Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Bekijk resultaten poll: Moet er iets veranderd worden om korfbal interessant te maken?
Ja, namelijk... 9 50.00%
Nee, waarom niet... 9 50.00%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2010, 13:33
RobertK90
RobertK90 is offline
Voor een schoolonderzoek peil ik de meningen onder middelbare scholieren over korfbal.

Nou hoop ik dat jullie kunnen helpen. Wat vinden jullie van Korfbal is een vraag. Maar niet alleen een antwoord als saai of oudbollig, maar ook een onderbouwing waarom het wel of niet leuk is. zo nee, wat er aan veranderd moet worden om het wel interessant te maken voor je. En kennen jullie mensen op korfbal, of zou je zelf op korfbal kunnen gaan als er iets veranderd in het imago of het meer op tv komt?

Edit van Dingaantouwtje: Hier mag nu ook over Korfbal in het algemeen worden gepraat.

Laatst gewijzigd op 14-04-2010 om 09:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2010, 15:41
honkballertje
honkballertje is offline
ik ben geen echte korfbal kenner maar zal toch proberen antwoord te geven.

voor zover ik weet mag je met korfbal niet met de bal lopen (toch). als dat klopt (dat is wat ik me kan herrinderen van korfbal de laatste keer) maakt dat het spel vrij traag, omdat je tijd nodig hebt om een nieuw aanspeelpunt te vinden. verder zouden ze ook meer lichamelijk contact toe moeten staan (meer zoals bij basketball niet gelijk rugby ). dan zou het misschien wel veel op basketball gaan lijken, maar dan is het voordeel dat je ook achter de korf verder kan spelen. wat ik wel goed vind is dat jongens tegen jongens verdedigen en meisjes tegen meisjes. ik stem dus dat er wel wat veranderd moet worden, maar vind een deel van de regels die er zijn prima.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 00:08
gentlemen
gentlemen is offline
ik speel zelf korfbal en vind echt dat er dingen veranderd moet worden :
veld moet groter
en de muur tussen de douches moet weg zodat het echt een gemengde sport moet worden
geintje

het veld moet gewoon groter worden .
en ik vind dat er wel wat meer actie op het veld mag .
en de tijdstraffen moeten worden ingevoerd ipv die piep kaarten
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 15:48
Max01
Max01 is offline
@honkballertje ;als ze meer lichamelijk contact zouden moeten toe staan hoe vind jij dat ze dat dan moeten bestraffen? Zoals in het voetbal met kaarten, tijdstraffen?

@hafctom2 ;waarom zou het veld groter groter moeten worden? De sport is ook zeer actief in de zaal, en dat kan moelijk aangepast worden of doel je meer op het veldkorfbal/(beachkorfbal)?

Meer in de media komen & op tv bijvoorbeeld meer op de NOS zou wel goed zijn voor het imago maar hoe zouden ze dat kunnen berijken
Met citaat reageren
Oud 04-03-2010, 21:42
gentlemen
gentlemen is offline
@Max01

het is opzich wel klein , je hebt niet echt grote aanloop mogelijk heden voor acties .
en ik vind het wel een leuke sport maar ik vind dat het zon mierenneukerij is met de regels , 1 voet op de lijn is uit en alles , aanpassen
Met citaat reageren
Oud 05-03-2010, 15:17
honkballertje
honkballertje is offline
@Max01

tijdstraffen. zou eigenlijk net zoiets moeten zijn als met ijshockey. maar dan met 1 minuut straf en als er in die tijd gescoord wordt (of je kan ervan maken in die tijd 3x gescoord ofzo) door de tegenstander mag je weer het veld in.

@hafctom2

als je het veld groter maakt is er wel meer ruimte voor acties maar het maakt het spel langzamer. er moeten grotere afstanden afgelegt worden met lopen/passen/schieten wat het allemaal erg traag zou maken. hoe kleiner het veld des te meer actie er zal zijn.

over het op tv zou wel een goede manier zijn om elke balsport te promoten aangezien ze tegenwoordig alleen nog maar voetbal en af en toe wat tennis en heel af en toe wat basketball laten zien. HOI NOS er zijn ook nog andere sport hoor!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 11:54
lotsss
lotsss is offline
Misschien is het voor iedereen een keertje handig om naar een korfballeague wedstrijd te gaan kijken Want daar kan je pas zien wat echt korfbal is. Vaak wordt het gezien als een homo en watjes sport maar dat is het verre van. In april wordt de zaalfinale gespeeld in Ahoy die ook op tv wordt uitgezonden. En vaak zenden regionale tv zenders al stukjes van wedstrijden uit. Ik korfbal zelf al erg lang en ik vind het nog steeds een leuke sport. Helemaal nu de schotklok is ingevoerd (net als bij basketbal). www.korfballeague.nl
Met citaat reageren
Oud 10-03-2010, 14:20
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Misschien is het voor iedereen een keertje handig om naar een korfballeague wedstrijd te gaan kijken Want daar kan je pas zien wat echt korfbal is. Vaak wordt het gezien als een homo en watjes sport maar dat is het verre van. In april wordt de zaalfinale gespeeld in Ahoy die ook op tv wordt uitgezonden. En vaak zenden regionale tv zenders al stukjes van wedstrijden uit. Ik korfbal zelf al erg lang en ik vind het nog steeds een leuke sport. Helemaal nu de schotklok is ingevoerd (net als bij basketbal). www.korfballeague.nl
er zijn veel mensen die het geen homo of watjes sport vinden, maar er zijn nou eenmaal veel mensen die basketball (vooral op straat) de voorkeur geven.

er zit nou eenmaal nog meer actie in basketball
met basketball kan je veel truckjes doen met korfbal niet echt (toch)?
basketball wordt meer gedaan op scholen dus er komen meer mensen daarmee in aanraking
basketball kan ook op een pleintje e.d. en dat kan niet met korfbal.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 13:00
lotsss
lotsss is offline
Citaat:
er zijn veel mensen die het geen homo of watjes sport vinden, maar er zijn nou eenmaal veel mensen die basketball (vooral op straat) de voorkeur geven.

er zit nou eenmaal nog meer actie in basketball
met basketball kan je veel truckjes doen met korfbal niet echt (toch)?
basketball wordt meer gedaan op scholen dus er komen meer mensen daarmee in aanraking
basketball kan ook op een pleintje e.d. en dat kan niet met korfbal.

Er staat toch ook vaak en niet altijd!?
En misschien zou je eens een wedstrijd moeten kijken want met korfbal kan je ook genoeg trucjes doen. Oh en korfbal kan ook op een pleintje maar dan moeten er daar wel de faciliteiten voor zijn. Ik snap je punt trouwens niet helemaal. Ik heb nergens basketbal lopen afkraken en blijkbaar heb jij nog nooit echt een korfbalwedstrijd gezien.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 13:14
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Er staat toch ook vaak en niet altijd!?
En misschien zou je eens een wedstrijd moeten kijken want met korfbal kan je ook genoeg trucjes doen. Oh en korfbal kan ook op een pleintje maar dan moeten er daar wel de faciliteiten voor zijn. Ik snap je punt trouwens niet helemaal. Ik heb nergens basketbal lopen afkraken en blijkbaar heb jij nog nooit echt een korfbalwedstrijd gezien.
ik kraak korfbal toch ook niet af. ik probeer alleen met jullie mee te denken over hoe je korfbal weer populair kan maken.

in jouw post staat inderdaad vaak. ik had het erover dat heel veel mensen het niet als homo/watjes sport zien. dat is dus het verschil tussen of veel mensen het een watjes sport vindt (wat in jouw post staat)
of dat bijna niemand het een watjes post vind (zoals in mijn post staat) MAAR dat ondanks dat veel mensen de voorkeur geven aan basketball. dat jij er niks aan kan doen dat er geen korfbal pleintjes zijn snap ik ook wel, maar de gemeente kiest er vaak voor om wel een basketball pleintje aan te leggen en zo komen kinderen er in aanraking mee.
daarnaast wordt het veel vaker op scholen gedaan waardoor basketball dus alleen maar bekender en bekender wordt voor die kids.
het heeft niks met de sport te maken, maar wel met de populariteit. kleine kindjes gaan ook op voetbal, omdat alle vriendjes dat doen en de stoere jongens dat op tv doen.

jij hebt nergens basketball afgekraakt ik heb nergens korfbal afgekraakt, maar ik vertel je wel waarom de ene sport populairder is dan de ander.

en verder

nee ik heb geen korfbal wedstrijd gezien op hoog niveau. maakt dat uit voor wat ik hier zeg? volgens mij niet. veel andere mensen hebben ook nooit honkbal gezien en kunnen er via softbal ook over oordelen (denken ze) maar dat kan niet. maar hier oordeel ik niet over de sport korfbal, maar over waarom het niet super populair is in nederland.

btw ik heb wel zelf een keer korfbal gespeelt (op school) en vond het nou niet echt veel aan, maar dat betekent niet dat ik het geen leuke sport zou kunnen vinden. veel middelbare scholieren vinden softbal ook niks aan, maar er zit een groot verschil tussen softbal op school en echt softbal en het verschil is al helemaal groot tussen softbal op school en honkbal (veel mensen denken dat het er dan ook zo aan toe gaat. geloof me dat is niet zo)
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 14:47
lotsss
lotsss is offline
ik snap deze ophef niet. Maar goed, voor die mensen die geïnteresseerd zijn in korfbal ga eens een korfballeague wedstrijd kijken, echt de moeite waard.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 15:36
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
ik snap deze ophef niet. Maar goed, voor die mensen die geïnteresseerd zijn in korfbal ga eens een korfballeague wedstrijd kijken, echt de moeite waard.

ik reageer alleen op jouw reactie en probeer te zorgen dat het nog steeds over het topic gaat namelijk of er iets verbeterd moet worden of niet.

als mensen geïnteresseerd zijn in korfbal kunnen ze zelf ook verzinnen om een x naar een wedstrijd te gaan kijken .
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 16:16
lotsss
lotsss is offline
De korfbalbond is al bezig met het imago van korfbal te verbeteren door korfballers op scholen langs te sturen en wat over de sport te vertellen. Ook is het veld juist klein omdat er dan meer acties plaats vinden. Er is vorig jaar een nieuwe 25 seconde regel doorgevoerd waardoor de sport dynamischer is geworden. 3 jaar geleden zijn er nieuwe korven gekomen waardoor de sport ook leuker om te zien is geworden. Op televisie wordt elk jaar de zaalfinale uitgezonden en op de regionale zenders is het ook steeds vaker te zien. Korfbal krijgt dus al steeds meer zend tijd. En vanuit de korfbalbond zijn ze al bezig om de sport op te pimpen. Voor iedereen die graag nog meer slimme opmerkingen wilt maken is het toch handig om toch echt een wedstrijd te gaan kijken want dan weet je tenminste zeker dat er niet met de bal gelopen mag worden en dan heb je wat meer recht van spreken. Verder bestaan er al straffen zoals gele en rode kaarten net als bij voetbal.
Het topic gaat inderdaad of er iets verbeterd moet worden aan korfbal en dus niet over basketbal, honkbal of softbal. Dus in plaats dat je zegt dat er minder korfbal wordt gespeeld omdat er op de pleintjes basketbal wordt gespeeld is het zinvoller om te zeggen dat er misschien wat meer korfbalpalen op de pleintjes geplaatst moeten worden om de sport te promoten. Want nu ben je alleen maar bezig om te mierenn**ken op mijn berichten in plaats van tips te geven aan Robert.

@RobertK90 Misschien is het handig om contact op te nemen met verenigingen want veel verenigingen zijn bezig met ledenwerving onder scholieren (bijvoorbeeld in Amsterdam). Ook de bond is handig want die kunnen je wat meer vertellen over de veranderingen in de sport. Tijdens de jaarlijkse challenge proberen ze namelijk allemaal spelregels uit die misschien toegevoegd kunnen worden.

@ honkballertje, hou het liever bij honkballen of dingen waar je wel verstand van hebt want je gedraagt je nu als een mierenn**ker op andermans berichten terwijl je geen recht van spreken hebt gezien je het niet zo goed weet, behalve dat je ooit eens een keertje schoolkorfbal hebt gespeeld.

I'm done, succes Robert met je onderzoek
Met citaat reageren
Oud 11-03-2010, 20:57
honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
De korfbalbond is al bezig met het imago van korfbal te verbeteren door korfballers op scholen langs te sturen en wat over de sport te vertellen. Ook is het veld juist klein omdat er dan meer acties plaats vinden. Er is vorig jaar een nieuwe 25 seconde regel doorgevoerd waardoor de sport dynamischer is geworden. 3 jaar geleden zijn er nieuwe korven gekomen waardoor de sport ook leuker om te zien is geworden. Op televisie wordt elk jaar de zaalfinale uitgezonden en op de regionale zenders is het ook steeds vaker te zien. Korfbal krijgt dus al steeds meer zend tijd. En vanuit de korfbalbond zijn ze al bezig om de sport op te pimpen. Voor iedereen die graag nog meer slimme opmerkingen wilt maken is het toch handig om toch echt een wedstrijd te gaan kijken want dan weet je tenminste zeker dat er niet met de bal gelopen mag worden en dan heb je wat meer recht van spreken. Verder bestaan er al straffen zoals gele en rode kaarten net als bij voetbal.
Het topic gaat inderdaad of er iets verbeterd moet worden aan korfbal en dus niet over basketbal, honkbal of softbal. Dus in plaats dat je zegt dat er minder korfbal wordt gespeeld omdat er op de pleintjes basketbal wordt gespeeld is het zinvoller om te zeggen dat er misschien wat meer korfbalpalen op de pleintjes geplaatst moeten worden om de sport te promoten. Want nu ben je alleen maar bezig om te mierenn**ken op mijn berichten in plaats van tips te geven aan Robert.

@RobertK90 Misschien is het handig om contact op te nemen met verenigingen want veel verenigingen zijn bezig met ledenwerving onder scholieren (bijvoorbeeld in Amsterdam). Ook de bond is handig want die kunnen je wat meer vertellen over de veranderingen in de sport. Tijdens de jaarlijkse challenge proberen ze namelijk allemaal spelregels uit die misschien toegevoegd kunnen worden.

@ honkballertje, hou het liever bij honkballen of dingen waar je wel verstand van hebt want je gedraagt je nu als een mierenn**ker op andermans berichten terwijl je geen recht van spreken hebt gezien je het niet zo goed weet, behalve dat je ooit eens een keertje schoolkorfbal hebt gespeeld.

I'm done, succes Robert met je onderzoek
zo zo die is snel op zn teentjes getrapt

ik probeer te helpen als je dat niet inziet doe je ergens iets niet goed.

daarnaast nemen trouwens korfbalpalen meer ruimte in beslag dan basketbal palen omdat daar niet omheen kan lopen zoals een korfbalpaal.

en dude 1x per jaar op tv echt een dikke vooruitgang man (dat was altijd al zo). voetbal is nou eenmaal prioriteit nummer 1 in ons land. van sporten zoals korfbal, honkbal, ijshockey enzovoort wordt er altijd alleen de finale uitgezonden.

als iedereen die er verstand van heeft alleen mag reageren blijven er echt maar 1 of 2 mensen over op dit forum (en het sportsubforum is al zo dood als hel).
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 19:28
DvdL
DvdL is offline
Ik ben een redelijke korfbalkenner en ben het wel eens met wat er gezegd wordt: als je een Korfbal League-wedstrijd bezoekt, zie je hele andere dingen dan wanneer je een wedstrijd tussen KV Sint Kuttekerke 5 en SC Schubbekutteveen 6 gaat bekijken.

In de Korfbal League lijkt de sport net een echte topsport. Ook diverse voetballiefhebbers die ik korfbal op dat niveau heb laten zien, waren het er over eens dat het zeker niet saai is in de Korfbal League.

De niveaus daaronder zijn soms inderdaad het aanzien niet waard en bijzonder saai!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2010, 10:43
Verwijderd
Hoe kan je iemand kort aan de kant zetten na een overtreding. het kan wel maar dan staat de tegen stander alleen maar vrij dat lijkt me niet logisch. Kaarten zijn er wel maar worden vrijwel nooit gegeven. en over het lopen met de bal waarom het gaat juist een stuk sneller als je niet kan lopen want dan moet je je eigen veel meer vrij spelen.

Groetjes Dylan
Met citaat reageren
Oud 13-04-2010, 19:08
Marijke95
Marijke95 is offline
Ja er mag wel wat meer over verteld worden.
we hebben het wel eens met gym gespeeld. maar verder ken ik het niet
Niemand van mijn klas zit er ook op.
Oud 14-04-2010, 23:29
gentlemen
gentlemen is offline
tijdstraffen absoluut niet , want dan gaat het wel heel scheef lopen . want als je op zon klein veld speelt met 4 aanvallers en dan jouwn team 3 verdedigers dan is het niet te doen . verder niet egt veel veranderen
Met citaat reageren
Oud 21-04-2010, 09:19
brands
brands is offline
Hier even een echt korfballer

Door de jaren heen is er al veel veranderd aan het spelletje dat korfbal heet. Van de rietenmand over op de kunststof korf. In begin wou niemand eraan, maar nu weet men niet beter.

Sinds een jaar of 2 geleden (volgens mij) is bij de KL (korfbal League) de schotklok ingevoerd. Dit is alleen in de hoogste niveaus ingevoerd, omdat het voor de lage klassen niet echt te doen is. Zelf bij de hoogte klasse junioren is het ingevoerd.

Wat ook een verandering is dat er nu bij heel veel verenigingen op kunstgras wordt gespeeld. Dat helaas niet meer het echte korfbal. Maar ik vind dat het hier wel mee vooruit is gegaan. Niet meer blubber happen bij slecht weer.

Tot slot nog iets wat ik wel graag veranderd zou willen zien,
- De finale van de KL hadden ze wat mij betreft wel mogen uitzenden op Ned1, 2 of 3. Hierdoor krijgt het meer publiciteit waardoor je meer mensen hebt die er misschien naar gaan kijken .
- De andere wedstrijden van de KL mogen ook wel is live uitgezonden worden. Niet alleen in een samenvatting van 5 minuten in een uitzending die begint om 22.30 uur.
Oud 10-05-2010, 20:45
polleke21
polleke21 is offline
Korfbal mag inderdaad veel meer in de publiciteit komen. Ik kan me er chagrijnig om maken dat van voetbal ieder onbenullig wedstrijden wordt uitgezonden en dat bij korfbal eigenlijk alleen maar de samenvattingen van 5 min. op de tv zijn.

Ook nog even een reactie op het kunstgras. Voor het spel is het wel een grote verandering, ik vind dat je op kunstgras sneller en effectiever kunt spelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten