Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2005, 19:00
Man16
Man16 is offline
ik heb morgen een mondeling betoog

zeg effe of die goed is of welke dingen beter kunnen.

Ik heb in de Inleiding 2 verhaaltjes staan de 1e is dat Nederland voor stemt de ander tegen

Inleiding


Woensdag1 juni 2005, Nadat zondag de Franse bevolking tegen de Europese grondwet heeft gestemd, heeft de Nederlandse bevolking dit op dezelfde wijze gedaan. Volgens internationale politieke reacties is dit het einde van de Europese Grondwet. De grote/gemiddelde/tegenvallende opkomst was gister ..%, ..% stemde Nee en ..% stemde Ja

Woensdag1 juni 2005, Nadat zondag de Franse bevolking tegen de Europese grondwet heeft gestemd, Heeft de Nederlandse bevolking verrassend voor gestemd. De internationale politieke kan nu weer opgelucht ademhalen. De peilingen gaven een ruime overwinningen voor tegen stemmers, maar in het stemhokje heeft de meerderheid verrassend voor gestemd. De grote/gemiddelde/tegenvallende opkomst was gister ..%, ..% stemde Ja en ..% stemde nee


De Europese Unie is begon met 6 lidstaten en is nou gegroeid tot 25 lidstaten. In die tijd zijn er vele verdragen gemaakt, mischien kennen jullie deze wel, een voorbeeld is het verdrag van Nice. Om Europa goed te besturen zijn de verdragen samengevat samen gevat en er zijn wat extra regels er bij gekomen, dat samen is de Europese grondwet.
Mijn stelling is De Europese grondwet is goed voor Nederland en Europa


Mijn stelling is:

De Europese grondwet is belangrijk voor de toekomst






Kern

Afgelopen tijd zijn er door vele mensen gezegt dat Europa een superstaat wordt, Net zoals dat Nederland een provincie wordt een superstaat wordt en Nederland een provincie wordt


"Door de Europese grondwet komt er een Europese superstaat en wordt Nederland een provincie"
Een van de uitganspunten van de Europese grondwet is, dat er een betere samenwerking komt, dus niet voor meer macht voor de EU. De Europese grondwet maakt ook geen superstaat en Nederland wordt geen provincie. ook Brussel heeft alleen macht wanneer de lidstaten de toestemming hebben gegeven. Hiermee bedoel ik, wanneer er een voor een beleid wordt gekozen moet minimaal 65% van de EU-bevolking nodig zijn én 55% van het aantal landen, dus landen zoals Duitsland en Frankrijk samen, kunnen dan niet meer een plan tegenhouden.

mijn eerst argument is:
Meer democratie in Europa

Met de grondwet krijgt het Europees Parlement (Tweede Kamer van Europa) meer te zeggen over Europees beleid, bijvoorbeeld migratie en landbouw.
De taken van het Europees Parlement worden fors uitgebreid. Het Parlement wordt medewetgever op het gebied van misdaadbestrijding, migratie, landbouw, visserij en handel. Dat wil zeggen dat het Europarlement wetsvoorstellen kan wijzigen en verwerpen, hoewel dat ze eerder alleen konden adviseren.

Burgers kunnen ook een wetsvoorstel op de agenda zetten, als zij daarvoor een miljoen handtekeningen uit verschillende landen hebben verzameld.



mijn tweede argument is:
Europa wordt sterker in de wereld

Met de nieuwe Europese grondwet komt er een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Deze moet dienen als het vaste gezicht van Europa. De miniser mag onder andere het woord voeren in de Veiligheidsraad van de V.N
Doordat de EU hierdoor met één stem spreekt kan Europa sneller en beter reageren op moeilijke situaties

Niet alleen op het gebied van veiligheid wordt de EU sterker, ook op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Het doel van de Europese ontwikkelingssamenwerking is het uitbannen van armoede. Door samen in te spannen wordt het voor Europese landen makkelijker

mijn derde en laatste argument is:
Europa én Nederland op economisch gebied sterker

Nederland is als klein handelsland altijd afhankelijk geweest van de wereld om haar heen, met name Europese landen, hier gaat tachtig procent van de export gaat naar toe. Omdat het Europees Parlement meer te zeggen krijgt, wordt het makkelijker om binnen Europa afspraken te maken over de binnenlandse marktregels en handel buiten de Unie.

Door de betere afspraken, verbetert dit de goede de economische positie van Europa en het versterkt onze concurrentiepositie met China en de Verenigde Staten




Slot

Nederland is de laatste die heeft gestemd voor de Europese Grondwet. Spanje Frankrijk en Nederland hebben een referdum gehad en bij de rest van de landen
heeft het nationale parlement gekozen. Omdat Frankrijk en Nederland tegen hebben gestemd komt er in juni een Eu-top. Hier over zal gesproken worden. De kans zal klein zijn dat er dan nog een Grondwet komt. Nederland is de laatste die heeft gestemd voor de Europese Grondwet. Spanje Frankrijk en Nederland hebben een referdum gehad en bij de rest van de landen hebben ze een verkiezing in het parlement gedaan.

Nederland is de laatste die heeft gestemd voor de Europese Grondwet. Spanje Frankrijk en Nederland hebben een referdum gehad en bij de rest van de landen
heeft het nationale parlement gekozen.
Omdat Frankrijk tegen heeft gestemd komt er in juni een Eu-top. Hier over zal gesproken worden. Er is een kans dat wellicht de grondwet er wel komt, hetzij het met vertraging.
Advertentie
Oud 01-06-2005, 20:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dit staat al op MV en het is niet toegestaan om op meer dan één forum dezelfde post te plaatsen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen frans mondeling
Bellyn
14 13-04-2011 09:05
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie mondeling grondwet
Man16
4 01-06-2005 19:43
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat franse zinnetjes
*RooSs*
8 27-05-2005 17:03
Werk, Geld & Recht artikel 131 van de grondwet
fractuur
13 08-01-2004 17:47
Levensbeschouwing & Filosofie Demonisering van het Christendom
Riconoscente
121 01-07-2003 10:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Taakstraf voor handelaar extreem-rechtse cd's
dystopia
41 03-06-2002 10:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.