Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2002, 11:14
Quintus
Avatar van Quintus
Quintus is offline
De uitvaart; een prachtige kans voor de Nederlandse pers om zich van haar slechtste kant te laten zien. Ik dacht dat we na een vermoorde Pim Fortuyn, nog liggend op straat, levensgroot op de voorpagina, alles wel gehad hadden. Maar op de avond van het overlijden van de prins der Nederlanden was het weer zover; beelden van onze koningin in de auto, nadat ze het haar man verloren had.

En tot mijn grote verbazing gaat het nog verder: tijdens de uitvaart waren onze koningin, de prinsen en Maxima en Laurentien heel vaak in beeld, vooral op de momenten dat een van hun het moeilijk had. Later op de avond hoorde ik een journalist zeggen dat hij het zo fijn vond dat hij, en met hem het volk van Nederland, dat had kunnen zien. Het voelde voor hem alsof ze een beetje familie waren.

Voor mij voelde het schandelijk. Op dat moment was onze koningin gewoon een vrouw rouwde om de dood van haar man, de prinsen zonen die rouwden om de dood van hun vader en Maxima en Laurentien schoondochters die rouwden om de dood van hun vader. Die mensen zouden niet steeds in beeld moeten zijn om het plebs te kunnen laten genieten van hun verdriet.

Tijdens de uitvaart zat ik in een typisch Nederlandse volksbuurt in Utrecht en tot mijn grote verbazing hoorde ik iemand in onvervalst Utrechts roepen 'Kijk nou es effe! Trix huilt!'. Ik dacht nog dat dit een uitzondering was en dat deze uitspraak slechts kawm door een gebrek aan intelligentie en inlevingsvermogen, maar nee, steeds weer hoor ik mensen die het zo mooi vinden dat ze de emoties van de Koninklijke familie konden zien.

Die mensen zou ik aan willen raden om eens bij mijn oma langs te gaan. Ook zij heeft namelijk haar man verloren, dan kunnen ze ook van haar verdriet genieten. Of wilt u zeggen dat het niet allebei vrouwen zijn met een groot verdriet om de dood van hun man?
__________________
Ik ben een paddestoel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2002, 11:15
Quintus
Avatar van Quintus
Quintus is offline
Ik kwam er net nadat ik op verzenden geklikt had achter dat ik onder deze naam zat, maar dit was dus Lucky Duck

Ik zal zo even onder mijn eigen naam inloggen
__________________
Ik ben een paddestoel
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 14:22
prulleke
prulleke is offline
Erg mooi geschreven, en helemaal met je eens. Niet alleen over het verdriet van de familie, maar gun die man zijn laatste rust. Ook al was hij misschien een voorbeel dvoor veel mesnen ook was hij maar een mens.
__________________
Do you count the sundays when I'm there?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 15:35
Verwijderd
Hmm.. ik vind het niet bijzonder geschreven, maar ik neem aan dat het over je mening gaat en het idee erachter?
Ja, dan ben ik het met je eens. Toch kan ik me voorstellen dat mensen de leden van het koningshuis zien als iets statisch, mensen met geen emoties, want je ziet ze nooit. Wanneer de koninging, de prinsen en prinsessen bij de kist van hun man en vader zitten, en het moeilijk hebben. Huilen of - zoals Johan Friso bij zijn moeder deed - elkaars arm of hand vast pakken.. Dan voel je dat het koningshuis meer is dat een koningin, prinsen en prinsessen.. Het zijn mensen, met gevoelens, mensen die lief hebben...

Dat mensen daar achter moeten komen via zo'n voorval, heel treurig, maar men heeft nu meer respect gekregen voor het koningshuis.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 16:19
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb mij behoorlijk zitten ergeren aan al die beelden van de koningin en de andere familileden die verdriet hebben. Dat is toch logisch. Laat ze toch en zet vooral nit van die foto's van die mensen op de voorpagina.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 16:31
man pis = back
man pis = back is offline
Citaat:
ieke schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb mij behoorlijk zitten ergeren aan al die beelden van de koningin en de andere familileden die verdriet hebben. Dat is toch logisch. Laat ze toch en zet vooral nit van die foto's van die mensen op de voorpagina.
kranten moeten ook ergens van leven
__________________
Ik zeik jullie allemaal onder, maar kick me niet A.U.B.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 16:54
Verwijderd
Citaat:
man pis = back schreef:
kranten moeten ook ergens van leven
kranten leven niet...

Maar ja... ach, ik snap het wel... ben er ook niet zo tegen..
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 17:22
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Over het betoog:
Ik heb er [betoog] bijgezet. Dat is weer wat duidelijker he

De link naar je oma komt te laat. Ik vraag mezelf het hele betoog dan af waarom je je oma in vredesnaam in de titel noemt, maar krijg later pas, als mosterd na de maaltijd de oma-reden.
Het betoog zelf is aardig geschreven, maar niet vernieuwend en niet krachtig, want eigenlijk wel handig is bij een betoog.

Ik ben het zelf helemaal niet met de stelling eens, ik vind juist wel dat de tranen, emoties en dergelijke van het Koningshuis moeten worden gezien. Heel Nederland betaald veel geld voor de oranjes. Daar mogen wij uiteraard wat voor terug zien. En daar de meeste oranje-fans nog steeds kicken en geilen op het verdriet van de oranjes, willen zij dat zien. Die vier miljoen extra die Beatrix er nu per jaar bijkrijgt, moeten die camera's m.i. wel compenseren.

Want ben ik nu echt de enige die het lichtpunt ziet? Toen ik hoorde dat Claus dood was, ging ik stilletjes juichen. Want dit is weer een uitgavepost minder. Oké, het is beroerd en lullig, maar de man is iets van 74 geworden! Dat is echt oud genoeg om een mooi leven geleid te hebben, er sterven zat mensen die véél jonger zijn en die een véél slechter leven hebben gehad.
Helaas is ons (inmiddels bijna demissionair) kabinet niet slim genoeg om dat geld wat anders naar Claus zou gaan, goed en verstandig te besteden. Helaas.


Overigens heb ik een hekel aan de echte oranje-fans. Maar ik zou dan eerder de koningsfamilie afschaffen en een president aanschaffen. En niet de publiciteit aanpakken.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 19:50
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ok. Het koningshuis kost veel geld en kranten moeten ook ergens van bestaan, maar 4 keer een 'bijna' huilende beatrix in de telegraaf is ook zwaar overdreven. Wat denken jullie dat het fijne demissionaire kabinet gaat kosten? Al die lui krijgen een riante wachtgeldregeling wat ook een fortuin kost. Ok, het is dan eenmalig, maar het kost toch een vermogen. Ik heb vandaag op de tv gehoort dat ze zo'n €7000,- per persoon per maand krijgen gedurende 2 jaar.

Ook kunnen de bedragen die die mensen in het koningshuis krijgen wel wat minder, maar we moeten ook de kostenposten niet vergeten zoals onderhout van de gebouwen. Of dat nu door hen betaalt wordt of door de regering als er geen koningshuis meer is, het wordt allemaal door ons betaalt.

Persoonlijk heb ik liever een koningshuis dan een precident. Zo'n man kost ook handenvol geld en je krijgt ook niet bepaalt altijd de keuze tussen de beste mensen. Kijk maar naar de VS. Het is daar naar mijn inzien echt kiezen tussen 2 slechte waarvan je naar je mening de minst slechte van de 2 moet kiezen. De Koning(in) heeft op zich 'bijna' geen (ik weet niet precies hoeveel) politieke macht. Ze zit er meer voor de show en om Nederland te promoten en als een persoon dat er voor seremonies is en de mensen te troosten als er wat gebeurt is (een ramp ofzo). Dat geeft troost, het gevoel dat er echt naar je geluistert wordt, ook al heeft ze geen macht, maar omdat zij zo'n aanzien heeft geeft het je het gevoel dat iedereen aan je denkt en je steunt.
Verder vind ik het jammer om zo'n tradietie af te schaffen. Ze hebben toch geen (directe politieke) macht en kunnen veel voor ons land betekenen (Ik revereer hier naar prins Claus) en ook voor andere mensen.

Even terug naar het topic:
Ik ben het met het commentaar van Scimmia eens.

Citaat:
De link naar je oma komt te laat. Ik vraag mezelf het hele betoog dan af waarom je je oma in vredesnaam in de titel noemt, maar krijg later pas, als mosterd na de maaltijd de oma-reden.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 10:19
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Ik ben het zo ontzettend met je eens!! Ik weet niet of je dit betoog moet inleveren, ofzow, want (het spijt me dat ik het zeg) het is niet fantastisch goed geschreven. Als je gewoon je mening wilde geven, dan is dat goed gelukt. Ik snap precies wat je bedoelt, en dat ben ik dus echt voor 100% met je eens.
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 13:49
Diddl'tje
Avatar van Diddl'tje
Diddl'tje is offline
En nu, na een paar reacties, komt dan de verdere uitleg

Het was mijn bedoeling om mijn mening te verwoorden op een manier waarop mensen het zouden lezen, dus dat het niet gaat vervelen of dat men er helemaal niet aan begint...

[Lucky Duck weer, onder weer een andere naam ]
__________________
Boink | Diddl kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het bovenstaande
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 21:15
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Diddl'tje schreef:
En nu, na een paar reacties, komt dan de verdere uitleg

Het was mijn bedoeling om mijn mening te verwoorden op een manier waarop mensen het zouden lezen, dus dat het niet gaat vervelen of dat men er helemaal niet aan begint...

[Lucky Duck weer, onder weer een andere naam ]
zeker goed gelukt!
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 22:17
anonieme_teddybeer
Avatar van anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
Citaat:
Quintus schreef:
....

klinkt misschien hardt maarre was jij niet dood ofzo
__________________
Fuck you! and you, and you and everybody else
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 22:35
Diddl'tje
Avatar van Diddl'tje
Diddl'tje is offline
Citaat:
anonieme_teddybeer schreef:
klinkt misschien hardt maarre was jij niet dood ofzo
De post eronder staat al dat het de verkeerde naam was, ik had heel lang niet op deze computer ingelogd, en die stond dus nog op zijn naam... Ik kwam er dus gewoon te laat achter.
__________________
Boink | Diddl kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het bovenstaande
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:16
DarkCat
DarkCat is offline
Goed !

Tsjah.. de koninklijke familie zou bijna een amusementsprogramma krijgen.. "de begrafenis van claus in zeven delen"
"Mis het deze week niet! Beatrix huilt! Nu in close up!"
"Raad de kleur van het ondergoed van Maxima en win een koelkast!"

...
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:42
anonieme_teddybeer
Avatar van anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
Citaat:
Diddl'tje schreef:
De post eronder staat al dat het de verkeerde naam was, ik had heel lang niet op deze computer ingelogd, en die stond dus nog op zijn naam... Ik kwam er dus gewoon te laat achter.
Hoe kan je nou perongeluk niet uitloggen, het gaat om het princiepe, waarom ga je onder de naam van die persoon als hij dood is
__________________
Fuck you! and you, and you and everybody else
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 11:18
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
anonieme_teddybeer schreef:
Hoe kan je nou perongeluk niet uitloggen, het gaat om het princiepe, waarom ga je onder de naam van die persoon als hij dood is
volgens mij begrijp jij iets een beetje verkeerd. De computer stond nog op die naam, en hij was vergeten uit te loggen... zo vreemd is dat toch niet?
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 15:23
Verwijderd
Ik ga me niet mengen in de politieke discussie, tenzij jullie me daar heel graag willen hebben en me heel erg veel geld of anders hamsters geven.

Betreffende het betoog; je hebt een mening en je weet die duidelijk en vrij kort weer te geven. Om de verwende, door-de-televisie-doodgeslagen Nederlander echter te pakken, zal je toch met meer uit de kast moeten komen. Snijdende zinssneden, aandachtrekkende alliteraties of toch anders een woordgrap of twee. Maak het sappiger, zonder aan inhoud onder te doen.

Het onderwerp kon trouwens wel origineler. Dit is een vaak geuitte klacht en geen nieuws. Als je dan wilt 'blijven hangen' in het vergiet van een hoofd van de lezers, moet je het wel heel erg goed aanpakken.

Ik heb overigens alles van Claus' begrafenis gemist. De val van het kabinet is ook aan mij voorbij gegaan en God weet wat er allemaal nog meer gebeurd is. Edinburgh is best leuk, maar er zou geen zee voor moeten liggen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-10-2002, 16:02
Diddl'tje
Avatar van Diddl'tje
Diddl'tje is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
volgens mij begrijp jij iets een beetje verkeerd. De computer stond nog op die naam, en hij was vergeten uit te loggen... zo vreemd is dat toch niet?
Dat bedoel ik ja.. Heel stom, ik weet het, maar het kan gebeuren, toch?
__________________
Boink | Diddl kan niet aansprakelijk gesteld worden voor het bovenstaande
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.