Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2007, 16:29
robb89
robb89 is offline
Hi,

Als je deze versterker hebt:

http://www.kijkshop.nl/product/15514...erker-mca-200/

een 2x100 Watt versterker. Geeft dit ding dan maximaal 100 watt of is het zo dat als je er een mp3 op aansluit hij deze + 100 watt versterkt?

Want ik ben dus bang dat ik mijn boxen sloop, omdat er wel heel veel geluid uit komt als ik mijn mp3 vol open zet en mijn versterker ook. (Dit doe ik dan ook nooit) Mijn boxen zijn overigens 120 Watt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2007, 21:07
hellion
Avatar van hellion
hellion is offline
volgens mij is het genoemde vermogen het maximale vermogen wat de versterker af zou kunnen geven en ligt het werkelijke vermogen wat de versterker af geeft iets lager. Dit weet ik overigens niet zeker maar zoiets is mij ooit verteld. Je hoeft niet snel bang te zijn dat je je speakers opblaast of iets aangezien die een maximaal vermogen kunnen hebben van 120 watt zoals je zelf al heb gezegd.
__________________
wie het laatst lacht is het traagst van begrip
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 21:48
Verwijderd
Er wordt gewoon per box max 100 watt gebruikt, aangezien je boxen 120 aankunnen is opblazen nagenoeg onmogelijk. Maar natuurlijk niet voluit draaien.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2007, 21:55
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
zoals bovenstaande zeggen.. het is idd wel slim om wat krachtiger boxen te hebben dan je max versterkeroutput..
__________________
"Òf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 14:44
N00se
N00se is offline
Ook zeer aandachtig de impedanties in het oog houden, anders gaan ze sneller kapot dan je dacht.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 16:01
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Nou, de antwoorden die al gegeven zijn slaan echt helemaal nergens op.

Als je versterker meer vermogen kan afgeven dan je speakers aankunnen zou het kunnen gebeuren dat de spreekspoelen van je speakers gaan smelten. Dan moet je ze wel heel lang heel hard aan hebben staan.

Wat vaker de oorzaak is van kapotte speakers is een versterker die minder vermogen kan afgeven dan wordt gevraagd (door de volumeknop flink open te draaien, zeker in combinatie met speakers met een lage impedantie en lage gevoeligheid). Versterker kan het gevraagde vermogen niet leveren, en gaat heel veel vervorming produceren. En hier gaan je speakers dus stuk aan.

Het maximale vermogen dat je speakers aankunnen heeft NIETS te maken met geluidskwaliteit!
En ook niet bijzonder veel met volume!

Speakers met een gevoeligheid van 100 db/1 Watt/1 meter maken met 1 Watt vermogen dat er in gaat evenveel geluidsdruk als een andere set speakers met een gevoeligheid van 88 db/1 Watt/1 meter waar ongeveer 16 Watt aan vermogen in gaat.

Dat zeikshop versterkertje zal misschien met een goede voeding (wat dus in de praktijk niet voorkomt) die 100 Watt kunnen uitsturen. En als je heel veel geluk hebt aan een impedantie van 4 ohm, anders eventueel 2.
't Is natuurlijk een spanningsbron, en indien zo'n ding 100 Watt @ 2 ohm kan leveren dan kan hij maximaal 50 Watt @ 4 ohm leveren en 25 Watt @ 8 ohm.

Dus: Het kan allemaal wel, maar een autoversterker kan niet zoveel vermogen leveren aan speakers met een hogere impedantie (aangezien de maximale spanning vaak lager is dan in een versterker thuis).
Wat moet je doen: De boel niet te hard zetten, bij veel vervorming staat de versterker te clippen en rommel uit te sturen, dus je speakers te slopen.
Wat je niet moet doen: Zo'n idioot zijn die denkt dat je beter speakers kunt gebruiken die 'meer vermogen hebben' dan wat de versterker uit kan sturen.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 00:45
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 17-04-2007 @ 17:01 :
Nou, de antwoorden die al gegeven zijn slaan echt helemaal nergens op.

Als je versterker meer vermogen kan afgeven dan je speakers aankunnen zou het kunnen gebeuren dat de spreekspoelen van je speakers gaan smelten. Dan moet je ze wel heel lang heel hard aan hebben staan.

Wat vaker de oorzaak is van kapotte speakers is een versterker die minder vermogen kan afgeven dan wordt gevraagd (door de volumeknop flink open te draaien, zeker in combinatie met speakers met een lage impedantie en lage gevoeligheid). Versterker kan het gevraagde vermogen niet leveren, en gaat heel veel vervorming produceren. En hier gaan je speakers dus stuk aan.
Inderdaad, het vervormen heet clippen. Dan wil de versterker een hoger signaal uitsturen dan de voedingsspanning. Dus dan de onder en bovenkant van het signaal "afgehakt" en gekrijg je gelijkspanning op je speakers. Vooral je tweeters (hoge tonen) kunnen hier heen slecht tegen. De woofer (lage tonen) is veel zwaarder uitgevoerd en zal die mishandeling beter aan kunnen.

[quote]Het maximale vermogen dat je speakers aankunnen heeft NIETS te maken met geluidskwaliteit!
En ook niet bijzonder veel met volume!

Speakers met een gevoeligheid van 100 db/1 Watt/1 meter maken met 1 Watt vermogen dat er in gaat evenveel geluidsdruk als een andere set speakers met een gevoeligheid van 88 db/1 Watt/1 meter waar ongeveer 16 Watt aan vermogen in gaat.
Dat zeikshop versterkertje zal misschien met een goede voeding (wat dus in de praktijk niet voorkomt) die 100 Watt kunnen uitsturen. En als je heel veel geluk hebt aan een impedantie van 4 ohm, anders eventueel 2.
't Is natuurlijk een spanningsbron, en indien zo'n ding 100 Watt @ 2 ohm kan leveren dan kan hij maximaal 50 Watt @ 4 ohm leveren en 25 Watt @ 8 ohm.
[quote]
Alweer heb je gelijk, als je voor volume wilt gaan kan je beter in speakers investeren. Vergeet niet dat er jammer genoeg PMPO Watts over gebruikt. EN dat is niet alleen bij de goed kopen merken zo. Ik heb laatst aan een sony receiver gewerkt die totaal 350 watt uitgangsvermogen zou hebben volgens de folders. Maar een ingangvermogen van 200 Watt. Een versterker met een rendement van 175% lijkt me nogal stug. Anders had sony de energie crisis opgelost.

Citaat:

Dus: Het kan allemaal wel, maar een autoversterker kan niet zoveel vermogen leveren aan speakers met een hogere impedantie (aangezien de maximale spanning vaak lager is dan in een versterker thuis).
Wat moet je doen: De boel niet te hard zetten, bij veel vervorming staat de versterker te clippen en rommel uit te sturen, dus je speakers te slopen.
Wat je niet moet doen: Zo'n idioot zijn die denkt dat je beter speakers kunt gebruiken die 'meer vermogen hebben' dan wat de versterker uit kan sturen.
Ik ken wel auto versterkers met step up converter (voltage omhoog brengen) maar die zitten zeker niet in die kijkshop versterker. Of in iedergeval niet degene die een continue genoeg stroom kunnen leveren voor 100 Watt.

Gewoon luisteren naar het geluid of je speaker niet vervormen is de beste oplossing. En denk ook aan de andere mensen om je heel. Ik word gek van die sjonnies die overal veelste hard hun klote herrie spelen. Mijn theorie is dat een omgekeerd evenredig verband is tussen het altijd decibel en het IQ van de bestuurder. Het kan me geen fuck schelen dat ze denken dat hardcore nooit dood zal gaan (wat dat dan ook mag betekenen) stoort me niet met die herrie.
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 03:28
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
JCG schreef op 21-04-2007 @ 01:45 :
Inderdaad, het vervormen heet clippen. Dan wil de versterker een hoger signaal uitsturen dan de voedingsspanning. Dus dan de onder en bovenkant van het signaal "afgehakt" en gekrijg je gelijkspanning op je speakers. Vooral je tweeters (hoge tonen) kunnen hier heen slecht tegen. De woofer (lage tonen) is veel zwaarder uitgevoerd en zal die mishandeling beter aan kunnen.
Een oplossing om clippen tegen te gaan is het ingangssignaal verkleinen (gain regelaar) In discotheken en popfestivals gebruiken ze om clippen tegen te gaan een zg Limiter (begrenzer) deze worden vaak gebruikt icm compressor/expander.

Citaat:
JCG schreef op 21-04-2007 @ 01:45 :


Ik word gek van die sjonnies die overal veelste hard hun klote herrie spelen. Mijn theorie is dat een omgekeerd evenredig verband is tussen het altijd decibel en het IQ van de bestuurder. Het kan me geen fuck schelen dat ze denken dat hardcore nooit dood zal gaan (wat dat dan ook mag betekenen) stoort me niet met die herrie.
Tja dat zijn van die bestuurders (lees gastjes ), die het verstand op nul hebben staan en alleen maar oren hebben staan naar...Boem, boem, boem, mother fuck you, en dat 120 bpm.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 10:59
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
Cornel schreef op 23-04-2007 @ 04:28 :
Een oplossing om clippen tegen te gaan is het ingangssignaal verkleinen (gain regelaar) In discotheken en popfestivals gebruiken ze om clippen tegen te gaan een zg Limiter (begrenzer) deze worden vaak gebruikt icm compressor/expander.
Om clippen tegen te gaan moet je wel merken dat je versterker clipt
. Aangezien de meeste versterkers niets iets als een clip indicator hebben kan dat lastig zijn. Vooral bij elektronische muziek.

PA spul en thuis spul moet je niet gaan vergelijken. Hoeveel mensen hebben uberhaupt een fatsoenlijk equaliser (dus meer dan alleen high mid en low) dus laten we maar niet beginnen over compressors limiters en dat soort ongein. Is ook niet nodig (alhoewel een equaliser best handig kan zijn)

Citaat:

Tja dat zijn van die bestuurders (lees gastjes ), die het verstand op nul hebben staan en alleen maar oren hebben staan naar...Boem, boem, boem, mother fuck you, en dat 120 bpm.
Het ergste vind ik nog dat die bas nergens naar klinkt. M'n ruften zijn strakker dan de meeste "subwoofers"die in die auto's te vinden zijn. Het ook niet altijd de schuld van de apparatuur, bij die muziek heeft al het laag maar een eigenschap: hard
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 14:45
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
JCG schreef op 23-04-2007 @ 11:59 :


Het ergste vind ik nog dat die bas nergens naar klinkt. M'n ruften zijn strakker dan de meeste "subwoofers"die in die auto's te vinden zijn. Het ook niet altijd de schuld van de apparatuur, bij die muziek heeft al het laag maar een eigenschap: hard
De reden waarom het laag (bass) vaak problemen geeft (vervorming ed) is dat je bij het weergeven van lage frequenties ongeveer 10 keer zoveel vermogen nodig heb dan bij hoge tonen, en daar zijn veel (hifi/auto) versterkers niet op berekend. Een oplossing die vrij goed werkt is Bi amping of Actief filteren (met crossovers), maar dat is voor de meeste autoradio bezitters nogal lastig aan te leggen en kost toch wel het een en ander.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware TV op versterker, brom op aansluiting aux
Verwijderd
2 23-05-2010 19:44
Muziek Vervoer van versterker
Afwezig
14 18-02-2007 11:31
Muziek Versterker keus (vraag)
Afwezig
9 10-01-2007 17:35
Software & Hardware [Speakers+versterker] Probleem met versterker+ subwoofers
Poor twisted me
7 07-01-2005 15:33
Software & Hardware Versterker & 2 speakers aansluiten
Verwijderd
9 18-02-2003 00:13
Software & Hardware een versterker voor een hoofdtelefoon ????
G.T.C.
11 31-01-2003 22:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:51.