Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat veel gelovigen erg veel schade in hun leven ondervinden vanwege hun geloof. Ik denk dus inderdaad dat er veel ziekelijk gelovige mensen zijn die hulp nodig hebben.
Er zijn clinieken voor mensen met allerlei problemen. Maar eentje voor mensen met obsessief hinderend geloof, daar heb ik nog nooit van gehoord. Maar mensen zijn zowiezo stom en irrationeel. Dus dat wil niet per se zeggen dat ze gek zijn.
Laatst gewijzigd op 14-10-2007 om 16:54. |
![]() |
|
![]() |
als ik zelf me mening mag geven vind ik dit niet kinderlijk... ik zelf vind het belachelijk dat mensen iets geloven, wat volgens mij mening een fabeltje is van enkele honderden jaren geleden... ik bedoel hier alleen maar mee aan te tonen dat ik het raar vind dat mensen in iets geloven wat ze zelf nog nooit gezien hebben, of bewijs er van hebben gehad...ik zie dit al een soort massagedrag, en mensen geloven volgens mij omdat anderen dat ook doen. In onze cultuur zwakt het al af en willen mensen bewijzen zien maar vooral in Islamitische culturen, geloven mensen omdat andere geloven. Vaak geloven ze zelf niet meer maar doen alsof omdat ze anders niet meer worden geaccepteerd binnen hun cultuur.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat lijkt me eerder een manifestatie van het gegeven dat mensen nu eenmaal sociale dieren zijn. Net zoals je meestal in gezelschap bij een chique diner niet gaat zitten boeren. Als je dat 'probleem' wil oplossen zul je de gehele mensheid genetisch moeten manipuleren, met waarschijnlijk vervelende neveneffecten tot gevolg.
|
![]() |
|
![]() |
Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken, en je hoeft niet de hele mensheid te veranderen, binnen 50 jaar is het in nederland ook verandert want 50 jaar terug werd je ook niet aangekeken als je niet of naar een andere kerk ging... Het gaat me er alleen om dat in nederland moslims bang van elkaar zijn om uit het geloof te stappen...
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat jij met de nieuwe tendens (de 'verlichting', die samengaat met jou 'ontkerkelijking' ) meegaat, is een equivalente vorm van massagedrag. Laten we nu even afzien van de vraag welke kijk op de wereld het beste is, en ons afvragen: Waarom 'geloof' jij in de wetenschap? Jij kunt al die feiten onmogelijkz elf hebben afgeleid. Ik denk dat je ze gelooft omdat je die opvatting voor een enorm gedeelte van je omgeving hebt geleerd, hebt overgenomen. is het nu zo moeilijk om je in te leven in een persoon die in een andere omgeving staat, en daar andere dingen heeft geleerd? prima, JIJ denkt te weten dat zij fabeltjes naleven, maar JIJ staat niet in hun omgeving. Dat gemeenschappelijke overtuigingen in een bepaalde omgeving niet afgedaan worden als een geestelijke ziekte, lijkt me volkomen begrijpelijk. stel dat een bepaalde ómgeving' er daadwerkelijk naast zit, maar toch aan haar eigen fabeltjes vast blijft houden, dan geeft dat simpelweg aan dat omgevingen niet volkomen transparant en niet 100% vatbaar zijn voor externe invloeden. en dat was volgens mij oud nieuws daarmee sluit ik me aan bij Megan: je standpunt is een beetje kinderlijk.
||
Citaat:
Ik vind het niet kloppen om die twee vormen 'niet gezien' impliciet aan elkaar gelijk te stellen.
||
Citaat:
maar goed, in dit kader is dat vreselijke gezanik over dat de maanlanding gefaket zou zijn, misschien nog wel een aardige case die wat vraagtekens stelt bij de wat meet wetenschappelijk-technische zekerheden.
||
![]() |
Citaat:
Ik vind het moeilijk om het aan een zuster op me werk te vragen omdat ik ze waarschijnlijk beledig dus probeer ik het op deze manier.... Verder ga jij er van uit dat ik geloof in de wetenschapelijke manier van het ontstaan van de wereld... daar ga ik ook niet van uit, daar zal ik waarschijnlijk nooit achterkomen. Het interreseerd me hoe verschillende mensen daar over denken en dan met name vanwege geloofsovertuigingen... En ik moet zeggen dat ik meer bewondering heb voor mensen die proberen er achter te komen dan mensen die het klakkeloos uit een boek geloven Laatst gewijzigd op 15-10-2007 om 20:02. Reden: toevoeging |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
wetenschap was maar een voorbeeld van een andere 'zekerheid,' maar ok, misschien moest ik de redenatie niet direct op jou betrekken. volgens mij blijft het echter een aardige beschrijving van de gang van zaken. Denk je niet dat dat wat ik voorstelde, mede de reden kan zijn voor het verschijnsel dat je in de beginpost beschrijft?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|
Je bedoelt Paulus?
Het is overigens een kwoot van Jezus zelf: 'Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven' (Joh. 20:29) Thomas, een van Jezus' leerlingen was er niet bij toen Jezus zich na zijn dood en opstanding vertoonde aan zijn discipelen. Hij wilde pas geloven dat Jezus was opgestaan wanneer hij hem zelf zou zien en zijn wonden aanraken (bewijs dus). Jezus verscheen toen weer aan hen, daardoor geloofde Thomas ook. Jezus prijst hier de mensen die wel in hem geloven, zonder bewijs te hebben gezien.
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik vind echter dat spaghettimonsters best multifunctioneel mogen zijn, en pas het dan ook toe op de stelling dat voor geloven geen bewijs nodig zou zijn. Waarom geloven sommigen in goden zonder bewijs, maar niet in spaghettimonsters terwijl daar even veel of weinig bewijs voor is als voor goden?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd