Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2002, 22:00
Verwijderd
Nou, het gaat er nu toch echt van komen, we gaan upgraden in mijn computerparkje ....

Aangezien ik een Nederlander ben, moest ik weer zo nodig w8en tot alles goedkoper werd, maar jah, er komt telkens iets nieuws en dan weer wachten dus naar maar de knoop doorgehakt met welk systeem ik voorlopig maar weer even voort kan!

De aanleiding tot dit alles was 1, ik moets wat nieuwers hebben want loop nu alweer op een PIII 700 dus ik begon me af en toe toch wel te irriteren en 2, vanwege een superdump uitverkoop kon ik nog net met wat geram hier en daar () voor maar €80 een nieuwe AMD XP 1800 verkrijgen, dus je snapt het wel, dat kon ik niet voorbij laten gaan.

Nou, genoeg kletspraat, eff to-the-point:

-AMD XP 1800 = 266 MHz FSB

-Gigabyte GA-7VRX via KT333 *1 --> website

- Goede koeler *2

- Goed geheugen (Kingston / Dane - Elec) *3

- Goede 3d kaart (GeForce of Radeon) *4

Let op, want ik heb het (hopelijk), goed uitgedacht.

*1, Het moederbord, leek mij een hele goede (vooral voor mij) omdat ik zo min mogelijk dingen er niet op wil, want het meeste gebruik ik toch niet. Zoiets als raid, zal ik niet gebruiken, dus hoef ik niet. Ook het allernieuwste AGP 8x (weet ik nog niet of die er al is), gebruik ik niet want 3d kaarten worden/zijn nog veels te duur. AGP 4x is genoeg voor moi .
Ook ondersteund dit M/O FSB van 266, wat wel lekker syncroon loopt met de CPU. dacht ik zo. (sta open voor andere dingen, als het maar in het plaatje past wat ik in gedachten had) Tot ongeveer € 130

*2, Koeler, het moet dus een goede zijn maar geen superzware, want ik ga niet overklokken. Silverpasta (of hoe het ook heet) gebruiken voor goede geleiding. € 50 ongeveer voor koeler ....

* 3, Aangezien mijn FSB van M/O en CPU allebei op 266 lopen maakt het dan niet uit om DDR333 geheugen te kopen?? Kan volgens mij de snelheid alleen maar ten goede komen, toch? (wordt 1, om mee te beginnen & en te betalen, van 512 PC2700)

* 4, Nou, de videokaart. Dat is dus echt een heel verhaal apart. Ik heb in mijn systeem dus nu een GF2 400MX 64 MB en ach, dat ging altijd wel aardig, maar niet super. Je wordt tegenwoordig helemaal gek gemaakt met merken, types en snelheden, ik kom er haast niet meer uit. De alles, alles nieuwste kaarten hebben/krijgen volledige DX9 ondersteuning, maar dat hoef ik niet. Beetje ondersteuning van DX8 zou wel leuk zijn . Ook natuurlijk AGP 4x, maar dat zal wel lukken . Nou en dan kom je bij de kaarten. Wat is beter en wat niet? Ik wil dus gamen, gewoon lekker spelen (en met deze config. wordt alles al 10.000x mooier dan die ik nu heb, dus niet het allerbeste). Dan kom ik bij een GF3 Ti, GF4, Ti4200 en Radeon 8500. Maar jah, zoveel merken en types (GEK wordt je ervan). Dubbele monitor is geen prioriteit evenals video out/in, vivo en dat soort extra dingetjes. Gewoon een degelijke kaart waar ik ook weer niet veel an de koeling hoef te klooien. Ik kwam uit bij een Leadtek GeForce 4-UltraTi 4200 64 Mb DDR/TV. Vertel asjeblieft als je zegt, je moet ide gainward of die club3d nemen, want ik ken die merken echt niet en wil dit niet verkloten, teveel centjes. De 3d kaart dus tot ongeveer € 200.

Nou, dit is het dan en dit rekensommetje komteruit:

CPU € 80 (AMD)
Cooler € 50 (???)
M/O € 130 (GigaByte)
Mem € 210 (Kingston)
VGA3d € 200 (?????)

Totale upgrade dus ongeveer € 670 ( nou, das tenminste nog te doen )

N.B. voor alles: ga nou niet zeggen, dit is een mooi M/O of dit is een goede koeler & dit is een super 3dkaart, maar die kosten per stuk allemaal € 200 (ofzo). Daar heb ik niks aan, want als ik veel geld had, dan wist ik precies wat ik wilde hebben! Dus beetje prijsverschil mag wel, maar niet heel erg veel.

Oke, alsvast bedankt.

(ehm, mensen vragen mij altijd wat M/O betekend, nou zo noem ik mijn Moederbord, Mamaplank of mainbord altijd. vraag me niet waarom, het typt lekker weg, zaait verwarring en is gewoon zo gegroeid !!! )

Laatst gewijzigd op 01-08-2002 om 20:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2002, 10:47
Verwijderd
Even snel wat commentaar van mijn kant:

CPU is lekker goedkoop

Dat moederbord lijkt me ook wel in orde (Waar staat in godsnaam M/O voor?)

512MB PC2700 is voldoende voor jou

Maar een cooler voor €50 en dan wil je niet overclocken? Of wil je soms een hele stille hebben? Anders ben je voor minder dan €20 al klaar.

Ik heb net een nieuwe videokaart gekocht: Leadtek Geforce 4 Ti4200 128MB. De Ti4200 heeft momenteel de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Nu kan je kiezen tussen een 64MB en een 128MB versie. De 64MB versie heeft iets hoger geklokt geheugen en is goedkoper.

Ik zou in ieder geval voor een 128MB versie gaan met het oog op de toekomst. Jedi Knight 2 heeft al profijt van 128MB tov 64MB, maar bij Doom 3 zal dit nog duidelijker merkbaar zijn. Dan weegt de hogere kloksnelheid van de 64MB versie niet meer op tegen het extra geheugen op de 128MB versie.

Ik ben erg tevreden met m'n Leadtek (€229 bij wintelco.com). Een vriend van me heeft de goedkopere Club3d versie, en die is ook gewoon goed.

Suc6 verder!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 18:25
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Als je dan toch zo zuinig op je geld bent, kan je misschien beter nóg even wachten, tot de Radeon 9700 en de nieuwe GeForce familie uitkomt. Zakken de prijzen van de voorgaande versies weer..
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 19:43
-=Kobuz=-
-=Kobuz=- is offline
juist w8 aub nog heel even een paar weken tot de nieuwe radeon's volop verkrijgbaar zijn, die dingen zijn geil!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 19:57
Verwijderd
Nieuwe Geforce komt pas eind dit jaar, Radeon wel wat eerder ja, maar die zal niet echt goedkoop zijn. Gewoon een Ti4200/4400 nemen, je kunt wel blijven wachten.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 21:07
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
-=Kobuz=- schreef:
juist w8 aub nog heel even een paar weken tot de nieuwe radeon's volop verkrijgbaar zijn, die dingen zijn geil!!!!!!!!!!
Over een paar weken zijn ze nog niet volop verkrijgbaar. De 9500 vanaf midden derde kwartaal (nog een maand of 1,5 / 2), en de Geforce eind v/h jaar cq begin volgend jaar.

Citaat:
Nieuwe Geforce komt pas eind dit jaar, Radeon wel wat eerder ja, maar die zal niet echt goedkoop zijn. Gewoon een Ti4200/4400 nemen, je kunt wel blijven wachten
Ik zeg ook niet dat die Radeon goedkoop gaat zijn, wel dat daardoor de prijzen van de huidige kaarten zullen dalen.

En tja, natuurlijk kan je wel blijven wachten. Misschien is dit ook wel een prima moment, meestal kan je dat achteraf pas beoordelen. Tis maar hoeveel tijd je hebt
Met citaat reageren
Oud 01-08-2002, 21:08
MaakUt
Avatar van MaakUt
MaakUt is offline
ik zou als ik jou was wachten op de Clawhammer (van AMD) ik hoor wel brute verhalen van dat ding en dan is ook de radeon 9700 wat goedkoper.. en heb je een killermachine!
__________________
http://www.twistedmojo.com/la.html
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.