Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2009, 23:27
Lycheex
In het wiskunde boek staat een voorbeeldopgave
VBopgave:
----------
Gegeven is de functie f(x)=1 + 1/2Log(7-2x)
a) Teken de grafiek van f
b) Los algebraïsch op f(x) ≥ 0

(uitwerking)
7-2x > 0 geeft -2x>-7
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,x<3,5
(( met [ bedoel ik van die < hoekjes maar dan met een grotere hoek. ahem.))
Dus Df = [<--,3,5]
De verticale asymptoot is de lijn x=3,5.

Voer in y1+log(7=2x):log(-0,5)

tabel:
x,,,: -5/ -1/ 0/ 1/ 2/ 3
f(x): -3,1/ etc etc
----------------------------------

Vragen:
- Hoe kom je nou eigenlijk aan die tabel en waarom heb je die hele voorberekening bij a) nodig?
- Wat bedoelen ze met Df (f in subscript)
- Is het nodig om echt te begrijpen wat er met elke handeling gebeurd en waarvoor het nodig is, of kan je ook gewoon de stappen automatiseren?
zo ja, zou iemand dat dan misschien ook even kort uit kunnen leggen?


ohja. wat ik niet snap
waarom gebruiken ze nou net díe cijfers in de tabel (de bovenste regel)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2009, 11:03
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
In het wiskunde boek staat een voorbeeldopgave
VBopgave:
----------
Gegeven is de functie f(x)=1 + 1/2Log(7-2x)
a) Teken de grafiek van f
b) Los algebraïsch op f(x) ≥ 0

(uitwerking)
7-2x > 0 geeft -2x>-7
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,x<3,5
(( met [ bedoel ik van die < hoekjes maar dan met een grotere hoek. ahem.))
Dus Df = [<--,3,5]
De verticale asymptoot is de lijn x=3,5.

Voer in y1+log(7-2x):log(-0,5)

tabel:
x,,,: -5/ -1/ 0/ 1/ 2/ 3
f(x): -3,1/ etc etc
----------------------------------

Vragen:
- Hoe kom je nou eigenlijk aan die tabel en waarom heb je die hele voorberekening bij a) nodig?
Om de grafiek van een functie f te kunnen tekenen moet je weten voor welke waarden van x de functie gedefinieerd is. Als f niet gedefinieerd is voor x=a geeft dat mogelijk een verticale asymptoot x=a. Dit is bijvoorbeeld het geval als f(x) naar plus of min oneindig gaat als x nadert tot a. Als f(b)=0 en f(0)=c, dan heeft de grafiek voor x=b een snijpunt (b,0) met de X-as, terwijl (0,c) het snijpunt met de Y-as is. In dit voorbeeld vind je het snijpunt met de X-as uit , dus , dus 7-2*x=2, dus -2*x=-5, dus , dus is het snijpunt met de X-as en is het snijpunt met de Y-as. Aan de hand van deze gegevens en aan de hand van de punten die je berekent voor een gegeven waarde van x kun je zo de grafiek van f tekenen.

Citaat:
- Wat bedoelen ze met Df (f in subscript)
Met Df wordt het domein van f bedoeld. Dit zijn alle waarden van x waarvoor f gedefinieerd is. De waarden van y waarvoor y=f(x) heet het bereik van f, wat we met Bf aangeven. In dit voorbeeld vind je: en

Citaat:
- Is het nodig om echt te begrijpen wat er met elke handeling gebeurt en waarvoor het nodig is, of kan je ook gewoon de stappen automatiseren?
Het is inderdaad nodig om echt te begrijpen wat er met elke handeling gebeurt en waarvoor het nodig is. Waar het bij wiskunde om gaat is dat je bij een gegeven opgave volgens een bepaalde procedure te werk gaat. Dat betekent dat je zorgvuldig dient te weten welke stappen je daarbij uitvoert en hoe je die stappen dient uit te voeren.

Citaat:
ohja. wat ik niet snap
waarom gebruiken ze nou net díe cijfers in de tabel (de bovenste regel)
Om de grafiek van f te kunnen tekenen heb je een aantal waarde van x nodig. De kunst is om daarbij een beetje handige waarden te kiezen zodat je gemakkelijk de bijbehorende waarden van y kunt berekenen. In het voorbeeld moet je steeds uitrekenen. Omdat ligt het in dit geval voor de hand om die waarden van x te kiezen waarvoor 7-2*x een macht van 2 is. Voor vind je bijvoorbeeld: . Voor vind je: . Voor weet je al dat f(x)=0 en voor x=3 vind je: . Aan de hand hiervan kun je dus voor deze punten de grafiek van f tekenen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 05-04-2009 om 13:30.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 12:13
TD
TD is offline
Citaat:
Als f niet gedefinieerd is voor x=a geeft dat een verticale asymptoot x=a.
Dit begrijp ik niet goed; het is toch niet omdat een functie niet gedefinieerd is in x=a dat er daar ook een verticale asymptoot is?
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 13:28
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Dit begrijp ik niet goed; het is toch niet omdat een functie niet gedefinieerd is in x=a dat er daar ook een verticale asymptoot is?
Ik heb het inmiddels gewijzigd. Zie mijn vorige reply.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp nodig bij opgave economie!
wtje
1 30-01-2013 14:41
Huiswerkvragen: Exacte vakken opgave wiskunde P.O. ( zelfgemaakt )
Bassje
1 13-05-2007 23:04
Huiswerkvragen: Exacte vakken [wi] Binom 2 vragen
Ceiling5
5 13-06-2005 20:03
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskunde opgave gevraagd
charly not
1 11-02-2003 22:57
Huiswerkvragen: Exacte vakken [wis] welke waarden bij window?
have no fear
3 09-10-2002 18:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35.