Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2007, 16:57
yasmin1
yasmin1 is offline
hoi

kan er iemand mij de PH-waarden van deze stoffen geven?

-HCL
-sinaasappelsap
-melk
-keukenzout
-ammoniak
-azijn
-ontstopper

bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2007, 17:11
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
-HCl: geeft opgelost in water zoutzuur met pH < 7
-sinaasappelsap: bevat citroenzuur en heeft dus ook een pH < 7
-melk: is neutraal, dus heeft een pH = 7
-keukenzout: geeft opgelost in water een neutrale oplossing met pH = 7
-ammoniak: geeft opgelost in water ammonia met pH > 7
-azijn: bevat azijnzuur en heeft dus een pH < 7
-ontstopper: bevat natronloog en heeft dus een pH > 7
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 10-11-2007 om 12:11.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 17:21
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
hoi

kan er iemand mij de PH-waarden van deze stoffen geven?

-HCL
-sinaasappelsap
-melk
-keukenzout
-ammoniak
-azijn
-ontstopper

bedankt
Eventjes wat rant van deze fb:
1) pH schrijf je met kleine letter p, grote letter H, dus pH niet PH.
2) gelieve in het vervolg ook aan de tag in je topictitel te denken
3) waterstofchloride schrijf je HCl (dus met een kleine L, vermits het symbool voor chloor/chloride Cl is en niet CL)
4) je verdiept je best eventjes in de theorie, want van sommige stoffen kan je eigenlijk geen pH berekenen (bv. die HCl, daarvoor heb je namelijk nog een concentratie nodig)



Die concentratie aan hydroxoniumionen kan je bepalen uit de concentratie van je zuur (of eventueel via de concentratie hydroxideionen maar met rekening te houden met de rekenregel pOH + pH = 14, waar pOH analoog aan pH gedefiniëerd is, maar dan met concentratie aan hydroxideionen).

Voor fruitsap ga je ook geen eenduidige waarde krijgen, het beste is daar wat te gokken (je weet normaal al of het boven of onder de 7 ligt, als je aan de smaak denkt). Hetzelfde advies voor melk.

Voor de meest frequente stoffen kan je echter waarden van de evenwichtsconstante opzoeken (in je handboek en ik vermoed dat dergelijke wwarden ook wel in je BINAS staan), reactie opstellen en pH berekenen als je een gegeven concentratie hebt. Aan het type stoffen te zien, zal er in je handboek wel een stukje over staan. Stoffen als azijnzuur (verdund geeft dit azijn zoals in de keuken), waterstofchloride, ammoniak zijn best frequente stofjes.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 17:22
Verwijderd
ILUsion, in Nederland schrijft men het grondtal g van een logaritme zo: glog.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 01:36
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
ILUsion, in Nederland schrijft men het grondtal g van een logaritme zo: glog.
In België zijn er verschillende methodes: net hetzelfde als bij jullie (dus een superscript ervoor; wat de meest moderne is, en eigenlijk ook hoe ik het geleerd heb), maar de klassieke notatie is in subscript achter de log (en die gebruik ik ook het meeste, omdat daar het minste verwarring kan ontstaan (als je nog een factor voor je log hebt staan, kan die superscript ook staan voor een macht). Daarnaast bestaat er hier in academische kringen ook nog de notatie dat log = ln (dus log zonder grondtal is de neperiaanse logaritme (grondtal e); terwijl dat in andere werken voor het tientallig logaritme staat). Daarnaast heeft een superscript een duidelijkere verwijzing naar een macht

Maar hier hebben we net zozeer dubbele notaties voor secanten, cosecanten, sinussen-hyperbolici e.d. Ook dankzij een gedeeltelijk Franse invloed (tg voor tangens, al verkies ik de Engelse tan etc.)

Maar daarom ook dat ik het expliciet vermeld, de meeste mensen zien dan wel dat het om een tientallige logaritme gaat en niet om een neperiaanse. Ik veronderstel dan ook dat de meeste mensen zo slim zijn om zoiets te zien, sowieso ga ik mijn schrijfwijze niet aanpassen daaraan (reden: zie hierboven).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 22:49
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
-ontstopper: bevat natronloog en heeft dus een pH > 7
Er is ook ontstopper met 97-98% H2SO4

Dat zou dan ook pH <7 kunnen zijn...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 00:05
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Citaat:
Er is ook ontstopper met 97-98% H2SO4

Dat zou dan ook pH <7 kunnen zijn...
Omg ;x
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 11:50
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Er is ook ontstopper met 97-98% H2SO4

Dat zou dan ook pH <7 kunnen zijn...
Ik ga uit van een ontstopper op natronloogbasis.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 14:23
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Dat snapte ik... Was ook alleen maar om aan te geven dat die opdracht van haar niet klopt, omdat "ontstopper" op zich geen vastgestelde stof oid is.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 18:04
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
hoi

kan er iemand mij de PH-waarden van deze stoffen geven?

-HCL
-sinaasappelsap
-melk
-keukenzout
-ammoniak
-azijn
-ontstopper

bedankt
WTF? Zoek het zelf op joh. En verdiep je eens in de stof, je kan al die pH waarden met een simpele formule zo uitrekenen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 23:22
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
WTF? Zoek het zelf op joh. En verdiep je eens in de stof, je kan al die pH waarden met een simpele formule zo uitrekenen.
Zonder concentraties kan je juist geen pH uitrekenen; een pH is geen eigenschap van een stof, maar juist van een bepaalde oplossing (en dus heb je ook een concentratie nodig die bekend of berekenbaar is). Je mag jezelf dus ook wat verdiepen in de stof voor je dergelijke commentaar geeft.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 17:28
yasmin1
yasmin1 is offline
Citaat:
WTF? Zoek het zelf op joh. En verdiep je eens in de stof, je kan al die pH waarden met een simpele formule zo uitrekenen.
dit is mijn eerste jaar chemie en we hebben nog geen formules ofzo gezien dus ik weet er niks van sorry hoor
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 23:18
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Zonder concentraties kan je juist geen pH uitrekenen; een pH is geen eigenschap van een stof, maar juist van een bepaalde oplossing (en dus heb je ook een concentratie nodig die bekend of berekenbaar is). Je mag jezelf dus ook wat verdiepen in de stof voor je dergelijke commentaar geeft.
Dan kan je toch niet zonder meer een pH van een bepaalde stof opvragen?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 23:50
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Dan kan je toch niet zonder meer een pH van een bepaalde stof opvragen?
Inderdaad, ik beweer toch ook niets anders in mijn betoog? Van een onstopper kan je nog zeggen dat je het wel kan bepalen, vermits je dan gewoon de fles ontstopper uit de kast neemt en er een pH-meting op loslaat. Van de rest is het best wel vaag. Maar waarschijnlijk zal mathfreak er het dichtste opzitten met zijn schattingen: gewoon aangeven of het zuur of basisch is (of neutraal).

De hele opgave is bij voorbaat dus al fout en misleidend (tenzij niet de hele opgave overgepakt werd; als er bv. staat 'bij standaardomstandigheden' dan is het weer wel bepaald, vermits dat voor een oplossing gaat om een oplossing van 1M (1 mol / liter) ). Kortom, klagen bij de leerkracht lijkt me aangewezen (al vrees ik dat een docent chemie die dergelijke fouten maakt, gewoon geen chemie kent, vermits pH-metingen toch best basisleerstof zijn die ook in het middelbaar gegeven wordt.

Overigens lijkt het me sterk dat een leerkracht chemie geen formule zou geven voor pH-berekeningen tenzij je de hele stof nog niet gezien hebt en als voorbereidende opdracht gewoon een pH-interval moet zoeken waarbinnen de stof ligt.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 17:31
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dan kan je toch niet zonder meer een pH van een bepaalde stof opvragen?
Je kunt van een stof wel aangeven of deze zuur, basisch of neutraal is. Omdat ik niet weet of de topicstartster havo of v.w.o. doet, wat jullie blijkbaar wel veronderstellen, ga ik er van uit dat het berekenen van de pH op zich misschien (nog) niet aan de orde is, maar dat er wel aangegeven dient te worden dat zure stoffen een pH kleiner dan 7 hebben, een neutrale stof een pH gelijk aan 7 en basische stoffen een pH groter dan 7. Overigens kun je, door bijvoorbeeld universeel indicatorpapier te gebruiken, wel ruwweg de pH van een stof bepalen en op grond daarvan vaststellen of de stof zuur, basisch of neutraal is. Als de topicstartster v.m.b.o. doet komt het pH-begrip dan ook uitsluitend kwalitatief, en niet kwantitatief, aan de orde.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 18:12
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Je kunt van een stof wel aangeven of deze zuur, basisch of neutraal is. Omdat ik niet weet of de topicstartster havo of v.w.o. doet, wat jullie blijkbaar wel veronderstellen, ga ik er van uit dat het berekenen van de pH op zich misschien (nog) niet aan de orde is, maar dat er wel aangegeven dient te worden dat zure stoffen een pH kleiner dan 7 hebben, een neutrale stof een pH gelijk aan 7 en basische stoffen een pH groter dan 7. Overigens kun je, door bijvoorbeeld universeel indicatorpapier te gebruiken, wel ruwweg de pH van een stof bepalen en op grond daarvan vaststellen of de stof zuur, basisch of neutraal is. Als de topicstartster v.m.b.o. doet komt het pH-begrip dan ook uitsluitend kwalitatief, en niet kwantitatief, aan de orde.
Ik ben amper op de hoogte van wat hier in België gedoceerd wordt op middelbaar niveau; in Nederland heb ik er al helemaal geen zich meer op. Anyhow, volgens mij is het best zinloos om wel het begrip pH aan te halen, maar dat dan niet kwantitatief te doen en er toch zo veel onnozele oefeningen op te maken. Sowieso vind ik het onderricht van chemie best zinloos in richtingen met weinig chemie: heel wat leerkrachten geven slecht les, de leerlingen interesseert het geen bal en eigenlijk gaan ze het ook niet meer nodig hebben nadien (dat ze een jaartje chemie geven, daar kan ik best mee leven, maar hier is het in ieder geval 4 jaar chemie ook voor richtingen die er later niets meer mee gaan doen; geheel zinloze praktijk, als je het mij vraagt).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Vraagje profielwerkstuk pH-waarden
Zenaa
1 26-07-2013 15:10
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Vraag over indicator zuur-base reactie
Verwijderd
10 29-06-2013 16:40
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Practicum enzymwerking lipase
Jena
0 20-06-2013 19:55
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Diagram als functie van pH
Marcooo
3 05-02-2013 14:45
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Evenwichtsvoorwaarde pH berekenen
EenDenise
1 21-06-2012 06:35
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] pH berekening?
Skilly
1 16-10-2006 20:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.