Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2003, 09:11
pe51
pe51 is offline
Hoi Spongiebob,

Je schrijft: “Eerlijk gezegd vind ik je uitleg soms een beetje vaag”. Dat vind ik er zelf ook van eigenlijk. Zulke dromen als die jij hier opschrijft, zijn moeilijk echt duidelijk uit te leggen. Als ik er een uitleg bij schrijf, dan is die altijd een beetje vaag. Dat vind ik ook jammer, maar dit type droom is nu eenmaal zelf zo. Je moet het echt met je gevoel proberen te voelen. Aanvoelen, waar het over gaat. En ook nadenken over de symbolen, natuurlijk.

Dat stukje over met de trein naar huis gaan, zal niet over je opleiding gaan denk ik. Omdat je duidelijk “naar huis” gaat. Naar de sfeer van thuis. Dat is het doel hier van jullie in de droom, en niet: de opleiding doen. En je vertrekt ook niet vanuit de opleidingssfeer, of misschien wel, als je met haar (die studie-vriendin) studiespullen aan het kopen was in Amsterdam. Hoewel, dat is niet echt de opleidingssfeer zelf (de schoolsfeer). Het doel is hierbij eerder: voorbereiden voor de opleiding. Studiespullen kopen kan gezellig zijn, op school moet je je inspannen, is denk ik toch iets anders. Maar misschien voel je dit zelf wel als schoolsfeer aan? (dan heb ik niets gezegd ). Maar zo zie je, dat je aan de droom kan zien, over welke sfeer het gaat. Het doel is: naar huis gaan, en jullie beginnen in ieder geval met een snelle, makkelijke manier, en het gaat verder op een zelfstandige, langzame manier, op eigen kracht. Zonder hulpmiddel – vervoermiddel.

De droom laat dus zien, dat zij niet alleen voor jou een studiebol is, maar ook iemand, waar je wat aan hebt op het persoonlijke vlak, als je dichter bij je thuis-sfeer komt. Is misschien iets om over na te denken, kijken of je dat kan herkennen. Als ze die waarde heeft, dan is het misschien goed om dat te weten, en te waarderen.

Toevallig (?) droomde ik vanmorgen ook over iemand, tegen wie ik iets zei, en die persoon veranderde toen gelijk in iemand anders. Wat hij eerst was, was een onbekende, en toen ik dat zei moest hij lachen en veranderde in iemand, die ik vroeger goed gekend had, en die een soort vriend was. Dat betekent in dit geval weer, dat zijn stemming zo veranderde, dat hij het gevoel kreeg, wat die oude bekende normaal gesproken had. Of dat zijn gevoel daar heel veel op begon te lijken dus. De droom zegt dan niet met woorden: “zijn stemming wordt nu zoals het gevoel wat je kent van die en die van vroeger”, maar de droom beeldt het idee gelijk uit. Hij “wordt” het. Het is dus niet altijd, wat ik hierboven uitlegde, het kan ook bijv. zo zijn als wat ik hier schrijf. Als je het idee maar door hebt. In de ene droom leg je dat idee zus uit, in de andere zó. Dat is een kwestie van aanvoelen meestal.

Hmm, je zegt dat er geen vooruitgang zit in de problemen die je hebt. Maar de droom laat misschien zien, wat je aan die vriendinnen kan hebben. Een dromendagboek kan je ook beginnen met ’s morgens gelijk als je wakker bent, een paar steekwoorden neer te schrijven, en die dan later uit te werken (uit te schrijven). Je moet eigenlijk pen en papier binnen handbereik hebben bij je bed. En niet 2 minuten wachten met schrijven, want dan gaan er al details weg, is de ervaring. Maar in 5-15 woorden moet je toch genoeg kunnen opschrijven om hem te kunnen onthouden, en later uit te werken. Bij de thee ’s ochtends of anders nog later. Als je een paar weken dromen hebt opgeschreven (al of niet uitgewerkt) dan kan je ze met elkaar vergelijken. Vaak zie je na een paar dagen of weken (of maanden) pas sommige dingen in je oude dromen. Je kan zien, hoe de sfeer van je dromen verandert (omdat de sfeer in je leven verandert). En hoe de onderwerpen veranderen (omdat de onderwerpen waar je mee bezig bent in je leven, veranderen. Je kan zo na een tijdje soms een overzicht krijgen over je persoonlijke ontwikkeling. Dan zie je dat je ondertussen deze problemen minder moeilijk bent gaan vinden, ze spelen niet meer zo. En dat de nadruk nu op andere problemen ligt.

Over dat ongesteld zijn kan je volgens mij gewoon een topic openen. Het gaat niet over droomuitleg, dus het hoeft volgens mij niet in deze topic. Ik ben er zelf ook wel benieuwd naar, eigenlijk.

groeten, peter.
Oud 17-10-2003, 09:22
pe51
pe51 is offline
Hoi Vanieta,

Als je deze droom ná het scooterongeluk gehad hebt, dan zou het best wel eens kunnen, dat jij dat ongeluk zo opgevat hebt in jezelf, dat hij voor jouw gevoel al ongeveer dood was. En dat hij voor jouw gevoel veel pijn had, en dat jij die wilde overnemen. Dan heb je dus veel gevoel voor hem gehad op dat moment.

Maar je eigen voorstelling van wat er aan de hand is, kan dan ongemerkt wat erger worden, dan het eigenlijk is. Dan maak je je tevéél zorgen om hem, het is niet zo erg als je denkt. Wanneer je nu niet door hebt, dat je gevoel anders is dan de werkelijkheid, dan kan je je gevoel dus ook niet bijsturen. En daarom geeft een droom je op deze manier de info, dat het er zo uitziet in het gevoel wat je hierover had. Dan kan je dit herstellen.

Ik ben zo’n droom als deze wel vaker tegengekomen, dat de dingen erger leken dan ze waren en dat een droom dit op deze manier vertelt.

groeten, peter.
Oud 17-10-2003, 09:31
pe51
pe51 is offline
Hallo Herbalpower,

Om te zien waar deze droom over gaat kan je kijken, wanneer precies dit pakje in je dromen begon te komen. Dan ga je kijken, wat er toen in je leven aan de hand was, en wat er toen veranderd was. Stel, je kreeg ze net nadat je het met een vriendin uitgemaakt had. Dan zit het erin dat de droom daarmee te maken heeft. Als je dat opschrijft, en dan meer over het probleem vertelt, kom ik er misschien verder mee.

Verder kan het helpen om na te gaan, wie van jouw kennissen (of onbekenden, die je vaker ziet) dit merk rookt. Of heb je zo’n pakje misschien een keer zo zien liggen onder het uitgaan? Misschien is er iemand gestopt met roken en gaat het daarover? Misschien heb je een andere verslaving dan roken?

Wat kan helpen is, als je zo’n hele droom opschrijft, en daaronder de vragen van deze checklist invult. Hoe meer info ik heb, hoe groter de kans dat ik eruit kan komen.

Groeten, peter.
Oud 17-10-2003, 10:59
pe51
pe51 is offline
Uitleg droom over METEORIET-INSLAG van Dotcom.

Hallo Dotcom,

Ik begin met een vraag aan je:

vraag 1: Dat angstige voorgevoel, bedoel je daar een voorgevoel mee wat je overdag hebt? Buiten dromen om? Of heb je het over een zo’n voorgevoel, wat je na een droom krijgt? (dat hebben sommige mensen namelijk). Of beide? Of bedoel je dat je dat angstige voorgevoel IN een droom krijgt?

Het kan uitmaken voor de betekenis van de droom, of het in, vlak na, of buiten de droom was. Nu over wat ik zo alvast voorlopig over je droom kan zeggen:

Dromen zijn meestal niet letterlijk waar, maar figuurlijk, symbolisch . Dan wordt in de droom in de buitenwereld een vergelijking gegeven met wat zich in je binnenwereld, in je geest, afspeelt. Vergelijkende beelden dus.

Deze soort dromen ben ik vaker tegengekomen. Het gaat dan om dat er in je eigen geest een gevaar is voor het een of ander. Het is dus niet “DE wereld” die kan vergaan, maar alleen JOUW (belevings-)wereld, die kan vergaan (voor een deel dan, dat laat de droom niet zien, dat moet je er zelf bij begrijpen). De droom geldt dus alleen voor jou, niet voor iedereen. En de beelden zijn symbolisch.
Het is ook niet jouw materiële wereld maar jouw belevings-wereld. Niet de wereld buiten je, maar binnenin je. Schade voor een deel van je bewustzijn, daar gaat de droom over.

Water in dromen is meestal ook een symbool, het staat dan voor gevoelsleven. Een zee of oceaan is een grote verzameling water, het gaat dus om een groot stuk gevoelsleven (van jezelf, binnenin jezelf dus). Een zee of oceaan is dan een symbool voor je eigen onbewuste gevoelsleven. Zoals de zee het oudste water op aarde is en erg diep, zo is je onbewuste het ‘oudste gevoel van jezelf’, en ook erg diep. Te groot en te diep om te kennen. Dat kan je terugvinden in m’n droomwoordenboek, als je links in de woordenlijst klikt op ‘water’ en op ‘oceaan’.

Ik denk dat dit een waarschuwingsdroom is, die je waarschuwt, dat er zoiets als in de droom zal gaan gebeuren, als je niet oplet, en iets aan het probleem doet.
De droom zegt dus, dat er als het ware een meteoriet zal gaan inslaan in je onbewuste, en daar vloedgolven van gevoel doorheen kan jagen, die je geest zullen beschadigen en veranderen.

Een meteoriet , dat is een voorwerp van buiten de aarde, van buiten onze leefsfeer. Uit de kosmos. Als we deze vergelijking doortrekken, dan zal het gaan om iets van buiten jouw eigen persoonlijke menselijke leefsfeer. Wat inslaat in je onbewuste gevoel, en daar “vloedgolven van gevoel” zal opwekken, die jouw bewustzijn grote schade kunnen geven. Dat is het idee van de droom volgens mij.

Ik denk dat je in je leven grote spanningen hebt of gehad hebt, of veel zenuwen. Of gevoelens die je onderdrukt hebt, die te moeilijk waren voor het moment om te voelen en mee om te gaan. Of dat je misschien met drugs aan t experimenteren bent?
Er moet in ieder geval iets aan de hand zijn in je, want zulke dromen krijg je niet zomaar. Er zal een voorgeschiedenis aan zitten. Als je herkent wat er aan de hand is, met welke problemen het te maken heeft, dan bedoelt de droom dus, dat je hier snel iets aan moet doen, voordat het te laat is. Zo kan je deze psychische “meteorietinslag” voorkomen. Dat is de bedoeling van waarschuwingsdromen als deze.

In je droom zie je een radaropname van een rode wolk op de tv. De tv is zelf ook een symbool. Je kunt dingen op een tv duidelijk zien en horen op een veilige manier, zonder gevaar te lopen. Die eigenschappen zitten dus in je binnenwereld, in je geest. Je ziet dit, begrijpt dit ook, zonder dat je er op dat moment zelf bij bent en het in alle hevigheid meemaakt. Droombeelden en visioenbeelden kun je hiermee vergelijken. Je krijgt er dus kennis van op zo’n manier, wat er aan de hand is.
Een radaropname laat zien, wat je gewone ogen niet kunnen zien. Je krijgt er dus kennis van met een tv-achtig beeld op een manier, die je normaal gesproken zelf niet kan zien.
De rode wolk is ook een symbool. Een wolk hangt boven de aarde, en beïnvloedt de atmosfeer in de buitenwereld. Dat is een symbool voor een “sfeer”, manier van voelen, die boven je eigen geest hangt (je binnenwereld weer).

De kleur rood van de rode wolk is ook symbolisch. Bij kleuren gaat het er dan om, wat als het ware - bij wijze van spreken – figuurlijk gesproken - de “geestelijke kleur” van iets is. De betekenis van kleuren in dromen volgt de volgorde van kleuren in dromen zoals die in de natuur, in een regenboog of prisma (lichtbreking) voorkomt. En dus ook de wetenschappelijke golflengte van kleuren. De betekenis komt ook overeen met de basisbetekenis van de 12 sterrenbeelden. Rood is de eerst zichtbare kleur hierin, de “laagste kleur”, laagste wetenschappelijke golflengte. En rood-violet is de laatste en “hoogste kleur”, de hoogste golflengte. Je vindt de kleuren en de volgorde van de kleuren onderling ook terug in de kleurencirkel van de kunstschilder Joh. Itten. Zijn kleurenleer wordt op kunstacademies gedoceerd.

De kleur rood is dus de “laagste” kleur, hij staat voor een simpele manier van bewustzijn. Je kunt de dingen alleen op een simpele manier beleven. Kinderen tot een jaar of zeven zijn zo simpel, dronken mensen ook, en mensen die boos zijn. Maar er zijn ook mensen die zelf gewoon zo simpel zijn. In jouw droom komt er zo’n simpele sfeer over je geest te hangen na deze “inslag” , die bepaalt dus de “atmosfeer” in je geest. En die zal dus (gedeeltelijk) simpel worden. Het vermogen verliezen, om genuanceerd bewustzijn te ervaren.

Het is ook belangrijk, welke kleur rood die wolk was. Andere kleuren zijn andere betekenissen.
vraag 2: Misschien kun je op deze kleurenkaart aanwijzen, welke kleur rood het was? En of hij bijv. lichter of donkerder was dan de kleur waar hij het dichtste bij komt?

CNN is een grote (of ‘dé grote’) Amerikaanse nieuwszender. Als CNN iets zegt, zal dat wel als waar beschouwd worden, ze zullen wel de naam hebben, betrouwbaar te zijn. In dat geval zal CNN in deze droom een symbool zijn van een betrouwbare nieuwsbron.

Japan en Korea liggen voor ons aan het andere einde van de wereld. Dat zal een symbool zijn voor het andere einde van je geest. Aangenomen dat je op het moment in Nederland woont. Dus die vloedgolven van gevoel die hoef je dan niet per sé te voelen in je bewustzijn, de plek in je geest waar je dagelijks in zit en die plek, dat bewustzijn zou dan Nederland zijn als symbool.

In de droom zie je daarna, dat die tv-beelden geen onzin waren, je maakt het in het echt mee. Je gaat op je fiets door de stad. De fiets is een symbool van: op een relaxte manier door de stad gaan. Dat kan je wat uitgebreider uitgelegd vinden in vervoermiddelen in dromen. Je gaat dus relaxed door de stad, je bent rustig genoeg om niet in paniek te zijn en zo dingen te “zien” die er niet zijn. Dus je kunt deze waarnemingen vertrouwen, zegt de droom. Deze waarnemingen op de fiets in de stad zijn dus een symbool van dat je dit in het echt zou gaan meemaken (als je niets aan de oorzaak deed dus – want het is een waarschuwingsdroom.

Je had deze droom in een soort halfdroom, schrijf je. Waarin je 10% wakker was. Dat is voor mij al een aanwijzing, dat er spanningen in je zijn. Een ASP (slaapverlamming) krijg je ook op de grens tussen wakker zijn en slapen in. En val-dromen trouwens ook.

vraag 3: Heb je vaker zulke dromen als je gedeeltelijk slaapt, gedeeltelijk wakker bent? En heb je voor deze droom misschien achtervolgingsdromen gehad, dromen waarin ze je probeerden te vermoorden, of andere nachtmerries?

Het gevoel van angst in de droom kan je ook zien als waarschuwing. Wanneer je dit in het echt mee zal maken, dan zal dit gevoel zijn, wat je daarbij krijgt, dat zegt de droom hier volgens mij mee.

Om je vraag naar fictie te beantwoorden: Het is pure fictie, als je dit letterlijk ziet, en met deze droom een komende ramp meent te kunnen voorspellen. Maar het is helemaal geen fictie, als je hem niet letterlijk, maar figuurlijk, symbolisch ziet. En hem alleen op jezelf betrekt, op je eigen geest. Dan is het een droom die je waarschuwt, dat dit eraan zit te komen zoals het nu bij jou gaat. Je moet dus iets stoppen, of iets veranderen. De spanning doorbreken, waar het om gaat. Of een strijd met iemand niet uitstrijden, misschien. Ik weet niet wat jouw psychische omstandigheden zijn.

Als je daar meer over zegt en vragen kan beantwoorden, dan snap ik misschien weer meer van de droom. Als je vragen hebt dan zie ik die wel verschijnen.

groeten, peter.

Laatst gewijzigd op 17-10-2003 om 13:02.
Oud 17-10-2003, 11:21
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Dotcom schreef op 17-10-2003 @ 00:59:
Citaat:
Ik heb altijd als er iets gaat gebeuren een angstig voorgevoel, en dan gebeurt er meestal ook wat.

Nu droomde ik vannacht dat ik op CNN aan het kijken was, dat er een meteoriet in de grote oceaan was gevallen, en een vloedgolf de westkust van de vs overspoeld had. Ook Japan en Korea waren er op.

Op het nos-journaal was een roodkleurige wolk via radarbeelden te zien. Ik ging op mijn fiets door de stad en de lucht was roodkleurig, ik weet dat ik heel erg bang was. Het was een half-droom, dus ik was ook 10% wakker, vandaar dat ik me het kan herinneren. Ik ben nu best wel angstig, of is dit echt pure fictie wat ik gedroomd heb?
x2_Shade schreef op 17-10-2003 @ 02:47:

klinkt doodeng idd maar ook pure fictie...
de dreiging is er altijd, is er altijd geweest, en zal er altijd blijven.
Maar tegenwoordig worden ze bijna allemaal ruim van te voren gesignaleerd.

Pe zei dat dit iets kan betekenen maar dat vind ik nergens op slaan TENZIJ je paranormaal (helderziend) zou zijn. En dat lijkt me helemaal sterk. Ik denk dat dit meer met persoonlijke angsten en ook films te maken heeft.

Ik heb namelijk ook zovaak van dit soort dromen gehad. Over een meteoriet/asteroide inslag al 2 keer.....net echt.....maar ik geloof verder absoluut niet in een voorspelling ofzo.
Ik vermoed dus, dat jij dezelfde soort dromen gehad hebt, x2_Shade. Met dezelfde soort angsten erbij. Je hebt gelijk, dat ze letterlijk gesproken ‘onzin’ zijn, niets betekenen, niet waar zijn. En dat het meer met persoonlijke angsten te maken heeft. En inderdaad ook wat met films. Want een droom komt vaak in de beeldtaal van een film of tv-uitzending, als je tv kijkt. Dat zie je hier aan dat de Amerikaanse nieuwszender CNN het nieuws brengt. Soms ook is een tv-uitzending de aanleiding van een droom om ergens over te beginnen.

Ik denk dat jouw dromen ook waarschuwingsdromen geweest zullen zijn in tijden van spanningen of conflicten. Als je leest hoe ik de droom van Dotcom uitleg dan kun je misschien ook eens kijken hoe zo’n uitleg bij je eigen dromen kan kloppen.

Groeten, peter.

Laatst gewijzigd op 17-10-2003 om 12:27.
Oud 18-10-2003, 22:30
Mystery Shadow
Mystery Shadow is offline
K'heb een paar maanden geleden dat ik in een tussenuur met een vriend na de stad wou 1 min voor het ongeluk dat ik viel van de fiets en hij ook.. Gebeurde er iets waardoor ik wist dat hij ging gebeuren het was zoiets als een.. voorspelling ofzo ik wist dat ik zou vallen en de bus bijna met de band over mn hoofd heen ging... en toen gebeurde het 1 min ongeveer later ook nog (ik kreeg van die gedachten in mn kop en beelden :X)
Oud 21-10-2003, 10:45
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Mystery Shadow schreef op 18-10-2003 @ 23:30:
K'heb een paar maanden geleden dat ik in een tussenuur met een vriend na de stad wou 1 min voor het ongeluk dat ik viel van de fiets en hij ook.. Gebeurde er iets waardoor ik wist dat hij ging gebeuren het was zoiets als een.. voorspelling ofzo ik wist dat ik zou vallen en de bus bijna met de band over mn hoofd heen ging... en toen gebeurde het 1 min ongeveer later ook nog (ik kreeg van die gedachten in mn kop en beelden :X)
Ik denk dat je minder hoeft te schrikken als je van te voren deze beelden gezien hebt. Dan herken je ze misschien onder het vallen. Als je het niet gezien had, dan was je mischien in paniek geraakt, en had je veel meer angst in je gekregen. Ik vind het wel mooi, zulke voorspellingen, als je toch valt, kan je het beter van tevoren weten.

peter.
Oud 21-10-2003, 11:55
vanieta
vanieta is offline
nee ik heb de droom voor het scooterongeluk gehad,dus eerst de droom en daarna een paar dagen later heb me broertje die ongeluk gehad,dus heel raar bedankt,bedankt voor de uitleg groetjes vanieta
Oud 21-10-2003, 12:52
pe51
pe51 is offline
Citaat:
vanieta schreef op 21-10-2003 @ 12:55:
nee ik heb de droom voor het scooterongeluk gehad,dus eerst de droom en daarna een paar dagen later heb me broertje die ongeluk gehad,dus heel raar bedankt,bedankt voor de uitleg groetjes vanieta
Als je hem vóór het scooterongeluk voor je broer had, dan was het dus een voorspellende droom. En tegelijk geeft hij nog wat meer informatie aan je, wat jouw gevoelens ongeveer zullen zijn.

Als ik helderziende was, dan zou ik misschien je droom kunnen begrijpen als je alleen je eerste bericht had neergezet. Dat zou makkelijk zijn voor mij. Maar helaas, zo werkt het niet. Ik heb vaak heel veel informatie nodig om een droom te kunnen begrijpen, en achtergrondinformatie erbij. En dan pas komt het gevoel over wat een droom betekent.

Nu kun je dus nagaan, of je gevoelens bij zijn ongeluk hetzelfde waren als de droom zegt. Verder zie ik hier geen andere dingen in.

groeten, peter.
Oud 21-10-2003, 13:01
pe51
pe51 is offline
Citaat:
dreen schreef op 04-09-2003 @ 20:38:
De laatste tijd droom ik regelmatig over flauw/weg-vallen.
Ze zijn niet elke keer hetzelfde, maar er komen wel meerdere 'dezelfde' dingen in voor.
Het is altijd op een bekende plek. Thuis, school of in de stad. Er komen steeds verschillende personen in voor. Ik weet niet of ik ze allemaal ken (helaas onthou ik nooit álles van dromen), maar elke keer komt er een klasgenootje van vorig jaar in voor. Met haar heb ik eigenlijk niks, ken der een beetje, maar meer ook niet. Geen idee waarom zij er steeds in voorkomt.
Het is dus meestal dat ik iets aan het doen ben, dagelijkse dingen. En elke keer 'val ik weg'. Ik maak dan nog mee dat ik wegval, en dat ik weer wakker word. Ik vroeg me af of ik ook meemaakte op het moment dat ik weggevallen was, of dat ik echt wegviel, maar dat weet ik niet meer.

Iemand die iets weet?
Doordat ik er steeds aan denk komt die droom ook steeds vaker terug (denk ik).
Hallo Dreen,

't Is wel een beetje laat, maar ik las je droom over, en ik kreeg het gevoel erbij, dat het meisje iets te maken had met het flauwvallen wat je overdag in je lichaam hebt, met lichamelijk flauwvallen dus, of misschien met wat je "geestelijk flauwvallen" zou kunnen noemen. Geestelijk flauwvallen is flauwvallen in je geest, je energie die in je geest is, valt dan weg. Soms val je dan ook lichamelijk flauw, soms niet.

Als het meisje ermee te maken heeft, dan gaat het erom, iets te vinden waar je bij haar aan moet denken. Een gebeurtenis of een onderwerp, of iets anders, waarbij je geestelijke of lichamelijke energie wegvalt, of beide. Daarom vraag ik je, zijn er in die klas in die tijd dingen gebeurd, of moet je als je over haar nadenkt, aan dingen denken die zorgen voor zo'n energie-wegvallen?

groeten, peter.
Oud 21-10-2003, 13:26
pe51
pe51 is offline
Citaat:
gothicje schreef op 11-09-2003 @ 20:42:
ik droom altijd dat er een jongen op me staat te wachten bij het hek van school, hij neemt me mee naar het water... we gebruiken altijd drugs en we zoenen altijd in de droom...

maar mijn droomt varieert wel een beetje en details ofzo kan ik me nooit herrineren ik weet alleen deze vage grote lijnen
een deel van de droom kan ik opzich zelf wel verklaren maar niet alles dus misschien iemand anders
Hallo Gothicje,

Ik keek dus even bij de oude dromen en zag dat ik je droom vergeten had. Dan dus nu maar:

Water is een symbool voor gevoel of gevoelsleven. Als het een bekend water bij de school is, hoeft het niet symbolisch te zijn, dan kan het letterlijk zijn. Maar als die plek niet bestaat, dan zal het wel symbolisch zijn en dan betekent het, dat hij je "meeneemt naar gevoel(sleven)" - dat hij en jij samen gevoel krijgen met elkaar, misschien vóór elkaar. Dat moet je in die dromen voelen, of het met of vóór elkaar is.
Blowen en zoenen zal wel niet symbolisch zijn, denk ik.

Zo'n droom zou een droom kunnen zien, die jouw wensen laat zien, die je je niet bewust bent in jezelf. Dan komt hij om je bewust te maken hiervan, omdat bewust zijn van je wensen gezonder is, dan kan je er wat aan doen, als je het bijv. te hard zou willen. In dat geval wil je dit graag, wat de droom uitbeeldt, maar weet je dat niet van jezelf. Als het een wensdroom is, dan is de droom vaak wat overdreven. Zodat je begrijpt het het bijv. geen voorspellende droom is.

Maar het kan ook een voorspellende droom zijn. Dat zou ook best wel eens kunnen, omdat het een droom is, die steeds terugkeert. In dat geval zul je waarschijnlijk zonder vriend zitten, en dat zul je dan niet leuk vinden. En dan zou je deze droom krijgen om de moed niet te verliezen.

Verder is het belangrijk om na te gaan wat je in en na deze droom voelde. Eigenlijk zou je onder zo'n droom de vragen van deze checklist moeten beantwoorden, dat maakt alles wat duidelijker voor me.

Dus als je er nog meer over wilt weten, kijk dan maar wat je hiervan nog kan beantwoorden, dan kijk ik of ik er nog iets meer uit kan halen.

groeten, peter.
Oud 21-10-2003, 13:49
pe51
pe51 is offline
Citaat:
8m&m85 schreef op 14-09-2003 @ 20:10:
Ik heb de laatste tijd erg veel last van het feit dat ik het verschil tussen een droom en realiteit niet meer kan onderscheiden en dat kan heel vervelend zijn en ik denk dat ik daardoor ook slechter uitrust. Ik zal een voorbeeld geven.

Ik heb tijdje geleden introductie gehad van de universiteit en we werden ingedeeld in mentorgroepjes. Toen de introductie afgelopen was, sliep ik weer thuis, maar s nachts was ik er heilig van overtuigd dat heel mijn mentorgroep op mn kamer zat. Ik heb toen een tijdje de hele tijd iedereen tot stilte gemaand en gezegd dat ze geen rotzooi moesten maken, omdat ik het anders op moest ruimen. Na een tijdje realiseerde ik me dat dit helemaal niet kon en kon ik weer door slapen.
Op deze manier heb ik ook al een keer een stapelbed omgeduwd met mezelf erin, omdat ik dacht dat ik ergens anders was.

Meestal realiseer ik me na een tijdje wel waar ik ben, maar daar voor heb ik dan al lawaai gemaakt of me erg druk gemaakt of wat dan ook. Het is geen slaapwandelen want de ochtend daarna kan ik het me gewoon herinneren en ook de "ingebeelde" beelden die ik dan zag, het zijn bijna hallucinaties.

Ik weet dat je in je slaap indrukken verwerkt van de dag en daar hebben deze "beelden" ook altijd betrekking op, maar de meeste mensen merken daar niets van of dromen gewoon en herinneren ze al dan niet, maar ik kan het onderscheid tussen wat echt is en wat ik droom niet meer maken. Want de situaties waarin ik dan terecht kom zijn niet precies hetzelfde als de originele.

Nou is mijn vraag of er mensen zijn die dit ook in zo'n extreme mate hebben en of ze tips hebben.

ALs er nog iets onduidelijk is moet je het maar even zeggen, want volgens mij is het verhaal niet al te helder.

(dit stuk had ik btw eerst ook op psychologie, voordat mensen er commentaar op gaan hebben dat ze het voor een 2e keer lezen)
Hallo 8m&m85,

Dat van die introductie is dus als ik het goed begrijp, een fantasie geweest van je? Dan kan dat een fantasie zijn, die je ook iets te zeggen heeft. Het zou namelijk kunnen, dat dit een symbool was, voor dat die mentorgroep nog steeds in je binnen-kamer aanwezig was - in (de kamer van) je geest dus. Dat je in je hoofd dus 's nachts nog steeds bezig was met die mentorgroep, en met wat er gebeurde. Normaal gesproken moet je rustig zijn, maar jij zult er dan nog mee bezig geweest zijn. Als dat bezig zijn ongezond voor je gaat worden, kan je dromen krijgen, of andere soorten beelden, die dit symbolisch laten zien. Of een visioen, dat is een droom die je krijgt als je wakker bent. Of fantasiebeelden, waar dit in zit. Die beelden daar kan je onbewuste zich ook in uiten.

Dan kan je dus denken dat je hier moe van wordt. Maar ik denk dat het andersom is: Dat je zelf moe wordt van het denken hierover. En dat je daarom dat beeld krijgt. Om er wat aan te gaan doen. Vaak krijg je bij deze beelden ook je moeheid te voelen. Dat is dus niet de moeheid, die door deze béélden veroorzaakt wordt, maar door het denken en ermee bezig blijven. De beelden zijn het gevolg van het denken, en moe zijn is ook het gevolg van dit denken. Niet de oorzaak.

Dat je het verschil tussen realiteit en droom niet altijd kunt voelen, kan ook komen door oververmoeidheid. (en die oververmoeidheid kan door het denken en piekeren komen dus. )

Daarom denk ik, dat je moe wordt van het bezig blijven met dingen in je hoofd. En dat je daarom ook minder goed kan onderscheiden tussen realiteit en beeld. In de psychologie-topic die hierover gaat ( http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=599059 ) kan je ook van Fishy_NL bijv. lezen dat hij denkt dat het komt omdat hij veel blowt. En blowen kost ook veel energie, dat geeft dus ook moeheid. En die moeheid zal dus zorgen voor zulke beelden, vermoed ik.

groeten, peter.
Oud 21-10-2003, 14:52
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
pe51 schreef op 21-10-2003 @ 14:01:
Hallo Dreen,

't Is wel een beetje laat, maar ik las je droom over, en ik kreeg het gevoel erbij, dat het meisje iets te maken had met het flauwvallen wat je overdag in je lichaam hebt, met lichamelijk flauwvallen dus, of misschien met wat je "geestelijk flauwvallen" zou kunnen noemen. Geestelijk flauwvallen is flauwvallen in je geest, je energie die in je geest is, valt dan weg. Soms val je dan ook lichamelijk flauw, soms niet.

Als het meisje ermee te maken heeft, dan gaat het erom, iets te vinden waar je bij haar aan moet denken. Een gebeurtenis of een onderwerp, of iets anders, waarbij je geestelijke of lichamelijke energie wegvalt, of beide. Daarom vraag ik je, zijn er in die klas in die tijd dingen gebeurd, of moet je als je over haar nadenkt, aan dingen denken die zorgen voor zo'n energie-wegvallen?

groeten, peter.
Hmm, erg moeilijk te zeggen. Ik ging nooit zoveel met haar om, maar in zekere zin bewonder ik haar wel een beetje. Zij heeft dingen gedaan die ik al veel eerder ook had willen doen, ze werd een persoon die ik misschien ook wel had willen zijn [lang niet in alle opzichten hoor, ze heeft ook veel slechte kanten die ik niet wil zijn].
Ik kan me geen situaties met haar herinneren die heel vervelend waren oid, of waarbij zij anders was dan de klas.
Oud 21-10-2003, 15:15
pe51
pe51 is offline
Citaat:
dreen schreef op 21-10-2003 @ 15:52:
Hmm, erg moeilijk te zeggen. Ik ging nooit zoveel met haar om, maar in zekere zin bewonder ik haar wel een beetje. Zij heeft dingen gedaan die ik al veel eerder ook had willen doen, ze werd een persoon die ik misschien ook wel had willen zijn [lang niet in alle opzichten hoor, ze heeft ook veel slechte kanten die ik niet wil zijn].
Ik kan me geen situaties met haar herinneren die heel vervelend waren oid, of waarbij zij anders was dan de klas.
Ja, maar misschien is dit zo wél een aanwijzing.
Bij haar kom je dus op de gedachte aan dingen die je zelf had willen doen, of had willen zijn. En juist op dat moment val je flauw in je dromen. Dan zal zij dus een droomsymbool zijn met persoonlijke betekenis in je dromen. Dan staat zij dus voor de dingen die je had willen doen, of voor de eigenschappen, die je graag zélf had willen hebben in je.

In de droompsychologie noemen ze dit: het vinden van de betekenis van persoonlijke droomsymbolen door "associatie" (nagaan waar je aan moet denken, bij associatie moet je door het ene denken aan het andere, het andere lijkt dan op een of andere manier op het ene).

Je kunt het ook zo zien: Dromen laten bij droomsymbolen dingen in je buiten-wereld dingen zien, die in je binnen-wereld (in je geest) waar zijn. Deze eigenschappen zie je hier in je buitenwereld, in dat meisje. Maar het gaat dan over deze eigenschappen in jezelf. Dat is dan de betekenis van deze symbolen.

Dan krijg je dus een geestelijke flauwte van aan die goeie eigenschappen denken. En dat zal denk ik de betekenis van deze droom zijn. Dat komt er dan dus op neer, dat je het nu (vanaf dat je die dromen kreeg) te hoog gegrepen vind in jezelf, om deze eigenschappen in jezelf waar te maken. En dat je er daarom een flauwte van krijgt.

De droom wil je hiervan dan bewust maken, omdat je dit niet weet van jezelf. En als je het wél weet en doorhebt van jezelf, dan kan je kiezen. Bijvoorbeeld om je idealen wat minder hoog te stellen. Dan zorg je ervoor, dat je niet meer hoeft te geloven in het idee dat je deze eigenschappen "moet" waarmaken. Tenminste, ik weet niet hoe je in elkaar zit en wat goed voor je is, maar als jij het zelf aanvoelt als te hoog gegrepen voor het moment, dan zou je dat bijv. kunnen besluiten.

Kan dit zo'n beetje kloppen?

groeten, peter.
Oud 22-10-2003, 20:42
Spongsiebob
Spongsiebob is offline
Heej,

Kheb weer een bizare droom gehad. Eerst droomde ik dak met 1 van beste vriendinnen sex had, en vanacht heb ik gedroomd dat ik haar haar vriend oraal zag bevredigen. Ik snap dr helemaal nix van en de uitleg op het droomwoordenboek klopt niet (hoop/denk ik)!! Kheb in RL ook geen gevoelens voor haar. Nja in zo verre...ze is een goeie vriendin van me en op die manier houd ik ook wel van dr...maar thats it...ben niej verliefd op dr in elk geval! En in RL heb ik ook geen behoefte om sex met haar te hebben of haar te zien sexen met dr boyfriend...Weet je misschien wat dit betekend?
Oud 22-10-2003, 21:51
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Spongsiebob schreef op 22-10-2003 @ 21:42:
Heej,

Kheb weer een bizare droom gehad. Eerst droomde ik dak met 1 van beste vriendinnen sex had, en vanacht heb ik gedroomd dat ik haar haar vriend oraal zag bevredigen. Ik snap dr helemaal nix van en de uitleg op het droomwoordenboek klopt niet (hoop/denk ik)!! Kheb in RL ook geen gevoelens voor haar. Nja in zo verre...ze is een goeie vriendin van me en op die manier houd ik ook wel van dr...maar thats it...ben niej verliefd op dr in elk geval! En in RL heb ik ook geen behoefte om sex met haar te hebben of haar te zien sexen met dr boyfriend...Weet je misschien wat dit betekend?
Dat zal wel lukken.

Als een droom raar of vreemd is, dan gaat het meestal om droomsymbolen. Dan zijn dromen zijn niet letterlijk waar, maar figuurlijk. Symbolisch. Een symbool is een vergelijkend beeld. Omdat je weet, dat je in real life geen gevoelens voor haar hebt op lichamelijk niveau, daarom kan je dus begrijpen, dat dit droombeeld dus wel symbolisch moet zijn.

Als een droom een symbool gebruikt, dan wordt een idee (letterlijk) uitgebeeld in je buitenwereld . Als je dan de betekenis hiervan wilt weten, dan zoek je naar het overeenkomende (figuurlijke) idee, maar dan in je binnenwereld (in je geest). Dit is de hoofdregel voor de betekenis van droomsymbolen.

Je lichaam is een deel van de buitenwereld, want je lichaam is "een ding", een deel van de 3-dimensionale wereld. Maar het is: "jezelf". Dus nu ga je zoeken naar het overeenkomende idee: "jezelf", maar dan in je binnenwereld. En dat is: "je geest".
Je lichaam is dus een symbool voor je geest.

In je droom ben je aan het vrijen met je lichaam. Dat moet dus een symbool zijn voor het idee: "vrijen met je geest". Vrijen met je geest, dat is: heel erg lief doen voor elkaar, maar dan niet met je lichaam, maar met je geest. Wat je droom dus uitbeeldt, dat is, dat je heel erg lief bent met je vriendin, op geestelijk niveau. Alleen, een droom beeldt dat op lichamelijk niveau uit, zo beeldt een droom gewoon symbolen uit.

Vrijen is dus lichamelijk erg lief doen, en symbolisch is het: geestelijk erg lief doen. Maar echt sex hebben, dat is: lichamelijk samenkomen (lichamelijk één zijn). Symbolisch zal dat dus betekenen: "geestelijk samenkomen, misschien: geestelijk één zijn. Je kunt zelf nagaan of het in je droom om heel erg lief zijn voor elkaar ging of om geestelijk één zijn, samen zijn.

Ik vermoed dat je dit als droom krijgt, omdat je pas als je doorhebt, dat je zo met elkaar omgaat, er iets aan kan veranderen. Bijv. als je vindt dat jullie té lief zijn tegen elkaar, dan kan het te vlijerig worden bijvoorbeeld.

Je kan de betekenis van "sex" in je droom terugvinden in m'n droomwoordenboek, klik dan links in de woordenlijst op het woord 'sex'. In andere stukken van dit droomwoordenboek kan je de hoofdregel voor droomsymbolen (buitenkant = binnenkant) ook terugvinden.

---

De andere droom:

Dat je haar haar vriend oraal zag bevredigen in de andere droom, kan dus óftewel letterlijk bedoeld zijn, óftewel symbolisch. In het laatste geval zal het om het tevreden stellen van een lager deel van zijn geest gaan. Maar het zou ook letterlijk kunnen zijn. Om daarachter te komen, zou je moeten nagaan, of er een aanleiding voor deze droom is, dan kijk je naar de dag voordat je de droom kreeg, of je toen in jezelf gedacht hebt aan hun twee. Of aan vrijen, op één of andere manier. Dat is vraag 9 van deze checklist. Ik heb daar misschien ook nog wat meer details voor nodig. Daarvoor zijn de andere checklistvragen bedoeld. Misschien kun je de vragen van deze checklist beantwoorden over deze laatste droom?

groeten, peter.

Laatst gewijzigd op 22-10-2003 om 22:15.
Oud 23-10-2003, 13:36
Spongsiebob
Spongsiebob is offline
Keej bedankt, had al zon vermoedde dat het zo was...

Ik zal de vragenlijst wel even invullen misschien dat die 2de droom dan wat duidelijker word. Het was trouwens in 1 nacht, en voor mn gevoel was het ook dezelfde droom...

1) ik stond naar zijn auto te kijken en die vriendin en haar vriend zaten achterin en hij was aan het 'genieten' en zij zat met dr hoofd onder een deken...toen hij mij zag, zei hij dat tegen haar en kwam ze met dr hoofd van onder de deken en ging ze lachen. (Omdak vanacht ook nogal intens heb gedroomd, weet ik het eigelijk voor de rest niet meer zo, das ook het laatste wat ik me dr van kan herinneren).

2)in een auto(ik zat zelf niet in de auto)(gelukkig )

3)ik, die vriendin en haar vriend

4)weet je

5)wat ik bijzonder vond, was eigelijk de hele droom

6)pff uhm auto was rood, de omgeving zelf veel groen, grijs en paars

7)pff dat weet ik eigelijk niet meer...

8)weet ik ook niet meer....

9)Was ik in Amsterdam met mn moeder en heb ik niet aan die vriendin of aan haar vriend gedacht, wel ben ik afgelopen zaterdag met hun samen wezen stappen. En ik heb toen ik in Amsterdam was, wel aan sex gedacht...Maar niet met 1 van hun 2eën

10)????

Hoop dat je dr wat mee kunt!!

Groetjes....
Oud 23-10-2003, 14:19
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Spongsiebob schreef op 23-10-2003 @ 14:36:
Keej bedankt, had al zon vermoedde dat het zo was...

(enz.)

Hoop dat je dr wat mee kunt!!

Groetjes....
Dag Spongsiebob,

Deze 2 dromen horen dus bij elkaar, omdat ze in dezelfde nacht waren, en omdat je het zelf zo voelde. Ik denk dat de sex hier niet symbolisch is bedoeld. Dus gewoon letterlijk. Je was met ze uitgegaan, je was dus ook wel aan ’t denken hoe ze waren, met zijn tweeën, denk ik. En de droom zal je hier wat extra info over geven, zodat je een realistisch beeld van ze hebt. Dat je de hele droom bijzonder vindt, zegt eigenlijk al dat je een ander idee over ze had (dat ze dat niet zouden doen).

Wat je dus ziet met deze 2 dromen is, dat sex de ene keer symbolisch bedoeld is (op geestelijk gebied intiem zijn en samen zijn) en de andere keer letterlijk genomen moet worden (lichamelijk bij elkaar zijn, zij laat hem op lichamelijk gebied genieten). Je ziet, dat je altijd moet opletten of iets letterlijk of symbolisch genomen moet worden.

De rode kleur van zijn auto kan een betekenis hebben, als het een andere kleur is dan hoe zijn auto echt is vooral. Als het dezelfde kleur is, zal het letterlijk de kleur zijn, en geen extra betekenis hebben.

Groen en grijs zijn normale kleuren voor een omgeving, paars niet zo. Als je nog weet, wat dan wel paars was, en waaruit die omgeving bestond, kan ik daar misschien nog iets uit opmaken. Maar misschien is de droom wel onduidelijk. Dan heb je in ieder geval de hoofdzaak te pakken. Als je je kan vinden in de uitleg tenminsten.

groeten, peter.
Oud 23-10-2003, 14:31
vanieta
vanieta is offline
hoi bedankt voor de uitleg doei lieve schat
Oud 23-10-2003, 14:47
DaisyDeadPetals
DaisyDeadPetals is offline
Ik heb soms een soort van droom nou ja het is niet echt een droom, maar dan word ik wakker uit een andere (niet boeiende) droom, en ik kan me niet bewegen. Ik ben me bewust van mn omgeving, ik zie de deken en mijn kussen enzo, ik ben dus wel wakker, maar ik heb het gevoel dat ik er nog niet helemaal ben ofzo... Dan voelt het net alsof ik langzaam stik maar ik kan me dus niet bewegen of roepen ofzo hoe hard ik het ook probeer.

Het is echt heel vreemd, vooral omdat ik op dat moment weet dat ik wakker ben (of dat ik in ieder geval niet meer slaap) en dat ik me in principe gewoon kan bewegen alleen het lukt niet. Het vreemde is dat ik dus WEET dat het niet echt is, ik ben niet verlamd dus het heeft geen lichamelijke oorzaak, en ik weet op dat moment, okee dit heb ik vaker en ik moet me erover heen kunnen zetten. Maar wat ik ook probeer, ik kan me gewoon niet bewegen, zelfs niet als ik rustig blijf en ontspan. Als het niet lukt raak ik steeds meer in paniek omdat ik het steeds benauwder krijg. Op een gegeven moment schrik ik er dan ineens uit en voelt het alsof ik echt wakker wordt.

Ik vraag me af waar dit vandaan komt, ook omdat ik heb gehoord dat veel mensen dit hebben en het schijnt toch iets lichamelijks te zijn dacht ik, soort kortsluiting in je hersens ofzo...

...uitleg please?
Oud 23-10-2003, 15:15
Spongsiebob
Spongsiebob is offline
Ik geloof niet dat je laatste uitleg helemaal klopt. Hun hebben nog maar net een relatie(ander halve week) en met die vriendin ben ik de laatste tijd veel closer geworden dus denk eerder dat je eerste uitleg meer klopt. Maar goed, toch bedankt!

Groetjes
Oud 23-10-2003, 16:15
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Spongsiebob schreef op 23-10-2003 @ 16:15:
Ik geloof niet dat je laatste uitleg helemaal klopt. Hun hebben nog maar net een relatie(ander halve week) en met die vriendin ben ik de laatste tijd veel closer geworden dus denk eerder dat je eerste uitleg meer klopt. Maar goed, toch bedankt!

Groetjes
Het kan ook, dat dit niet over nu gaat, maar over de nabije toekomst. Dat zeggen dromen er nooit bij, over welke tijd het gaat. Het kan hier over verleden gaan, heden of toekomst. Waarvan verleden af zal vallen.

Als het voor je gevoel niet of niet helemaal klopt, is het goed om voorzichtig te zijn, en de uitleg dus niet of niet helemaal te geloven.

groeten, peter.
Oud 24-10-2003, 21:56
ItsSuuS
ItsSuuS is offline
haaj!

ik had n enge droom laatst, want ik was opeens heel erg vliefd op mijn collega die ooit vliefd was op mij (misschien nog wel is), maar die ik toen heb afgewezen omdat ik toen een vriendje had (en die heb ik nog steeds btw). In mijn droom vonnik em eg vet leuk en wilde ik em vet versieren enzo en we gingen samen een tent opzetten enzoow, en die tent was eg heel erg groot..
Ik vinnet heel eng.. strax vinnik em int eg ook leuk IE!

iemand n idee wat dit symboliseert???

xxxx

Oud 25-10-2003, 16:17
Verwijderd
he,

ik had laatst een droom, waarin ik met een aantal vrienden in een winkelcentrum bij mij in de buurt had afgesproken, en we hadden allemaal verf gekocht en we gingen alles verven , niet echt netjes meer verf overal overheen gooien, toen had een vriend van me een ruit ingegooit met een verfblik en we gingen naar binnen, twas een restaurant, maar toen kwam de politie ons pakken, en ze pakten me vrienden wel maar mij niet omdat me ouders al terplekke waren , wat werd hiermee bedoeld? vooral dat laatste vind ik best raar
Oud 28-10-2003, 14:11
pe51
pe51 is offline
Citaat:
ItsSuuS schreef op 24-10-2003 @ 22:56:
haaj!

ik had n enge droom laatst, want ik was opeens heel erg vliefd op mijn collega die ooit vliefd was op mij (misschien nog wel is), maar die ik toen heb afgewezen omdat ik toen een vriendje had (en die heb ik nog steeds btw). In mijn droom vonnik em eg vet leuk en wilde ik em vet versieren enzo en we gingen samen een tent opzetten enzoow, en die tent was eg heel erg groot..
Ik vinnet heel eng.. strax vinnik em int eg ook leuk IE!

iemand n idee wat dit symboliseert???

xxxx

Hmm ... Het is volgens mij niet echt een droom om eng te vinden. Meer om je bewust te maken van dat je deze gevoelens in je zult hebben, zonder het zelf te weten. Zodat je gewaarschuwd bent, en deze gevoelens je niet hoeven te overvallen.

Ik weet niet wat voor een soort tent het was, je hebt wigwams, kampeertenten, feesttenten enz. Een tent is in het algemeen een soort verplaatsbaar huis. In dromen is een tent net als een huis een symbool voor een sfeer, die je samen hebt met die persoon waarmee je in één tent bent. Alleen is een huis een iets meer comfortabele plaats en blijft een huis wat langer staan. Een tent zet je meestal voor tijdelijk op. Die tijdelijkheid moet je dan overbrengen naar de betekenis van de tent als symbool. Je zult een tijdelijke sfeer met hem hebben gewild. Dat de tent groot was, kan staan voor dat jullie daarin "alle ruimte willen hebben" (om te denken en zeggen en doen wat jullie willen).

Ik weet niet, hoe de sfeer was in de droom, of hij ook verliefd op jou was, enz. Misschien kan je meer info geven door de vragen van deze checklist te beantwoorden? Let ook op details, kleuren, probeer gevoelens in de droom te beschrijven van jezelf en van hem.

Ik zou in ieder geval open staan voor je eigen gevoelens, want als je niets van je gevoel wilt weten, kan je het ook niet veranderen. Dat kan pas, als je aanvaardt dat je zulke gevoelens hebt, of hebt gehad en toen verdrongen. Zo geef je je huidige vriendje dus ook meer kans, als je het nagaat.

groeten, peter.
Oud 31-10-2003, 18:36
joycieboo
joycieboo is offline
Ik droom bijna iedere nacht dat ik vlieg maar niet zoals superman ofzo maar zegmaar ik ren daarna spring ik en door zegmaar te zwemmen kom ik vooruit het is vreemd maar betekend het iets??
Oud 02-11-2003, 08:19
Verwijderd
Droom:

Ik droomde dat er twee vogels op mijn hoofd waren en brood van mijn hoofd zaten te eten.
Oud 04-11-2003, 15:21
bassgirl
bassgirl is offline
heeft iemand hier ook last van?

als ik droom kan het 2 kanten op:

-of ik droom iets wat zo gek is het nooit echt waar kan zijn.

-maar meestal droom ik iets dat echt heel werkelijk lijkt, zoals vliegtuigrampen, dode mensen, verdrinkingen, laatst over mn vader.... ook droom ik over zwangere mensen die ik ken en wat ze dan krijgen, heb dat nog nooit fout gehad, wist zelfs al een keer dat mn tante een tweeling zou krijgen > 2 meisjes zei wist dat nog niet en de dokters hadden gezegt dat er in ieder geval een jongen bij zat, ik wis dat maar geloofde het gewoon echt niet vonden mensen heel gek en ja hoor 2 meisjes iedereen keek gek op behalve ik.

en als iets heel echt is in mn droom > komen ze vaak gemiddeld iets van 2 weken later echt uit...

wie heeft dit ook? en hoe moet ik ermee omgaan? ik vertel ze nu steeds aan mn moeder omdat ik dat eerst ook deed en dan heel vaak na 2 weken precies dat gebeurde...
Oud 04-11-2003, 23:17
Vault
Vault is offline
Citaat:
DaisyDeadPetals schreef op 23-10-2003 @ 15:47:
Ik heb soms een soort van droom nou ja het is niet echt een droom, maar dan word ik wakker uit een andere (niet boeiende) droom, en ik kan me niet bewegen. Ik ben me bewust van mn omgeving, ik zie de deken en mijn kussen enzo, ik ben dus wel wakker, maar ik heb het gevoel dat ik er nog niet helemaal ben ofzo... Dan voelt het net alsof ik langzaam stik maar ik kan me dus niet bewegen of roepen ofzo hoe hard ik het ook probeer.

Het is echt heel vreemd, vooral omdat ik op dat moment weet dat ik wakker ben (of dat ik in ieder geval niet meer slaap) en dat ik me in principe gewoon kan bewegen alleen het lukt niet. Het vreemde is dat ik dus WEET dat het niet echt is, ik ben niet verlamd dus het heeft geen lichamelijke oorzaak, en ik weet op dat moment, okee dit heb ik vaker en ik moet me erover heen kunnen zetten. Maar wat ik ook probeer, ik kan me gewoon niet bewegen, zelfs niet als ik rustig blijf en ontspan. Als het niet lukt raak ik steeds meer in paniek omdat ik het steeds benauwder krijg. Op een gegeven moment schrik ik er dan ineens uit en voelt het alsof ik echt wakker wordt.

Ik vraag me af waar dit vandaan komt, ook omdat ik heb gehoord dat veel mensen dit hebben en het schijnt toch iets lichamelijks te zijn dacht ik, soort kortsluiting in je hersens ofzo...

...uitleg please?
hmm. dit heb ik een aantal keren gehad, steeds als er in mijn droom iets gebeurd wat in RL niet kan, kom ik erachter dat ik droom, en raak ik een een soort van shock toestand, maar ik weet dat het dan geen droom meer is. Ik kan niks bewegen, ik probeer te screeuwen maar kan me tong niet bewegen en ik voel een drukkend geluid op me oren, en hoelanger het duurt hoe minder adem ik kan halen. Ook lijken mijn oogleden van lood, ookal doe ik er alles aan om ze open te krijgen/houden, ze worden gewoon dichtgedrukt. Erg irritant en vaag, en als ik uiiteindelijk wakker ben, tril ik, en moet ik snel ademhalen.

Het is me nog maar 5 of 6 keer overkomen ofzo, maar het is bij elke keer wel steeds wat moeilijker om eruit te komen.
Pretty Weird
Oud 05-11-2003, 10:55
Tio
Tio is offline
Enige tijd geleden heb ik met een aantal vrienden wat zitten praten over dromen, en wat we ervan dachten. Toen bleek, dat één jongen uit onze groep, een soort opeenvolgende dromen had. Alsof hij elke nacht een nieuw hoofdstuk uit een boek, of de volgende aflevering uit een serie droomde. Blijkbaar gebeurt dit nu al een aantal maanden achter elkaar. Hij kan zich het meeste wel goed herinneren, ook dromen die al langer geleden zijn.
Dit verschijnsel verbaasde me nogal, omdat ik nog nooit had gehoord van dit soort dromen. Heeft iemand enig idee wat dit in zou kunnen houden?

(waar de dromen over gingen en de situatie van die jongen vertel ik liever niet meteen)
Oud 05-11-2003, 12:38
pe51
pe51 is offline
Citaat:
DaisyDeadPetals schreef op 23-10-2003 @ 15:47:

...uitleg please?
Hallo DaisyDeadPetals,

Wat jij beschrijft lijkt op wat ze een ASP noemen. De afkorting ASP staat voor Awareness during Sleep Paralysis, oftewel (wakker zijn tijdens) “slaapverlamming” in het Nederlands. Je kunt er meer over vinden via deze google link:
google: slaapverlamming.

In het Engels vind je er meer pagina’s over, de ASP homepage bijv: ASP homepage .

Het komt erop neer dat je dan jezelf een tijdje niet kan bewegen en allerlei angsten voelt. Tijdens de REM-slaap, op het eind van je slaap, is je lichaam verlamd, dat moet zo zijn, dat hoort bij het slapen, zeggen wetenschappers. Normaal gesproken houdt die verlamming op op het moment dat je wakker wordt. Maar bij slaapverlamming blijft die verlamming nog even, terwijl je wakker bent. De verlamming wordt vertraagd opgeheven, zeg maar.

Verder zeggen veel mensen dat ze op het moment van een slaapverlamming een aanwezigheid in de kamer voelden. Blijkbaar zijn ze gevoelig op het gebied van geesten. Dus als je dat een keer voelt, dan klopt dat met wat anderen voelden.

Mijn ervaring met sommige mensen is, dat ze boordevol spanningen zaten, nachtmerries hadden, en daarom niet wilden gaan slapen, bang voor nog meer nachtmerries. Daardoor hoopten hun spanningen zich op en kregen ze slaapverlamming. Het gevoel waar ze bang van waren tijdens die slaapverlamming was volgens mij: alle verdrongen problemen, die ’s nachts doorziekten in hun geest.

Dus als dat kan kloppen, dat je vol spanningen zit in je dagelijks leven, en bijv. ’s morgens moe wakker wordt, dan kan dit de oorzaak van het probleem zijn. Wat je dan zou kunnen doen, is natuurlijk: over die problemen met iemand gaan praten. En zorgen voor genoeg energie: op tijd gaan slapen, enz. Dit, met nog een paar tips, heb ik op een paar webpagina’s gezet: oorzaken van nachtmerries – wat eraan te doen en: ’ s ochtends moe of weinig dromen? .

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik ben geen dokter, dus als je dingen zeker wilt weten, ga dan naar je huisarts. Maar dit is de manier waarop ik deze dingen bekijk. Als je door de google links gaat, zul je best wel interessante pagina’s ontdekken.

groeten, peter.
Oud 05-11-2003, 12:51
pe51
pe51 is offline
Citaat:
fishy_NL schreef op 25-10-2003 @ 17:17:
he,

ik had laatst een droom, waarin ik met een aantal vrienden in een winkelcentrum bij mij in de buurt had afgesproken, en we hadden allemaal verf gekocht en we gingen alles verven , niet echt netjes meer verf overal overheen gooien, toen had een vriend van me een ruit ingegooit met een verfblik en we gingen naar binnen, twas een restaurant, maar toen kwam de politie ons pakken, en ze pakten me vrienden wel maar mij niet omdat me ouders al terplekke waren , wat werd hiermee bedoeld? vooral dat laatste vind ik best raar
Hallo fishy_NL,

Dingen verven, dat zal een symbool zijn voor “verven met je geest”. Zoals ze dat zeggen, dat je ‘dingen op een bepaalde manier afschildert’. Je vertelt bijv. dingen op een bepaalde manier, zodat een ander er een ander beeld over krijgt. Bijv: Je ‘zet iemand neer als’ helemaal gestoord of zoiets.

De politie is meestal een symbool voor je geweten in dromen. Omdat het idee bij politie is: ‘wat je wel en niet mag’. Dat kan je terugvinden in m’n droomwoordenboek, klik links in de woordenlijst dan op ‘politie’.

Maar je ouders zijn vaak ook personen, die met je geweten te maken hebben. Vooral als je jonger bent natuurlijk, dan weten je ouders voor je wat wel en niet mag.

De gewone politie in real life zou zoiets nooit doen. Maar de politie in je droom is geen gewone politie, je moet het beeld van politie zien als een symbool voor “wat wel en niet mag”, voor je geweten. Bij anderen grijpt hun gevoel over wat wel en niet mag, fors in. Maar bij jou hoeft dat niet, omdat dat gevoel er voor jou is op de manier zoals je dat van je ouders kent. Daarmee is voor jou het probleem van tever gaan met die verf genoeg opgelost, je zult niet opnieuw beginnen.

Je moet dus van zulke gevoelens van ‘wat wel en niet mag’ uitgaan, en de beelden van ouders en politie als 2 verschillende uitbeeldingen van dit idee begrijpen, als symboliseringen. Het zijn niet de politie en je ouders zélf.

groeten, peter.
Oud 05-11-2003, 13:07
pe51
pe51 is offline
Citaat:
joycieboo schreef op 31-10-2003 @ 19:36:
Ik droom bijna iedere nacht dat ik vlieg maar niet zoals superman ofzo maar zegmaar ik ren daarna spring ik en door zegmaar te zwemmen kom ik vooruit het is vreemd maar betekend het iets??
Dag joycieboo,

Dromen zijn meestal niet letterlijk waar, maar figuurlijk. Symbolisch. Dan wordt in de droom in de buitenwereld een vergelijking gegeven met wat zich in je binnenwereld, in je geest, afspeelt. Vergelijkende beelden dus.

=> Als een droom een symbool gebruikt, dan wordt een idee (letterlijk) uitgebeeld in je buitenwereld. De betekenis moet je dan zoeken in een overeenkomend (figuurlijk) idee in je binnenwereld (in je geest).

Het vliegen in de buitenwereld moet je dus zien als: “vliegen in je binnenwereld” – in je eigen geest dus. Het is dan niet: “hoog zijn in de buitenwereld” maar “high zijn in je geest”. Zonder drugs gaat dat meestal dan. Je voelt je dan ook goed. Bijvoorbeeld als je over mooie dingen aan het fantaseren bent. Of als je aan je vriend denkt, waar je verliefd op bent.

Er zijn dromen waarin je vliegt met hulpmiddelen, bijv. in een vliegtuig, hang-glider, enz. - en dromen waarin je zonder hulpmiddelen vliegt. Hulpmiddelen hebben iets onnatuurlijks, iets kunstmatigs. En zonder hulpmiddelen is natuurlijker. Je lichaam is een symbool van je geest, dus de droom bedoelt niet dat je met je lichaam vliegt, maar wel dat je met je geest vliegt, zonder hulpmiddelen van buitenaf.

Als je “zwemt” tijdens vliegen is het idee, dat je de weerstand van de lucht gebruikt zoals je de weerstand van het water in een zwembad gebruikt. Met andere woorden: je doet het op eigen inspanning. Het lijkt op wat op de begane grond wandelen is, vergeleken met autorijden (= hulpmiddel).

Toch zijn er 2 kanten aan vliegen. Als je zo ‘high’ bent, dan “sta je niet meer met beide benen op de grond”. Je verliest aan nuchterheid. Dat is niet altijd erg. Maar het kan ook zijn, dat je met je geest zo hoog zit omdat je vervelende dingen voelt, die je niet graag wilt voelen. Het leven kan soms hard zijn, en dan willen mensen daar wel eens voor vluchten. En dat is natuurlijk wat minder gezond, als je het van die kant bekijkt.

Als je dus deze vliegdromen hebt gekregen de dag of de paar dagen nadat je het moeilijk hebt gekregen, dan kan je dit ‘aan mooie dingen denken’ zien als vluchten. Bijv: je fantaseert dat een jongen van je houdt, omdat je je zo rot voelt, en dan gaat het over. Maar realistisch is dat niet natuurlijk.

Vliegen in dromen kan een heel fijn gevoel zijn, waar je van kan genieten. Als je de andere kant ook in de gaten houdt.

Je kan een en ander nakijken op mijn site in: vliegen in dromen. Hier schilder ik het misschien wat te negatief af, het vliegen in dromen. Als ik tijd heb, moet ik de tekst nog wat veranderen.

groeten, peter.
Oud 05-11-2003, 13:24
pe51
pe51 is offline
Citaat:
kenjirro schreef op 02-11-2003 @ 09:19:
Droom:

Ik droomde dat er twee vogels op mijn hoofd waren en brood van mijn hoofd zaten te eten.
Kenjirro,

Dit is te weinig informatie om de droom aan te voelen. Je zou de vragen van deze checklist moeten beantwoorden, dan kan ik er meer mee. Er is namelijk geen vaste betekenis in dromen van bijv. vogels. Het hoeft geen symbool te zijn, het kan gewoon een leuk tafereeltje zijn, het kan een symbool met persoonlijke betekenis zijn, of een symbool met de algemene betekenis. Om er bij te komen wat het hier is, zijn de antwoorden op de vragen van die checklist nodig.

groeten, peter.
Oud 05-11-2003, 13:40
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Vault schreef op 05-11-2003 @ 00:17:
hmm. dit heb ik een aantal keren gehad, steeds als er in mijn droom iets gebeurd wat in RL niet kan, kom ik erachter dat ik droom, en raak ik een een soort van shock toestand, maar ik weet dat het dan geen droom meer is. Ik kan niks bewegen, ik probeer te screeuwen maar kan me tong niet bewegen en ik voel een drukkend geluid op me oren, en hoelanger het duurt hoe minder adem ik kan halen. Ook lijken mijn oogleden van lood, ookal doe ik er alles aan om ze open te krijgen/houden, ze worden gewoon dichtgedrukt. Erg irritant en vaag, en als ik uiiteindelijk wakker ben, tril ik, en moet ik snel ademhalen.

Het is me nog maar 5 of 6 keer overkomen ofzo, maar het is bij elke keer wel steeds wat moeilijker om eruit te komen.
Pretty Weird
Hallo Vault,

Mijn antwoord is een kopie van het antwoord aan DaisyDeadPetals, omdat het om hetzelfde probleem gaat volgens mij, hier komt het:

----

Wat jij beschrijft lijkt op wat ze een ASP noemen. De afkorting ASP staat voor Awareness during Sleep Paralysis, oftewel (wakker zijn tijdens) “slaapverlamming” in het Nederlands. Je kunt er meer over vinden via deze google link:
google: slaapverlamming.

In het Engels vind je er meer pagina’s over, de ASP homepage bijv: ASP homepage .

Het komt erop neer dat je dan jezelf een tijdje niet kan bewegen en allerlei angsten voelt. Tijdens de REM-slaap, op het eind van je slaap, is je lichaam verlamd, dat moet zo zijn, dat hoort bij het slapen, zeggen wetenschappers. Normaal gesproken houdt die verlamming op op het moment dat je wakker wordt. Maar bij slaapverlamming blijft die verlamming nog even, terwijl je wakker bent. De verlamming wordt vertraagd opgeheven, zeg maar.

Verder zeggen veel mensen dat ze op het moment van een slaapverlamming een aanwezigheid in de kamer voelden. Blijkbaar zijn ze gevoelig op het gebied van geesten. Dus als je dat een keer voelt, dan klopt dat met wat anderen voelden.

Mijn ervaring met sommige mensen is, dat ze boordevol spanningen zaten, nachtmerries hadden, en daarom niet wilden gaan slapen, bang voor nog meer nachtmerries. Daardoor hoopten hun spanningen zich op en kregen ze slaapverlamming. Het gevoel waar ze bang van waren tijdens die slaapverlamming was volgens mij: alle verdrongen problemen, die ’s nachts doorziekten in hun geest.

Dus als dat kan kloppen, dat je vol spanningen zit in je dagelijks leven, en bijv. ’s morgens moe wakker wordt, dan kan dit de oorzaak van het probleem zijn. Wat je dan zou kunnen doen, is natuurlijk: over die problemen met iemand gaan praten. En zorgen voor genoeg energie: op tijd gaan slapen, enz. Dit, met nog een paar tips, heb ik op een paar webpagina’s gezet: oorzaken van nachtmerries – wat eraan te doen en: ’ s ochtends moe of weinig dromen? .

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik ben geen dokter, dus als je dingen zeker wilt weten, ga dan naar je huisarts. Maar dit is de manier waarop ik deze dingen bekijk. Als je door de google links gaat, zul je best wel interessante pagina’s ontdekken.

groeten, peter.
Oud 05-11-2003, 13:46
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Tio schreef op 05-11-2003 @ 11:55:
Enige tijd geleden heb ik met een aantal vrienden wat zitten praten over dromen, en wat we ervan dachten. Toen bleek, dat één jongen uit onze groep, een soort opeenvolgende dromen had. Alsof hij elke nacht een nieuw hoofdstuk uit een boek, of de volgende aflevering uit een serie droomde. Blijkbaar gebeurt dit nu al een aantal maanden achter elkaar. Hij kan zich het meeste wel goed herinneren, ook dromen die al langer geleden zijn.
Dit verschijnsel verbaasde me nogal, omdat ik nog nooit had gehoord van dit soort dromen. Heeft iemand enig idee wat dit in zou kunnen houden?

(waar de dromen over gingen en de situatie van die jongen vertel ik liever niet meteen)
Ik heb het vaker meegemaakt in een droomforum, dat iemand een soort verhaal droomde in afleveringen.

Wat ik van dit soort dromen denk is, dat er dingen te leren zullen zijn uit dit verhaal, of dat hij het op een andere manier nodig heeft, bijv. als ontspanning. Net zoals een boek goed kan doen op een of andere manier, of een tv-serie, zo kunnen dromen dat ook.

Om een betekenis van deze dromen te vinden is meer info nodig, niet alleen waar de dromen over gaan, maar ook achtergrondinfo. Als hij een verklaring wil kan hij bijv. de vragen van deze checklist beantwoorden.

Groeten, peter.
Oud 05-11-2003, 14:17
pe51
pe51 is offline
Citaat:
bassgirl schreef op 04-11-2003 @ 16:21:
heeft iemand hier ook last van?

als ik droom kan het 2 kanten op:

-of ik droom iets wat zo gek is het nooit echt waar kan zijn.

-maar meestal droom ik iets dat echt heel werkelijk lijkt, zoals vliegtuigrampen, dode mensen, verdrinkingen, laatst over mn vader.... ook droom ik over zwangere mensen die ik ken en wat ze dan krijgen, heb dat nog nooit fout gehad, wist zelfs al een keer dat mn tante een tweeling zou krijgen > 2 meisjes zei wist dat nog niet en de dokters hadden gezegt dat er in ieder geval een jongen bij zat, ik wis dat maar geloofde het gewoon echt niet vonden mensen heel gek en ja hoor 2 meisjes iedereen keek gek op behalve ik.

en als iets heel echt is in mn droom > komen ze vaak gemiddeld iets van 2 weken later echt uit...

wie heeft dit ook? en hoe moet ik ermee omgaan? ik vertel ze nu steeds aan mn moeder omdat ik dat eerst ook deed en dan heel vaak na 2 weken precies dat gebeurde...
Dag bassgirl,

Als dromen heel gek zijn, raar, vreemd of zoiets, en als je denkt dat ze niet “waar” kunnen zijn, dan gaat het waarschijnlijk over droomsymbolen. Bijv. dat vliegen van het meisje hierboven met alleen haar lichaam op een zwem-manier. Dat moet je dan niet letterlijk nemen, maar je moet het begrijpen als droomsymbool en vertalen in gewoon Nederlands. Of de droom met de politie-agent in deze topic. Letterlijk genomen zijn deze dromen niet realistisch, maar als je die delen als droomsymbool ziet, ga je de betekenis van deze dromen wél zien.

Toen ik een keer probeerde op de schrijven hoe symbolen eigenlijk werkten, kwam dit eruit:
Citaat:
symbolen

Dromen zijn meestal niet letterlijk waar, maar figuurlijk. Symbolisch. Dan wordt in de droom in de buitenwereld een vergelijking gegeven met wat zich in je binnenwereld, in je geest, afspeelt. Vergelijkende beelden dus.

=> Als een droom een symbool gebruikt, dan wordt een idee (letterlijk) uitgebeeld in je buitenwereld. De betekenis moet je dan zoeken in een overeenkomend (figuurlijk) idee in je binnenwereld (in je geest).

bijvoorbeeld:

Je geest is je binnenwereld. En je lichaam is nog steeds je buitenwereld, het is een deel van de 3-dimensionale wereld. Maar wel het deel van de buitenwereld, wat het dichtste bij je binnenwereld is. Wat het dichtste bij de binnenkant van jezelf is, bij je geest. Dus je lichaam is (in het algemeen) een symbool voor je geest, wanneer je lichaam tenminste een symbolische betekenis heeft.

In een droom moet je eigenlijk bij ieder element kijken, of het symbolisch kan zijn. Wat vreemd of raar is in een droom, dat is meestal symbolisch waar, daarom lijkt het ook raar. En als een letterlijke betekenis niets zinvols oplevert, en een figuurlijke, symbolische betekenis wél, dan zal het ook om een symbool gaan.

Het idee achter symbolen is, dat geestelijk en lichamelijk/aards (buitenwereld en binnenwereld) eigenlijk één wereld zijn. Het geestelijke is boven, het aardse (buitenwereld) is beneden. Men zegt dan: "Zo boven, zo beneden". Het gaat dus eigenlijk om 1 idee, wat op 2 manieren waar kan zijn. Dit ene idee wordt dan bij symboliek aangeduid op de aardse manier, die ons aardbewoners bekend is. En de betekenis wordt dan als het een symbool is, gevonden op het geestelijke niveau.

Als je bijv. 'high' bent in je geest, dan kan een droom dat uitdrukken, door je 'hoog' te laten zijn in de buitenwereld. Dan vlieg je bijv. in een droom. Het gaat dan om het idee 'hoog zijn boven de aardse werkelijkheid'. Dat kan dan in de buitenwereld waar zijn, maar ook in je geest, en je moet dan zelf uitzoeken welk van de twee het is. Als je zonder vliegtuig vliegt, met je armen en benen, dan is de keus niet zo moeilijk, letterlijk vliegen is onzin, het zal dus symbolisch waar zijn, in je geest.
Het stukje is nog niet af, maar misschien wordt het idee zo wat duidelijker. Als iets niet letterlijk waar is, zal het symbolisch waar zijn. Maar dan moet je eerst nog eens kijken of het een droomsymbool met persoonlijke betekenis kan zijn. Bijv. een vriend komt in een trui met jouw lievelingskleur op bezoek. Dan gaat zo’n persoonlijke betekenis voor de gewone algemene betekenis, die voor iedereen geldt. Als er geen persoonlijke betekenis is, dan pas kijk je naar de algemene betekenis.

Op deze manier kijk je naar symbolen in dromen. Je kunt zulke dromen ook op gaan schrijven, en er af en toe naar kijken. Zo kan je je eigen droomsymbolen leren begrijpen, als je ze in één droom begrijpt, kan je ze in een andere vaak ook begrijpen. Misschien kun je hier iets mee.

---

Hoe je moet omgaan met dromen, die gebeurtenissen laten zien, als ze nog niet gebeurd zijn?

Dat moet je zo’n beetje op je eigen gevoel doen, denk ik. De een heeft het nodig om ze regelmatig aan iemand te vertellen, die er zelf niet bang voor is. En de ander hoeft dat niet, kan het zelf verwerken. En dan kan je ook nog per droom kiezen om hem wel of niet te vertellen.

Ik heb zulke dromen ook wel eens. Over mijn eigen leven, en niet over “belangrijke gebeurtenissen” dan. Voor ons mensen is het niet normaal om dingen te zien, als ze nog niet gebeurd zijn. Maar voor dromen wel. Dromen komen uit hogere geestelijke sferen, waarin toekomstzien normaal is. En waarin heel wat meer geweten wordt als het weten wat voor ons mensen mogelijk is. Toen ik er eenmaal aan gewend was, dat het voor dromen heel normaal was, maakte ik me er niet meer druk over. Alleen, ik weet dat ik zulke dingen niet aan iedereen kan vertellen, want de mensen zijn het niet gewend, ze zijn er vaak bang voor.

En net als bij gebeurtenissen die op hetzelfde moment gebeuren als je ze ziet, je kan je er wel of geen zorgen om gaan maken. Dat is je eigen keuze. Maar het is wel goed om dat in de gaten te houden, omdat het meestal toch geen zin heeft, als je je zorgen over maakt over vervelende dingen (zoals wanneer iemand dood gaat, daar kan je ook wel eens van gaan dromen van tevoren). En misschien is het ook goed om dromen waarin iemands dood voorspeld wordt, niet aan je moeder te vertellen. Tenminste, als je het zelf niet nodig hebt om te vertellen, en als zij er minder goed tegen zal kunnen. Dat zijn dingen, daar zou je over na kunnen denken, wat voor jou de beste oplossing is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten, peter.
Oud 06-11-2003, 19:52
Mother Earth
Mother Earth is offline
Ik heb nou al een paar keer in een paar maanden (ik droom nooit zoveel, of iig, ik kan ze me nooit herrinneren) over zelfmoord.
De eerste keer ging ik ergens op de treinrails bij een station vuur maken. Het vuur was al best hoor en toen kwam er een trein aan. Iemand (vaag persoon) sprong in het vuur en ik sprong mee. De tweede keer ging ik samen met een vriendin elkaar zeg maar op hangen bij mij op zolder. Daar hingen op eens twee touwen ofzo. Heel vaag.
De derde & laatste keer herrinner ik me niet zo goed. Ik weet nog wel dat ik dacht 'nu zal alles voorbij zijn, ik zal weten hoe het is om dood te gaan'.
Echt vreemd, en ik had al een keer opgezocht wat over zelfmoord dromen betekend, maar daar kwam uit dat er grote verandering gaan gebeuren ofzo...
Maar misschienweet jij een betere verklaring??
Oud 06-11-2003, 20:05
Yfkuhhh
Yfkuhhh is offline
Loowj, ik heb de laatste tijd een best vage droom (slaat eigenlijk nergens op) maar okej, een jongen die ik leuk vind kom ik telkens tegen in een soort van "discount/aldi/wibra" achtige winkel tegen... en dan zeg ik hoi, en dan verbergt tie zich en wordt ie rood.. et slaat echt totaal nergens op.. maar ok.. wat betekent dit?? xxxjuhs Yfke
Oud 06-11-2003, 20:23
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Yfkuhhh schreef op 06-11-2003 @ 21:05:
Loowj, ik heb de laatste tijd een best vage droom (slaat eigenlijk nergens op) maar okej, een jongen die ik leuk vind kom ik telkens tegen in een soort van "discount/aldi/wibra" achtige winkel tegen... en dan zeg ik hoi, en dan verbergt tie zich en wordt ie rood.. et slaat echt totaal nergens op.. maar ok.. wat betekent dit?? xxxjuhs Yfke
Ik denk dat die 'discount/aldi/wibra-achtige winkel' een plaats is waar je mensen tegen kan komen, maar waar niet echt de sfeer hangt, om gevoelens met elkaar te delen. Het is (lijkt me) meer een zakelijke sfeer. Als dat voor jouw gevoel kan kloppen, dan kan je zo begrijpen, dat hij het moeilijk vindt om op die plek contact met je te hebben. Misschien speelt trouwens ook mee, dat het een openbare plek is, waar ook anderen zijn gevoelens kunnen zien.

Verder, als hij geen gevoelens had tegenover jou, zou hij zich waarschijnlijk ook niet verbergen en rood worden. Dus er zal wel iets zijn, kun je denk ik hieruit afleiden.

De droom zal de winkel wel niet letterlijk bedoelen, zo van: dat je hem een keer in een winkel tegen zal komen op die manier. Maar het is een droomsymbool volgens mij, voor een sfeer. In zo'n zakelijke (openlijke) sfeer ga je zo met hem om, dat is denk ik wat de droom wil zeggen. Je zou dus lijkt me meer rekening moeten houden met de omgeving waar je hem tegenkomt, en met de stemming op dat moment van hem. Want als je het zo doet, dan zal hij zichzelf (= zijn geest) voor jou verbergen. In de droom is zijn lichaam een symbool voor zijn geest dus. En als hij zijn geest verbergt voor je vanwege dat je niet goed genoeg oplet op deze dingen, dan krijg je geen contact met hem.

De droom wil je denk ik op deze manier helpen, zodat je contact met hem kan leggen.

Als er iets niet klopt, zeg het dan maar. Dan kan je misschien gelijk proberen, de vragen van deze checklist te beantwoorden. Want hoe meer info je geeft, hoe duidelijker de droom voor me kan worden.

groeten, peter.
Oud 06-11-2003, 20:31
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 06-11-2003 @ 20:52:
Ik heb nou al een paar keer in een paar maanden (ik droom nooit zoveel, of iig, ik kan ze me nooit herrinneren) over zelfmoord.
De eerste keer ging ik ergens op de treinrails bij een station vuur maken. Het vuur was al best hoor en toen kwam er een trein aan. Iemand (vaag persoon) sprong in het vuur en ik sprong mee. De tweede keer ging ik samen met een vriendin elkaar zeg maar op hangen bij mij op zolder. Daar hingen op eens twee touwen ofzo. Heel vaag.
De derde & laatste keer herrinner ik me niet zo goed. Ik weet nog wel dat ik dacht 'nu zal alles voorbij zijn, ik zal weten hoe het is om dood te gaan'.
Echt vreemd, en ik had al een keer opgezocht wat over zelfmoord dromen betekend, maar daar kwam uit dat er grote verandering gaan gebeuren ofzo...
Maar misschienweet jij een betere verklaring??
Hoi Mother Earth,

Er is geen "vaste" verklaring voor zelfmoord plegen in dromen. Maar ik kan er wel uitkomen denk ik. Alleen heb ik dan wat meer info nodig. Misschien kun je de vragen van deze checklist beantwoorden? En dan bij achtergrondinfo neerschrijven hoe jij misschien met zelfmoordgedachtes of zelfmoordgevoelens bezig bent?

Het kan ook dat je daar helemaal niet mee bezig bent, maar dat je grote problemen hebt (waar je dus geen lichamelijke zelfmoord door wil plegen, maar waardoor je geestelijke zelfmoord pleegt. Misschien heb je dan ook dromen waarin je vermoord wordt of achtervolgd wordt of zoiets?

In principe is zelfmoord plegen dus lichamelijk of geestelijk waar. Maar wat geestelijke zelfmoord dan precies betekent, daar kan ik pas achter komen als je meer erover vertelt, via die checklistvragen bijvoorbeeld. Bij de vraag over de dag vóór de droom moet je dan kijken naar de dag vóór de 1e van deze dromen, toen het begon (en dat opschrijven natuurlijk). En ook naar de dagen vóór die andere dromen, als je dat weet.

groeten, peter.
Oud 07-11-2003, 15:38
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
pe51 schreef op 06-11-2003 @ 21:31:
Hoi Mother Earth,

Er is geen "vaste" verklaring voor zelfmoord plegen in dromen. Maar ik kan er wel uitkomen denk ik. Alleen heb ik dan wat meer info nodig. Misschien kun je de vragen van deze checklist beantwoorden? En dan bij achtergrondinfo neerschrijven hoe jij misschien met zelfmoordgedachtes of zelfmoordgevoelens bezig bent?

Het kan ook dat je daar helemaal niet mee bezig bent, maar dat je grote problemen hebt (waar je dus geen lichamelijke zelfmoord door wil plegen, maar waardoor je geestelijke zelfmoord pleegt. Misschien heb je dan ook dromen waarin je vermoord wordt of achtervolgd wordt of zoiets?

In principe is zelfmoord plegen dus lichamelijk of geestelijk waar. Maar wat geestelijke zelfmoord dan precies betekent, daar kan ik pas achter komen als je meer erover vertelt, via die checklistvragen bijvoorbeeld. Bij de vraag over de dag vóór de droom moet je dan kijken naar de dag vóór de 1e van deze dromen, toen het begon (en dat opschrijven natuurlijk). En ook naar de dagen vóór die andere dromen, als je dat weet.

groeten, peter.
Ehm... Ik heb die checklist gedaan over dat met die trein, dat weet ik nog het best...

1: de hele droom, van begin tot einde
Het was op een beetje bewolkte dag, misschien beetje motregen en ik was met mensen, volgens mij van school, op een station. We besloten vuur te maken op de rails, ik weet niet meer hoe we dat maakten, misschien met hout ofzo, en het vuur kwam al hoger dat het perron. Op dat moment kwam er net een trein aan en toen ben ik er in gesprongen ofzo, samen met nog iemand anders.
2: plaatsen
Dus op een station, het was wel een station bij mij in de buurt, dat was wel duidelijk. Voorzover ik weet heb ik nog nooit iets vreemds daar meegemaakt ofzo... Rondom dat station wordt nu vanalles afgebroken en gebouwd, ik weet niet of dat nog iets betekend ofzo...
3: wie waren er in de droom?
Volgens mij mensen van school, maar mensen zijn bij mij meestal vaag in dromen
4: gebeurtenissen
Zie 1. Ik weet niet meer of we dat vuur echt maakten om er in te springen of gewoon zonder reden ofzo...
5: (kleine) bijzonderheden
Op zich is het natuurlijk al bijzonder dat je vuur gaat maken op de rails, maar verder weet ik niks raars. Treinen zijn in mijn stad hetzelfde wat in andere steden een bus of een tram is, dus dat is ook niks bijzonders...
6: kleuren
Ik droom altijd in kleur (ik heb ook wel eens van mensen gehoord die zwart/wit dromen) maar deze keer was het een beetje grauw, dat kwam natuurlijk door de motregen/bewolking
7: gevoelens in de droom
Er hing een beetje vreemde sfeer, maar verder niks raars ofzo. Eigenlijk voelde het wel normaal...
8: gevoelens ná de droom
Ook niks vreemds....
9: dag vóór de droom
Dat weet ik niet meer, volgens mij niks bijzonders
10: achtergrondinfo
Ik heb geen zelfmoordneiginen ofzo maar ik denk er wel vaak over. Gewoon omdat het me interresant lijkt. Maar het leven is leuk genoeg, dus dat dood gaan komt nog wel een keertje...
Oud 10-11-2003, 13:04
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 07-11-2003 @ 16:38:
Ehm... Ik heb die checklist gedaan over dat met die trein, dat weet ik nog het best...

1: de hele droom, van begin tot einde
Het was op een beetje bewolkte dag, misschien beetje motregen en ik was met mensen, volgens mij van school, op een station. We besloten vuur te maken op de rails, ik weet niet meer hoe we dat maakten, misschien met hout ofzo, en het vuur kwam al hoger dat het perron. Op dat moment kwam er net een trein aan en toen ben ik er in gesprongen ofzo, samen met nog iemand anders.
2: plaatsen
Dus op een station, het was wel een station bij mij in de buurt, dat was wel duidelijk. Voorzover ik weet heb ik nog nooit iets vreemds daar meegemaakt ofzo... Rondom dat station wordt nu vanalles afgebroken en gebouwd, ik weet niet of dat nog iets betekend ofzo...
3: wie waren er in de droom?
Volgens mij mensen van school, maar mensen zijn bij mij meestal vaag in dromen
4: gebeurtenissen
Zie 1. Ik weet niet meer of we dat vuur echt maakten om er in te springen of gewoon zonder reden ofzo...
5: (kleine) bijzonderheden
Op zich is het natuurlijk al bijzonder dat je vuur gaat maken op de rails, maar verder weet ik niks raars. Treinen zijn in mijn stad hetzelfde wat in andere steden een bus of een tram is, dus dat is ook niks bijzonders...
6: kleuren
Ik droom altijd in kleur (ik heb ook wel eens van mensen gehoord die zwart/wit dromen) maar deze keer was het een beetje grauw, dat kwam natuurlijk door de motregen/bewolking
7: gevoelens in de droom
Er hing een beetje vreemde sfeer, maar verder niks raars ofzo. Eigenlijk voelde het wel normaal...
8: gevoelens ná de droom
Ook niks vreemds....
9: dag vóór de droom
Dat weet ik niet meer, volgens mij niks bijzonders
10: achtergrondinfo
Ik heb geen zelfmoordneiginen ofzo maar ik denk er wel vaak over. Gewoon omdat het me interresant lijkt. Maar het leven is leuk genoeg, dus dat dood gaan komt nog wel een keertje...
Ik heb nog een paar vragen:

vraag 1: Weet je nog, waarom je erin sprong? Het kan zijn dat je even niet wist wat je deed, dat je ruig wilde doen, of misschien nog iets anders. Maar weet je nog, waarom je het deed? En als de reden zelfmoord was, waarom wilde je dat dan op dat moment?

Het zou eventueel kunnen, dat het nadenken over zelfmoord plegen tot gevolg had dat je op een onbewaakt moment in staat zou zijn, om het te doen. Dat de droom dus wil zeggen, dat je bijv. minder intensief erover moet nadenken, of dat je duidelijker voor jezelf moet weten, dat je het dus per slot van rekening niet wilt. Zodat je niet op momenten dat je minder goed voelt, het verkeerde besluit zal nemen.

vraag 2: Zou dit een goede verklaring kunnen zijn eventueel? Denk er eens over na . Wat vind je er dan van?

O ja, ondertussen kan ik je nog zeggen, dat ik niet geloof in die mooie verklaringen van 'dood is een nieuw begin'. Die verklaringen zie ik meer als een manier om de angst voor de dood weg te halen. Dat kan je lezen op deze webpage van me: dood in dromen

Zelfmoord is gewoon: jezélf doodmaken. En dat kan letterlijk bedoeld zijn, maar ook figuurlijk (symbolisch). Als het figuurlijk/symbolisch is, dan gaat het om het zelf doodmaken van (een deel van je) geest. Net zoals de betekenis van dood in dromen, als je het niet zelf doet.

Maar misschien kan jouw antwoord op de vragen het nog wat duidelijker maken, wat het in jouw dromen zal zijn.

groeten, peter.

Laatst gewijzigd op 10-11-2003 om 13:10.
Oud 10-11-2003, 19:46
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
pe51 schreef op 10-11-2003 @ 14:04:
Ik heb nog een paar vragen:

vraag 1: Weet je nog, waarom je erin sprong? Het kan zijn dat je even niet wist wat je deed, dat je ruig wilde doen, of misschien nog iets anders. Maar weet je nog, waarom je het deed? En als de reden zelfmoord was, waarom wilde je dat dan op dat moment?

Het zou eventueel kunnen, dat het nadenken over zelfmoord plegen tot gevolg had dat je op een onbewaakt moment in staat zou zijn, om het te doen. Dat de droom dus wil zeggen, dat je bijv. minder intensief erover moet nadenken, of dat je duidelijker voor jezelf moet weten, dat je het dus per slot van rekening niet wilt. Zodat je niet op momenten dat je minder goed voelt, het verkeerde besluit zal nemen.

vraag 2: Zou dit een goede verklaring kunnen zijn eventueel? Denk er eens over na . Wat vind je er dan van?

O ja, ondertussen kan ik je nog zeggen, dat ik niet geloof in die mooie verklaringen van 'dood is een nieuw begin'. Die verklaringen zie ik meer als een manier om de angst voor de dood weg te halen. Dat kan je lezen op deze webpage van me: dood in dromen

Zelfmoord is gewoon: jezélf doodmaken. En dat kan letterlijk bedoeld zijn, maar ook figuurlijk (symbolisch). Als het figuurlijk/symbolisch is, dan gaat het om het zelf doodmaken van (een deel van je) geest. Net zoals de betekenis van dood in dromen, als je het niet zelf doet.

Maar misschien kan jouw antwoord op de vragen het nog wat duidelijker maken, wat het in jouw dromen zal zijn.

groeten, peter.
1. Toen ik erin sprong, dacht ik volgens mij helemaal niks. Het voelde gewoon heel normaal zeg maar. Beetje raar in zo een situatie, maar het leek een beetje alsof we het van te voren hadden afgesproken ofzo.
2. Ik heb nog nooit met zelfmoordneigingen gezeten ofzo, en het lijkt me ook heel erg vreemd om ze te krijgen. Ik ben denk ik wel 'sterk' (niet met kapsones bedoeld ofzo) genoeg om te kunnen bedenken dat ik het niet moet doen. Dus ik denk niet dat het een goede verklaring is
Oud 12-11-2003, 21:21
grandmommy
grandmommy is offline
vanochtend had ik een heel vreemde droom

ik zat in een kring met mensen die ik niet kon zien ( identiteit wist ik niet) en op de achtergrond stond een tv waar the ring draaide. volgens mij waren we bezig om die te vernietigen, ofzo, maar ik zag allemaal flarden van beelden die uit die film leken te komen, alleen dan gruwelijker en enger. het leek alsof we een soort seance hielden, waarbij de videotape vernietigd werd. ik vond die film nou zo eng ook weer niet, dus ik vraagme sterk af wat deze droom betekend
Oud 14-11-2003, 18:51
Tio
Tio is offline
Citaat:
pe51 schreef op 05-11-2003 @ 14:46:
Ik heb het vaker meegemaakt in een droomforum, dat iemand een soort verhaal droomde in afleveringen.

Wat ik van dit soort dromen denk is, dat er dingen te leren zullen zijn uit dit verhaal, of dat hij het op een andere manier nodig heeft, bijv. als ontspanning. Net zoals een boek goed kan doen op een of andere manier, of een tv-serie, zo kunnen dromen dat ook.

Om een betekenis van deze dromen te vinden is meer info nodig, niet alleen waar de dromen over gaan, maar ook achtergrondinfo. Als hij een verklaring wil kan hij bijv. de vragen van deze checklist beantwoorden.

Groeten, peter.
Beste pe51,

Enige tijd geleden had ik je hierover raad gevraagd. Ik heb nu toestemming van mijn vriend om één van die dromen op te schrijven en wat achtergrond info te geven.
Het is dus zo dat die jongen waarschijnlijk autistisch is, in de zin van een hoogbegaafde autist. Hij heeft erg veel moeite met sociaal contact, wordt vaak gepest, omdat hij een makkelijk slachtoffer is. Hij heeft niet zoveel vrienden, en hij heeft een sterke afkeer van lichamelijk contact (zelf vind ik dit erg belangrijk).
In zijn "seriedroom" is hij dus de held. Zijn alle mensen uit zijn omgeving al lang geleden omgekomen en is de aarde onder aanval van aliens oid. Groot gedeelte van de mensheid uitgeroeid etc. En hij probeert te redden wat er te redden valt. Een beetje zoals in een standaard boek/computerspel.
In het stuk wat ik schrijf, schrijf ik vanuit zijn oogpunt. Dus de "ik-figuur" is dus mijn vriend.

"Ik loop/strompel door het landschap, dat me vaag bekend voorkomt, het is overal waar ik kijk zwart. Er is een bosbrand geweest, ongeveer schat ik 2 jaar geleden. Het schemert buiten en de zon wordt bedekt door veel zwarte wolken. Het ruikt ook verbrand en het is droog, maar vochtig, ongeveer 15 graden. Ik zie stompjes bomen en stammen geblakerd liggen op de grond. Op sommige plekken groeit er gras en mos en enkele twijgen schieten door de verwoesting heen.
Het landschap is verder leeg, er is geen enkel levend wezen in mijn gezichtsveld.
Na een tijdje kom ik bij een beekje aan, waarvan het water opvallend helder is. Ik zie ook enkele vissen wegschieten. Ik drink wat van het water en realiseer me dat ik al een paar dagen niet gegeten heb en ongeveer 5 dagen niet/nauwelijks geslapen had. Ik denk dat ik ergens voor op de vlucht, al meer dan een week aan het lopen was. Het is moeilijk om op mijn benen te blijven staan. In het water zie ik mijn spiegelbeeld. Mijn gezicht ziet er vermoeid uit, ik schat mezelf 25-30 jaar. Op mijn gezicht zitten enkele littekens en mijn gemoedstoestand is zonder wanhoop en vreugde, stoïcijns eigenlijk. Ik draag een lange zwarte jas met capochon, deze is vol roet en modder. Ik draag verder een zwarte broek (niet te wijd en niet te strak). Als ik mijn jas losmaak zie ik dat ik een dikke trui draag, deze is ook zwart, zonder een plaatje erop. Op mijn rug draag ik een zwaard, die er vlijmscherp uitziet, en het blinkt. Het is een gemiddelde lengte en op het gevest staat een inscriptie van runen. Ik kan deze niet vertalen. Ik heb verder ook een geweer in mijn hand, waar ik op steun. Het ziet eruit als een soort shotgun, maar het schiet wel veel kogels tegelijk af, zoals een machinegeweer, dat merk ik later.
Na veel water te hebben gedronken, ga ik weer, iets verbeterde situatie, vermoeid verder. Ik vraag me af waarom? Waarom ik...waarom deze wereld?
Na ik schat nog 4-5 uur door hetzelfde soort landschap te hebben gelopen, kan ik bijna niet meer. Op dat moment kom ik bij de nederzetting waar ik eigenlijk naar toe wilde gaan. Maar ik wist niet hoever het was, omdat het landschap niet meer was toen ik er een andere keer was langsgekomen en omdat alles er bijna hetzelfde uitzag: zwartgeblakerd. Ik viel toen op de grond, door mijn benen zakkend. Er komen kinderen aanrennen, die roepen: "Mamma, mamma, daar ligt iemand."
De moeders zeggen: "kom terug".
Verscheidene mannen met geweren komen me inspecteren en zien dat ik een mens ben. Ik echter ben te vermoeid om wat te zeggen.
Ze besluiten me te helpen en zetten me op een soort brancard, aangedragen door enige vrouwen. De omgeving is hier groen met veel gras, waar enkele koeien grazen. Terwijl ik op de brancard lig roept een kind aanrennend: "Kijk, het is De Frank"
Het is een vervormd Engels, waarin ze spreken. Ik kan het echter goed verstaan. Daarna sluit ik mijn ogen en val in een diepe slaap."

Op het blaadje waarop het origineel staat, staat dat dit de eerste droom is. Misschien ook wel logisch hij zichzelf hier nog moet ontdekken. Alleen door het feit dat hij zegt de omgeving te kennen, weet ik het niet helemaal zeker. Maargoed, ik hoop dat je hier in eerste instantie wat mee kan, als je meer informatie nodig mocht hebben moet je het zeggen.
Oud 15-11-2003, 13:39
Multilot
Multilot is offline
Ik heb vannacht erg vreemd gedroomd. Normaal gesproken weet ik niet meer wat ik gedroomd heb. Deze heb ik vreemd genoeg wel onthouden, daarom vroeg ik me af of hij misschien wat kon betekenen.

Ik was op scouting met een hele groep en daar was het de bedoeling dat we in een bos een hindernisbaan gingen doen. We moesten dat in groepjes doen. Het hele bos was volgebouwd met hindernisbaan, elke kant die je op kon. Het was de bedoeling dat je achter een eend aanging en uiteindelijk de eens gevangen had. De hindernisbaan was erg mooi opgezet. Het was er erg gezellig.

Kan iemand dit uitleggen?? Vooral de eend vond ik erg vreemd..
Oud 15-11-2003, 13:58
Evil creature
Evil creature is offline
Ik heb iets heel raars...

Regelmatig "ontwaak" ik uit mijn slaap, zonder werkelijk wakker te worden. Ik heb mijn ogen dan open en ben dan bij bewustzijn, maar kan mij niet bewegen. (Dit komt waarscheinlijk omdat tijdens je slaap geen bewegingssignaaltjes van je hersenen naar je lichaamsdelen worden gestuurd). Ik ben dan dus verlamd maar kan wel mijn slaapkamer zien (en dat is geen droom want als ik droom dan weet ik dat achteraf.)

Meestal word ik binnen 2 minuten wakker nadat ik dit heb. En kan mij dan weer bewegen.

Maar laatst had ik nog iets vreemders. Dit hele gedoe wat ik hier boven beschrijf, gebeurde tijdens mijn REM-slaap (tijdens een droom dus). Ik droomde toevallig over katten toen (zal wel komen omdat we drie katten hebben). En toen ik dus in mijn slaap mijn ogen opende en mijn kamer kon zien, bleef ik dromen en zag dus in mijn kamer hoe een kat vanuit mijn lichaam rende en toen zag ik hem door mijn kamer heenvliegen. En in de tussentijd hoorde ik, alsof het allemaal niet bizar genoeg was, een stem die om hulp riep. (Die stem was niet te onderscheiden van echt, het was heel werkelijk).

De nacht daarna gebeurde bijna precies hetzelfde, alleen nu riep de stem iets anders maar wat dat was weet ik niet meer.
Hoe bizar dit ook klinkt, het gebeurt echt.

Zijn er meer mensen die hier (gedeeltelijk) ervaring mee hebben? Weet iemand hier een verklaring voor en weet iemand misschien een website waar meer over dit verschijnsel wordt verteld?
Oud 15-11-2003, 23:43
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Evil creature schreef op 15-11-2003 @ 14:58:
Ik heb iets heel raars...

Regelmatig "ontwaak" ik uit mijn slaap, zonder werkelijk wakker te worden. Ik heb mijn ogen dan open en ben dan bij bewustzijn, maar kan mij niet bewegen. (Dit komt waarscheinlijk omdat tijdens je slaap geen bewegingssignaaltjes van je hersenen naar je lichaamsdelen worden gestuurd). Ik ben dan dus verlamd maar kan wel mijn slaapkamer zien (en dat is geen droom want als ik droom dan weet ik dat achteraf.)

Meestal word ik binnen 2 minuten wakker nadat ik dit heb. En kan mij dan weer bewegen.

Maar laatst had ik nog iets vreemders. Dit hele gedoe wat ik hier boven beschrijf, gebeurde tijdens mijn REM-slaap (tijdens een droom dus). Ik droomde toevallig over katten toen (zal wel komen omdat we drie katten hebben). En toen ik dus in mijn slaap mijn ogen opende en mijn kamer kon zien, bleef ik dromen en zag dus in mijn kamer hoe een kat vanuit mijn lichaam rende en toen zag ik hem door mijn kamer heenvliegen. En in de tussentijd hoorde ik, alsof het allemaal niet bizar genoeg was, een stem die om hulp riep. (Die stem was niet te onderscheiden van echt, het was heel werkelijk).

De nacht daarna gebeurde bijna precies hetzelfde, alleen nu riep de stem iets anders maar wat dat was weet ik niet meer.
Hoe bizar dit ook klinkt, het gebeurt echt.

Zijn er meer mensen die hier (gedeeltelijk) ervaring mee hebben? Weet iemand hier een verklaring voor en weet iemand misschien een website waar meer over dit verschijnsel wordt verteld?
Hallo Evil creature,

Wat jij beschrijft staat bekend onder het woord "slaapverlamming". In het Engels is dat: "Awareness (during) Sleep Paralysis", oftewel: ASP.
Het komt erop neer, dat iedereen tijdens zijn slaap verlamd is, dat geeft je veiligheid. Bij het wakker worden gaat gelijk die verlamming weg. Alleen, soms gaat hij een paar minuten ná het wakker worden weg. Dan moet je dus even geduld hebben, tot je je weer kunt bewegen. Vandaar de Engelse term: "bewustzijn tijdens een slaapverlamming".

Meestal voelen mensen in deze paar minuten angsten, zenuwen enz. Alleen al, omdat ze zich niet kunnen bewegen. Meestal kunnen ze alleen de oogleden bewegen, en ademhalen.

In de praktijk is de beste remedie: in je lot berusten, en niet protesteren, of jezelf boos of bang laten worden, er niet tegen vechten. Gewoon wachten, tot het overgaat. Dat kost natuurlijk wat inspanning, om dat goed te doen. Maar als het je lukt, heb je gelijk vertrouwen voor de volgende keer.

Wat soms gebeurt is, dat mensen een drukkend gevoel op de borst voelen. Ook zijn ze soms gevoelig voor 'aanwezigheden', geesten enz. En die worden ook vaak gevoeld. Wat ik niet zo verwonderlijk vind, want waar zenuwen zijn, zijn geesten te vinden.

Bij sommige mensen zie ik, dat ze een hoop gedachten en/of gevoelens verdringen, wegstoppen. Waar ze geen weg mee weten. Gevoelens, die heel moeilijk zijn voor ze, om te voelen, om te verwerken. En dan komen die gevoelens terug in angstdromen en nachtmerries, soms durven ze daarom niet te gaan slapen, en zo kunnen ze nóg minder gevoelens aan. Die opgehoopte gevoelens zieken dan door in hun onbewuste, en dan krijgen ze een slaapverlamming, waarin ze al die opgehoopte verdrongen gevoelens te voelen krijgen. Een duidelijk signaal, dat ze hier iets aan moeten doen. (bijv: praten over de problemen waar ze mee zitten in plaats van wegstoppen, toch op tijd gaan slapen, enz.)

Er zijn meer variaties op een slaapverlamming, zo droomde jij bijv. tijdens je slaapverlamming. Een kat is meestal een symbool van gevoelsleven. Van gevoelsleven, wat 'als een kat is'. Als hij echt "uit" je lichaam kwam, dan is het een symbool van een deel van je geest (van je gevoel) naar buiten ging, uit je eigen geest. (je lichaam is vaak een symbool van je geest in dromen). Die stem, kwam die je bekend voor? Punt is: wie moet die stem voorstellen? Dat gevoel, waarvan de kat een symbool was? Moet het jou voorstellen?

In dat geval kan het zijn, dat je dromen je attent willen maken op angst, die je in jezelf hebt, dat je je ergens niet lekker in jezelf voelt en dat dat deel van je liefst uit jezelf weg zou willen vluchten. Ook al, omdat je hier twee keer van droomde ... een herhaalde droom betekent, dat je de boodschap niet begrepen hebt.

Misschien kom ik hier verder mee, als je de vragen hierboven beantwoordt? En als je tegelijk zegt, of je hier iets in herkent, de problemen, het wegstoppen van gedachten en gevoelens, slaaptekort enz. En de angsten die door de kat uitgebeeld worden. Ook of de kat letterlijk vloog of alleen snel rende of heen en weer rende. (in dromen is alles mogelijk, dus moet ik het vragen). En of hij letterlijk uit je lichaam kwam, of uit de buurt van je lichaam. Verder of hij leek op je eigen katten of niet.

Een aardige webpagina over slaapverlamming vind je hier:

http://www.home.zonnet.nl/pollie_37/Slaapverlamming.htm

En op google kun je ook nog wel aardig veel hierover vinden, niet al teveel in het Nederlands, maar wel in het Engels. Zoekwoorden: "slaapverlamming", en in het Engels: "ASP", "sleep paralysis". Er is zelfs een forum (ik dacht Engelstalig) over slaapverlamming.

Hoop dat je hier iets mee opschiet,

groeten, peter.
Oud 16-11-2003, 00:49
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
2 maanden terug had ik een rare droom..
had hem voor mezelf oipgeschreven en nu even een beetje aangepast.

het ging over dat mn ouders gescheiden waren, en mn moeder woonde nog in ons huidige huis. de vriend van een vriendin van me was mn moeders vriend. we waren aan het praten en het was al vijandelijk. we zaten in de woonkamer, in een kringetje rond de salon tafel zeg maar, er kwam ruzie en ik noemde die vriend een indringen en moest huilen.
toen realiseerde ik me dat ik heel klein van lengte was, ik had wel hetzelfde haar en het zat los en warrig, ik had die zwarte half lange kanten rok aan en een zwart truitje erboven. dr waren nog meer bekenden zag ik, maar weet niet wie.
toen besloot ik dat ik bij mn papa ging wonen, die woonde in een drassig gebied, wat een beetje leek op waar een vriend van mn vader (die ik overigens amper ken) woont, en het was daar geweldig (al stapte ik met mn nieuwe puntschoentje in de vieze modder), het was een rommelig klein rustig huisje, en ik maakte me druk over of het wel in de buurt van rotterdam was, maar het scheelde niet veel met het andere huis zei hij.
mn bed was raar, het was onder een houten geverfde schuine wand, volgekliedert met teksten en tekeningetjes, die vanaf mn voeten schuin omhoog liep, en het was zwaar, maar dat kwam omdat het een straf was omdat ik zelf ook zwaar was en dus moest ik het gewicht maar eens voelen. en ik stikte er bijna van.
toen ik weer wakker werd en op stond gingen we naar een restaurant, daar waren weer veel bekenden, en aan onze tafel zat ook een chagerijnige buitenlandse familie, kweet niet waarvan ze vandaan kwamen, de vrouw leek een beetje op mn moeder maar dan donkerder en donkergrijs stijl haar. ik raakte in gesprek met ze maar ze werden boos om iets wat ik zei maar niet boos bedoelde, toen gingen ze aan een andere tafel schuin tegenover ons zitten.
de vriendin (van wie die vriend was) zat tegenover me aan tafel en zei niks en keek alleen maar.
ik had het met mn vader over de spullen van me die ook maar naar daar moesten waar hij woonde en dat ik nooit meer terug wilde. maar dat kon niet zei hij, want die kamer was niet alleen van mij, en toen zei hij dat ik hem met een andere jongen (iemand die ik ken) moest delen (niet tegelijk). want die woonde daar soms ook, en het bleek dat hij een stiefbroertje was ofzo. wat ik niet leuk vond. ik voelde me ook verlaten door mn vader. toen kwam die jongen ook het restaurant binnen, hij kwam naast me zitten, hij was nogal kortaf ofzo. ineens was er rumoer aan de tafel waar de buitenlandse familie was gaan zitten, ze schreeuwde iets over een schroevendraaien en ik keek naast me en daar waren 2 mensen aan het doen alsof ze elkaar neer staken met een schroevendraaier, die jongen lachte, en toen werd het stil en keek de buitenlandse familie hem kwaad aan, dat was het einde.

ik hoop dat ik niet te irritant heb geschreven.

Laatst gewijzigd op 16-11-2003 om 00:51.
Advertentie

Regels voor berichten