Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2005, 16:40
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Citaat:
'Geen drank meer voor jongeren onder 21'

Gepubliceerd op vrijdag 30 september 2005

De leeftijd voor verkoop van alcoholhoudende drank zou omhoog moeten naar 21 jaar.
Dat zegt A. Kleinmeulman, sinds 1 september inspecteur-generaal van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA), vrijdag in een vraaggesprek met het dagblad Trouw.

Toezicht
Verder vindt Kleinmeulman dat ouders veel meer toezicht moeten houden op de alcoholconsumptie van hun minderjarige kroost. Ook zou er beter lokaal overheidstoezicht moeten komen op jeugd en drankgebruik.

Volgens Kleinmeulman is de controle van de VWA op winkeliers die drank verkopen aan jongeren onder de 16 onvoldoende om de alcoholconsumptie aan banden te leggen. "Uit onderzoek blijkt dat drankverkoop aan jongeren onder de 16 daalt. Maar tegelijk zie je dat jongeren tussen de 12 en 16 jaar wel steeds meer drinken in de privé-sfeer'', aldus Kleinmeulman in Trouw.

Schoolfeesten
Donderdag bleek uit een onderzoek van de Stichting Alcoholpreventie (STAP) dat middelbare scholen meer drank schenken tijdens schoolfeesten. Het onderzoek strekte zich uit over 450 leerlingen van vijftig scholen in het voortgezet onderwijs.

Driekwart van de scholen schenkt alcoholhoudende dranken tijdens schoolfeesten. Tweederde van de scholieren drinkt alcohol; de helft meer dan vijf glazen. Van de groep 12- tot 15-jarigen drinkt de helft op schoolfeesten.

Aangeschoten in de klas
In het STAP-onderzoek zegt één op de zes jongeren wel eens alcohol te hebben gedronken in een tussenuur of pauze. Een kwart van de jongeren zegt dat er wel eens een klasgenoot aangeschoten in de klas zit.
Dit artikel is van een maand geleden, maar toch nog erg actueel. Ik gebruik het voor een debat bij Nederlands, en onze stelling is: er moet een alcoholverbod onder de 21 jaar komen .

Dus, wat vind jij van de stelling, moet er een alcoholverbod onder 21 jaar komen? en zou jij misschien voordelen van zo'n verbod kunnen bedenken?

Vooral omdat dit forum vol jongeren zit zullen er veel tegenargumenten zijn, maar ik zou vooral graag ook argumenten VOOR willen horen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2005, 16:45
Verwijderd
Op N&A en hier is daar al vrij uitgebreid over gediscussieerd.
Echt0r
Ik vind het nog steeds onzin en wel om de reden dat kinderen gedoseerd met alcohol om moeten leren gaan en niet op hun 21e volkomen volwassen in het diepe geflikkerd moeten worden.
In de VS is alcohol ook nog eens een gedeeltelijk taboe waardoor het helemaal spannend wordt.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 16:50
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
Bullshit. Werkt niet in de VS, dus het zal al helemaal niet in Nederland werken.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 16:59
qghp
qghp is offline
Gaat niet werken in nederland, obvious
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 17:08
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
ja, daar is inderdaad al over gediscussieerd op N&A. Maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo duidelijk (kan ik al die pagina's doorlezen) en ik zou ook heel graag argumenten voor willen horen.

Argumenten zoals bijvoorbeeld;

- het zorgt voor rust en regelmaat onder de jongeren (als ze tenminste weten dat het slecht is)
- veel ziekte door overmatig alcoholverbruik.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 17:11
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Gaat niet werken.
Veel verkopers van alcohol controleren nu niet op leeftijd, waarom zouden ze dat ineens wel gaan doen als die grens omhoog gegooid wordt?
Iedereen kent wel iemand van 21 of ouder die eventueel alcohol zou willen halen mocht hij/zij het echt niet meekrijgen.
Hoe hoger ze die grens leggen, hoe spannender het wordt, dus hoe meer jongeren er zich aan zullen wagen.
enz. enz.

Het gaat gewoon niet werken. Punt.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 17:19
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
ik ben ook tegen de stelling, maar omdat je in het debat 2 mensen tegen en 2 mensen voor moet hebben, moet ik nu voor spelen. dus;

maar in Amerika is dit er toch ook doorgekomen? daar moeten zij zich toch ook aan houden. En dat het niet is gelukt komt ook doordat het zo'n groot land is, er zijn enorm veel kroegen etc en daarom is het erg moeilijk om te zien waar nou wel alcohol wordt geschonken en waar niet.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 17:23
hmmmm
Avatar van hmmmm
hmmmm is offline
Je moet een probleem bij de wortels aanpakken. Ik noem het altijd het 'snoeieffect'. Als je een deel van de plant afknipt, groeit deze nog harder terug.
Als je dus alcohol verbiedt bij jongeren, blijven ze zuipen en is er helemaal geen manier meer om ze te laten beseffen dat ze lomp bezig zijn...
In dit geval zal je een manier moeten vinden om de normen en waarden te veranderen. Er heerst gewoon een zuipcultuur in de kroeg en op feesten waar je al snel in meegesleurd wordt...
__________________
Verwarring is de eerste stap tot nieuw inzicht

Laatst gewijzigd op 31-10-2005 om 17:26.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 17:56
qghp
qghp is offline
En denk eens aan al die arme studenten Wat moeten die opeens met al hun geld!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 18:57
Verwijderd
zijn typisch van die voorstellen waar je niks meer van hoort
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 19:59
Project 50
Project 50 is offline
Citaat:
Faerie schreef op 31-10-2005 @ 18:19 :
maar in Amerika is dit er toch ook doorgekomen? daar moeten zij zich toch ook aan houden. En dat het niet is gelukt komt ook doordat het zo'n groot land is, er zijn enorm veel kroegen etc en daarom is het erg moeilijk om te zien waar nou wel alcohol wordt geschonken en waar niet.
Voor zover ik weet, en ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben, is die 21+ regeling van de VS een gevolg van de drooglegging. Na de drooglegging mocht er wel weer drank geschonken worden maar wel aan 21+'ers.

Maar om even een voor-argument te bedenken.

Het drankgebruik onder de mensen jonger dan 15-16 jaar zal waarschijnlijk drastisch achteruit gaan.
- Hier tegenover staat waarschijnlijk wel dat als mensen eenmaal iets ouder worden dat ze juist méér gaan drinken.

Je krijgt meer tijd om voorlichting te geven over drank. Door 5 jaar langer te kunnen zeiken over drank bereik je de mensen misschien wel beter.

Ik ben bang dat de tegenpartij een stuk betere argumenten zal kunnen verzinnen, want die van mij zijn redelijk waardeloos.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 20:29
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Of zoiets wel of niet gaat werken hangt af van hoe goed de controle is die er op uitgeoefend word. Op dit moment is die dramatisch slecht. Ik werk in een supermarkt en ik heb in 5 jaar tijd een keer meegemaakt dat er iemand van de keuringsdienst langskwam om te controleren op alcoholverkoop aan jongeren onder de 16. Het enige wat ie kwam doen is nakijken of we wel netjes overal aangaven dat we aan jongeren onder de 16 geen alcohol verkopen.

Ik ben dan ook eerder voorstander van strengere en doeltreffendere controles dan van het verhogen van de norm want dat heeft geen enkele zin.

Ook ben ik hard voorstander van meer voorlichting over alcoholgebruik. Want er zijn voor zover ik weet nog veel te veel jongeren die geen idee hebben van hoe schadelijk alcohol kan zijn.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 21:30
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Het gaat toch niet werken...

Ten eerste omdat bijna alle jongeren van 16-20 wel regelmatig drinken denk ik en daar echt niet mee zullen stoppen omdat de wet word veranderd

Ten tweede omdat je toch wel aan drank kan komen... Altijd wel iemand uit je vriendengroep heeft een broer/zus van 21+

Ten derde is goede controle bijna onmogelijk

Verder denk ik ook dat als je niet mag drinken en je komt een keer aan alcohol de kans veel groter is dat je dingen gaat doen waar je later spijt van krijgt
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 01:16
Type
Avatar van Type
Type is offline
Citaat:
Faerie schreef op 31-10-2005 @ 18:08 :
ja, daar is inderdaad al over gediscussieerd op N&A. Maar dat vind ik eerlijk gezegd niet zo duidelijk (kan ik al die pagina's doorlezen)
Wat een commitment aan je project. Dat jij daar geen zin in hebt wil niet zeggen dat je zomaar een nieuw topic erover kan openen...

Anyway, hier zal het wel anders zijn dan op N&A, maar 'ik heb geen zin om veel te lezen' is net iets als 'daarom'.

Verder vind ik de stelling een load of bullcrap. En wel om de redenen die Deadlock in zijn eerste 2 posts oid al noemt.
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Faerie schreef op 31-10-2005 @ 17:40 :
Dit artikel is van een maand geleden, maar toch nog erg actueel. Ik gebruik het voor een debat bij Nederlands, en onze stelling is: er moet een alcoholverbod onder de 21 jaar komen .

Dus, wat vind jij van de stelling, moet er een alcoholverbod onder 21 jaar komen? en zou jij misschien voordelen van zo'n verbod kunnen bedenken?

Vooral omdat dit forum vol jongeren zit zullen er veel tegenargumenten zijn, maar ik zou vooral graag ook argumenten VOOR willen horen!
Voorargumenten bij dit onderwerp is voor mij moeilijk sinds ik alcohol consumeer heb ik er een hele andere kijk op gekeken. Daarom zou ik graag willen weten of jij ook alcohol drinkt ?

Voordelen:
- Jongeren worden niet zo gemakkelijk dronken
- Jongeren veranderen niet snel in alcoholisten
- Minder druk bij uitgaansgelegenheden

Eigenlijk zijn er bij dit onderwerp VEEL meer nadelen als je deze wet echt zou willen indienen. Want er is al een wet van onder de 16 GEEN alcohol, maar toch drinken leerlingen van 12 tot 15. Het enige wat je doet is het maken van meer mensen die de wet overtreden. Ik als 18 jarige zal GEWOON bier blijven drinken en desnoods laat ik dat door een ander halen.

Nadelen:
- Toename wetovertreden (i.v.m. dat het mensen heus niet stopt om alcohol te consumeren)
- Naar mijn mening is er een leeftijdsverbod opzette een vorm van discriminatie ( leeftijds-discriminatie )
- Bierbrouwerijen en cafe's gaan eronder lijden ( er zijn VEEL mensen tussen de 16 en 21 die REGELMATIG uitgaan )
- Meer hangjeugd, de jeugd kan in cafe's niks krijge dus gaan ze ergens anders staan met een krat bier dat desnoods hun ouders of een vriend/vriendin boven de 21 heeft gekocht.

Gezamelijk gezien is het economisch heel slecht om zo'n wet in te voeren en ik denk ook niet dat het zoveel nut heeft uiteindelijk. Bij toename van controle zal het gewoon thuis meer gedronken worden, aangezien ze hier niet kunnen controleren.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 17:09
Verwijderd
Een voordeel hiervan is dat je als Nederlandse regering makkelijker bruine armen kunt halen bij de Amerikanen. Voor de nadelen verwijs ik je naar het topic op N&A.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 17:15
Verwijderd
Citaat:
svleur schreef op 02-11-2005 @ 15:02 :
Nadelen:
- Naar mijn mening is er een leeftijdsverbod opzette een vorm van discriminatie ( leeftijds-discriminatie )
Nee hoor. Sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden. Hoe jonger deze mensen worden, hoe groter het aantal dingen waartegen ze beschermd moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:55
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Wat een belachelijk voorstel !

Maar wat is er nu leuker legaal zuipen of illegaal zuipen...

edit: gaan we dan ook invoeren dat wapenbezit boven de 21 legaal is en als een burgerplicht wordt gezien. En autorijden vanaf je 16de .
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 08-11-2005 om 12:09.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-11-2005, 21:00
Verwijderd
illegaal is leuker
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 15:36
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Amerika:
In Irak rondlopen met een geweer, maar een biertje is te gevaarlijk?
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:35
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Zijn ze nou helemaal gek geworden !! Als men de leeftijdsgrens ophooggooit is het resultaat stiekem drankgebruik, uit ongecontroleerde bronnen. De horeca mist enorme omzet van jongeren die uitgaan, wat slecht is voor de economie, en bovendien is het niet goed om inderdaad, zoals in de eerste reactie al vermeld werd, mensen op hun 21ste ineens in het diepe te gooien.

Dit lijkt me aan alles kanten een heel slecht idee.
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 17:09
Dutch-Boost
Dutch-Boost is offline
Citaat:
Faerie schreef op 31-10-2005 @ 18:19 :
ik ben ook tegen de stelling, maar omdat je in het debat 2 mensen tegen en 2 mensen voor moet hebben, moet ik nu voor spelen. dus;

maar in Amerika is dit er toch ook doorgekomen? daar moeten zij zich toch ook aan houden. En dat het niet is gelukt komt ook doordat het zo'n groot land is, er zijn enorm veel kroegen etc en daarom is het erg moeilijk om te zien waar nou wel alcohol wordt geschonken en waar niet.
ook een havo5 leerling?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 13:39
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Gaat niet werken.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 14:56
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Oh, en daarbij denk ik trouwens dat er meer verkeers ongelukken zullen plaatsvinden. Als mensen in cafes niet meer kunnen drinken (stel dat er uberhaupt gecontroleerd wordt) zullen ze zich thuis indrinken. Zo heb je dus aan het begin van de avond, als het nog lekker druk is, als mensen op straat die flink aangeschoten naar een cafe gaan. ==> Ongelukken gebeuren zo sneller.

Ik zou het echt opgeven, alle punten die ik tot nu toe voor ehb gezien zijn te ontkrachten, de meeste zelfs ongelofelijk makkelijk.

(Typisch gevalletje ambtenaar die geloofd dat beleid helpt .)

Edit: Er ontstaan trouwens steeds meer hanghutten op prive terrein waar bier voor de kostpreis wordt verkocht. Dus bier duurder maken kan niet, en daar mag je ook niet controleren, het si tenslotte eigen terrein waar die dingen staan.
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 15:24
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Eigenlijk zeggen ze dus dat ouders niet weten wat goed is voor hun kinderen. Eensch
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2005, 13:11
f_ckedup
f_ckedup is offline
Als we de leeftijd niet kunnen verhogen, kan er ook nog in de beschikbaarheid beperkt worden (schijnt te werken), meer voorlichting (naar mijn idee redelijk zinloos) en meer zorg voor alcoholverslaafden gegeven worden (helpt niet in het voorkomen).
Het aantal probleemdrinkers in nederland is nl nogal drastisch --> 1 op de 10!!
__________________
Better be hated for what you are than be loved for what you're not
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 13:29
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
f_ckedup schreef op 17-11-2005 @ 14:11 :
Als we de leeftijd niet kunnen verhogen, kan er ook nog in de beschikbaarheid beperkt worden (schijnt te werken), meer voorlichting (naar mijn idee redelijk zinloos) en meer zorg voor alcoholverslaafden gegeven worden (helpt niet in het voorkomen).
Het aantal probleemdrinkers in nederland is nl nogal drastisch --> 1 op de 10!!
Ja, maar dan reken je al gauw iemand tot een probleemdrinker.. Volgens de boekjes ben drink ik ook teveel (meer dan 5 glazen op een avond, 1 keer in de week), maar ben nog lang geen alcoholist.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 15:40
ook hallo
Avatar van ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 17-11-2005 @ 14:29 :
Ja, maar dan reken je al gauw iemand tot een probleemdrinker.. Volgens de boekjes ben drink ik ook teveel (meer dan 5 glazen op een avond, 1 keer in de week), maar ben nog lang geen alcoholist.
OMG wie heeft die norm bedacht

Volgens mij is de halve jeugd die uitgaat nu probleemdrinker
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 08:12
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Inderdaad . Ik ben dan ook een probleem drinker . Ik geloof dat je ook nog eens, als je vaker dan 1 avond drinkt, niet meer dan een glas mag, in deze definitie. Nou, ik drink best vaak gewoon een glas wijn bij het eten, en soms idd twee, en daarom zou ik dan een probleem hebben. Lijkt me niet .
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 23:35
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
onzin, als we de wetgeving van amerika gaan overnemen dan word het hier een ramp (net als het daar al is)
Maar zoals iemand al zei geef het maar olp om voor te zijn, allee voor argumenten die genoemd zijn zijn zwaar onderuit te halen
Verder jah ik ben dus ook een probleemdrinker LEUK
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 00:41
JoV
JoV is offline
Ik geloof niet dat door het verbod mensen op latere leeftijd meer zullen drinken.

Maar ik vind dat een staat jongeren die al min of meer volwassen zijn ook als volwassenen moet behandelen.

Daarbij vind ik dat men zoveel mogelijk vrijheid moet hebben en zelf verantwoordelijk moet zijn. In dat licht is dit misschien een goede vraag: hoe denken jullie over het helemaal afschaffen van een minimumleeftijd voor alcoholgebruik?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 16:30
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Tegen de tijd dat dit ingevoerd is, ben ik die leeftijdsgrens wel gepasseerd.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 20:50
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 17-11-2005 @ 14:29 :
Ja, maar dan reken je al gauw iemand tot een probleemdrinker.. Volgens de boekjes ben drink ik ook teveel (meer dan 5 glazen op een avond, 1 keer in de week), maar ben nog lang geen alcoholist.
Dan ben je geen probleemdrinker. Er wordt alleen aangeraden om niet meer dan 3 glazen per keer te drinken, voornamelijk uit medisch/lichamelijk oogpunt.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 22:51
HTID
Avatar van HTID
HTID is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 27-11-2005 @ 17:30 :
Tegen de tijd dat dit ingevoerd is, ben ik die leeftijdsgrens wel gepasseerd.
__________________
Everyone knows gingers have no soul.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 17:25
PIPP
PIPP is offline
Jij bent gek!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 13:33
theVegetarian
Avatar van theVegetarian
theVegetarian is offline
Citaat:
HTID schreef op 27-11-2005 @ 23:51 :
Voor mij hetzelfde, dan ben ik er waarschijnlijk voor maar hoe je het ook went of keert diep van binnen vind ik het onzin. Ik dronk op vrijdag middag in de stad bier toen ik 14 was en heb er geen ernstige complicaties bij opgelopen, loop nog steeds en denk vrij helder...
__________________
Stranger things have happend here...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-11-2005, 13:45
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Of jij persoonlijk nou dan zou oud bent, maakt toch weinig uit? Er zijn nogal wat anderen die er wel last van hebben.
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 16:12
Love_Fulfilled
Avatar van Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Dat vind ik niet kunnen. Iedereen is verantwoordlijk voor zichzelf en anderen moeten niet de dupe worden van de drankmisbruikers e.d.
__________________
¤Hate It Or Love It¤
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.