Advertentie | |
|
12-07-2006, 11:27 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
@ TS: Nina dit, Nina dat, Nina zus, Nina zo is niet erg bevordelijk voor het leesplezier. |
12-07-2006, 13:43 | |||||||||||||||||||||||||||
Verwijderd
|
Allereerst, heel fijn dat je een verhaal schrijft en ook fijn dat je een verhaal laat lezen aan je vrienden, maar meestal schrikken zij er voor terug om goed hard commentaar te geven op hetgeen jij geschreven hebt. Ik schrik er niet voor terug en wat ik nu zie, geeft me genoeg stof tot commentaar. Vroeger, tegenwoordig valt het allemaal wel weer mee, kwamen hier vaak schrijfsters-in-spé die helemaal vol goede moed hun verhaal presenteerden, maar uiteindelijk hard te pakken werden genomen qua commentaar. Dat bleek uiteindelijk te komen door vrienden en familie, en het fancy-forum, die deze schrijfsters overstelpten met bemoedigende 'Ga door!'s en 'Hartstikke goed!'s. Vrienden, familie en fancy zijn doorgaans niet echt goede media om een waardeoordeel van je verhaal te krijgen, deels omdat ze je niet willen kwetsen en deels omdat ze je willen stimuleren om door te gaan met je schrijven, zodat je veel oefent en beter wordt. Ik denk zelf dat je meer hebt aan opbouwende kritiek die alle negatieve punten uit je verhaal vist en je suggesties geeft hoe je het beter kunt doen, naar de mening van de criticaster natuurlijk, dan aan de lege 'Ga door, keileuk'-commentaren.
Hoe dan ook, riemen om en stevig vasthouden Zelf vind ik het storend als je in de titel zet waar je bent in een boek of verhaal. Ik ken geen boeken waar ze dat doen, de precieze plaats van het boek aangeven in de titel van dat deel, maar zulke boeken mogen van mij verbrand worden. Ik neem aan dat dit verhaal nog de werkversie is en dus nog niet helemaal vlekkeloos gepolijst is, dus zulke foutjes kunnen voorkomen. Als je een definitieve versie hebt, zou ik zulke dingen schrappen. Voor de lezer is het meestal ongeveer wel duidelijk waar hij is. Als je toch nog onderscheid wilt maken in stukken, kun je dat via andere titels doen, per zekere eenheid van tekst. Maar daar moet je voorzichtig mee zijn, je kunt natuurlijk niet per alinea een nieuwe titel verzinnen. Ik zou om de tien pagina's iets verzinnen, als je klein schrijft tenminste . Verder, zonder te lezen wat je nu eigenlijk geschreven hebt, is de opbouw van de tekst één solide blok letters, wat niet fijn leest. De enige enter die ik zie, gebruik je midden in een zin, waardoor het er zo afgebroken en gehandicapt uitziet. Mooi is anders, prettig is anders. Ik zou per alinea een enter erachteraan gooien, of misschien zelfs een witregel na x aantal alinea's, zodat de lezer het overzicht kan houden en preciezer kan zeggen waar hij is, nadat hij zwarte koffie is gaan halen uit het automaat om de hoek. Met witregels weet je beter in welk stukje je precies zit, waardoor het verhaal niet zo moedeloos lang lijkt, omdat alles dus in hapklare brokken is verdeeld. Ook mis ik een heleboel enters in de dialogen, zoals het er nu uitziet lijkt het alsof je de dialogen helemaal achter elkaar typt, zonder een enter na iedere zin. Dat is jammer, want ook daar kun je het overzicht snel kwijtraken. Zelf schrijf ik per zin alles onder elkaar. Niet zo: Citaat:
Citaat:
Dan nu naar het verhaal zelf, waar ik begin met de spelling, grammatica en typstijl, daarna vertel ik wel wat ik vind van het plot wat je tot nu toe lijkt te gebruiken. Citaat:
Je hoeft in de introductie ook geen duizenden verborgen vragen te verstoppen, maar maak het alsjeblieft een beetje spannender dan 'Hoi ik ben Nina, 15 jaar en ik dans en zing graag'. Zulke zinnen zet je neer op sites als sugababes, CU2 of fancy, waar je in weinig woorden veel duidelijk wilt maken. Ik denk dat het met schrijven juist de kunst is om hetzelfde te vertellen met veel meer woorden. Ik denk dat ik met de gegeven informatie zeker een alinea zou kunnen vullen. Dan gooi ik er natuurlijk wel wat andere dingen tegenaan, maar hee, dan heb je een robuustere introductie, waar de lezer een beter beeld krijgt bij de hoofdpersoon. Dat is immers de persoon waar alles om draait in het verhaal, als die persoon niet goed is uitgewerkt stort je verhaal als een zwaan in elkaar. Citaat:
De kleine foutjes in je zinnen zal ik er nu ook maar even uithalen. Probeer getallen die schrijfbaar zijn, dus alles onder de twintig en de meeste tientallen, gewoon voluit te schrijven. Het is begrijpelijk dat je 87314 in cijfers neerzet, maar persoonlijk vind ik vijftien een beter alternatief voor 15. Schrijven doe je met letters, dus die geef ik ook de voorkeur boven cijfers. Grote getallen zou ik benaderen, in het geval van 87314 zou ik 'meer dan tachtigduizend' zeggen. Niemand geeft iets om precieze waarden, het is een boek en zulke getallen dienen alleen als beeldvorming. Bovendien kun je 'om' heel vaak weglaten, zo ook in je tweede zin. Een 'om' als het niet nodig is, werkt eigenlijk best storend, net als nutteloze komma's, punten en hoofdletters. Probeer me niet te sneaken dat ik overbodig komma's gebruik, want nee, dat doet ik niet . Citaat:
Citaat:
Bovendien hoef je er niet constant op te wijzen dat Mire het zusje van Nina is. De regel ervoor vertelde je dat al en je schat je publiek erg laag in als je het steeds maar weer blijft herhalen. We zijn geen dementerende kiwi's . Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Misschien vervelend om te zeggen, maar je verhaal staat te vol met (consequente) schoonheidsfoutjes dat ik ze er echt niet allemaal uit ga halen. Ik heb het ook niet woord voor woord gelezen en ik zou je ook niet meer volledig kunnen vertellen waar het over gaat. Afijn, ik ben in ieder geval verder gekomen dan Quis en ik heb nog wel meer dingen te zeggen over je stijl. Je schrijft, zoals ik al zei, in vrij korte, nietszeggende zinnen. Ook verwerk je er nogal overdreven en onrealistische dingen in. Wie de fuck rent er op aanbiedingen af? Ik ken een hoop koopgestoorde meisjes en vrouwen, maar zelfs zij zijn niet zo erg. Tja, verder is dit natuurlijk een parel van een tienerverhaaltje, zoals je ze met bosjes gratis af kunt halen bij een willekeurig meidenforum. Het schijnt dat er in dat wereldje maar twee onderwerpen bestaan, namelijk (zeden-)misdrijven en beroemd worden. Dit verhaaltje springt er niet uit, gaat over de gewone tienermeisjedingetjes en is voor de meeste van de lezers, hier zijn we dit soort dingen geloof ik wel gewend. Zeker na de fancy-invasie hebben we genoeg van dit soort dingen gehad, waardoor ik ze kan dromen. Origineel is het dus niet echt te noemen. Probeer daar aan te werken. Je kunt oneindig veel kanten op met je verhaal, maar heel veel dingen lijken op wat er al gedaan is. Natuurlijk, het onderwerp is niet alles van het verhaal, clichéverhalen kunnen ook mooi zijn als het goed uitgewerkt is, maar dit verhaaltje is niet goed genoeg geschreven om eruit te springen. Probeer iets met onverwachte dingen, dubbele, driedubbele of nog-meer-dubbele verhaallijnen en verwerk er onverwachte dingen in. Wat is onverwacht? Makkelijk, hetgene wat jij zelf ook niet verwachtte toen je aan het schrijven was. Ik wens je nog veel sterkte met je verhaal en hoewel dit commentaar overwegend negatief was, moet je nooit ophouden met schrijven 'omdat je het niet kunt'. Iedereen kan schrijven, maar hoe meer je oefent, hoe beter je wordt en hoe leniger je fantasie wordt. Schrijven (eigenlijk iedere kunstvorm, om onze vrienden van DoP tevreden te stellen) is eigenlijk turnen met je hoofd, je moet sterk [in je zinnen] en lenig [met je fantasie] zijn en als je gaat puberen gaat het meestal fout Hier kun je lezen wat wij Letteraars zo ongeveer over het schrijven te zeggen hebben, waaronder enkele handige tactische tips. Dit geheel is gebundeld door onze opperforumheld LUH-3417 die je gerust weg mag pesten met vragen over het schrijven, want daar is hij voor. Net als wij allemaal, overigens. Als je wat langer rondhangt kun je je wagen in de verhalen- en columnwedstrijden, want daar word je ook rap beter van met schrijven. En geloof niet dat de oudste of best bekende leden altijd winnen, want de laatste verhalenwedstrijd is gewonnen door Orpheus en hij hangt hier ook niet niet zo lang rond. You wouldn't know. Het is warm buiten, ik houd ermee op. Grimm PS: Waarom zet je zo duidelijk 'MIJN VERHAAL' in je topictitel? Denk je dat wij anders het gevoel krijgen dat je kopieert? Laatst gewijzigd op 12-07-2006 om 13:59. |
12-07-2006, 17:49 | |
Verwijderd
|
Ja, het zou bijzonder vervelend worden als je je als een fancy eigenwijs pubertje zou gaan gedragen, omdat de kritiek goed is. Als je geen kritiek kunt aannemen, kun je het beste stoppen met schrijven.
@Roosieh (): Mire zou best een naam kunnen zijn, ik denk dat je qua naamkeuze nooit echt fout kunt zitten Bekende namen zijn af en toe wel fijner, maar dat is echt de smaak van de auteur. |
12-07-2006, 20:20 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Ach ja Jij bent Mirre gewend inderdaad =\ |
12-07-2006, 20:23 | ||
Citaat:
Ja, daarom. En sowieso, dat iemand Mire heet kan ik me niet echt indenken, maar dat ligt misschien aan mijn beperkte inlevingsvermogen.
12-07-2006, 20:26 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Anyhow, Melody Verdy zou ik mijn kind ook niet aandoen |
12-07-2006, 20:35 | ||
Citaat:
Amerikaanse ouders?
12-07-2006, 20:38 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
12-07-2006, 20:39 | ||
Citaat:
29-07-2006, 10:58 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
29-07-2006, 19:28 | |||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
dat 'godverdomme' is trouwens niet erg nodig. |
30-07-2006, 00:03 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: 08-06-2002 ontoerekenbaar verklaard Ieke | 0 | 08-12-2003 21:14 | |
Verhalen & Gedichten |
Nina & Sara Giles | 18 | 24-07-2003 23:37 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Boek Verslag..!! Vrijdag Nodig :( !! ThR^ | 7 | 05-06-2003 18:59 | |
ARTistiek |
[verhaal] Oorlog Vlooienband | 6 | 11-09-2002 11:23 |