Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Wat is de beste krant
Telegraaf 1 3.57%
de Volkskrant 2 7.14%
NRC / NRC next 19 67.86%
Trouw 1 3.57%
het Parool 1 3.57%
Financiel Dagblad 1 3.57%
Gratis kranten (spits,metro enz.) 1 3.57%
AD 2 7.14%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2009, 21:29
Grapig
Grapig is offline
Wat vinden jullie nou de beste krant van Nederland en waardoor vinden jullie dat?

Grapig

Laatst gewijzigd op 24-12-2009 om 21:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2009, 21:37
T_ID
T_ID is offline
NRC Handelsblad en NRC Next natuurlijk. De meeste informatie, de beste kwaliteit. NRC Next biedt dat ook nog eens aantrekkelijk gepresenteerd in een makkelijk formaat. Bovendien lezen op mijn opleiding de meeste docenten de NRC, dus om te weten wat ze ongeveer volgen van de actualiteit, en hoe ze dat betrekken op hun lessen voor zover van toepassing, moet je dus ook de NRC hebben.

De Telegraaf is, af en toe een ontdekking uitgezonderd, de krant van dom Nederland. De Volkskrant is veel te links. Trouw lukt het niet echt om te boeien. Het Parool is te regionaal. Het Financieele Dagblad te financieel. De gratis kranten spits en metro zijn niet in staat verdieping te bieden. En over het linkse opinieblad de Pers dat zich voorheen voordeed als krant zullen we het maar helemaal niet meer hebben.
Oud 23-12-2009, 21:46
Verwijderd
NRC, maar ik lees ook wel eens de volkskrant en trouw, en als ik me echt verveel de gratis bladen. Trouwens T_ID, het verbaast me dat je de NRC niet links noemt (en de Pers dan weer wel?).
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 21:50
Verwijderd
Ik lees de volkskrant, omdat ik een krant onder het schijten wil 's ochtends.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 23:15
Verwijderd
NRC maar bereid de volkskrant te nemen als backup. Voor de rest maakt het me nou ook weer niet bijzonder veel uit zolang het maar niet de telegraaf is. Het leven is te kort voor de telegraaf.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 00:28
arPos
arPos is offline
AD er niet bij?

NRC zou ik zeggen.
fijn overzichtelijk en neutraal.
Oud 24-12-2009, 00:47
Verwijderd
Een abonnement is me te duur, maar toen ik nog thuis woonde had ik de NRC, prima krant. Mijn vader had de Volkskrant, maar die is journalistiek toch van mindere kwaliteit. De andere kranten zijn het vermelden niet waard, hoewel ik in het OV regelmatig zo'n gratis vod lees bij gebrek aan beter. Ik had de redactie van De Pers laatst nog gemaild dat er twee domme fouten in een artikel stonden, maar daar heb ik geen reactie op gehad.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 01:02
Volk
Volk is offline
ED. Omdat ik graag weet wat er in mijn omgeving gebeurt.

Naja, misschien niet de beste van Nederland, maar ik vind m wel gezellig. Telegraaf zuigt.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 07:36
Joostje
Joostje is offline
nrc, maar next zuigt
Oud 24-12-2009, 09:04
Grapig
Grapig is offline
[QUOTE=arPos;30007373]AD er niet bij?[QUOTE]
helemaal vergeten bedankt voor de tip!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 10:27
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Wallstreet Journal.
Oud 24-12-2009, 10:29
Pluis
Pluis is offline
[QUOTE=Grapig;30007591][QUOTE=arPos;30007373]AD er niet bij?
Citaat:
helemaal vergeten bedankt voor de tip!
heb hem even voor je toegevoegd aan de poll
Oud 24-12-2009, 13:03
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik lees alles wat mij ter handen komt. Maar het leukst vind ik buitenlandse kranten. In de trein en op mijn werk kom ik ze wel eens tegen, en probeer dan af te leiden wat die mensen bezighoudt. Uit de plaatjes, reclameberichten en opmaak kun je het een en ander opmaken. Scandinavische teksten schijn je zelfs te kunnen begrijpen als je de teksten hard op voorleest. (zelf nooit geprobeerd)

Over de beste krant van Nederland wil ik mij niet uitlaten omdat het allemaal een pot nat is. Ze houden zich allemaal bezig als managers/volksmenners die hun lezers een bepaalde richting op proberen te sturen. Een krant hoort mijns inziens een luis in de pels van iedereen en alles met enig gezag te zijn, en vooral van de grote piefen. Daarnaast prefereer ik een internationale inslag boven een nationale. De meest nuttige informatie vind ik dan ook via alternatieve informatiebronnen, voornamelijk afkomstig van het wereldwijde web.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 14:59
Breg
Breg is offline
Mijn ouders hebben al zo lang als ik me kan herinneren een abonnement op het AD en die lees ik het meest, maar vind kwalitatief het NRC beter.
Oud 24-12-2009, 18:14
Lotte^^
Lotte^^ is offline
BNdeStem maar die zie ik er niet bijstaan..
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 19:54
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
BNdeStem maar die zie ik er niet bijstaan..
Een optie voor regionale kranten had idd niet misstaan.

Kranten leunen steeds meer op het ANP

De Nederlandse kranten bevatten steeds meer berichten van het persbureau ANP. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Nieuwsmonitor. Bestond in 2006 nog 23,9 procent van de berichtgeving in de kranten uit berichten die (deels) gebaseerd waren op kopij van het ANP, in 2008 was dat 27,6 procent.

"We hebben bijna 60.000 dagbladartikelen vergeleken met ANP berichten van een dag eerder", zeggen de onderzoekers Otto Scholten en Nel Ruigrok van de Nederlandse Nieuwsmonitor. "De cijfers laten zien dat de afgelopen jaren een groeiend deel van de artikelen (deels) gebaseerd is op berichten van het ANP." De onderzoekers zeggen wel dat daarmee niet gezegd is dat de kwaliteit van het nieuws achteruitgaat. Ze wijzen er wel op dat het 'te denken geeft' dat een groeiend deel van de berichtgeving in Nederlandse dagbladen van één bron afkomstig is.

NRC Handelsblad gebruikt het minste ANP, 17,9 procent van de berichtgeving was (deels) op kopij van het persbureau gebaseerd. Spits en Metro zijn grootverbruikers met 44,7 en 46,1 procent. De overige kranten: AD 20,1 procent, de Volkskrant 20,8 procent, De Telegraaf 22,8 procent, Trouw 24,7 procent en NRC.next 23,4 procent.

Ook veel nieuwssites op internet maken gebruik van het ANP. Hoe groot de percentages daar zijn, is niet onderzocht, maar waarschijnlijk liggen ze een stuk hoger dan bij de kranten.
Bron

In het onderzoek heeft men alleen gelet op het aantal 1 op 1 kopijen, terwijl ik uit eigen ervaring weet dat een aanzienlijk deel van de geleverde ANP-berichten na een minieme wijziging of toevoeging wordt geplaatst. Als je dat aantal optelt bij het aantal exacte kopies, kom je tot de slotsom dat het ANP een enorme invloed heeft op media. Maar wie of wat is het ANP eigenlijk? Wie zitten erachter?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2009, 12:51
Verwijderd
Het ANP is een zionistisch complot, dat lijkt me duidelijk.

Nee, gezien de opkomst van de gratis dagbladen (Spits, Metro, De Pers) en de dalende oplage en advertentieinkomsten van de traditionele dagbladen is het vrij voor de hand liggend dat er meer ANP-berichten in de kranten verschijnen aangezien dat goedkoper is dan zelf een journalist op pad sturen.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2009, 23:10
Stoeprand
Stoeprand is offline
Nrc
Met citaat reageren
Oud 26-12-2009, 11:32
duivelaartje
duivelaartje is offline
NRC, ben ook niets anders gewend. Elke andere krant kan me nu niet meer boeien.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2009, 13:24
shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
NRC Next, net wat eenvoudiger te lezen (vooral door formaat)
De meest interessante stukken van de NRC staan er ook in, en als student is het spotgoedkoop.

Tweede keuze zou Trouw zijn, maar die zou ik niet kopen.
Heel soms lees ik ook nog wel de internationale versie van the Guardian, aangezien die altijd wel in een universiteitsbibliotheek ligt.
Oud 28-12-2009, 22:56
Vice
Vice is offline
Mijn ouders hadden eerst het AD, maar waren later overgestapt op de Telegraaf. AD is nog best te doen, maar de telegraaf is naar mijn menig te rommelig. Zelf heb ik nog een abonnement op de Volkskrant gehad, maar op een gegeven moment vond ik het te duur worden en een deel van de krant las ik niet eens. NRC nex vind ik wel een fijn krantje. Zeker vanwege het formaat is die goed te lezen in de trein en een mooi alternatief voor die gratis krantjes.
Oud 29-12-2009, 08:10
ganralph
ganralph is offline
Mits je in de regio woont: Het Parool. gedegen journalistiek met de nodige luchtige afwisseling. goeie combinatie tussen regionaal en (inter)nationaal nieuws.

landelijk ga ik ook voor het NRC. Volkskrant is te chagrijnig en op heel veel fronten "net niet". NRC Next vind ik overigens ook uiterst matig in vergelijking met het NRC.
Oud 29-12-2009, 17:33
serac
serac is offline
er was een tijd (er was eens - - - - ) dat de NRC de beste krant van nederland was ;
nu zou ik zeggen : de frankfurter allgemeine (google maar dan zie je hoe serieus die is ) ;
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten