Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2007, 18:58
kruizer
kruizer is offline
RSS, feeds, syndicatie, Atom, noem het zoals je wilt, maar ik merk de laatste tijd dat het aardig gehyped wordt. Elke site van betekenis lijkt ineens een eigen feed aan te bieden, als het even kan zelfs meer.

Nu vraag ik me af, in hoeverre die dingen ook daadwerkelijk gebruikt worden. Bezoekcijfers van websites zijn meestal niet al te lastig te achterhalen, statistieken over het gebruik van RSS zijn een stuk lastiger te vinden.

Is het de zoveelste internetzeepbel, biedt iedereen het aan en gebruikt niemand het, of is het een doorslaand succes?
Vertel mij, heb je geen idee waar ik het over heb, heb je het ooit eens geprobeerd en toen aan de kant geschoven, of sleur je al je dagelijkse content via RSS naar binnen?

Om voor mezelf te spreken, ik bekijk die van Nu.nl af en toe op m'n telefoon, als ik ergens in een hutje op de hei zit en wil weten of de buitenwereld nog bestaat. Verder doe ik er weinig mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2007, 19:10
one.
one. is offline
Ik gebruik het alleen in Firefox. Ik gebruik die van Nu.nl en van Shoutwire.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 19:35
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Ik gebruik het ook amper, enkel las achterliggende techniek voor de Google Homepage, maar na een tijdje vergeet je echter dat dat steunt op RSS; ook podcasts zijn eigenlijk een laag bovenop RSS/XML, en daar wordt momenteel toch veel gebruik van gemaakt, hoor.

RSS vind ik wel een handig concept, maar ik heb nog geen handige reader daarvoor gevonden: Firefox is niet zo schitterend daarvoor, Thunderbird ook niet, en andere readers spraken me tot nu toe ook niet echt aan. Volgens mij moet RSS vooral als een soort steuntechnologie behandeld worden, net zoals de XML waarop het gebaseerd is: wat het gebruik betreft, maakt het weinig uit of je het in XML uitstuurt of in een soort binair formaat of zelfs in een proprietair formaat; het is maar een drager van informatie. RSS op zich is niets, net zoals XML alleenstaand niets is, het zijn de errond liggende technieken die voor het gebruik handig zijn: RSS sheets invoeren op sites (Google Homepage en zo zullen er nog wel zijn), RSS in een speciale reader openen. Natuurlijk is het wel mooi dat RSS/XML/... open standaarden zijn, zodat je nooit last kunt hebben van een vendor lock-in (op die beide basistechnieken, die vendor lock-in is wel mogelijk op XML-stylesheets die door bepaalde bedrijven gemaakt worden maar niet helemaal worden vrijgegeven voor derden).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 20:13
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ik vind het helemaal geweldig, omdat je zo snel en makkelijk de onderwerpen van nieuwsartikelen per site kan bekijken.
Ik bekijk ze dagelijks met firefox en heb me op 41 feeds laten abonneren.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 08:42
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik gebruik FeedDemon, een apart programma dat speciaal hiervoor gemaakt is, om dagelijks ruim 100 feeds bij te houden.

Dat jij het idee hebt dat het iets van de laatste tijd is komt waarschijnlijk omdat jij pas kort geleden bent gaan uitzoeken wat het was; feeds zijn al geruime tijd steeds groter aan het worden. Het principe komt van weblogs, die eigenlijk al in 2003 ofzo begonnen zijn met (RSS) feeds. Pas later zijn ook andere sites er gebruik van gaan maken.

Overigens is Atom een significante verbetering tegenover RSS; als je voor je site moet kiezen welke je gaat gebruiken, kies dan altijd voor Atom. Atom is gestandaardiseerd bij het IETF, en is in veel opzichten beter gespecificeerd dan RSS (dat in de begintijd min of meer bij elkaar is geschraapt). Daardoor werkt Atom veel nauwkeuriger dan RSS.
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.

Laatst gewijzigd op 28-02-2007 om 08:45.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 09:42
Verwijderd
Citaat:
kruizer schreef op 27-02-2007 @ 19:58 :
*knip*
Nu vraag ik me af, in hoeverre die dingen ook daadwerkelijk gebruikt worden. Bezoekcijfers van websites zijn meestal niet al te lastig te achterhalen, statistieken over het gebruik van RSS zijn een stuk lastiger te vinden.
*knip*
Ik gebruik RSS zelfs op mijn telefoon. (SE K800i) zit een RSS Reader in. elke dag om 10 uur haalt ie automatisch de feeds op die ik er in heb gezet (nu.nl, fok.nl) en is zeker handig. zeker als ik onderweg ben!

klik.. goed kijken ;-) boven in RSS had geen goede lens bij me ;-)

Citaat:
ILUsion
RSS vind ik wel een handig concept, maar ik heb nog geen handige reader daarvoor gevonden:
Je zal het wel ver-afschuwen als FF gebruiker, maar IE7 vindt ik best handig met feeds omgaan..
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 09:59
Verwijderd
Zeepbel? Je bent niet goed in je hoofd

Ik gebruik het al een lange tijd en het bied echt meerwaarde aan het internet.
Ik heb iets van 15 feeds opgeslagen via Newsfox zodat ik al die websites niet handmatig hoef bij te houden.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 15:13
kruizer
kruizer is offline
Citaat:
********** schreef op 28-02-2007 @ 10:59 :
Zeepbel? Je bent niet goed in je hoofd
Ja, dat vroeg ik me dus af.
Ken een fiks aantal C&MD en informatica-studenten die je bij de term 'RSS' wazig aan staan te kijken, vandaar.

Blijkbaar heb ik me vergist, en ken ik alleen nerds die nog onder een steen leven
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 15:18
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
RSS is komt alleen tot zijn recht bij weblogs.
Ik gebruik het niet.
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 16:51
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
bij podcasting maakt men toch ook gebruik van RSS?
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 17:22
Verwijderd
ik heb de RSS van de luisterpaal van 3voor12 maar ik kijk er niet vaak in omdat het me meestal te snel gaat.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 18:22
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Citaat:
freyk schreef op 28-02-2007 @ 17:51 :
bij podcasting maakt men toch ook gebruik van RSS?
Ja, want er staat in dit wiki het RSS teken bij.
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 19:55
kruizer
kruizer is offline
Citaat:
lullow schreef op 28-02-2007 @ 10:42 :
Ik gebruik RSS zelfs op mijn telefoon. (SE K800i) zit een RSS Reader in. elke dag om 10 uur haalt ie automatisch de feeds op die ik er in heb gezet (nu.nl, fok.nl) en is zeker handig. zeker als ik onderweg ben!
Ja, die telefoon heb ik ook.
Werkt aardig, alleen gebruik ik het nooit. Heb eigenlijk altijd wel een goedkopere vorm van internet in de buurt (want echt, GPRS is onbetaalbaar), en dat uurtje per dag wat ik in de trein zit amsueer ik me wel met de metro.



Overigens geld voor mij dat ik bij RSS-feeds toch een stuk beleving mis. Een website heeft plaatjes, ene bepaalde opmaak en design die bijdragen aan het geheel, en dat ontbreekt er bij RSS voor mij toch net wat teveel aan.
Meer mensen met dit 'probleem'?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2007, 23:24
N00se
N00se is offline
Kan iemand misschien beknopt uitleggen wat die RSS juist is ?
Ik kom het al een tijd tegen maar snap het niet echt.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 08:07
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
kruizer schreef op 28-02-2007 @ 20:55 :
Een website heeft plaatjes, ene bepaalde opmaak en design die bijdragen aan het geheel, en dat ontbreekt er bij RSS voor mij toch net wat teveel aan.
Omdat RSS-feeds juist snel,kort en bondig horen te zijn.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 08:25
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Zo'n beetje alle blogs en nieuwssites die ik volg, volg ik inmiddels via Safari RSS. Kan niet meer zonder.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 13:12
kruizer
kruizer is offline
Citaat:
freyk schreef op 01-03-2007 @ 09:07 :
Omdat RSS-feeds juist snel,kort en bondig horen te zijn.
Wat de volledige overstap van het dagelijkse rondje websites naar een aantal feeds toch tegen kan houden.

Tenminste, dat is voor mij de reden. Zowel voor het lezen ervan (toch altijd het idee dat ik wat mis) als voor het aanbieden. Ik heb niet voor niks een volledige site gemaakt, die samen met plaatjes en opmaak bijdragen aan het totaalgevoel van een stuk tekst.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 13:24
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
kruizer schreef op 01-03-2007 @ 14:12 :
Wat de volledige overstap van het dagelijkse rondje websites naar een aantal feeds toch tegen kan houden.

Tenminste, dat is voor mij de reden. Zowel voor het lezen ervan (toch altijd het idee dat ik wat mis) als voor het aanbieden. Ik heb niet voor niks een volledige site gemaakt, die samen met plaatjes en opmaak bijdragen aan het totaalgevoel van een stuk tekst.
Ik ben het helemaal met je eens, ik zal geen rss feed op mijn toekomstige blog hebben staan, maar waarom heb jij er dan nu wel een ?
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-03-2007, 14:53
kruizer
kruizer is offline
Omdat mijn site niet alleen een site is die heb gemaakt voor de bezoekers.
Ik heb alels zelf gebouwd, simpelweg omdat ik het ineterssant vind, en ervan probeer te leren. Ook het maken van een RSS-feed hoort erbij. Laten genereren vanuit de database, bezoekersstatistieken erbij laten maken, dat soort dingen. Ik word er van alles wijzer van, en het slaat bij de bezoeker blijkbaar ook aan. Iedereen blij, zou je denken.

Maar omdat ik vind dat alles op de site (layout, plaatjes, opmaak) bijdraagt aan de totale sfeer van een lap tekst, plemp ik alleen het eerste deel van de teksten in de RSS. Zie het als een lokkertje voor de lui met een feedreader om de site te bezoeken.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2007, 15:12
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
kruizer schreef op 01-03-2007 @ 15:53 :
Omdat mijn site niet alleen een site is die heb gemaakt voor de bezoekers.
Ik heb alels zelf gebouwd, simpelweg omdat ik het ineterssant vind, en ervan probeer te leren. Ook het maken van een RSS-feed hoort erbij. Laten genereren vanuit de database, bezoekersstatistieken erbij laten maken, dat soort dingen. Ik word er van alles wijzer van, en het slaat bij de bezoeker blijkbaar ook aan. Iedereen blij, zou je denken.

Maar omdat ik vind dat alles op de site (layout, plaatjes, opmaak) bijdraagt aan de totale sfeer van een lap tekst, plemp ik alleen het eerste deel van de teksten in de RSS. Zie het als een lokkertje voor de lui met een feedreader om de site te bezoeken.
Ok.
Het is het proces, niet zozeer het resultaat wat t m doet dus. Die mening deel ik met je.
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 11:21
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
kruizer schreef op 01-03-2007 @ 15:53 :
Maar omdat ik vind dat alles op de site (layout, plaatjes, opmaak) bijdraagt aan de totale sfeer van een lap tekst, plemp ik alleen het eerste deel van de teksten in de RSS. Zie het als een lokkertje voor de lui met een feedreader om de site te bezoeken.
Je maakt het me wel moeilijk hoor, nou moet ik helemaal een custom stylesheet bouwen om maar niet tegen Times aan te moeten kijken.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 21:56
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 01-03-2007 @ 14:24 :
Ik ben het helemaal met je eens, ik zal geen rss feed op mijn toekomstige blog hebben staan, maar waarom heb jij er dan nu wel een ?
Ik lees sowieso geen weblogs die geen RSS of Atom hebben. Mijn feedreader zit in het ritme van mijn dag, andere sites maar in zeer beperkte mate. Bovendien gaat het bij feeds JUIST om de content, meestal de tekst, maar het kan natuurlijk ook met plaatjes erbij. Door deze aan te bieden in een omgeving die IK controleer maak je hem voor mij veel toegankelijker.
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 08:04
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 03-03-2007 @ 22:56 :
Ik lees sowieso geen weblogs die geen RSS of Atom hebben. Mijn feedreader zit in het ritme van mijn dag, andere sites maar in zeer beperkte mate. Bovendien gaat het bij feeds JUIST om de content, meestal de tekst, maar het kan natuurlijk ook met plaatjes erbij. Door deze aan te bieden in een omgeving die IK controleer maak je hem voor mij veel toegankelijker.
Ik heb gewoon een feedreader in IE7 en als deze op een bepaalde site of weblog oranje word en je er op kan klikken kan ik me abonneren op een bepaalde feed.

Jammer dat hier nog geen feeds zijn (op forum.scholieren.com).
Maar misschien kan ik dat nog voor Jon ontwerpen.
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 10:28
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
vtxm schreef op 04-03-2007 @ 09:04 :
Jammer dat hier nog geen feeds zijn (op forum.scholieren.com).
Maar misschien kan ik dat nog voor Jon ontwerpen.
Maar dat is wel ter sprake gekomen:
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 14:44
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
lullow schreef op 28-02-2007 @ 10:42 :
Je zal het wel ver-afschuwen als FF gebruiker, maar IE7 vindt ik best handig met feeds omgaan..
Ik verafschuw IE7 in geen geval hoor; IE7 vind ik zelf een hele mooie stap vooruit van Microsoft als het aankomt op beveiliging en dergelijke; maar mijn persoonlijke voorkeur blijft uitgaan naar Firefox (ik weet niet op welke manier IE7 met feeds omgaat, maar volgens mij zal het wel op een of andere manier 'gepikt' zijn van Firefox of een van de plugins, maar dat is een vooroordeel). De standaardmanier van Firefox is dat feeds een soort van bookmarks (favorieten voor de IE-gebruikers) vormen, die dan verder openklappen naar de afzonderlijke artikels, maar echt handig vind ik het niet; ik vind het veel handiger om gewoon die site open te gooien en te kijken met alle informatie die beschikbaar is. En dat is natuurlijk ieder zijn persoonlijke voorkeur; voor podcasts vind ik het daarentegen wel handig: om de zoveel tijd krijg je muziek/... binnen die je waarschijnlijk wel interesseert; en dat op een redelijk geordende wijze.

Maar voor RSS ziet ik voor mezelf niet echt veel nut; leuk voor low-bandwith; maar op een snelle connectie zit ik liever te surfen in firefox
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2007, 14:57
Verwijderd
Ik lees dagelijks een hele rits aan feeds, ik vind het echt een uitvinding. Het is veel beter dan iedere keer een hele rits sites af te gaan. Een passing pad? I think not.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 13:13
Verwijderd
Ik heb feeddemon gebruikt, maar ik vond eht toch niet geweldig. Ik werk met meerdere computers, meerdere besturingssystemen en eigenlijk wil ik dan niet weer elke keer dat programma opzoeken. Daarom gebruik ik Netvibes! Heerlijk fijn overzichtelijke, nette website. En zo heb ik in een opslag al het nieuws wat ik belangrijk vind. Gratis.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 22:25
Verwijderd
Ik heb ook een tijd een feedlezer gebruikt. Maar na een tijdje is er volgens mij weer eens een herinstallatie geweest en was ik alles weer vergeten (neem ik aan).

Op een of andere gekke manier hou ik er van om telkens maar weer handmatig de URL's in te tikken van de sites die ik bezoek. Zelfs het "www" gedeelte. Het protocol gedeelte nog net niet.

Althans, daar lijkt het op. Maar eigenlijk is het zwaar irritant.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 00:56
Verwijderd
Wacht maar tot je niet meer zoveel tijd hebt
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 01:18
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 11-03-2007 @ 01:56 :
Wacht maar tot je niet meer zoveel tijd hebt
Tijd heb je niet, tijd maak je
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 09:17
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
Piloff schreef op 05-03-2007 @ 14:13 :
Daarom gebruik ik Netvibes! Heerlijk fijn overzichtelijke, nette website.
Oeh, dat is een fijn alternatief voor Google's persoonlijke pagina.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2007, 12:42
Verwijderd
Citaat:
12Trix schreef op 11-03-2007 @ 02:18 :
Tijd heb je niet, tijd maak je
Als je student bent misschien
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 16:17
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 11-03-2007 @ 13:42 :
Als je student bent misschien
Als ik een baan heb en het extra overwerkgeld tot me spreekt kan het zijn dat ik zelfs de overstap zal maken naar Telnet. Ik zal mijn keuze dan kunnen beargumenteren aan de hand van de extra veiligheid die het oplevert.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 22:29
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Ik gebruik naar tevredenheid RSS feeds met behulp van Snarfer die automatisch feeds inlaadt en boot met mn Windows. Ook pas sinds kort, maar het bespaart me veel tijd tot nu toe.

Ideaal, je klikt het RSS icoontje aan en klaar. Geen gedoe meer met bookmarks en sites in de gaten houden.

Toevallig vroeg een docent vandaag nog of we (studenten cmd) gebruik maakten van RSS. Ik was de enige, vreemd, aangezien je zou verwachten dat we een soort 'early adopters' zouden moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2007, 10:33
kruizer
kruizer is offline
Ja, dat laatste ken ik ja.
Bij ons (ook CMD) zijn er ook zat die je bij de term RSS glazig aan gaan kijken.
Vreemd, inderdaad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Uit huis? Hoe te betalen..?
Lorelei
86 13-09-2007 00:13
Beleidszaken rss-feeder voor elk subforum
freyk
65 28-11-2005 17:49
Films, TV & Radio Podcasting
Quantes
4 30-10-2005 13:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.