Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2005, 22:45
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Naar aanleiding van het topic over pijnstillers vroeg ik me het volgende af:

Als ik ziekig ben of me heel erg labiel voel neem ik voor ik ga slapen vaak een paracetamolletje (eentje, 500 mg) omdat ik dan veel rustiger en dieper slaap en minder ga liggen piekeren enzo, kortom omdat ik dan gewoon veel beter slaap. Het is dan wel zo dat ik hele rare dingen ga doen in mijn slaap (praten enzo, heb een keer mijn vriend overal de schuld van gegeven toen ik ben gewoon stoned dan).

Nu twee vragen:
- is het slecht om paracetamol op deze manier te slikken, ik doe het niet dagelijks en eigenlijk alleen als ik ziek ben (om beter te slapen) of als ik denk dat ik een paniekaanval krijg 's nachts (omdat ik dan minder lig te piekeren en sneller in slaap)?
- hoe kan het dat ik als ik op deze manier ga slapen veel dieper slaap (ik ben ook echt uitgerust dan 's ochtends) maar wel allemaal van die rare dingen doen 's nachts?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 23:35
Verwijderd
Kijk, paracetamol is een pijnstiller. Die is in principe bedoeld om met kortstondig gebruik tijdelijke pijn te onderdrukken, bijvoorbeeld kiespijn of hoofdpijn. Het is niet de bedoeling dat je dergelijke pijnstillers langdurig gebruikt. Als je af en toe een tablet neemt om beter te kunnen slapen kan dat natuurlijk geen kwaad zolang je er maar niet chronisch gebruik van gaat maken. Je moet nog wel in staat zijn gewoon in slaap te komen. Immers langdurig gebruik van pijnstillers wekt vaak juist hoofdpijn op.

Wat je tweede vraag betreft kan ik je niet echt een wetenschappelijke verklaring geven. Ik kan me wel voorstellen dat je dieper en rustiger slaapt doordat impulsen en signalen van je lichaam je hersenen niet of minder goed bereiken. Een pijnstiller als paracetamol 'verdooft' heel simpel gezegd immers bepaalde hersengebieden. Het kan best zijn dat je daardoor rustiger slaapt, maar dat zou dan betekenen dat er wel een aan te wijzen oorzaak is voor je slechte slapen, welke oorzaak je nu dus geforceerd onderdrukt.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 01:09
Silverchoice
Avatar van Silverchoice
Silverchoice is offline
Langdurig gebruik is, zoals nare ook al zei, niet de bedoeling van paracetamol en heeft dan ook negatieve bijwerkingen.
Verder val je misschien makkelijker in slaap doordat je paracetamol-codeďne slikt(?); dat wordt bij apotheek regelmatig standaard als paracetamol gegeven. De codeďne heeft een licht sedatieve (kalmerende) bijwerking. Waarom je dat 'stoned'gedrag tegenover je vriend vertoont zou ik ook niet weten
__________________
Volgens mij snap je het niet helemaal.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 09:42
HoloDoc
Avatar van HoloDoc
HoloDoc is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-04-2005 @ 23:45 :
Naar aanleiding van het topic over pijnstillers vroeg ik me het volgende af:

Als ik ziekig ben of me heel erg labiel voel neem ik voor ik ga slapen vaak een paracetamolletje (eentje, 500 mg) omdat ik dan veel rustiger en dieper slaap en minder ga liggen piekeren enzo, kortom omdat ik dan gewoon veel beter slaap. Het is dan wel zo dat ik hele rare dingen ga doen in mijn slaap (praten enzo, heb een keer mijn vriend overal de schuld van gegeven toen ik ben gewoon stoned dan).

Nu twee vragen:
- is het slecht om paracetamol op deze manier te slikken, ik doe het niet dagelijks en eigenlijk alleen als ik ziek ben (om beter te slapen) of als ik denk dat ik een paniekaanval krijg 's nachts (omdat ik dan minder lig te piekeren en sneller in slaap)?
- hoe kan het dat ik als ik op deze manier ga slapen veel dieper slaap (ik ben ook echt uitgerust dan 's ochtends) maar wel allemaal van die rare dingen doen 's nachts?
Ik raad je af om paracetamol daarvoor te gebruiken. daar is het niet voor en je moet nooit zomaar medicijnen voor een andere toepassing gebruiken.
als je moeite hebt met in slaap komen drink dan 's avonds geen koffie maar thee of warme melk / chocomel en een uur voordat je gaat slapen geen tv of computer, maar lees een uurtje wat of zet een rustig muziekje op.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 19:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik snap dat het slecht is op paracetamol hiervoor te gebruiken maar het is niet zo dat ik niet kan slapen maar op deze manier slaap ik gewoon rustiger en dieper. Ik drink 's avonds al geen koffie en lezen voor ik ga slapen doe ik ook altijd al. Het is gewoon dat ik in stressvolle perioden vaak onrustig ben als ik ga slapen (en ik heb dan al vanaf een uur of zeven niet meer geleerd, ga rond elf uur slapen). Is het nou echt zo slecht om hier zo af en toe paracetamol voor te slikken ook al is het hier niet voor bedoeld? Ik heb tot nu toe niet echt gehoord waarom het nou slecht is.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 20:17
Droid
Avatar van Droid
Droid is offline
Ik heb langere tijd paracetamol geslikt omdat ik ziek was. En ik heb aan de lijve ondervonden dat het erg moeilijk is om daar op een gegeven moment weer mee te stoppen. Ik slik ze ook wel eens om in slaap te komen, maar je moet er zeker voor uitkijken. Het is een geneesmiddel wat je ergens voor gebruik waar het niet voor bedoeld is. Je kan beter melatomine gebruiken (verkrijgbaar in pilletjes vorm bij de betere drogist en "De Tuinen"), dit is speciaal bedoeld voor wat extra melatomine in je lichaam te krijgen. melatomine is de stof die je hersenen aanmaken om is slaap te komen. <- dit laatste weet ik niet 100% zeker of dat klop, maar het komt er wel op neer.
__________________
Batty: Fiery the angels fell. Deep thunder rode around their shores... burning with the fires of Orc.

Laatst gewijzigd op 11-04-2005 om 20:21.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 20:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Droid schreef op 11-04-2005 @ 21:17 :
Ik heb langere tijd paracetamol geslikt omdat ik ziek was. En ik heb aan de lijve ondervonden dat het erg moeilijk is om daar op een gegeven moment weer mee te stoppen. Ik slik ze ook wel eens om in slaap te komen, maar je moet er zeker voor uitkijken. Het is een geneesmiddel wat je ergens voor gebruik waar het niet voor bedoeld is. Je kan beter melatomine gebruiken (verkrijgbaar in pilletjes vorm bij de betere drogist en "De Tuinen"), dit is speciaal bedoeld voor wat extra melatomine in je lichaam te krijgen. melatomine is de stof die je hersenen aanmaken om is slaap te komen. <- dit laatste weet ik niet 100% zeker of dat klop, maar het komt er wel op neer.
Maar helpt dat spul ook om rustiger te worden? Mijn probleem met slapen in stressvolle perioden zit hem vooral daar in denk ik. Dat is te onrustig ben.

Slikte jij vaak paracetamol om te gaan slapen dan, en wat noem jij dan vaak? Langere tijd achter elkaar of zo af en toe een paar dagen achter elkaar? Wat voor verschijnselen kreeg je toen je ermee stopte?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:00
Verwijderd
Paracetamol kan ook verslavend werken.. dus ik zou het niet altijd gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 11-04-2005 @ 22:00 :
Paracetamol kan ook verslavend werken.. dus ik zou het niet altijd gebruiken.
Ik gebruik het ook niet altijd, alleen rondom examens ofzo en nooit lang achter elkaar.

Een betere titel voor dit topic was misschien geweest: Paracetamol als kalmeringsmiddel omdat ik het meer gebruik om te zorgen dat ik rustig ben zodat ik kan slapen dan dat ik het echt gebruik om in slaap te komen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:03
Verwijderd
Beter regelmatig een normale dosis homeopathische doorslaapmiddelen dan regelmatig een normale dosis chemische middelen, want regelmatig een normale dosis chemische middelen die bedoeld zijn voor incidenteel gebruik is een te hoge dosis.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Droid schreef op 11-04-2005 @ 21:17 :
Je kan beter melatomine gebruiken (verkrijgbaar in pilletjes vorm bij de betere drogist en "De Tuinen"), dit is speciaal bedoeld voor wat extra melatomine in je lichaam te krijgen. melatomine is de stof die je hersenen aanmaken om is slaap te komen. <- dit laatste weet ik niet 100% zeker of dat klop, maar het komt er wel op neer.
Het gebruik van melatonine als 'slaapmiddel' is behoorlijk omstreden. Wikipedia meldt wel:
Citaat:
Use of melatonin by persons who already have an abundant supply of melatonin from their bodies, such as children, teenagers, and pregnant and lactating women can lead to overdose of melatonin.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:12
Droid
Avatar van Droid
Droid is offline
Of het rustig makend werk weet ik niet. Maar ik slaap al heel slecht sinds ik ben geboren. En totdat dit middel op de mark was bestonden mijn nachten uit 4 to 5 uur liggen rondraaien in mijn bed (dus dat is zelfs geen slapen te noemen). Als ik dit slik slaap ik een volle 8 uur of langen zonder problemen. Ik denk (aangezien het niet zo duur is. verschild wel per merk de prijs) dat je het gewoon eens moet proberen.

Met vaak bedoel ik gedurende een periode van 1.5 jaar 4 tot 6 stuks per dag, de zwaarste die vrij verkijgbaar was (ik zeg hier nog even bij dat dit vanwegen ziekte was). Dus aan die aantallen zal jij niet zo vlug komen. De vraag is echter wat is het omslag punt van af en toe naar regelmatig. En volgens mij is paracetamol ook gevaarlijk als je het regelmatig gebruik (ook al is het niet zoveel wat je slik). Het gevolg is dat je zelf geen gebruik meer wil maken van de medicijnen, maar je lichaam nog wel. Ik was niet meer rustig totdat ik paracetamol slikte. Het punt dat jij rustiger slaap (net als ik) met paracetamol zette me aan het denken. Dit is namelijk een van de symptonen van "verslaving", en aangezien voorkomen beter dan genezen is zou ik als ik jou was zo vlug mogelijk naar een alternatief overstappen.
__________________
Batty: Fiery the angels fell. Deep thunder rode around their shores... burning with the fires of Orc.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:12
Verwijderd
Trouwens, melatonine maakt alleen maar moe, je valt er inderdaad makkelijk door in slaap, maar het heeft niets met doorslapen te maken.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:15
Droid
Avatar van Droid
Droid is offline
who cares het werk bij mij. en als het bij haar ook werk is het beter dan paracetamol. dus het proberen waard.

en dat melatonine omstreden is,.. ok. maar is paracetamol in dit verband dat ook niet???
__________________
Batty: Fiery the angels fell. Deep thunder rode around their shores... burning with the fires of Orc.

Laatst gewijzigd op 11-04-2005 om 21:17.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:18
Verwijderd
Inderdaad, maar voordat ik begon met melatonine volstonden homeopathische middelen jarenlang. Omdat melatonine een hormoon is, en het gebruik van extra hormonen in het algemeen en het gebruik van extra melatonine omstreden zijn, raad ik de TS aan eerst homeopathische doorslaapmiddelen te proberen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:19
Droid
Avatar van Droid
Droid is offline
hoe ongevaarlijker hoe beter
__________________
Batty: Fiery the angels fell. Deep thunder rode around their shores... burning with the fires of Orc.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:24
Verwijderd
Inderdaad. Met die paracetemol moet het sowieso afgelopen zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bedankt voor alle reacties, ik heb hier echt veel aan en jullie hebben me zeker aan het denken gezet. Het was voor mij altijd iets onschuldigs om paracetamol te slikken en dan lekker te slapen maar nu ik dit lees denk ik dat ik idd beter kan proberen om het echt tot een minimum te beperken en misschien een alternatief te zoeken tegen de stress. Misschien dat iets als valeriaan hier ook wel tegen werkt, geen idee eigenlijk maar het is wel het proberen waard net als melatonine.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:52
Verwijderd
Valeriaan is wel aan te raden ja, net als plantival en dormiplant overigens (beide van vsm, Vogel).
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 16:41
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
perseus schreef op 11-04-2005 @ 22:52 :
Valeriaan is wel aan te raden ja, net als plantival en dormiplant overigens (beide van vsm, Vogel).
Wat is plantival en dormiplant voor iets?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 17:12
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ik weet wel dat als ik ziek ben en ik slik een paracetamol, dat ik dan ook beter slaap (maar ik geloof dat ik in mijn leven nog maar 3 paracetamollen op heb, dus het kan ook toeval zijn geweest ). Maar ik zou het idd, zoals je zelf al zegt, het niet zomaar daarvoor gebruiken. Maar daar ben je zelf al achter...
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 12-04-2005 @ 17:41 :
Wat is plantival en dormiplant voor iets?
Valdispert werkt goed, bij de betere drogist (heck, tis zelfs bij de AH in arnhem) te halen. Werkt door valeriaan, en het smaakt minder ranzig (nergens naar) dan die pillen die je in 'die standaard kruidvat potjes' kan kopen.
Kost geloof ik bijf euro voor een pakje, waar... plus minus 20 stuks inzitten?
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Algemeen anti-depressiva (en andere medicijnen) topic #2
Storm
500 13-04-2006 10:43
Lichaam & Gezondheid Medicijnen met koffie. Veroorzaakt....
HelpMePlease
6 26-02-2004 15:21
Lichaam & Gezondheid Homeopathie -> kwakzalverij of niet?
x-spekkie-x
12 26-01-2003 20:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.