteerd is de Bijbel... maar er zijn nog veel onvervulde profetieen. Jezus in opgevaren ten hemel, maar eens komt Hij terug. Terug om Gods doel met Zijn schepping te verwerkelijken. Is het dan nog steeds onrechtvaardig...???

Groetjes Aafke
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 11:41
Vince_007
Vince_007 is offline
Citaat:

En jij noemt jezelf Christen?

ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen ...
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 21:10
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Vince_007 schreef op 23-07-2003 @ 12:41:
En jij noemt jezelf Christen?

ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen ...
Je probleem met deze uitspraken zie ik niet helemaal, Zeker omdat Kenny al aangeeft dat hij altijd zegt wat in zich opkomt, wat mij een geweldige gewoonte lijkt(behalve tijdens geschiedenis).

Maar goed, even een defenitie van Christen alsjeblieft. Houdt er rekening mee dat Christennen flexibel blijken te zijn, als je naar alle afscheidingen kijkt.

dus zou ik zeggen: Lachen is altijd beter.
Oud 24-07-2003, 11:35
Vince_007
Vince_007 is offline
Citaat:
JaJ schreef op 23-07-2003 @ 22:10:
Je probleem met deze uitspraken zie ik niet helemaal, Zeker omdat Kenny al aangeeft dat hij altijd zegt wat in zich opkomt, wat mij een geweldige gewoonte lijkt(behalve tijdens geschiedenis).

Maar goed, even een defenitie van Christen alsjeblieft. Houdt er rekening mee dat Christennen flexibel blijken te zijn, als je naar alle afscheidingen kijkt.

dus zou ik zeggen: Lachen is altijd beter.
Tja een Christen is iemand die Bijbelgetrouw is misschien?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 18:48
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Vince_007 schreef op 24-07-2003 @ 12:35:
Tja een Christen is iemand die Bijbelgetrouw is misschien?
Dat zou kunnen, maar de meningen verschillen dan geloof ik toch weer met het idee over het interpreteren van de Bijbel, niet dan?
Oud 26-07-2003, 10:01
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
JaJ schreef op 23-07-2003 @ 22:10:
JMaar goed, even een defenitie van Christen alsjeblieft.
de naam "christen" komt uit de eerste eeuw.
De romeinen (in het bijzonder Nero) stelden zware vervolgingen in. Christen was een scheldnaam, maar ik denk dat we uit de houding van indertijd wel een definitie kunnen halen.

Deze christenen kwamen regelmatig bij elkaar, braken het brood en stierven voor hun overtuiging.
Oud 26-07-2003, 18:02
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
JJzD schreef op 26-07-2003 @ 11:01:
de naam "christen" komt uit de eerste eeuw.
De romeinen (in het bijzonder Nero) stelden zware vervolgingen in. Christen was een scheldnaam, maar ik denk dat we uit de houding van indertijd wel een definitie kunnen halen.

Deze christenen kwamen regelmatig bij elkaar, braken het brood en stierven voor hun overtuiging.
Ja, die van toen wel, maar je vroeg of kenny een Christen was, en die leeft nu.
Oud 26-07-2003, 19:19
Bezoekster
Bezoekster is offline
Een christen is iemand die de Here Jezus van harte liefheeft en Hem wil volgen.

En ehhh... Gatara, waar ben je nou...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten