Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2010, 16:23
Koekenpan
Koekenpan is offline
Hallo mede studenten,

De open dagen zijn in volle gang maar ik plaats toch mijn
vraagje hier omdat ik het dan later na kan lezen.
Ik weet niet wat ik na mijn HAVO wil doen, heb niet zo heel
erg veel keus want ik heb een C&M profiel, geen wiskunde dus.

Nu leek me rechten leuk en zo kom ik dus bij de opleiding HBO rechten.

Mijn vraag aan jullie is:
Wat kan ik verwachten van de HBO opleiding rechten?

Groet,
Koekenpan!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2010, 11:33
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Zoals de opleiding het zegt: heel veel recht.
Het is dus een vrij juridische opleiding. Omdat er weinig tot geen recht wordt aangeboden op de middelbare school, zou ik als ik jou was eens kijken of je een dagje kunt proefdraaien, of boeken inzien e.d. Ga vooral ook naar open dagen.

HBR is wat 'lichter' dan universitair Rechten. Je wordt er dus geen advocaat mee. Vaak is de opleiding wel een mooie opstap naar de uni.
Reken vooral op adviserende banen bij bedrijven, gemeenten of de overheid. Ik heb veel studenten gezien die de ambtenarij in doken.
Ik heb gehoord dat studenten de opleiding regelmatig droog hebben genoemd. Het is veel boekwerk lezen en leren interpreteren van juridische kwesties. Het recht is niet altijd vaststaand, je hebt best veel magers om te interpreteren. Verder veel wetten goed leren begrijpen (niet uit je hoofd leren) en jurisprudentie lezen. Tentamens mogen meestal met je wettenbundel erbij worden gedaan. Een beetje degelijke opleiding geeft je ook de geschiedenis van het recht en vakken als rechtsfilosofie. Ik meende dat deze opleiding ook een economisch tintje heeft.

Terzijde: bedenk je goed wat je later wil gaan doen. Dus als je liever minder 'droog' werkt (dus meer met mensen) maar wel het juridische aspect wil behouden, is er ook de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening.
Daar ligt de verhouding op (ongeveer) 60% rechtsvakken en 40% 'sociale' vakken. Je komt dan vaak terecht in beroepen waar je in direct contact staat met mensen. Ook daar zijn beroepen bij de overheid of gemeente mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 09:34
Koekenpan
Koekenpan is offline
Dank voor het fantastische antwoord. Een vraag die
mij al een paar weken dwarszit is:
Ik heb geen wiskunde meer. Wel MAVO wiskunde. Ik heb wiskunde
toen in Havo 4 laten vallen omdat ik het door de verhaaltjes gewoon niet snapte.

Is de studie rechten dan voor mij te doen?..
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 10:18
Koekenpan
Koekenpan is offline
Schopje..
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 12:41
brands
Avatar van brands
brands is offline
Heb geen ervaring met de studie HBO rechten, maar ik heb wel een aantal vakken die met recht te maken hebben, dat zijn namelijk ondernemingsrecht, belastingrecht, sociaal recht en dat soort vakken.

1 ding wat ik je wel mee wil geven is, dat het veel lezen is. Daarnaast zul je veel moeten onderbouwen door het op te zoeken in een wetboek/wettenbundel. Tot slot zal er ook juripenditie (hoe je het ook schrijft) moeten opzoeken en lezen, dit gaat voornamelijk over rechtszaken van die al geweest zijn.

Dat is wat ik er over kwijt wil, wens je veel succes met je studiekeuze!
__________________
Gr. Brands

Laatst gewijzigd op 05-12-2010 om 12:43. Reden: aanvulling
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 14:51
Koekenpan
Koekenpan is offline
Heel erg veel lezen dus. Persoonlijk houd ik niet heel erg van lezen maar
het recht interesseert me wel super erg...

Het is echt een ontzettend lastige keuze want ik ben er nog steeds
niet uit welke opleiding ik kies voor de toekomst.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 10:52
Clemenzia
Avatar van Clemenzia
Clemenzia is offline
Hey

Ik zie nu pas je topic staan en ik denk dat ik je wel kan helpen. Ik ben nu 3e jaars HBO-rechten. Het is inderdaad een juridische opleiding dus je bent 80-90% van de tijd kwijt met recht. Je hebt ook nog wat 'zweefvakken' zoals kritisch denken, communicatieve vaardigheden. Niet mijn favoriete vakken maar goed, dat hou je bij elke opleiding.

Het enige punt waar je wel ernstig rekening mee moet houden is je einddoel. Wat wil je later gaan doen. HBO-rechten is nog redelijk nieuw dus de banen zijn nog niet concreet. Ik denk dat ik na mijn opleiding doorstroom naar de uni (ik heb hetzelfde als jij, kom van de havo af. Maar ik had geen zin om nog naar het vwo te gaan)

Het jaar is verdeeld in 4 blokken. In elk blok krijg je ongeveer 4 rechtvakken en 1 'vaardigheidsvak'. Echt een aanrader is om met een paar vakken mee te lopen. Loop gewoon de school naar binnen (ik zit op de hogeschool van Utrecht) en zoek iemand op van de opleiding. Ik weet zeker dat je welkom bent in elke les. En je moet echt van tevoren een rechten boek lezen. (niet het wetboek want daar wordt je niet wijs uit ) Neem bij voorkeur een rechtenvak wat je leuk vindt. Ikzelf vond bestuursrecht echt verschrikkelijk en strafrecht erg leuk.

Het 1e en 2e jaar zijn vooral theorievakken. Het 3e jaar is bedoeld voor je stage en in het 4e jaar heb je een halfjaar de tijd om minoren te volgen en een half jaar de tijd om af te studeren.

Ikzelf vind het echt een hele leuke studie. Laat je ook vooral niet wijsmaken dat de studie gortdroog is. Als er iets is wat niet 'droog' of saai is, is het rechten wel. Niets, maar dan ook echt niets is zo veranderlijk, actueel en interessant als het recht. Sla maar eens een krant open en probeer iets te zoeken wat niet met het recht te maken heeft, ik wens je veel succes

Misschien nog wel een leuke tip. Kijk ook eens naar SJD, sociaal juridische dienstverlening. Daar komen ook rechten vakken maar dan iets meer op het sociaal gebied. Bij HBO rechten krijgen wij bijvoorbeeld geen huurrecht en sociaal zekerheidsrecht maar dat zit wel in het pakket bij SJD (dit jaar heb ik het nog wel gehad maar de opleiding gaat reorganiseren).
Je krijg bij SJD ook bijvoorbeeld psychologie en sociologie. Ik vond het niks, daarom ben ik er ook mee gestopt, maar misschien dat jij het wel wat vindt.

Misschien geef ik wel een heel gekleurd beeld over het rechten Ik raad je dan ook aan om écht vakken te gaan volgen en alvast wat boeken te lezen over recht. Alleen op die manier kom je erachter of rechten wat voor je is (maar dat geldt denk ik voor elke studie die je gaat doen)

Mocht je nog vragen hebben stuur mij maar even een mailtje!

Groeten
Erik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Meelopen student HBO Rechten Leiden
isabel11
2 21-04-2014 10:12
Studeren HBO rechten --> WO rechten?
Mariekje*
39 07-02-2007 19:54
Studeren HBO Rechten
Eritreaboy16
152 20-02-2005 11:45
Algemene schoolzaken HBO Recht --> WO
Godfather
98 24-07-2004 13:34
Algemene schoolzaken HBO Recht; Utrecht of Amsterdam
Charlottetje
106 23-11-2003 12:56
Algemene schoolzaken HBO-recht
Verwijderd
2 12-11-2003 23:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.